I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2004-03-11 08:31

mörkt minne

Jag tycker det var modigt gjort, så fel ord till en så opassande situation.
Ty alla offer för denna subjektiva dumhet, en uppenbarelse av kontinuerliga kräkningsattacker.

Ring!, Min broder svarar efter sekunders tickande betänketid.
Min bror lättar ett kyligt ”ja” ifrån hans nästintill herpes befruktade mun,
Med ett lättjefullt tuggande likt en konsumtion av tuggummi, smackar och gnids hans torra läppar emot varandra för ett tillstånd av friktion, som ett tyst slag för eftertanke innan samtalets vidare gång.

Benne- tja, det var Benne här.

Benne eller Benjamin som hans namn var, är en barndomskamrat till min bror.
Under många år betraktade dom båda varandra som ”de bästa vänner” de tillbringade kolossalt mycket tid tillsammans, både i och utanför skolans fängelse – tillvaro.
Men det skulle ske en förändring i dåtidens vardag, i form av en radikal hormonförändring i bådas liv. En hormonförändring i deras liv, där livet exponerade deras testosteron bildning åt olika håll. Min bror sökte sig till utelivet, där han fann en mångfald av flickor, droger och alkohol samt andra destruktiva lyckopreparat.
Benne däremot sökte sig till något mer tillbakalutat och balanserat, nämligen det kreativa skapandets mätrealistiska väsen som bilmekaniker. Detta utgjorde en stark vänskaps slut och nu en tydlig separation av olika sorters Borås mentaliteter.

Bror- tja
Benne- Fan vad längesen, så vad gör du?
Bror- jo visst, nja jag gör väl lite av varje, arbetslös och trött. Super. Man kunde höra att min bror inte förstod meningen med detta samtals fortsättning eller att det ens hade ägt rum från första början. Dom negativa tankarna fick snabbt finna sig trotsade när samtalet fortsatte sin gång och förlöpte i detta mönster.

Benne- vilket fördärv, själv har man blivit drabbad av en tillfällig isolation efter det att det tog slut med flickvännen, nog för att jag dricker men mestadels för mig själv.
Bror- jag hörde någonting om det, får man fråga varför? Sa min bror fullkomligt likgiltigt.
Benne- Man kan säga att det hela började strax efter att vi hade förlovat oss. Det var först efter förlovningen som hon började gå ut och ränna som man säger. Efter ett tag började det gå rykten om otrohet och jag blev misstänksam. Dessvärre var ryktena också sanna till viss del, hon hade varit otrogen och innan jag visste ordet av sitter jag här i min oändliga ensamhet med en förlovningsring och en folköl i mina händer.

en kvinna är ett heltidsjobb, det gäller att välja sitt yrke// charles bukowski - factotum

2004-03-11 08:31
Bror- tja
Benne- Fan vad längesen, så vad gör du?
Bror- jo visst, nja jag gör väl lite av varje, arbetslös och trött. Super. Man kunde höra att min bror inte förstod meningen med detta samtals fortsättning eller att det ens hade ägt rum från första början. Dom negativa tankarna fick snabbt finna sig trotsade när samtalet fortsatte sin gång och förlöpte i detta mönster.

Benne- vilket fördärv, själv har man blivit drabbad av en tillfällig isolation efter det att det tog slut med flickvännen, nog för att jag dricker men mestadels för mig själv.
Bror- jag hörde någonting om det, får man fråga varför? Sa min bror fullkomligt likgiltigt.
Benne- Man kan säga att det hela började strax efter att vi hade förlovat oss. Det var först efter förlovningen som hon började gå ut och ränna som man säger. Efter ett tag började det gå rykten om otrohet och jag blev misstänksam. Dessvärre var ryktena också sanna till viss del, hon hade varit otrogen och innan jag visste ordet av sitter jag här i min oändliga ensamhet med en förlovningsring och en folköl i mina händer.

Bror- så hur känner du dig?
Benne- det känns väl som om allt praktiskt taget går åt helvete och min aktiva och kreativa sida, har blivit självdestruktiv.
Bror- så du slog henne inte med andra ord?
Benne- Ehh, visst! Egentligen ringer jag för att höra vad du skall göra i helgen? Tänkte att vi kunde gå ut och ta några stänkare, Supa på ordentligt.
Bror- Jag skall ut så ring bara om du vill träffas eller så.
Benne- trevligt, jag ringer då. Hej då.

Den helgen ringde Benne min bror otaliga gånger utan svar.
Man kan tänka sig att han sökte upp fler av sina gamla vänner i sitt sista desperata rop på hjälp, dock även där utan svar. Därför gav han följaktligen upp och kastade in den blodiga handduken.

EN vecka senare på spåret…

En man fingrar nervöst och hastigt på knappar, slår ett nummer.
En mobiltelefon ringer från en kvinnas väska.

Bennes ex- Hallå
Benne- Jag är på spåret för att ta tåget in i helvetet.

Tåget kommer och dom båda skriker tillsammans ut ett gemensamt sista skri av ånger, kärlek och depprission. Döden hänger i luften i Sjömarken, tar sig vidare till Sandared och sprider sin horribla stank och tragedi över hela Västergötland.

Nästa dag min bror berättar för familjen vad som har hänt. Min broders moder säger då att hon fann Benne modig som vågade ta sitt liv på ett sådant sätt. Jag minns att jag fann hennes uttalande lika bisarrt och vidrigt som en bakfyllans spya dagen efter det otroliga jublet. Aldrig har sådan feghet misstolkats så.

/hasse hansson(krissen)
en kvinna är ett heltidsjobb, det gäller att välja sitt yrke// charles bukowski - factotum

2004-03-11 08:37
nog för att det krävs guts för att ta sitt liv men samtidigt något alla är kapabla till, eller? men är det modigt? är det vackert? Jag menar dennna död var ju inte precis osjälvisk, om det nu finns en sådan död? vad är eran åsikt om denna sanna händelse?

2004-03-11 08:55
anledningen till att jag skriver detta är för att jag har börjat känna att jag delar bennes måhända patetiska värderingar? därför vill jag ha er åsikt om detta själviska självmord!

gfr, tackar, nja ingen bok än skriver bara filmmanus än.

2004-03-11 10:40
penny
det var oerhört bra sagt... kanske skulle skriva ut lite mer om ditt intresse för denna text bara?

2004-03-11 18:36
skriv då befolkning

2004-03-11 19:15
jag tycker också att man har rätt att göra vad man vill med sitt liv men att man bör visa respekt för sina medmänniskor.. det skadar väldigt många väldigt mycket om du tar självmord.. tyvärr kanske det skadar dig själv mer om du inte gör det.. det är den avvägningen man får göra om man mår dåligt.. man kanske ska ha i åtanke att saker och ting med största sannolikhet kommer bli bättre förr eller senare.. blabla.. jag tycker varken det är fegt eller modigt att ta självmord.. det är respektlöst och/eller respektfullt.. mot sig själv och mot andra..
vadå? jag dyster?

2004-03-12 08:43
greggan förstår vad du menar men man skall väl ha i åtanke att man alltid är sig själv närmast, och göra sin val efter sitt själviska jag för sig själv. Åtminstone när man är i min ålder och inte har några barn att försörja och älska...

2004-03-12 09:35
jo, jag har också den inställningen.. men tänk på din mor, att förlora ett barn och på ett sånt sätt kan nog endast vara jääävligt svårt och jobbigt! även om du tycker att du inte har några vänner tror jag att du har ett par stycken som verkligen bryr sig.. och dessutom kan man ju inte ångra ett sånt här beslut så man får verkligen vara säker på sin sak.. vilket jag inte tror att jag skulle kunna bli eftersom man aldrig vet vad framtiden bär med sig.. guld och gröna skogar kanske..?
vadå? jag dyster?

2004-03-12 09:40
kanske, kanske inte? jag vet bara att den tiden jag lever i nu kallas för den bästa tiden i mitt liv, och om man tror på det så vet jag inte vad det är jag vill uppleva mer. Jag kanske skulle vilja "älska" några gånger till, supa lite mer, se lite mer film, höra och skapa lite mer musik...men det är allt, Sen kan jag kanske dö av lyckokänslor för mig själv...

2004-03-12 10:00
men den där "bästa tiden" kan ju variera några år.. tänk när du har gått ut gymnasiet och får fullständig frihet, kanske få ett jobb o tjäna lite klöver, skaffa lya o mysig flickvän.. eller så pluggar du vidare och bor i studentkorridor, festar å träffar massa nya människor.. det är något jag verkligen skulle vilja göra innan jag dör.. tänk bara på en sån sak som att the mars volta kommer till hultan, det vill du ju inte missa!! det kommer alltid finnas saker att se fram emot! saker som får en att kämpa vidare även om man har det tufft! även om denna är relativt liten och betydelselös..
vadå? jag dyster?

2004-03-18 17:31
någon mer som har synpunkter på detta?

2004-03-19 10:16
Texten är välskriven och vacker...

Självmord anser jag vara självisk och feg utväg, du struntar i att ta tag i dina problem eller laster. Du visar även att du struntar i de människor som verkligen bryr sig om dig...
Vad vill du att det ska stå här?

Ring: 0730 - 39347037204752752

2004-03-20 14:05
elakningen, mycket sant... men det är mitt liv inte deras? hur jag väljer att använda det är upp till mig och berör endast mig, som den själviska person jag är...

2004-03-20 17:18
Osammanhängade text som inte flyter för fem öre.

Ett vanligt fel att försöka du trycka in 15 flerstaviga adjektiv i en mening, i tron om att den bli fin då.

Sen får du nog jobba lite på särskrivningarna om man ska hajja.
"Och Paris Hilton skulle kanske valt att hålla sig borta från bioduken. Hennes insats i "House of whacks" gav henne en Razzie Award för årets sämsta kvinnliga biroll. "

2004-03-20 17:32
"Ett vanligt fel att försöka du trycka in 15 flerstaviga adjektiv i en mening, i tron om att den bli fin då."

Om du ska kritisera någons språk, kanske du ska först träna på ditt eget?
Det är inte lätt när det är svårt..

2004-03-20 18:22
skitdum P49

Skillnad på skrivfel och att över lag skriva helt åt helvete.

För övrigt är ditt resonemang löjligt. Han la upp den och får därför tåla kritik...

Du menar att musikkritiker bör lägga ner sitt jobb tills dom kan "göra bättre själv?"
"Och Paris Hilton skulle kanske valt att hålla sig borta från bioduken. Hennes insats i "House of whacks" gav henne en Razzie Award för årets sämsta kvinnliga biroll. "

2004-03-21 00:37
Japp´.
Det är inte lätt när det är svårt..

2004-03-21 15:57
vergilius P17

det är ju upp till en själv att bedöma..
Vad vill du att det ska stå här?

Ring: 0730 - 39347037204752752

2004-03-25 08:26
ok, tack för kritiken....

2004-03-26 09:07
mantix aka koprofagen! vad?

2004-03-26 11:54
vegilius

du kan inte lägga upp en sådan text på whoa. här är nästan alla horungar besserwissers och kommer gå in med destruktiv kritik hela tiden... de letar upp något som är felstavat och så hugger dem direkt....

nåja tillbaka till topicen:

jag tyckte att den var helt oki, men i min mening var det en självisk handling. Varför begick han självmordet? Svar: för att han SJÄLV inte orkade med smärtan som uppbrytelsen hade orsakat honom... Det var för sin egen skull han begick självmord.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2004-03-29 13:12
mantix detta är en sann händelse jag var tvungen att skriva i skolan, den skall nog bedömmas efter frågan! och inte av texten i sig....det är bara en bonus eller vad man nu skall kalla det.

shunare, tack för kritiken. jag tror alla självmord är själviska förutom i filmen donnie darko måhända, men frågan är hur kan man göra dom osjälviska? och hur kan man dö av annat än depprision?