I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2004-03-11 14:53

MOD?

Jag håller på att skriva en uppsatts om mod! Skulle vara intressant att se vad ni anser vara mod!

"Vi är alla babylons fallfrukt från den fria kontinenten"

2004-03-11 15:05
mod är väl rimligen att våga ta en risk...
...sen kan det i sig vara dumdristigt. utan närmare eftertanke kan mod lika gärna vara idiotiskt som smart. beror helt på vilka konsekvenser modets handlingar för med sig.

2004-03-11 15:07
att göra något trotts att man är rädd för att göra det
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-03-11 15:12
mod är att tro på det man gör.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-03-11 15:16
Priyan är dygdetiker a la Aristoteles =)

Men jag håller nog med Priyan (och Aristoteles). Dock så vill jag mena att begreppet bedöms helt normmässigt i en kultur och inte har någon universiell sanning i sig.
I'm back!

2004-03-11 17:07
konstigt nog tycker jag att mod verkar vara synonymt med att vara utåtriktad. att våga snacka med en person fast man är jättenervös, till att våga ställa sig framför en pansarvagn. när man tänker efter är det så, fastän det känns som att mod borde innebära nåt djupare än bara framfusighet eller dumdristighet.

för övrigt gillar jag inte att uttala ordet mod, det låter alltid som "mord" och om man anstränger sig för att få bort "r"et blir det "mot"
nån annan som har samma problem :-)

2004-03-11 23:11
hmm kanske men det skulle ja kanske kalla modigt...
men om man gör något "modigt" som t ex att springa in i ett brinnande hus helt utan anledning mer än att visa hur modig man är så är det mer dumhet
Admin

2004-03-12 00:27
För länge sedan läste jag den absolut bästa beskrivningen av vad mod är, som jag någonsin läst. Det handlade om en tjej som hade en uppsats i skolan om exakt samma ämne, "Vad är mod? ". Hon satt och tänkte, men kom aldrig fram till något. Så i slutet av provet, dvs när tiden var nästan slut, kom hon på det. Så hon lämnade in sin uppsats, bestående av en enda mening:

"Det här är mod".

Nu är frågan, är du modig nog att göra samma sak? Jag har drömt om att få uppgiften, och att göra samma sak. Jag avundas dig något så enormt.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Admin

2004-03-12 00:29
F ö ska inte mod förväxlas med dumdristighet. Det är inte modigt att göra något dumt. Mod är att våga göra det man känner är rätt. Att våga är mod (därav det utmärkta exemplet jag precis gav ovan, vilket inte är dumdristigt eller fel).
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2004-03-12 00:55
Evolution P20
Det där är en gammal historia. Sann eller ej vågar jag inte säga (kanske finns fler som gjort så) men det känns som det spelat ut sin roll. Den som fick idén till det ska ha cred, det ligger en del mod bakom, men att folk i efterhand gör likadant känns som en dålig ursäkt för att skriva nåt konkret.
Admin

2004-03-12 14:00
Självklart är det fel att bara kopiera rakt av, men själva principen är det jag egentligen eftersöker. Något konkret exempel på mod i texten. Kanske är lite svårt att göra det utan att det ser för plagierat ut iofs. Men det är fortfarande det bästa exemplet på mod som jag har sett.

2004-03-13 01:59
titta på lejonkungen och lyssna noga på mofasas och simbas konversationer innan mofasa dör

2004-03-13 11:39
"mod är vad den fege tar till när han inte törs"
om nu inte nån har sagt det