I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Säljes: Ondskan på dvd för otroliga 99kr

Övrigt - Köp & Sälj

2004-04-02 12:01

Säljes: Ondskan på dvd för otroliga 99kr

ondskan på dvd ny och inplastad
enligt cdon.com kostar den 200kr men hoss mig kostar den bara 99kr + om du köper den just nu bjuder jag på frakten

guess what daddys bringing home 4 dinner nigga nuts n guts n slabs of humen meat mutherfucker.know eat

2004-04-02 12:10

Titel: Ondskan
Originaltitel: Ondskan
År: 2003
Från: Sverige
Längd: 114 min Regi: Mikael Håfström
Sett på: Bio
Kategori: Drama
Skådespelare: Andreas Wilson, Henrik Lundström, Linda Gyllenberg m.fl.

Läsarnas Betyg: 4,85 baserad på 120 röster.
Har du sett Ondskan?
Ge ditt betyg!
Skriv egen recension!!

Erik Ponti börjar på internatskola som realelev. Han blir snart varse om att dessa elever skall följa minsta vink från fjärderingarna, det är en del av skolans policy att låta de äldre eleverna ”uppfostra” de yngre. Uppfostran verkar dock mer som trakasseri och snart börjar Erik sätta sig upp mot sina plågoandar, främst deras ledare Otto Silverhielm.

Då Erik vägrar låta sig srämmas till lydnad börjar de äldre eleverna istället trakassera Eriks vän Pierre, för att på så vis ändå komma åt Erik själv. Frågan är nu hur länge de kan fortsätta med detta innan Erik väljer att strunta i regeln att man blir relegerad om man slår tillbaka mot en äldre elev.

Filmen är baserad på Jan Guillous bok med samma namn, en bok som är mer eller mindre en självbiografi enligt uppgift.

Många svenska filmer kan bli jobbiga att se på grund av antingen brister i manus eller dåliga skådespelarinsatser, denna film anser jag dock ej höra dit.

Klart sevärd film detta, men då jag inte läst boken ännu kan jag inte svara på hur bra filmen följer denna. Dock har jag hört at Guillou själv grät då han såg filmen första gången, så antar att den är bra gjord enligt författaren.

gnoff

Läsarnas recensioner

Man kommer hem klockan 23:10 på en fredag och har precis sett en Svensk film som var bra. Det händer inte varje helg.

Ondskan handlar om en pojke som heter Erik (Andreas Wilson). Misshandeln som Erik utsätts av sin styvpappa (Johan Rabaeus) tar han igen genom att slå ner sina skolkamrater i Realskolan. Slagsmålen leder till att han relegeras ifrån realskolan. Erik får en sista chans att klara skolan när han sänds till ett internat men internatet är värre än vad Erik hade kunnat drömma om. På internatet så är det de äldre eleverna som styr genom något som kallas elevbestraffning där misshandel inte är en ovanlig bestraffning.

Vad är det då som gör den här filmen bättre än de flesta andra svenska filmer. Jo till att börja med så är det ett väldigt bra och välskrivet manus som Mikael Håfström och Hans Gunnarsson har skrivit. Sedan så har Ondskan lyckats med att hitta skådespelare som passar i sina roller.

Tack Mikael Håfström för att du visar att det ibland kan vara värt att betala biljettpengarna för att se en svenskfilm på bio
T.G.
guess what daddys bringing home 4 dinner nigga nuts n guts n slabs of humen meat mutherfucker.know eat

2004-04-02 14:49
mm. Har sett ondska, och läst boken, boken är bättre för den innehåller ju lite mer. Men filmen är hur fet som helst!, men har inte dvd så...
peace. Jag rekomenderar den filmen.
"I don’t like the sexistic way you talk to these bitches” <br> <br>

2004-04-05 13:07
jag har även x-men 2 och smekmånaden på dvd för 50 kr st

2004-04-05 13:47
jag tar den direkt ....

2004-04-05 15:31
Är den såld eller finns det kvar?

Peace
Klaga inte på stavningen!

http://trulle.mine.nu/trevligt/hot.asp?pundare=Dav id416

2004-04-09 11:13
den finns kvar

2004-04-09 11:18
har även
shanghai knigts
star wars 2
anger management
sagan om ringen härskarringen
legally blond 2
på dvd för 50 kr st
och änglagård samlings box för 100kr

alla fillmer e svenska inplastade och nya
om du vill köpa måste du handla för minst 100kr
sjicka privat mess

2004-04-09 14:43
smekmånaden e slut men alla andra finns kvar

2004-04-09 15:44
de e chill
ps för alla andra det finns flera av samma fillmer

2004-04-11 10:19
shanghai knigts
star wars 2
änglagård samlings box
och x men 2 e kvar bara så ni vet

2004-04-11 10:21
och ondaskan

2004-04-12 15:14
jag bjuder på frakten men du måste köpa fillmer för minst en hundring

2004-04-14 20:17
det finns kvar till alla som vill ha

2004-04-14 21:30
star wars 2
x men 2
shanghai knigts
änglagård samlings box
ondskan