Tänkvärt! uppskatta det vi har...
En liten tanke.. Om världen vore en by. Om hela världen reducerades till en by med 100 innevånare och alla proportioner bibehölls så bestod byn av: 57 asiater 21 européer 14 amerikaner (från Nord- och Sydamerika) 8 afrikaner 52 var kvinnor 48 män 70 ickekristna 30 kristna 89 heterosexuella 11 homosexuella 6 personer skulle inneha och nyttja 59%av alla gemensamma tillgångar, och de 6 personerna kom från USA 80 hade otillräckliga boendeförhållanden 70 var analfabeter 50 var undernärda, 1 döende, 2 föddes och 1 hade en PC. 1 och bara en har en akademisk examen. Om man betraktar världen på detta sätt så påvisas nödvändigheten av samhörighet, förståelse, acceptans och utbildning för alla. Om Du vaknar i morgon, frisk och icke-sjuk, så är Du lyckligare lottad än 1 miljon människor som inte kommer att leva nästa vecka. Om Du inte har upplevt ett krig, inte upplevt hunger, fångenskapens, ensamhet, eller dödskampens smärta så är Du lyckligare lottad än 500 miljoner människor här på jorden. Om Du kan gå in i kyrkan utan ångest, utan att Du får svårigheter, utan att man skall fängsla eller döda Dig så är Du bättre lottad än 3 miljarder av jordens innevånare. Om det finns mat i Ditt kylskåp, om Du har ett jobb, om Du har tak över huvudet och en säng att sova i, då är Du rikare än 75% av innevånarna på jorden. Har Du ett konto på en bank, lite pengar i börsen och småslantar i en ask, då tillhör Du de rikaste 8% av jordens innebyggare. Om Du läser detta så är Du mångdubbelt gynnad, för 1. Du tillhör inte de 2 miljarder människor som inte kan läsa och 2. Du har en PC Någon har någon gång sagt: Arbeta, som om Du aldrig behövde pengar, älska, som om ingen någonsin övergivet någon, dansa, som om ingen längtade, sjung, som om ingen lyssnade, lev, som vore det ett paradis på jorden.
hjälpasliiigen.. grymma siffror d där :|
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
hittade du det på nån sida? isf. länk, öfr jag vill länka d vidare på msn :P
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
bara att markera, kopiera och skicka? jag har ingen länk tyvärr =(
nja för stort för msn.. :(.. ok :( jaja, får väl ta d bitvis då ;P
får jag vara tuff å säga gammal? :P nä men det e tänkvärt som sagt
?- Hur många bor det i Tyskland? - Gôr-many.
mm joo d e sant.. bra är det iaf :)
DJ_Zeat: såklart vore det bättre om man inte bara ägnade det en tanke utan även arbetade för ett jämställt samhälle...en rättvisare värld!!! =) rekommenderar verkligen alla som är intresserade av sånt här att söka en utbildning på området eller gå med i någon organisation. Alla blir mer eller mindre berörda så därför borde alla vara mer engagerade! kärlek och respekt till er som bryr sig!
hur kan det finnas 3 gånger så många europeer som afrikaner? men men, bra skrivet var det i alla fall.
Jah_Bless: Vad gör du konkret åt fattigdomen då? Eller räcker det med att tycka synd om resten av världen för att vara "en av dom som bryr sig"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Man kan ha Mac också. stämmer säkert, men lika många som har en PC som akademisk examen? Räkningen måste ha skett senast 99
Aegiz: men Micke då...vet inte du att jag pluggat ett år på universitetet nu på en kurs som handlar EXAKT om globala utvecklingsfrågor ur ett miljömässigt hållbart perspektiv??!!! och nu i höst har jag sökt massa kurser samt en linje på södertörn som (om jag kommer in) gör mig till fil.kand eller fil.mag i miljö och utvecklingsfrågor...har även sökt en kurs där det innebär 5 månader praktik och arbete med såna frågor i sydamerika (i samarbete med SIDA) sen är jag ju betalande medlem i greenpeace och räddabarnen oxå...tror inte jag skulle hinna mycket mer än så faktiskt! vad gör du?
Betyder det att du typ kommer hjälpa SIDA anlägga fler vattenkraftverk i utvecklingsländerna för att stöda den svenska vattenkraftindustrin, eller betyder det att du kommer stoppa SIDA att göra det? Det finns ett väldigt bra sätt att hjälpa utvecklingsländerna och det är om USA och Europa slutar subventionera sina jordbruksprodukter.. Men det lär ju aldrig hända. Jag gör inte jack shit, vad nu det har med saken att göra.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Aegiz: nej det va ju du som frågade vad jag gör...vet inte heller vad det har med saken att göra! Kursinnehåll (för den sidafinansierade kursen jag sökt) Internationella relationer, globala rättvisefrågor, kultur- och klassmöten, region- och landkunskap, språk, dokumentation och informationsarbete samt humanekologi. vart har du läst att SIDA anlägger vattenkraftverk i utvecklingsländer för att stödja den svenska vattenkraftindustrin? låter intressant...
förövrigt tycker jag oxå precis som du att WTO borde skärpa till sig REJÄLT!!!!
Det är ingen hemlighet att dom gör det. Så här går det till. Sida får 1% (eller 0,8 i år) av sveriges BN-inkomst för att dela ut i bistånd. Vad man gör då är att anlägga dammar och vattenkraftverk (sverige har varit med och finansierat hundratals i bla vietnam, laos och thailand). Grejjen med vattenkraftverken är att dom dödar den näring som de lokala invånarna har, nämligen fisket. Fiskar kommer liksom inte förbi två stora turbiner. Detta resulterar i att typ runt 10.000 människor måste flytta ifrån det område där dom lever och har sin försörjning. Detta är urfattige människor som kanske måste sätta sina döttrar i prostitution eller annat. Anledninger till att SIDA väljer just vattenkraftverk är att sverige typ är världsdominerande i den branchen. Det gör att dom pengar som sätts av till ett så¨nt projekt går rakt tillbaks in i svengska fickor (på dom företagen (typ vattenkraft) som anlitas för projekten). Vattenkraften och dammbyggandet är ju slut i västvärlden så det är liksom en ny marknad för svenska företag.. Det finns andra väldigt fina SIDA projekt man kan snacka om till exempel byggandet av bevattningssystem i afrika, som gjorde att dom redan rika storbönderna kunde sparka sina arbetare. Arbetarna som inte kunde försörja sig kolade helt enkelt.. osv osv Min poäng är att det är lätt att investeraen massa pengar, godvilja och utbildning men det är EXTREMT svårt att göra något som verkligen är vettigt.
WTO ja, men dom kan ju inte säga till usa och eu att sluta subventionera.
sant... men chill, allt det där har du baitat, jag fick ett e-mail med några skumma snöbilder och pricis det du sa. men whatever vi är lyckligt lottade allihopa!
"shut up before i put you back up in high heels"<br>
Aegiz ...du behöver inte föreläsa för mig om vad dammbyggen har för effekter...det har jag redan fått veta under mina studier. Det jag undrade var vart du hade läst om det eftersom jag oxå vill läsa om det. Men jag antar att du inte har nån konkret källa...? Jag har läst att vissa svenska företag varit inblandade i dammbyggen i asien och reagerat starkt på det men aldrig hört att SIDA skulle vara inblandade. Eftersom man ofta enbart kan gå på vad man läser, ser och hör från andra så har jag ganska gott förtroende för SIDA eftersom alla föreläsare/forskare/lärare på min kurs (dvs akademiker med väldigt starkt intresse för miljö och rättvisefrågor) har talat väl om SIDA och deras arbeten, så är mitt förtroende ganska gott till SIDA. självklart lyckas ju inte ALLA projekt men jag skulle nog vilja påstå att hellre att det blir 96 av 100 projekt som lyckas än att inget görs. Om alla skulle tänka som du skulle ju inget bli gjort? då skulle alla sitta hemma vid datorn och beklaga sig över att inget går att göra... samt: WTO är dem som beslutar om subventioneringar...det är dem som infört dem och det är dem som kan avskaffa dem! Så vad menar du med att de inte kan säga nåt? min poäng är alltså: Hellre att folk här på whoa och i världen utbildade sig och brydde sig än att de satt och gnällde om at tinget går att göra! Bra-Yo P17 Sorry att du missförstod min avsikt med inlägget. Det är inte jag som kommit på alla dessa siffror och det är inte jag som är källan till texten..jag endast vidarbefodrar den för att jag tycker det var mycket tankvärt att läsa och att det är nyttigt för folk att få sig en liten påminnelse om hur bra vi faktiskt har det i tex sverige. Precis som du ju verkar tycka oxå!? Så onödiga inlägg som ditt undanbedes tack!
jag tycker det var bra iaf =)
texten :P
Jah_Bless F24 : Varför antar du att jag inte har någon konkret källa? Jag är alltid information- och källkritisk, något som du inte verkar vara med tanke på att du vidarbefordar en text ur ett kedje-email som verkar va ihopkastad av en lågstadieelev. Till exempel så kan jag ju säga att fler än 8% av världens befolkning kommer från afrika samt att 11% homosexuella inte stämmer. Dessutom använder det termer som inte är definierade. Vad avser till exempel "otillräckliga boendeförhållanden". Att du inte har hört att SIDA är inblandat i dammbyggena tycker jag är lite konstigt efter som dom är finansierat helt av SIDA. Om du vill ha en källa på det så är det bara att kolla i SIDAs budget, eller att fråga dom, inga av deras projekt är hemliga. Du säger att du har stor tilltro till SIDA pga det du hört av insatta personer. Det är väl helt bra, men kan det skada att höra på vad kritiska personer också har att säga? Det finns alltid två sidor på saker. Om alla skulle tänka som du skulle ju inget bli gjort? då skulle alla sitta hemma vid datorn och beklaga sig över att inget går att göra... Och om alla var lika naiva som du verkar vara så skulle världen tas över av giriga storföretag med egenintressen som enda drivkraft... ooops det har redan hänt, my bad. samt: WTO är dem som beslutar om subventioneringar...det är dem som infört dem och det är dem som kan avskaffa dem! Så vad menar du med att de inte kan säga nåt? WTO kan säkert besluta om subventioner, men dom subventioner jag pratar om är några helt andra. Det handlar om dom enorma summor som USA och Europa lägger på att dumpa priserna på sina jordbruksprodukter. På det sättet konkurrerar man ut utvecklingsländerna på det område dom skulle kunna konkurrera med i-länderna. Det beslutas i varje enskillt land. Men visst WTO är ännu ett instrument. min poäng är alltså: Hellre att folk här på whoa och i världen utbildade sig och brydde sig än att de satt och gnällde om at tinget går att göra! Word up, dom får gärna tänka lite också så det dom gör inte blir poänglöst utan verkligen åstadkommer något.
Aegiz: mitt inlägg må vara skrivet av vilken lågstadieelev som helst men till stor del visar det faktiskt den stora snedfördelningen av makt, kunskap, pengar resurser whatever som förekommer i världen! Min tanke var alltså (endast!!!!) att få folk att tänka till lite...inte sitta klanka ner å andra... ...och jag ville ju veta dina källor JUST FÖR ATT JAG ÄR KÄLLKRITISKT!?! Samt jag har fortfarande stor tilltro till SIDA för de är med och finansierar MASSOR av bra projekt och stödjer andra organisationer som arbetar för bra saker. Och NEJ alla lyckas inte lika bra och JA, jag är medveten om det och NEJ jag hittade inget om dammbyggen finasierade av SIDA och undrade därför om du kanske hade nån länk eller direkt källa så jag slapp leta runt. WTO är de som har makten att sätta stopp för att EU och USA subventionerar sina jordbruksprodukter...men eftersom WTO är starkt representerat av USA och EU så är ju detta ett problem... Vi är säkert överens på den punkten men bara uttrycker oss olika? Jag kan rabbla fakta med procenttal jag oxå Micke men om jag skulle hävda att det var sanna siffror och påståenden skulle jag nog infoga en källhänvisning oxå. Men det va som sagt inte att battla i kunskap som var syftet med denna tråd... (kul dock att du verkar intresserad och insatt du med i såna här frågor trots att du inte gör "jack shit") Det är alltså inte till dig jag vänder mig eftersom du redan verkar ha koll på detta utan till de som sitter där hemma och varken vet om eller bryr sig eller inte gör något eller kanske är påväg att vilja göra nåt men inte fått nån liten knuff i rätt riktning =) och nej att tänka som jag leder absolut inte till att multinationella företag tar över jorden (redan gjort). Jag vill endast att människor som har det bra ska vara glada för det och kanske skänka en tanke eller två eller ännu bättre försöka göra något för att jämna ut orättvisorna i världen och försöka stoppa miljöförstöring i största möjliga mån mm mm. så jag vet inte varför du tjaffsar mot mig Micke? Håller du inte med? är det inte tänkvärt? hatar du internationella biståndsorganisationer? tycker du att allt såna ska bekämpas och stoppas? har du nåt emot att jag pluggar och utbildar mig inom dessa frågor? Kalla mig gärna naiv för jag är hellre naiv & hoppfull än cynisk & negativ... drop it!
Varför blir du så arg? Det här är ett diskussionsforum. Försöker jag "battla dig i kunskap"? Jag försöker inte sätta dit dig, jag bara har en annan åsikt.
Jag orkar verkligen inte svara på ett till jättelångt inlägg men vi säger såhär om man tror att man kan nå någonstans genom att skänka en vänlig tanke och kanske ibland lite pengar till nån hjälporganisation så begårman ett misstag. Problemen är sjukt mer komplicerade och svårlösta än så.
Om man nöjer sig med att göra det lilla så kanske man tycker man kan skita i det sen. Det gäller att se allt ur det perspektivet för att få en bild om varför världsbilden ser ut som det gör.
Det är jättebra att du vill att man ska tänka på det, jag ville bara tillföra att det inte räcker i det långa loppet. Och nej det gör inte hjälporganisationer heller.
mer:
Jag googlade i en sekund och hittade lite info om något dammbygge som SIDA är med och finansierar, men jag orkar inte läs den så jag vet inte hur bra den är. Det är iaf svenska naturskyddsföreningens sida, varsogod:
www.snf.se Jag vet att operation granskning eller nått liknande program gjort nått reportage om det för ganska länge sen.
Men som sagt , det är bara att fråga sida.
ok bra! jag är inte arg men blev lite förvånad över din starka reaktion på min tråd...eftersom du verkade negativ mot mig redan från början av denna topik...syftar på: "Jah_Bless: Vad gör du konkret åt fattigdomen då? Eller räcker det med att tycka synd om resten av världen för att vara "en av dom som bryr sig" ...och du började även kalla mig naiv å liknande medans jag enbart ville ha en källa till dina påståenden om SIDAs verksamhet. Tack för länken..ska kolla upp den nu! min avsikt är inte att få folk att skänka pengar...jag skrev i mitt tredje inlägg i denna tråd att det vore as-nice i fall fler började plugga dessa frågor eller engagera sig i nån organisation så att vi i framtiden kanske kan få bukt på alla orättvisor och allt utnyttjande av natur mm mm men nu tonar vi ner va? haha jag ger mig...vi tycker väl lika i grund å botten...fast jag har lite mer tro på hjälporganisationer än du =)
inklippt från SNF's sida: "När det gäller vattenkraft har Sida varit delfinansiär av bl.a. Yali Falls- och Song Hinh-dammarna i Vietnam och i det pågående i arbetet av "The National Hydropower Plan Study" som är studie av potentialen för vattenkraftutbyggnad i Vietnam. Sida har också sedan länge förmedlat stöd till MRC, ett stöd Sida framhåller ska användas för sätt att hitta alternativa vägar för nyttjande av vatten- och energiresurser i regionen än att planera nya dammbyggen." Alltså hade du delvis rätt Aegiz...men de finansierar inte HELT och de ger pengar till forskningen om vattenkraft i området...det kan ju i första hand se lite skumt ut onekligen, Men jag skulle nog välja att forska närmre i det hela innan jag förkastar allt vad SIDA gör. men här har vi de verkliga bovarna isåfall anser jag: (oxå taget från SNF's sida) "slutet av 80-talet, när den nordiska "hemmamarknaden" för vattenkraft blev mindre lönsam, på grund av den rådande opinionen, började svenska kraft- och byggbolag se sig om efter nya marknader utomlands. . Bland de företag som har varit eller är verksamma i de dammprojekt i Mekongregionen finns ABB, Kværner, Skanska, NCC och Vattenfall. Deras kunskap och teknik spelar en viktig roll för utvecklingen i regionen men tyvärr finns inte alla gånger samma juridiska ramverk som skulle vara aktuell i respektive hemland. I många fall har både miljö och människor blivit lidande på grund av bristande och odemokratiska beslutsprocesser i de dammprojekt företagen gjort tjänster åt." peace
1) jag kallade dig naiv efter du hade beskyllt alla världens problem på folk som tänker som mig. Det tyckte jag var taskigt även om det givetvis inte ligger någon sanning i det. 2) Jag har inte bara delvis rätt. Just DET projektet kanske bara var delvis finansierat av Sida men många andra projekt är helt finansierade av Sida. Det finns även andra pengar Sida ger ut som underförstått är ämnade till vapeninköp. Jag har inget problem med det även om det uppenbarligen går att ifrågasätta och bör ifrågasättas. 3) Dom som du tycker är dom verkliga bovarna är finansierade av Sida. Vietnam har inte pengar att finansiera vattenkraftverk själva, det är svenskt bistånd. Jenny jag är inte negativt inställd till dig vafan... =)
eller jag kallade dig naiv för att jag tyckte du var naiv i det du sa. Men jag hade inte påpekat det om du inte varit taskig först så att säga... hehe dagis nivå men still,
...men det var du som spårade ur min tråd...vet inte varför det skulle vara negativt att plugga en kurs om hållbar samhällsutveckling bara för att pengarna kommer från SIDA (dvs staten) ...SIDA har många bra projekt och finansierar massor av bra saker som tex utbildningar/andra organisationer som tex SNF som du länkade till här i tråden osv osv. Och jag tycker det är bra att de finns men synd att de även ger sig in på sämre projekt för att regeringen styr dem. Men det överskuggar inte enligt min åsikt allt det bra som faktiskt kommer ur att SIDA finns till. Och det är nu vi är tillbaka där vi började spåra ur för jag berättade att jag sökt en sån sidafinansierad kurs (som inte innebär dammbyggen i sydamerika)! sorry om jag anklagade dig för att mycket snack å liten verkstad inte leder till någonting...men det är ju en förlust å hemskt synd att en kille med så mycket kunskap som du inte använder sig av den mer (du sa du inte gjorde nåt alls, men de kanske kommer?) härmed viftar jag vit flagg och ber om ursäkt...(jag brusade visst upp där ett tag och tog åt mig personligen=)
hehe min nästa tråd får nog bli: tänkvärt...skrämmande få bryr sig om en tråd som handlar om viktiga saker =) kikade bara lite här på vardagsfilosofi-forumet å på topp just nu ligger: övervikt, eller bara mode , med 229 inlägg eller varför inte: är de bra att vara snygg , 202 inlägg och i denna tråd är det ca 2-3 pers som hållt den igång...så jag måste nog tillåmed tacka dig Micke för utan dig skulle denna tråd ligga och sova på bottnen av whoas träskmarker haha
yeah samma här, Im sorry. Jag tycker det inte är nått fel alls att du läser den Sida finansierade kursen bara du behåller ett kritiskt synsett på det dom och alla andra gör liksom. Jag gör nånting om jag vet vad det har för konsekvens och bedömmer konsekvensen som mer positiv än negativ. =) peace
hahaha det lungt, tack själv