I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Buddhism, förstår det inte...

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2003-10-19 00:04

Buddhism, förstår det inte...

Ok, håller på o läsa om buddhism i skolan (en andra gång) o ja kom o tänka på en grej idag.
Enligt deras tro så finns juh inget jag, när du dör kommer självaste personen inte återfödas men däremot kommer nån annan återfödas och hans levnadsstandard sätts av dina gärningar i ditt liv. Asså så händer inget med självaste dig när du dör för du har lixom ingen själ som går vidare efter livet. Asså händer inget efter döden enligt dom. Jag tror dom vill säga att jaget bara är en illusion som skapats av ditt ego och att allt levande är ett men när man då når nirvana så slocknar man juh eller va d kallas o man slipper att återfödas, men om det ändå inte är jag som kommer återfödas så gör juh d inget om jag fortsätter återfödas. O sen så om jag når nirvana så kommer inte nån återfödas i mitt ställe när jag dör, men d skulle juh knappast vara bra om alla nådde nirvana för då skulle juh folk sluta att återfödas.

Nån som e expert på ämnet som vill förklara för mig?

In case you didn't notice, I was being sarcastic.