I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Parallell mellan rasism & homofobi?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-05-17 00:22

Parallell mellan rasism & homofobi?

Tänkt på en grej över rasism och homofobi historiskt och sådär och kommit fram till det här.
Nuförtiden när man hör att svarta var betraktade som sjuka & underställda europeér och vita amerikaner så reagerar man starkt. Hur kunde man vara så dum att man trodde det? Varför hade man en massa fula ord och namn till dom och fattade man inte att bara för att dom hade en annan hudfärg så var dom inte sämre människor för det? Även om detta inte helt gått bort så har det i allafall blivit bättre. Visst fanns det undantag i idrott/sportvärlden som blivit respekterade och hyllade för sin talang men problemet för deras acceptans kvarstod ju.

Idag känns det som vi är en liknande sits för homosexuella.
Homosexuelitet beskrivs som en sjukdom och någonting man gott får ''vänja av sig'' av den breda massan. I skolan och i arbetslivet blir homosexuella utfrysta och det finns absolut en stor rädsla och det väcks alltid en negativ reaktion när man får reda på att någon är homosexuell (finns undantag).
Precis som för svarta så finns det ju undantag, Jonas Gardell anses ju som charmig men de flesta andra feminina homosexuella drivs det öppet med.

Känns som att om 100/200 år kommer männskorna undra vad vi sysslade med under vår tid. Varför kallade man dom en massa konstiga namn? varför blev dom utstötta? En persons sexuella läggning har ju ingenting med deras egenskaper som personer att göra.

Det är lite sent så jag kan inte förklara mig så bra men jag hoppas ni förstår och kanske upptäckt samma sak som jag?

''If life was prison, music would be the yardtime''-Gift of Gab