I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Buddhism, förstår det inte...

Övrigt - Vardagsfilosofi

2003-10-19 00:04

Buddhism, förstår det inte...

Ok, håller på o läsa om buddhism i skolan (en andra gång) o ja kom o tänka på en grej idag.
Enligt deras tro så finns juh inget jag, när du dör kommer självaste personen inte återfödas men däremot kommer nån annan återfödas och hans levnadsstandard sätts av dina gärningar i ditt liv. Asså så händer inget med självaste dig när du dör för du har lixom ingen själ som går vidare efter livet. Asså händer inget efter döden enligt dom. Jag tror dom vill säga att jaget bara är en illusion som skapats av ditt ego och att allt levande är ett men när man då når nirvana så slocknar man juh eller va d kallas o man slipper att återfödas, men om det ändå inte är jag som kommer återfödas så gör juh d inget om jag fortsätter återfödas. O sen så om jag når nirvana så kommer inte nån återfödas i mitt ställe när jag dör, men d skulle juh knappast vara bra om alla nådde nirvana för då skulle juh folk sluta att återfödas.

Nån som e expert på ämnet som vill förklara för mig?

In case you didn't notice, I was being sarcastic.

2003-10-19 00:55
De säger ju att liver är lidande, och man måste gå den 8faldiga vägen för att nå Nirvana... Mahaya-buddhister ser Nirvana som ett paradis, altså ett "liv" efter döden, men Theravada-buddhister ser Nirvana som ett utslocknande...
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2003-10-19 01:02
är inte det här hinduism, buddism e ju typ inte en religion eftersom det inte har nåra gudar, jag har typ läst om hinduismen, och det är ju karma och reinkarnation å sånt.

2003-10-19 01:03
Rnesto P16 - E inte buddhism en religion bara för att de inte har nån gud? haha

kallas inte en sån religion för en ateistisk religion..
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2003-10-19 01:05
HAHAHAH skitkul, men trodde grabben tänkte på hinduismen, man jag skiter i vilket, min so lärare sa nå skit om att man ofta misstar buddism för hinduism, men som en vis person en gång sa "we don't need your techers, leave the kids alone"

2003-10-19 01:55
vi har ett kollektivt ansvar för våran karma.
men jag ser ingen frågeställning i ditt inlägg. vad är det du undrar över egentligen?
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2003-10-19 10:50
RELIGION handlar inte om att "tro" på gudar.
Det handlar om att nå "nirvana", eller motsvarande. Därför skulle jag VERKLIGEN vilja kalla buddhismen för en religion.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2003-10-19 11:51
snorty F20

Ja, men eftersom enligt dom så finns inte jaget, det e bara en illusion, men va händer med när man dör då eftersom det är nån annan som återföds när man själv dör. Borde man själv inte slockna ut då.
Nu kommer ni antagligen svara att eftersom allt är ett enligt dom så händer det inget med en själv eftersom "man själv" inte finns.
Och att eftersom allt är ett så är man själv en del av alla andra, men de säger även att man ska handla oegoistiskt o vara snäll mot andra, men om allt är ett så är man juh snäll mot sig själv när man är snäll mot nån annan. Tycker dom säger emot sig själv.

Nu har jag lyckats förvirrat mig själv igen, aja om d e nån som fattar va ja menar så kan ni försöka svara.

2003-10-19 16:49
jaget återföds inte, men karman gör det.
jag är inte speciellt insatt i buddhism anyway.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2003-10-19 16:52
Hur simpelt som helst ju... Jaget tillhör den materiella världen, och det är SJÄLVKLART något som man ska frigöra sig från. Det är det som är hela grejen... I jaget finns också alla begär osv som skapar lidande.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2003-10-21 20:52
Nä, för mycket sånt skapar bara mentalt lidande ;)

2003-10-21 21:06
nej ok ja ska lägga av.

2003-10-23 13:37
Hur mycket filosoferande som är för mycket kan ju iofs diskuteras. Med tanke på att de framstående munkarna filosoferade kanske halva sitt liv, och skulle nå rätt kunskaper och insikter så torde nam1986 inte ligga i riskzonen ännu ;)
I'm back!

2003-10-23 16:17
Doggland F-1
Skulle inte tro att de filosoferar så mycket...

Vizious F17
Varför då?

2003-10-23 16:25
Hm, jag tycker det är tvärt om.

"Feelings are good servants but poor masters"
Väldigt bra citat... Att bli fäst vid något i den materiella världen leder bara till lidande.
Att t ex hela tiden vara upptagen med att oroa sig om alla möjliga saker, att bli ledsen när någon dör osv osv...

Återfödda människor är inte känslokalla, men de låter sig inte styras av känslor, och behöver därför inte utstå lidandet.
De vet att inget i den materiella världen varar för evigt, och försöker inte låtsas som nåt annat, som de flesta människor tyvärr gör... ett av världens stora problem.

2003-10-23 16:36
SunTzu: Med tanke på den mängd litteratur om hur världen är beskaffad enligt läran som finns bevarad. Så är det nog ingen brist på filosoferande.

Buddhismen är i många former väldigt öppen för alternativa vägar till upplysning. Många menar att "det här är ett sätt, men att det finns flera och alla som kommer på ett eget är värda att beakta". Så visst finns det utrymme för filosofi. Vilket är bra då man kanske vill omvärdera dharma mot atomer eller något liknande om man idag vill göra något som helst sanningsanspråk.
I'm back!

2003-10-23 19:50
Doggland: Visst, men tror du att medel-munken filosoferar "halva livet"? Nej glöm den frågan, nu ser jag att du skrev "de framstående munkarna". Det var inget :)

Men vad menar du med att "omvärdera dharma mot atomer"?
Visst kan man modernisera en del detaljer, men gör man för stora ändringar kan man ju inte ens kalla det för buddhism längre... En så fundamental grej byter man inte ut bara sådär.

2003-10-23 19:58
1. Allt är lidande
2. Lidandet uppkommer ur begäret
3. Lidandet upphör när begäret utplånas
4. Begäret utplånas om man följer den heliga åttafaldiga vägen

Har man inga förhoppningar eller är bunden till något så lär man aldrig bli det, man är bekymmer fri!!
No Shit Sherlock!<br>

2003-10-23 21:21
bald_and_sexy: jaja. Jag skulle iofs klassa sådana former av psykologi som just filosofi.

SunTzu: Jag misstänker att ingen själrespekterande buddhist av idag skulle säga att det är färgerna som vandrar vidare och "återföds", han skulle nog tala i ett modernare och mer korrekt språk och hävda att det är atomerna eller andra beståndsdelar av världen.
I'm back!

2003-10-26 14:05
bald_and_sexy
Akta dig... Doggland vet allt :P

2003-10-26 19:00
Jag undrar också vad du menar med filosofi. Alla grundläggande frågor om sanning värld och värde skulle jag klassa som filosofiska. Ett utalande om att lidande bör undvikas är automatiskt av en filosofisk karaktär.
I'm back!

2003-10-27 13:10
Men det skulle inte kunna vara så att reinkarnation skulle kunna vara något sorts kretslopp helt enkelt? Man avsäger sig sitt ego och är istället bara en kropp som är med i jordens, eller ännu bättre universums gemenskap och när man så att säga är disponerad i den formen man är nu så återgår man till naturen och bryts ner till nya råvaror för att sedermera återuppstå i flera olika former? Jag kan se att jag hoppar över vissa steg i mitt resonemang men så har jag ju inte heller försökt vara vattentät...
"Du är en död sill"