I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Garanti (förklaring)

Övrigt - Köp & Sälj

2006-01-02 21:57

Garanti (förklaring)

Nu ska jag förklara för er vad garanti är

Garanti är inget affärer ger ut.

Garanti är det företag som ger ut, i vissa fall kan det gälla en viss del av produkten tex en klocka så kan garantin bara gälla urverket.

Garanti finns inte på kvitton det finns på instruktionsböcker eller papper som medföljer varan.

Garanti gäller inte om du själv förstör eller på annat sätt åsamkar skada på varan.

Garanti gäller Fabriksfel och tillverkningsfel på varan, dvs om varan är felkonstruerad, eller på annat sätt inte funktionsduglig när du köpt den oöppnad.

Garanti har inget med försäkring att göra.

försäkring teknar du i butiken eller så gör man något med sin hemförsäkring fast så långt kan jag inte mer.

om jag har något fel så får ni gärna rätta mig men inga jävla snorungar som inte kan något men ändå ska skriva för att framställa sig själva som smarta.

2006-01-02 22:18
Den almänna garantitiden på varor i sverige är 3 år (kunsumentgaranti).
Under de första 6 (?) månaderna skall butiken (tillverkaren), "bevisa" att felet inte var från början. Utan att det har uppstått utav felaktigt användande.
Efter denna tiden skall du som konsument "bevisa" att felet var från början.

Tillverkaren har rätt att ge dig ny vara 2 gånger (om samma fel uppstår igen), efter detta kan du som konsument kräva pengarna tillbaka. "tredje gången gillt"
8 månader, psst...jag hade ju lätt suttit 8 till

2006-01-02 23:27
därimot bör du ha ett kvitto som stärker att du har köpt varan, så du kan skicka in den till en servicefirma som företaget som ger garanti på varan använder sig av. Inget kvitto, ingen garanti.

2006-01-02 23:28
dock finns det undantag.

2006-01-02 23:52
om du köper en vara på whoa har du inga rättigheter förutom att anmäla säljaren för bedrägeri om han blåser dig för mkt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-01-02 23:56
b0ris, det är inte olagligt att sälja en volvo340 för 1 miljon.

kvitto är inte så viktigt vid garantin, det räcker att ha papprerna och i vissa fall "registrerat" produkten som tex ipod

2006-01-03 00:13
så att man kan lämna in defekta stulna minneskort och få nya på garantin?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-01-03 00:21
i praktiken borde det vara så. för om minneskorten är defekta så är det inte affärens skuld att se till att dom är hela. sen så är det ju alltid lättare att gå till butiken och byta ut hörlurarna eller lämna in dem för reparation än att skicka in dem själv för reparation

2006-01-03 00:54
men kvittot styrker inköpsdatumet vilket e viktigt vid reklamationer...
8 månader, psst...jag hade ju lätt suttit 8 till

2006-01-03 04:03
FunkyOne P19 nej. men om jag säger att den är gjord av guld och den inte är det.

2006-01-03 07:46
om du säger att det är guld och det inte är det så har du lagt ut fel beskrivning på föremålet jag ser det som att någon säljer en bärbar dator till någon men skickar iväg en billig mobil.

2006-01-03 08:39
FunkyOne P19 jag ser alltså på det på samma sätt som dig. hah.

2006-01-03 11:15
boris: Det är reglerat på köp från privatpersoner också nu för tiden. I alla fall när det gäller bilar. Har för mig att dte gäller allt.

En annan sak är att om ni köper från en internetbutik har ni ALLTID 14 dagars öppetköp på grund av den sk distansköps lagen!

2006-01-03 13:36
FunkyOne P19
Jo det är olagligt att med hjälp av någon okunnighet sälja grejer. Kallas Ocker. vet inte hur de reglerar det men men
HTTP://SANANA.BLOGG.SE

2006-01-03 15:00
*någon annans okunnighet (köparen)
HTTP://SANANA.BLOGG.SE