I-landsproblem
Ofta får man läsa I-landsproblem om en tråd här på whoa. Och ofta stämmer det också, det är ett problem av mindre värde sett till världsbilden men eftersom vi inte är kapabla att direkt uppleva, genom känslor, hur ett problem i ett U-land reflekterar ens vardag så är väl våra problem berättigade? Våra problem anses ju vara problem utefter våra värderingar och erfarenhet och utefter dom normer som samhället har, antingen indirekt eller direkt, indoktrinerat i oss och just därför är våra problem högst aktuella. Ingen tvekan om att våra problem ofta, om inte i alla fall, är mindre viktiga sett från en uppgift att få en bättre värld med humanism tillämpad till alla. Ett problem som för oss anses besvärande kan enligt José i Chile vara ett problem som han vill ha. Men eftersom vi i västvärlden ofta inte får uppleva lika orättvisor som i tredje världen så kan resultatet av våra problem ge en ungefärlig känsla som hos nån i ett fattigt land, alltså att vi upplever tillvaron stressad och ångestfylld såsom José upplever sin situation. Jag tycker vi ska kunna berätta om våra problem eller liknande utan att bli besvarade: Oh guuud vilket I-landsproblem. För problemet eller frågan kan betyda väldigt mycket för den individen som sammanställt problemet. Är detta ett I-lands problem?
Thats so 97 Le Life Quiet ---Input Moustache Here---
Används väl, iallafall av mig, mer som i skämtsyfte, fast jag tycker att det är ett problem som retar gallfeber på mig. T. ex. när någon retar sig över aööa fjärrkontroller som de inte kan hålla reda på. "Ååh, är detta till stereon, DVD:n, videon, AC:n, garagedörren!?"
Intressepenisen hårdnar!
azqur jag hoppas verkligen inte att dom två exemplerna som du angav ger samma känslor! men tänk så här: Josés problem är: 1. Hans gräsplätt som används till mat för sin häst börjar ta slut så han kan inte ta sig till fabriken där han jobbar ifall han inte går upp väldigt tidigt och går. 2. Mottagningen på hans radio i hemmet är väldigt dålig och han hör knappt nyheterna, vilket han stör sig på. Bengts problem är: 1. Han har fått en ny tjänst på sin arbetsplats som innebär mindre lön och han har då inte råd med sin bil och måste då också gå upp tidigare för att ta sig till jobbet genom kommunaltrafik. 2. Han har "bara" 7 kanaler på sin tv. utgå nu från att dessa problem är dom enda dom har, är inte Bengts problem då fullt berättigade? Att han genom dessa känner väldigt liknande som José gör ifråga om sina problem? Tänk då på Harald von Bajsingers problem. han är stormrik och girig och hans problem är: 1. Hans limousin får nästan alltid motorstopp på väg till ett möte. 2. Hans parabolantenn störs ibland så bilden hans kan bli lite dålig. Kan nu inte Harald von Bajsinger uppleva sina problem som José och Bengt upplever sina problem? Med tanke på att dessa tre inte har upplevt varandras problem eller ens hört talas om dom?
Thats so 97<br> Le Life Quiet<br> ---Input Moustache Here---
dj_rapid Skönt att höra för jag är oftast väldigt luddig i mitt förklarande;)
Förövrigt hatar jag när bankomaten inte har några hundringar kvar för jag tycker inte om att gå med kontanter överhuvudtaget. helst betalar jag med kort.
azqur men själva grejen är ju att om det u-landsproblemet var en del av din vardag kanske du skulle kunna svära lite och sen går det över! Just därför kan våra problem vara lika aktuella med liknande känslor inblandade. Dock har jag också lust att ibland bara utbrista i skratt och typ skrika I-landsproblem men en grej begreppet I-landsproblem används för, iallafall som det känns, är att en person här på whoa säger det för att göra sig underground och visa att man är en människa som upplevt en massa skit. Man är deep liksom. Självklart kan våra problem i västvärlden väcka helt skilda känslor och tankar pga våra livsyn etc. Så ett problem som för mig är aktuellt och viktigt kan för dig eller vemsomhelst anses vara en droppe i havet och skriva I-landsproblem men ja, jag tycker inte om det begreppet just för vad jag har skrivit i förra inlägg.
azqur Jag förstå vad du menar och jag tycker också att mycket av mina problem är rent av en droppe i havet, inget jag ska bekymra mig över men ska jag liksom spendera hela min tid åt att reflektera över andras problem? egentligen ja men vad får det för resultat? Säkerligen att jag ser dessa problem som mina egna vilket jag ibland kan göra. Jag vill hjälpa men mina problem, hur banala dom än må låta, måste jag fixa först för att kunna hjälp andra.
...gääääääääääääääääääsp*..
Att kriga för fred, är som att knulla för sin oskuld...eller?
Att folk är jobbiga på bio.
-=Lek med livet så leker livet=-
b_boyzetterlund Som du kan läsa jämnför jag inte direkt såna problem som du skriver med varandra. Exempel: Ett betygsystem, Bengt och José får betygsätta på en skala från ett till tio sina problem. båda anser sig då kunna ge ett problem en tia i betyg: betyder det att Josés problem är jobbigare psykiskt för honom som individ? Ifall vi utgår från problemen som jag skrev tidigare, fick tio poäng: Hans gräsplätt som används till mat för sin häst börjar ta slut så han kan inte ta sig till fabriken där han jobbar ifall han inte går upp väldigt tidigt och går. och Han har fått en ny tjänst på sin arbetsplats som innebär mindre lön och han har då inte råd med sin bil och måste då också gå upp tidigare för att ta sig till jobbet genom kommunaltrafik.
LaYMe P0 Givande!? john08 P19 Har du läst igenom tråden? Det har var inte en sån tråd som var tänkt att man skulle skriva I-landsproblem direkt.
b_boyzetterlund Ja det kan ju anses onödigt men för en man som aldrig upplevt nåt värre än just att det bara finns femhundringar i bankomaten så måste ju det problemet vara jobbigt.
b_boyzetterlund Tänker jag direkt på Siddharta Gautama (buddha). han var inlåst i ett paradis, han skulle kunna komma långt men han var envis. Varför måste man ha upplevt mycket för att kunna leva sitt liv med sina åsikter på såsom livet som på sina problem? varför måste man uppleva för att få ett stort synfält? vad för slags synfält? På livet? Det måste man ju ha ett stort synfält på eftersom man är ett liv och då som sagt definierar sina problem på sitt sätt. Ens spektrum på problem måste ändå vara ganska stort hur lite problem, enligt oss, denna person har för han upplever ju allt annorlunda! Och ärligt talat har man det så bra att man slipper sjukdom och slipper hunger tycker inte jag att man ska behöva tänka över livet, tacksam kan man mycket väl vara.
Baboso ..suck*..
Att kriga för fred, är som att knulla för sin oskuld...eller?
Baboso Sorry...Fan vart var den tråden där man skulle droppa det då...hmm tog fel. ska gå och stänga in mig nu,...
-=Lek med livet så leker livet=-
b_boyzetterlund Jag tror inte man behöver få ett nervöst sammanbrott utav ett problem och jag förstår inte varför man behöver gå igenom nåt som enligt oss är ett stort problem med betoning på stort. Jag har också varit med om lite i mitt liv som har gjort att mindre problem är oväsentliga för mig, Men jag förstår inte vad du menar med ditt påstående att man lever bättre då man varit med om nåt stort problem, jag skulle säga motsatsen. Det man inte vet tar man inte skada av. Och jag tror inte personen ifråga skulle älta om och om att det bara finns femhundra lappar och på det viset må dåligt ifall det händer väldigt ofta för då skulle det bli ett vardagligt problem han lär sig att leva med. Men ifall han skulle få inbrott i källaren skulle det kanske vara ett stort problem för honom. Självklart tror jag inte att det är nyttigt att klaga på att kaffet är slut tills man dör men som sagt det blir ju ett vardagligt problem som för alla andra. En motfråga, är det nyttigt att tänka sig in i hur det skulle vara om mamma dog eller ifall jag var med i en olycka och skulle förlora benen så att jag kan förbereda mig ifall det skulle hända?
Klart det funkar inte så bra att leva efter 'ahh jag är glad att jag lever, det räcker' men jag är iaf jävligt tacksam för allt jag har utöver det som krävs för att klara dagen (och att jag inte behöver oroa mig för att klara dagen) Sen små saker i vardagen som upplevs som jobbiga kan man ju bara ta och tänka efter så fattar man att det inte är nånting jobbigt... Kaffet är slut, vad är påföljden mer än att jag inte får något kaffe? llllllllllllllll Om bengt har lite perspektiv på saker och ting så tycker han inte att det är ens i närheten av joses problem... bboyzetterlund håller med.....bra skrivet.
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!
Det hela är väl ännu en sofistikerad manifestation av den Lutherska tesen "Tyck inte synd om dig själv!". Den stöps om och stöps om tills vi alla har förtängt våra problem och blivit psykotiskt deprimerade, börjar slå våra grannar och äta våra barn. Bra där!
Som dom flesta nog inte förstått är att jag ahr inte jämnfört en mans överlevnad med en annans man saknad på kaffe och att tro att alla ser sina problem i ett större perspektiv är bara löjligt för varför skulle vi annars ha så många psykologer i detta land?
-penny- Så där säger du bara för att få bättre samvete. Känner du igen den? Också ett exempel på en fras som ofta förekommer. Enligt mig ett socialt förtryck, och den konstiga lutherska attityden som lever kvar. Det har alltså gått så långt att man ska vara lite lätt nervös för att man ger bidrag till rädda barnen! "Bäst att inte få bra samvete." Folk drar sig hellre för att betala, med jantelagen dinglande över dom. Varför vill vi få varandra att känna skam? Ska man bara prata om problematisering i 3:e världen, eller är det okej att man kommenterar att det är stökigt på sin arbetsplats? Att man behöver mer mjölk för att kunna käka kornflakes. Är det okej att man pratar av sig om en bagatell på ett forum, kollar om det är nån som känner samma?
Dagen I-landsproblem: 1. I U-länder svälter folk för att det inte finns mat. I Sverige svälter unga flickor sigsjälva för att de vill nå upp till ett ideal 2. I U-länder vill barn gå i skolan men kan/får inte. I Sverige satsas mindre och mindre pengar på den offentliga skola. 3. I många U-länder saknas tillgång till rent vatten. I Sverige förorenar vi vårt sötvatten Det finns många mer exempel men jag är för trött för att rabbla upp fler. Men det finns en sak som spänner över hela världen. Kapitalismen, som enar "fattiga" och "rika". José är precis lika utsugen som Bengt. De är båda arbetare. Precis som kvinnor världen över är förtryckta genom patriarkatet, det är bara formen av förtrycket som är olika. Och det finns bara en som tjänar på det; kapitalisten (i det här fallet Harald von Bajsingers). Som med gott samvete kan få Bengt att tillverka vapen att sätta i händerna på militären som förtrycker José, eller liknande...
"Som att bo ihop med en väldigt liten alkoholist" // Jonny Depp om att leva med sin son
Men vad fan det är ju bagateller! Visst fan blir jag förbannad när kärrigen i tobaksaffären säger att de inte tar kort o jag måste gå 100 meter för att ta ut cash ur bankomaten o stå i kö o shiet... men vad fan det skulle jag inte vilja kalla ett "I-landsproblem" (f.ö. ett uttryck som myntades av humorprogrammet Hip-Hip)
"Som att bo ihop med en väldigt liten alkoholist" // Jonny Depp om att leva med sin son
Istället för att klaga. Kan vi inte dra upp lite roliga I-landsproblem som gör tråden lite roligare? Mitt I-landsproblem: Snoozar så länge att jag missar första lektionen. När jag har kommit på det går jag upp direkt..
livet
pir P17 Sådana trådar hittar du i Blandat eller Topplistor.
Vem är det som bestämmer hur stort ett problem är? Om Bengt lider lika mycket av att han inte har råd att åka på chartersemester som José gör av att bara kunna äta mat en gång om dagen är problemen, ur individens synvinkel, lika stora. Sett ur ett större perspektiv är naturligtvis Josés problem värre än Bengts, men hur stort ett problem är för en person har väl snarare med det lidande det framkallar än dess konkreta innebörd. Om man inte talar om sådana I-landsproblem som att man fick två tjugolappar ist. för en femtiolapp i växel eller liknande, blir skillnaden mellan I- och U-landsproblem marginella, så länge inte U-landsproblemet leder till döden för José, naturligtvis.
Fuck you and the horse you rode in on
Volgobalt-235 Förlåt. Tycket bara tråden var allmänt tråkig. Men det är lugnt. Ska inte besöka den mer ..
livet
lllllllllllllll P22 Visst är det komiskt att två så vitt skilda problem av, rent objektivt, så olika grad kan orsaka samma lidande, men det är inte särskilt konstigt och, för att komma till samma poäng som i mitt förra inlägg, för den enskilda personen ett lika stort problem.
Fuck you and the horse you rode in on
Vardgsfascism. Anorexi är ett ALLVARLIGT problem. Räcker det inte med att man skäms EN gång, så att man börjar svälta? ska man skämmas för att man mår dåligt också? Luther, Luther, Luther.