Att tala om döden.
Att tala om döden Många av oss har säkert aldrig tänkt på frågor av detta slag. Vi vill helst skjuta undan sådant som har med vår död att göra. Men om vi lär oss att tala med varandra om döden också under livets ljusare tider, kan det kanske bli lite lättare att ta ställning till de många frågor som dyker upp den dag vi och våra närstående drabbas av olyckor och sorg.
jag är inte rädd för döden , helt klart. jag tror att vi dör när vi uppfört det uppdrag vi är födda att utföra. dör vi så har vi ju utfört det.. duktigt sen finns det avvikare som tar livet av sig och då blir ngot snett i utvecklingen. vem vet det kanske är därför det blir krig o skit..
jag tror att det är ganska många som tänker så. fast man vågar väl inte prata om det.
sa flickan
UtanAttTveka Tror just så jag också... Fast folk blir sura när jag säger att jag tror på ödet... Men jag tror helt klart att vi är här för ett syfte, och sen tas vi upp igen. Tror även på reinkarnation, jag ser döden som början på något nytt.
jag tänker på döden som nåt naturligt...nåt som bara händer.det kan hända nu, imorgon, nästa vecka eller om 70år.man vet aldrig.jag är inte rädd för döden...den finns bara där.
Its Tricky!
det är egentligen ingen idé att vara rädd.. dör man så dör man. man känner nog inte särskilt mycket när man dör endå..
För mig är döden ett nytt liv, i gemenskap med Herren i Paradiset Himlen. va tycker ni?
UtanAttTveka, du är inte rädd för döden, stay strong my homegirl ;)
Det är soft att vara ateistisk buddhist som strävar mot den eviga vilan och nirvana annars. En win-win situation , kan man säga...:)
I'm back!
_Ak4 P0 nej usch. det är onödigt.. den kommer ju änå nån gång så.... man blir ju helhispig och knasig om man ska gå o vara rädd hela tiden då ju =) varje gång nån dör föds en ny. jag tror att man föds samma sekund som man dör.
det jobbiga är att folk har så svårt att bara acceptera att när vi dör.. så dör vi.. och även om vi inte skulle göra det, om man skulle komma till himlen osv så skulle det inte spela nån roll eftersom ingen levande kan bevisa att det är så, alltså kan det inte påverka någon levande varelse. pffffffffft
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
joo de stämmer ju delvis..
PlayerJoe jag är med dig i det där... klart folk blir ledsna men det har ju hänt, och det var antagligen meningen att det skulle hända... acceptera faktum. gladloser F21 hur ska du begravas? _ak4 P0 jag tror du gjorde en smart grej att ta upp det här :)
UtanAttTveka F16 jag tog upp det blandannat för detta Min pappa är död Min syster är död Min bror är död. plus att döden är ett mysterium som ofta nöter sig fast på näthinnan på oss fria individer! :(
_Ak4 P0 tråkigt att höra.. r.i.p dom! men för mig är det inget mysteium längre..
okej, för många är det ett mysterium! :/
jag accepterar din sista önskan.
Som många har sagt, döden är en naturlig sak. Om man tar dagen som kommer med ett leende så blir det nog bäst. Man ska helst säga förlåt när man kan (om man sårat någon dvs), för väntar man kan det vara försent. Oavsett om man träffas eller inte så känns det bäst så. Lätt att man vill kremeras och "hällas" (?) ut på en favoritplats. Eller hm, har inte tänkt på det så mkt. Får grubbla lite till.
jag vill spridas vid havet jag.. då kan jag få resa til hawaii
jag tror inte att det spelar nån roll vad man gör med sin kropp när man dött.... tror inte att det kommer att innebära nåt för nån.. en grav kan va trevligt för anöhriga att gå till ibland med... för att minnas... lite personligare än en minneslund.. jag vet inte.. aja spelar ingen roll för mig än.. men det kanske det gör när jag blir äldre..
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
hur är det med självmord?
Är det bara jag som är mest skraj i hela världen för dödan? Kanske för att jag nämligen inte tror på nått efter döden det e nog det som skrämmer mig. Att man bara ligger där (om man nu inte blir till aska) helt borta ur världen.Man är i omedvetande allt e bara svart och världen fortsätter bara i sin vardag helt obemärkt av att du inte längre existerar.... Så tänker jag i alla fall o det e fan skrämmande...vet inte kanske måste börja tro på nått ljus trots all efter döden...
"I gonna slash and gash, cut another hole in your ass<br>spill blood on the walls and play tennis with your balls<br>If the phone rings, don't answear the call<br>Im a slit your throat, fuck you like a ghost<br>cut your foreskin off and make a winnercoat.......PEACE" Spöket i Scary Movie
är snarare rädd för sättet man kommer dö på
Word_Em_Up du är nog inte ensam.. men om du dör, tror du att du kommer känna något efteråt då? tror du att du kommer känna tomhet? jag tror att om det nu inte är så att man föds igen som jag absolut tror så är min andra teori att allt blir svart. det händer inget mer. man känner inget från och med den stunden man dör.
jag tror attt man dör sen är man helt borta.asså död.ingen återfödelse, himmelrike eller nåt.allt man gjort i livet är förjäves.om 100 år har alla glömt en, så man får ha jävligt kul nu istället.
Its Tricky!
impicit P16 Det e de jag oxo tycker.... Men jag får alltid sån jävla ångest när jag tänker så.Funderar alltid på vad jag åstakommit i mitt liv o inser att de inte e ett shitt egentligen eller kommer göra ett shit för vi kommer ändå dö... UtanAttTveka F16 Nej det e ju det....jag tror inte jag kommer känna nån tomhet eller nått.Men jag gillar bara inte tanken av att jag ligger underjorden.Troligtvis helt bortglömd och världen fortsätter precis som vidare.Att min död e inte ett skit folk dör ju varje dag. Jag vet inte et bara skitnojig över det att världen fortsätter förändras o allt o man får inte uppleva det för mean e bara borta allt e svart...
"I gonna slash and gash, cut another hole in your ass<br>spill blood on the walls and play tennis with your balls<br>If the phone rings, don't answear the call<br>Im a slit your throat, fuck you like a ghost<br>cut your foreskin off and make a winnercoat.......PEACE" Spöket i Scary Movie
Word_Em_Up men du hinner uppleva rätt mycket kullejag tro.. oh visst fan är det folk som kommer gå till din grav ofta.. folket runt om kring dig, dina vänner, föräldrar osv.
jag är fanken rädd för döden jag vill inte dö inte ännu ialf.......Word_Em_Up jag tror me det blir hellt svart.....üsch va läskit....blä
SrInG uT i SkOgEn!
men om det blir helt svarr så märker ni ju inget. ni har ju hunnit uppleva en hel del innan ni dör... ni kommer inte dö än på ett tag
UtanAttTveka... vad har du för uppdrag på jorden?
.. Jag e inte slut som producent. Branschen är slut som bransch..
Kareem P28 det vet jag inte,., jag tror inte någon vet det... men man dör inte självmant utan att man utfört det... vad tror du att ditt är?
För mig är döden en dörr till en gemenskap och ett evigt liv tillsammans med Herren, Jesus Krist.
"det är egentligen ingen idé att vara rädd.. dör man så dör man. man känner nog inte särskilt mycket när man dör endå.." Dom flesta kan inte välja vad dom är rädda för.
-I'M WAVING AUTOMATIC GUNS AT NUNS
feenposhleen sant. men detta är bara argument..
UtanAttTveka, du verkar vara en förnuftig tjej!
UtanAttTveka... Efter allt som hänt så har jag väldigt svårt att tro att det finns nån mening eller poäng..
Kareem P28 ja jag vet ju inte vad som hänt. men jag har min tro.. Allstar P0 jag kallar det inte ödet.. jag vet inte vad jag kallar de
UtanAttTveka.. men grundar du din tro på nåt? Vad FICK dig att tro på nåt..
Jag var jävligt rädd för döden för ett par år sedan. Nu har det lugnat ner sig men jag kan fortfarande må väldigt dåligt då jag tänker intensivt på frågan. Bara tanken på att jag får kanske 80år (om jag har tur) i detta liv och därefter får jag spendera resten i en kista. Det jag är rädd för allra mest är en existensfråga. Vad händer när jag inte lever mer? Det är en fråga utan svar som skrämmer mig något förskräckligt. Jag tror varken på reinkarnation eller något sånt utan dör man så dör man helt enkelt. Det känns så jävla konstigt att en dag så finns inte jag längre, jag kan inte riktigt acceptera det. Känns nästan som att det vore bättre att leva kvar inne i huvudet fast nergrävd i en kista än att allting bara blir svart. Men det jag fruktar värst är hur jag ska tackla detta när jag börjar närma mig dödsåldern. Tror jag kommer dö i förtid av att oroa mig för mkt då.
http://www.twitter.com/michaelcrackson
Kareem P28 jag funderade en dag o kom fram till att så kasnke det är.. men om nån kommer med ett anat argument som låter bättre så..
Vilken gud?
döden finns där o den kommer vare sig man vill det eller inte. dags att börja göra det bästa av tiden som är kvar