I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Genmanipulation, rätt eller fel?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-03-29 12:52

Genmanipulation, rätt eller fel?

Vad tycker ni, e d rätt att man klonar grisar för att få fram organ till sjuka människor? Eller att man kanske till och med kan bestämma vilka egenskaper ens unge ska ha? O vad allt annat d innebär med genmanipulation.

In case you didn't notice, I was being sarcastic.

2004-03-29 12:55
jag tycker det ska användas i medecinskt syfte.
Thats so 97<br> Le Life Quiet<br> ---Input Moustache Here---

2004-03-29 13:13
man ska inte manipulera med en hel, levande människa för att förbättra.. däremot om man botar en plågsam sjukdom.. kanske..

men generellt sett är jag emot det.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2004-03-29 14:10
Jag är helt klart för det, i många aspekt också, kloning kommer hjälpa männskligheten inom många områden.
I sexrådgivningsspalten står det att man ska vara sig själv. Omöjligt! Om folk anade bara en tiondel av vem jag egentligen är skulle jag dömas för brott mot mänskligheten.
-Arne Anka

2004-03-29 14:19
Marcan P23

behöver mänskligheten hjälp? jag menar, att bli fler borde ju öka problemen va?? :\
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2004-03-29 14:23
Nu menar jag inte att vi skulle klona människor, men med klonings hjälp så kan vi minska på svält, midicinska områden får stor hjälp utav det, även ekonomiska ect ect.
I sexrådgivningsspalten står det att man ska vara sig själv. Omöjligt! Om folk anade bara en tiondel av vem jag egentligen är skulle jag dömas för brott mot mänskligheten.
-Arne Anka

2004-03-29 14:26
Marcan
jag vill inte verka kritisk men hur minskar man svält genom att klona människor?

2004-03-29 14:35
Nej nej nej, nu tänker ni helt fel, jag var aldrig inne på att man skulle klona männiksor, få fram sånna klarar man bra på gammla traditionella sättet. Vad jag menar är att genom manipulation så kan man få tex vete att bli värme och kylmotståndlig och inte kräver så mycket vatten, och vips, så kan man odla vete i sharaöknen där nästan inget kan växa, förstår ni?
-Arne Anka

2004-03-29 14:37
Haha, känner att jag börjar bli grymt fattig på at tläsa ordentligt;)
Jag tror jag måste gå en kurs med koncentration som ämne.

Nä men där har du rätt.

2004-03-29 20:53
Asså, grejen e så här oxå. D där med att man kan få spannmålsväxter att växa i öknen fungerar inte så bra som man har tänkt tyvärr, för det första så kan d bli jävligt fel när man mixtrar med naturen, bl a kan man skapa gifter som kan sprida sig till människor med pollen o sånt sen så kan d hända att dessa växter sprider sig o tar över d gamla sädernas plats så att d blir utrotade (typ evolutions läran).

Sen d här med att man skulle klona människor e juh befängt, hur kul skulle d va om alla va perfekta o om man kunde bestämma exakt hur sin unge skulle se ut. Då skulle d typ bli nån jävla marknad där juh rikare man är juh mer perfekt barn kan man beställa.
Jag tycker inte ens att man ska få kolla om fostret har anlag till cpskada eller nåt sånt för man ska inte mixtra med mänskligheten. O inte naturen heller, d har tagit jorden att bygga upp detta system flera miljarder år o ja tror inte vi ska komma in o mixtra om d på ett tio-tal år. D tror ja kommer gå åt helvete.

Sen d här med att man ska få köpa friska organ, d e ja faktiskt för men däremot tycker jag att d e fel att inte alla ska ha tillgång till det, ja menar d blir bara d rika som har råd att leva då, d blir klasskillnader o d e alrdig trevligt.
In case you didn't notice, I was being sarcastic.

2004-03-30 01:14
Det är mycket möjligt att sånt kan hända grödorna, men samtidigt så tror jag inte dom släpper ut nått i naturen om det kan förstöra all annan växtlighet.

Och vad gäller kloning av människor så tycker jag evolutionen har klarat av det bra, så varför ändra på det?
-Arne Anka

2004-03-30 02:32
för att lära sig om genteknik och de effekter genmodifiering kan ha måste man rimligtvis ha forskning inom området. problemen uppstår i mina ögon när man inte forskar tillräckligt utan släpper lös saker för tidigt.

motstånd mot all genmodifiering ser jag som en fårståelig men missriktad rädsla. argumentet att naturen och evolutionen skött det bra hittills och att vi därför borde låta det vara är lite korkat då vi är en del av naturen och evolutionen. därför är det vi gör också en del av naturen och evolutionen.

det verkliga problemet i det här sammanhanget är när de som använder sig av genteknik har det kortsiktiga målet ekonomisk vinst (läkemedelsföretag, livsmedelsföretag mm.) och skiter fullständigt i konsekvenserna.

2004-03-30 02:53
orakel

om det är ordet du är rädd för så kan jag upplysa om att de som arbetar med det använder sig av ordet modifiera. manipulera låter mer spektakulärt, därför syns det oftare i aftonbladet. men självklart, att se saker kritiskt skadar aldrig.