Vad är tid?
Vad är tid egentligen? Vi mäter tid, vi uttalar oss om tid, men vad är det egentligen?
Jag bara måste: jag kicka henne
Allvarligt talat. Det är fan ingen lätt fråga.
tid är nånting som går konstant "frammåt"..om man ens kan säga så..
shimmy shimmy yo
Karl-Kapital Det låter nästan rimligt. Jag tror inte djur tänker så, t.ex att djur tänker: "nu har jag bara en kvart på mig att hinna dit och det är långt kvar" eller "nu har det gått nio månader, nu ska frugan föda"...Jag önskar vi levde som djur allihop, då hade det varit ett underbart, äventyrsfullt liv vi levde.
tid är en fjärde dimension.
Coolin' in the scene like a horse in a stable
G-Qlav Utveckla det lite.
jo... ställ dig frågan vad dimension är? 3d liksom... djupet, bredden, höjden. Räknar man med tiden blir det 4. djupet, bredden, höjden och tiden. Tiden krävs för att nåt ska finnas liksom?
Coolin' in the scene like a horse in a stable
tid är Något som människan kommit på för att försöka tillfredställa sitt konstanta kontrollbehov.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
en definition som människan har för att kunna uttrycka och tala om händelser mm som skett vid olika tillfällen, men även också sådant som ännu ej skett. även för att kunna återkomma till ställen och ha nån sorts kontroll över sammanträffanden osv. ett mätinstrument helt enkelt. abused_bitch F20 sa det.
mama said knock you out
De flesta som säger att tiden är påhittad av människan verkar syfta på tid som minuter och sekunder? Vad menar du/ni, Karl-Kapital m fl, med att tid inte existerar? Har människan uppfunnit tiden? Hur såg det då ut innan vi uppfann den? Men den frågan kanske är oväsentlig eftersom ordet "innan" uppenbarligen inte existerar? :P Är det verkligen bara människor som följer "tidens lagar"? Så det gäller inte klockor, pendlar, planeter, etc? Trots att tiden är ett av de mest grundläggande begreppen som finns står det fortfarande odefinierat. Men lik förbaskat tycker jag mig väldigt tydligt kunna skilja på igår och idag, och det borde ju tyda på något. Att se tiden som en fjärde dimension är praktiskt och ganska logiskt. Föreställningen att allt vi gör formar tredimensionella versioner av "tuber" i den fyrdimensionella rumtiden är en rätt stilig tanke egentligen....
mensvärk är livets krydda.
Det luktar skoluppgift
-=Lek med livet så leker livet=-
Japp! Och det luktar en bra start och fina ideér på muntliga nationella provet i Svenska som kommer snart...
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder. Laila Freiwalds
^^Och det är altså inte hemligt vad det gäller detta nationella prov, det har vart samma prat-ämne sedan terminens start!
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder. Laila Freiwalds
u-nas jag går på universitet, det är ingen risk att det är skoluppgift/nat. prov
tid är måttet på förruttnelse. allt gå ju mot förruttnelse,ålderdom etc. Vi människor åldras...djr växter etc maten blir gammal Med "tiden" Alltså måttet på...ja just det. That´s the answer
Man ska alltid vara värst.
den är frågan e lite för djup för mej egentligen.
Med allt whoa kunnande så borde komma fram bättre ideer.
-=Lek med livet så leker livet=-
Tid är det fenomen som ser till att allt inte händer på samma gång, vi människor har kommit på ett system inom vilket vi mäter tiden. Men vi kan inte kontrollera den och vi har inte uppfunnit den.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
egg - känns inte helt troligt, snarare världens längsta linje
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
Tid är astrologi eller astronomi. Solen, månen och jordens rotation. Vi kan lita på den. Veckornas längd har jag aldrig fattat i och för sig. Varför 7 dagar? Kan ha med skapelseberättelsen att göra... Men den då? Varför 7 i den? En grej jag vet är att om man ber en försöksgrupp nämna vilket tal som helst mellan 1 och 10 så väljer ca 80% talet 7. Mystiskt.
3,7 osv e magiska tal..
undertiden
Skivsamlare
2004-02-21 00:56
mentative intressant. utveckla
pfffff. När BLEV det ett magisk tal och varför. Är det en magisk mängd helt naturligt? Nej.
TID är en kulturell överenskommelse, baserad på himlakroppars förutsägbara rörelse, som gör att vi kan synkronisera oss. Tid finns inte påtagligt egentligen, man kan aldrig gå bakåt i tiden. Däremot kan man snabba upp förändringsprocesser på försöksobjekt, men för att TIDEN ska gå snabbare måste man ändra på allt och alla på jorden lika mycket. Dyrt och onödigt. Låt säga att vissa kulturella samhällsomvälvningar går snabbare idag än på medletiden tack vare ny kommunikationsteknik: betyder det att TIDEN går snabbare? Nej, en dag och en natt är fortfarande förutsägbara i längd och lika snabba som förra året på det datumet. (är ej astronom, det kanske diffar lite varje år men det kunnde vi isåfall utröna av planeternas rörelse förmodligen redan på 50-talet.) Det finns vissa tidsorienterade företeelser som man kan utgå ifrån: Natt + Dag. (Dygn.) = Jordens varv runt sin egen axel. Månad = Månens varv runt jorden. År = Jordens varv runt solen. Baserat på organiska processer på jorden som upprepas år efter år, med vissaevolutionära uppdateringar, kan man också se övergripande trender som vi kallar årstider. Men varför 4? Månen är full 12 gånger per år. (Astronom? Jag tror det kanske är 12-komma-nått.) Har vi utgått från månens antal varv runt jorden per jordvarv runt solen, för att få fram antal timmar per dag? Minns inte. Jag var så ung när jag gjorde det. Inte ens tusen. Det blir ju 12 i alla fall. 365 dagar på ett år. Det är bara delbart med 5. Det blir 73. Jag vill inte komma nånstans, jag tänker högt. Kan inte nån jobba med den där 7? Jag vill få ordning i min skapelse.
Piggie_Banks Då vi (iaf jag?) upplever tiden så tror jag den är mer än bara "en kulturell överkommelse". I den mening att tid är "minuter och sekunder" är det väl dock en slags överkommelse som ursprungligen baserades på jordens rörelse runt solen o.d, men i dagsläget definieras ju sekunden som den tid det tar för ett en viss cesiumisotop att "svänga" ett visst antal gånger. Däremot kan man snabba upp förändringsprocesser på försöksobjekt, men för att TIDEN ska gå snabbare måste man ändra på allt och alla på jorden lika mycket. Dyrt och onödigt. Det är ju självklart inte tiden man snabbar upp. För att tiden ska gå snabbare (tiden är ju som ungefär allt annat relativ) för dig jämfört med andra kan du t.ex flytta till månen där gravitationen är lägre, dvs rumtiden mindre krökt.
Ja, tid kanske är rytm. Det sättet vi upplever tid kanske är baserat på den "biologiska klockan" en puls som genereras av den där elektriska körteln som jag glömmer namnet på. Eller vad sägs om hjärtslagen? Vad som skulle hända om man bytte gravitation vet jag inte. Men jag vet att astronauter inte åldras på samma sätt som vi som är kvar på jorden, beroende på just gravitation eller om det är antalet varv jorden gör... die Zeit!!!!
jag vet hur man har kommit fram till hur lång en sekund är iaf... Grundenheten i SI, 1 sekund, definieras som varaktigheten av 9192631770 perioder av den strålning som motsvarar övergången mellan de två hyperfinnivåerna i grundtillståndet hos atomen Cesium 133
hon hatar mig bara för jag e thug och typ aldrig e där
Tid existerar. Sekunder, minuter, timmar, dagar, framtid, dåtid nutid mm är bara människans påhitt för att gradera och hålla reda på tiden. Ta bara grader som exempel. En sten har en viss värme. Även om vi kallar den x C, y F eller z K så är den väl fortfarande lika varm? Tid finns, men det vi känner det som är bara något vi hittat på för att gradera något. Vad man kallar det är egentligen irrelevant. Frågan är vad det är VI kallar för tid egentligen är.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Piggie_Banks ang . sju dagar. Från nymånde till fullmåne så har månen fyra olika faser. Varje fas omfattar ungefär sju dagar ..
- mjölksyra är livet
Tid är förändring..
Vem är du, tjänsteman?
tillägg i magiska tal snacket... 1,618 sägs vara det mest återkommande talet i universum annars... de som läst Da Vinci Koden vet vad jag menar.
"...il n'y a personne qui peut m'arrêter, quand je me jete sur la langue francaise sans regarder..."
Tid är inte pengar... Däremot är pengar tid, har jag kommit på.
Vad händer egentligen när mongolider dricker alkohol? De måste ju bli jättekonstiga...
vidareutveckling till frågan: vad är sambandet mellan tid och rum?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
ran_hem Observera först och främst att detta är min personliga syn på tiden, det är väldigt lite som är "bevisat" eller så. Tiden är en dimension och rummet är 3 (alt. 9/10?) liknande dimensioner, men vi upplever tidsdimensionen på ett annat sätt. Dessutom verkar det som om tiden har en "riktning". I rummet kan du ju åka fram och åter men detta verkar inte vara möjligt i tiden. Tidsriktningen kan ur ett makroskopiskt perspektiv sett kanske bero på entropiförändringen. Vad gäller symmetrier så verkar naturen i vissa enstaka fall skilja lite på höger/vänster samt tidens riktning. Det är svårt att utveckla en del saker ytterligare utan att börja rita bilder, men fråga på om du tycker nått är intressant/cp/oklart...
Karl-Kapital sa det bäst. inte för att ja vill leva som ett djur, tid är rätt bra ibland när man ska göra rekord =D
Jag tror på tiden som en punkt och inte som en linje. Hur noggrant man än mäter den eller defenierar den så kommer man inte från att tiden är oändlig. Ett ögonblick består inte av små miniögonblick ihopsatta. För då skulle det finnas ngt slags mellanrum mellan dessa miniögonblick. Skulle dessa mellanrum då vara ngn slags otid? Sen att vi antagit att tiden går "framåt" är (som sagt) bara ett antagande, troligtvis baserat på att vi tror att saker har en början och ett slut. Jag tror inte tiden färdas i en riktning. tiden är en punkt inte en linje. Ett ögonblick är oändligt, två ögonblick lika oändligt, x antal ögonblick lika oändligt. Död har lurat oss att tro att saker har ett slut. men det är bara vad jag tror.
America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson
jag har inte tid med detta skitsnack
vem, ärligt talat, bryr sig?
tid är väl ett hjälpmedel som får människans samhälle att gå runt.. svettigt att bestämma träff med någon om inte vi visste när.. hur skulle man göra då?
tid är nånting som går konstant "frammåt"..om man ens kan säga så.. Tid är inte konstant. Har ni helt glömt bort Einstein? Vid acceleration går tiden långsammare. Men visst, bakåt går den inte i alla fall :) tiden började ju ingenstans och har inte heller något slut, därför kan den inte vara en linje Precis som övriga dimensioner skapades tiden vid big bang, och den kommer precis som övriga dimensioner att sluta nån gång.
Tid är det mått på förändring mellan två händelser.
jo? Hur skulle min definition strida mot det?
Tiden är relativ, men inte i sådan utsträckning att den påverkar oss i vårt vanliga liv. Varför man har sekunder? Tja... Varför inte? Man måste ha en enhet som är praktisk, och det är sekunden. Men visst, man kan mäta tid i vad som helst... Vad tycker du vore bra?
Vi borde mäta tid i andetag... om 400 andetag ska jag gå och lägga mig t ex. Detta blir dock problematiskt då folk andas olika fort =/
Bboy_KeeN P18 Wow vilket sammanträffande att du skrivit om det idag, samtidigt som ett par tusen andra skolungdomar!
America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson
SunTzu Varför kan inte tiden vara oändlig?
Jag misstänker nationellt prov i svenska B
19 Din IQ beräknas vara 126 - 135. Detta motsvarar 96:e till 99:e percentilen, dvs 96% av befolkningen har en IQ mindre än eller lika med 126. 98% har en IQ mindre än eller lika med 135.
Ingen risk. Går på univ.
Lingonfil P17 För att tiden är en av universums dimensioner. Den skapades samtidigt som universum och kommer att försvinna när universum kollapsar... sen blir det kanske ett nytt universum och en ny tid.
KoL14 P21 Hur slår man ihjäl tid då?
jag blir sinnesfrisk av sånt här!
orka med folk som ska ha svenskaprov och inte kan tänka själva..
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.