I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"Varför bry sig?" right back at ya!

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-03-16 19:48

"Varför bry sig?" right back at ya!

Efter de spanska terrordåden hade vi tyst minut för att hedra alla offer för terrorism. Även om jag höll det för mig själv så korsade tanken som så ofta framträder här på whoa "varför inte hålla en tyst minut för alla andra?" mitt medvetande.. Tysta minuten tog jag halvseriöst, jag var självklart tyst, men det gick inte in i mitt huvud att sörja för några jag aldrig sett. I varje fall inte förrän jag ska gå ut ur aulan och jag ser min spanskalärare i tårar.
Damn att det ska vara så svårt att fatta och respektera andra människors sorg innan man ser hur det påverkar dem..

2004-03-16 20:15
förstår exakt va du menar..
driv ej bror

2004-03-16 21:16
Vad fan ska tysta minuter i Sverige göra för folk i Spanien.. Visst det är utav respekt och så men ska man vara ärlig så är det faktiskt jävligt löjligt att hålla tysta minuter överhuvudtaget.. Möjligen i samband med begravningar eller i närheten av de drabbade.. Nä slöseri med en dyrbar minut.. Bättre att göra något på riktigt, och kan man inte det så är det bättre att lägga sin tid på annat..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-03-16 21:29
Jag ska nog ha en tyst minut för mig själv varje dag, som jag ägnar åt att tänka på alla världens offer. Men det kräver lite mer fundering innan jag är säker på det.

2004-03-16 21:38
Tycker det är en vacker sak, som dock blossats upp alldeles för mkt.

Som Eksem säger, kan man ägna tankar och tysta minuter själv, åt hela världens offer. Såsom det ser ut, är det ett jävla media-jippo, där man ska hedra terrorns offer, västvärlden. När fan ska man börja ha tysta minuter för krigsdrabbade, förtryckta, och på annat sätt terroriserade människor/länder? Måste det vara inom vårt kära väst, för att det ska vara värt att tystna en minut? Jag känner djup sorg för det som hänt, men jag känner ännu djupare sorg för det globala läget idag, och DEN ägnar jag min tysta minut åt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-03-16 22:43
Jag tyckte Eksem hade en fin tanke där, fast jag tror egentligen inte att man blir en bättre människa av att bara tänka på offer för människans girighet, enfald och grymhet, men kanske ett steg på vägen att inte själv begagna sig utav dessa atribut.
"Du är en död sill"

2004-03-16 22:45
Precis som i princip alla skriver just nu tänkte jag innan jag insåg hur mycket det verkligen betydde för min spanskalärare.

2004-03-16 23:03
Kanske behöver vi andra också se våra spanskalärare isåfall. Vad som har blivit så tydligt för dig igenom en sån situation kan vara svårt för oss andra att förstå eftersom även om man förvisso kan sätta sig in i situationen och förstå vad det är för maskineri som ligger bakom så var det faktiskt inte VI som såg spanskaläraren, men jag skall ha det du sagt i åtanke...
"Du är en död sill"

2004-03-16 23:04
Håller med verbose, man lägger ju ändå ingen speciell vikt vi det, då får det ju ingen betydelse.
Händer det i Sverige, då berör det säkert, detta som hänt är för långt borta för att man skall orka relatera det till sin egen vardag även om det aldrir är kul när blod spills i onödan.
Vad vill du att det ska stå här?

Ring: 0730 - 39347037204752752

2004-03-16 23:15
Mofajja

Mmm, nä, eller liksom, vad är "en bättre människa"? Jag har några tankar kring varför jag skulle och inte skulle börja med en daglig tyst minut att begrunda all världens oskyldiga offer, men jag är inte på långa vägar färdigtänkt nog att debattera det ännu. Men du har ju rätt, eller nåt.

2004-03-17 11:56
-Verbose-

Mitt land har drabbats av 636817ggr värre terorattacker, så det har inte ett skit att göra med att jag inte kan känna medlidande, som du lyckades göra när du såg din lärare. Det är bara pinsamt att alltid hålla tysta minuter såfort det drabbar oss i väst

2004-03-17 12:36
Oavsett hur många gråtande spanska lärarinnor man ser så blir inte en minut av tystnad mer skillnad.. Vad ska det vara bra för? fattar inte.. Bättre att tala ut än att hålla käften när något hänt.. Hade blivit hundra gånger gladare för en demonstration eller ett par vänliga ord om något sådant drabbat mig en för en fesen minut där alla bara är tysta ändå..

2004-03-17 19:32
Joel. Nej, och det är det inte heller någon som påstått. Men det tillhör vanligt hyfs och medmänsklighet att visa respekt.

snuffle. Man var väl aldrig tvungen att göra nånting för USA, och det var mot terrorism, inte för USA man gjorde det, samma i detta fall.