I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Förfrågan] Digitala trummor

Övrigt - Köp & Sälj

2009-06-08 20:44

[Förfrågan] Digitala trummor

Har kollat efter digitala trummor ett tag nu och funderar lite över vad man ska köpa för trumset. Vore ypperligt tacksam om någon kunde tipsa lite. Jag undrar vilket pris man får räkna med, ungefär, för ett bra trumset. Skulle också vilja veta om det är någon ide att investera i ett begagnat trumset.(bra märken etc)

Tacksam för alla tips!

(Inlägget ändrat av JP 2009-06-13 17:18:12)

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-06-08 23:33
Finns många olika i alla möjliga prisklasser.

Musikbörsen hade ett enklare set för strax över tusenlappen förut vet jag. Vet ej om den finns kvar. Detta är dock inget jag rekomenderar.

Yamaha har ett par helt ok set för mellan 6-10000 kr.

Roland har också grymma set för mellan 9-18000 kr om jag inte missminner mig. Har själv ett roland-set från V-Drumsserien som jag är mycket nöjd med. Går att köra kantslag och så också vilket är ett stort plus. Rekomenderas starkt.

Men vill du ha värstingen just nu ska du satsa på 2 BOX Drumit 5. Detta kostar dock över 20000 kr. Har ej testat det själv, men har hört att det ska vara något utöver det vanliga.

Men kolla affären musikbörsen. De har samtliga ovan nämnda modeller så vitt jag vet.

Begagnat är absolut värt att köpa då priserna självklart blir lägre. Men kolla så att allt funkar bra innan du slår till.

Lycka till!

2009-06-12 17:08
Jag har ett begagnat set. knappt använt.
Länk till http://profile.ultimate-guitar.com/profile_mojo_data/5/1/3/3/513385/pics/_c158638_image_0.jpg

detta är ju ett nybörjar set, om du nu inte är ute efter ett värstingset är detta bra att börja med tycker jag.
du kan få det för 2000kr
jag är underskattad

2009-06-13 01:42
rolands näst billigaste set td-3 tycker jag funkar bra. Jag köpte mitt för 10000 för några år sedan men dom har fixat större nätvirvel och anna hihat sen dess men det kostar väl fortfarande runt 9-10k. Dom har en billigare modell som du ska akta dig för där allt sitter på ett stativ.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-06-13 02:12
Ska själv köpa ett digitalt set till mig själv och ungarna i julklapp och då blir det Milleniums Meshhead set från Thomann. Har redan en modul i studion som jag tänkte ta hem så jag behöver bara själva trummorna.
Tror mycket om vilket märke man borde ta handlar om hur van man är som trummis, har du suttit vid ett akustiskt set i 20 år kommer du nog aldrig tycka att ett digitalt duger oavsett hur mycket pengar du lägger på det medans om du aldrig suttit eller om det var länge sen så kan du nog vänja dig vid ett ganska fort.
För mig var det ungefär 10 år sen jag spelade trummor och fortfarande kunde hålla takten, har suttit vid några set sen dess också men inget märkvärdigt. Så det handlar inte så mycket om känslan för mig för den har jag mer eller mindre glömt bort. Utan det handlar mer om att det inte får bli nån dubbeltriggning eller sånna fel, sen är jag väldigt nöjd oavsett.
Roland är ju dom som rekomenderas mest, men även dom som kostar mest. Är du en van trummis så är nog roland att föredra för dom ska vara ganska bra på att immitera ett akustiskt set när det kommer till känslan. Medans är du en nybörjare/ovan trummis så tror jag nog du kan komma undan med ett billigare set. Är ljuden viktiga för dig så är det antingen en av dom dyrare modulerna som gäller, ELLER så kan du ju alltid trigga något software som EZDrummer eller dylikt, då kan du få jävligt bra ljud även ur ett billigt trumset, samt spela in till datorn och editera det du spelat :)
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se

2009-06-13 22:26
Mankind_ och clalle

Jag har kollat runt några svängar på Thomann, diverse butiker och hört efter med polare. Är inte nån trumvirtuos själv men föredrar att köpa kvalite eftersom jag vet att jag vill ha kvar grejerna ett tag. Har intryck av att Millenium inte ska vara så bra, kan ha fel.
Jag är lite sugen på att skaffa alesis USB Pro Drum Kit, någon som vet om det är något att hänga i julgranen?

2009-06-14 02:22
Med Alesis usbmodul så måste du koppla den till datorn och trigga ett program för det finns inga inbyggda ljud i modulen utan den styr bara midi. Alesis är bra enligt min vetskap men dom kommer inte upp i Rolands kvalitét, syns ju på prislappen också :)
Jag tänker använda mig utav Thomanns 30 dagars garanti, dubbeltriggar setet eller om det bara känns helt fel så lämnar jag tillbaka det direkt och sparar några lappar mer. Testade ett Medeli set på 4sound för något år sen och det funkade rätt bra, så jag chansar på att Milleniums set som är något mer påkostat ska vara minst lika bra. Om det skiter sig dock så har jag ju 3 akustiska set i studion jag kan banka på när jag vill tills vidare :)
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se

2009-06-14 13:32
Har du 10000 tycker jag du ska köpa roland td3 det är samma set som td6 men kostar runt 5000 mindre för att det är en annan modul, du går alltså miste om lite ufoljud och annat man knappt använder, td3 har midi också så du kan koppla till datorn.