köpes - "komplett system för att mixa vinyl"
hej, jag skulle vilja testa att mixa lite vinylskivor osv, jag vet inte vad som behövs, men det är väl typ nåt sånt här? om du har något som funkar bra, men som är till salu så kanske jag är intresserad, varför jag väljer att köpa det på whoa är därför att den kan vara billigare begagnat osv..
Skivsamlare
2005-08-28 11:53
du ska bara mixa lr? för scratcha på remdrivet går inte. lr det, skulle gå sönder bara..sen, skippa såna där budget paket. Testa först i nån butik, hos nån polare, och är det nåt du gillar och vill fortsätta med, köp riktiga grejer direkt..
jag vet inte, det vore kul att kunna scratcha, så direktdrivet är nog ett måste? men jag kan tänka mig att enbart köpa en direktdriven skivspelare också, skriv om ni har ngt!
hur mycket har du att lägga på utrustning? mitt tips på billig set up är 2st Technics 1210, en Pioneer DJM 707 mixer (finns på dj.battle.net billigt) och antagligen ett par ortofon, vilka av dom får du kolla själv...gå till djbattle.net, där finns massor annonser på begagnat...
men det skulle väl gå på en 10000?
rocik P20 Alltså varfär tipsar du han om ett par technics 1210 å snackar om att det är en billig set up? Du har ju tur om du faktiskt hittar billiga technicsspelare! Mitt tips till dig om du inte har tänkt bli DJ utan bara ska ha grejerna för att lyssna på musik å testa mixa/schratcha litegrann. Är att köpa ett par budget direktdrivna spelare å en mixer för en billig penning på blocket eller så. Men om du tänkt satsa på att bli DJ så då är det självklart bäst att satsa på technics å hela köret på en gång. Men som nån annan sa, är du osäker, testa hos nån kompis eller på nån affär där dom säljer sånna här grejer för att se hur mkt du själv tycker det är värt att lägga ut.
Först Jesus, sen: Hiphop, Soul, musik!!
Köp några budget numark eller budget stanton spelare. Sånna kan du nog få tag på ganska billigt begagnat. Se bara till att kolla om det är direktdrivet å inte remdrivet
Redaktionen
2005-08-29 00:07
köp Stanton str8-60 kanske.. dom e budget.. en sån kan du nog hitta för en 1000 cash begagnat... dom e direktdrivna..
som nån sa högre upp i tråden.. gå in på
www.djbattle.net och checka.. kommer iofs inte upp saker så ofta.. men glid in lite då o då och checka..
peace..
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com http://www.danielmeyer.se
SamL P20 tycker det inte är så farligt pris längre på 1210 begagnade som förut. Har sett en hel del annonser som är jävligt schyssta. Budget paket vet man ju vad som händer med. Går sönder direkt. Som en polare till mig...två veckor sen var mixern paj..
Köp en Technics SL1200/1210 och leta upp en billig begagnad mixer. Visst, en Technics kostar mer i inköp, men om det nu inte skulle vara något för dig, så kan du sälja den för lika mycket du köpte den för. Insatsen må vara högre, men risken att förlora massa pengar är betydligt mindre. Du kan komma undan med 3000:- per skivspelare och mixer för 1000-2000:-, dvs ca 7000-8000:- för hela kitet.
"The badder you seem, the more lies you tell..."
rocik P20 aa kan väll visserligen stämma att budgetpaket kan va sånt som går sönder lätt men det känns inte som om den här killen vill lägga ut 7000-8000 kr för grejerna när han ville ha tag på billigare grejer än det som han först har länkat längst upp. Som kostar 3500 kr.
nej, så mycket är jag nog inte beredd att satsa.. men visst borde man kunna koppla in en skivspelare/mixer direkt till en högtalare?
bsv P60 Du måste koppla in skivspelaren till mixern, sen mixern till en stereoförstärkare eller ett PA. Inte direkt till högtalare. Peace
köp en skivspelare och en mixer, koppla in mixern till datorn, sen kan du scratcha hur mycket du vill...sätter på musiken med winamp, mediaspelaren vad du vill, sen är det bara att sätta igång och scratcha...fast mixa går ju inte så bra då.. SamL P20 yes stämmer säkert, men tycker bara det är bortkastade pengar att köpa sån skit. Bättre vänta och spara ihop så man kan köpa riktigt..
jah ska kolla på tt-200.. är det nån som vet vart man kan köpa "break skivor"? altså skivor med bara scratch ljud, eller trummor(rytmer) osv?
bsv P60 Köp bah massa hiphop tolvor å så cuttar du upp dom totalt :)
Jag skulle verkligen råda dig att inte gå under TT200 i modellsegmentet.
"The badder you seem, the more lies you tell..."
vad många inte fattar är att man inte kan lägga ut hur mycket som helst i början.. jag köpte mina första grejjer från tyskland, ett numark battlepack för under 3000, altså skitbilligt.. Det är lätt att uppgradera efterhand sen, altså börja med pickuper sen mixer och till slut skivspelare, samtidigt som du istället för att spara stjärten av dig i typ 4 år kan handla lite vinyl och ha lite roligt hemma under tiden...
http://www.earforcefm.blogspot.com
ASUL P18 Jag håller med dig, jag har 2 st stanton å en stanton mixer, det är budgetgrejer som jag fick för 3500 på rea. Inge priffsprylar men det funkar ändå för att ha lite kul me vinylerna. Det är ju bara att uppgradera senare, sälja bort nån av skivspelarna å köpa en technics osv. bsv Ett PA är ett ljudsystem som man brukar ha på konserter t ex, man kopplar in allt i den. Men skaffa dig en förstärkare. Kan du nog oxo få tag på ganska billigt begagnat.
okej, och man helt enkelt koppla in alting till förstäerkaren, och sedan förstärkaren till högtalaren?
bsv P60 Exakt Allting i en stereoanläggning styrs ju från en förstärkare. Man kopplar in allt dit, cd, band, radio, högtalare å som du nu tänker göra: Mixer, som skivspelarna är inkopplade i i sin tur. Lycka till
Redaktionen
2005-09-03 21:31
darkstar jag e kanske intresserad av 1 st Technics SL 1200 direktdriven vinylspelare. 1 st Shure "Scratch" pickup 1 st Technics slipmat om du bor i sthlm... hur mycket ska du ha för det isf?
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com http://www.danielmeyer.se
darkstar, vad tar du för enbart mixern?
djsilenceblog.blogspot.com // www.dj-silence.com //