I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Odla örter hemma?

Övrigt - Blandat

2013-11-21 11:04

Odla örter hemma?

Har försökt i flera månader att få min mynta och persilja att överleva, men idag insåg jag att jag levde i förnekelse. Dom har varit döda för längesedan.

Jag är generellt sätt bra på växter men örter har jag aldrig lyckats med, någon här som har något magiskt tips på hur man ska få dem att överleva och växa??

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Groupie

2013-11-21 14:54
ge dig

2013-11-21 14:55
Tack, men det är inget tips som jag tror skulle fungera.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-11-21 16:08
google?
Jag vet när han ljuger! så fort han rör på munnen

2013-11-21 16:28
hej flexibel! Google har tyvärr inte varit till nån hjälp.

Finns det ingen växt-nörd som jag här?

2013-11-21 16:49
"Tricket för att klara plantorna är som vanligt att härma den naturliga växtmiljön så gott det går"

-google

moving on--->
omenta

Barrmynta (M. cervina)
Gråmynta (M. longifolia)
Grönmynta (M. spicata)
Hjärtmynta (M. ×villosa)
Kransmynta (M. ×verticillata)
Krypmynta (M. requienii)
Pepparmynta (M. ×piperita)
Polejmynta (M. pulegium)
Raripilamynta (M. ×smithiana)
Rundmynta (M. suaveolens)
Vattenmynta (M. aquatica)
Åkermynta (M. arvensis)
Ädelmynta (M. ×gracilis)
Äppelmynta ((M. ×rotundifolia)

slutsats;

det finns för många olika sorters mynta för att kunna ge någon hjälp.
olika myntor= olika växtmiljöer=olika sätt att odla.

googla så det kan bli en diskussion istället för en bara en fråga som faller platt
Vad som är en tillräckligt seriös tråd avgörs i slutändan av forumets moderatorer och admins, men vi uppskattar om ni tänker till innan.

hit var det inte svårt att komma utan utomstående.

"Mynta växer fritt i temererade och subtropiska områden"
http://www.spisa.nu/3.733/varufakta/mynta/?

vad är då ett tempererat klimat? för att inte säga ett subtropiskt klimat...?

tempererat klimat
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tempererat_klimat
subtropiskt klimat
http://sv.wikipedia.org/wiki/Subtropiskt_klimat

om nu mynta lever vilt i dessa klimat så är det bara att härma det fullt ut.
men, ett tips är LJUST OCH RÄTT DUKTIGT MED VATTEN!!!!
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-11-21 16:59
Rätt jord, (näring), kruka, temperatur och läge är väldigt viktigt även om vissa arter är mer tåliga. Men ja, det kan vara svårt att gissa sig till vad det beror på för det kan vara så många olika saker.

Vet ej var du har fått tag på dina frön/plantor, men kan du inte gå till Plantagen eller liknande och höra lite med dem? :)

2013-11-21 17:34
Det är exakt så jag också tänkt. Ställt dem precis i fönstret och hela tiden sett till att jorden är fuktig.

La_tina

Jag använder dom örterna som man köper i mat-affären i kruka ( det vill säga jag försöker få dem att växa igen ), men nu när du säger det så kanske felet är att jag inte planterar om dem?

2013-11-21 17:42
Tack för alla länkar föresten Blweria.

2013-11-21 17:56
Okej, de man köper i matvaruaffären är ju inte lika tåliga, men jag har vänner som fått sina att leva lite längre när de planterat om dem i en kruka med ny jord. Så visst kan det fungera en stund. :)

2013-11-21 18:00
har man lite flyt och söderläge på sina fönster så kan man få det mesta från butiken att växa. det är väldigt ekonomiskt och örter är jävligt nyttigt.

plantera om är inte alltid nödvändigt men det underlättar nog.

...och det kan alltid vara bra med lite växtnäring i ett skåp i köket.

-Mark Twain

2013-11-21 18:01
det är visserligen lite svårt med solkrävande växter nu... men det finns ju lampor att skaffa för att sånt. (men då blir projektet inte lika ekonomiskt längre)

-Mark Twain

2013-11-21 18:28
all right! Då får nästa projekt bli att plantera om och ge växtnäring.
Blweria: sol-lampa blir inte särskilt ekonomiskt nej :P däremot så har jag hört att vissa blommor trivs bättre i olika fönster beroende på om där är morgon-sol eller kvälls-sol. Kanske är så med örter?

2013-11-21 18:49
ja, av vad jag kunde se så vill dom ha mycket sol. så söderläge bör vara det ultimata. men som sagt, lite jobbig årstid nu...

och till framtiden (efter whoa) så odla en massa på sommaren och torka så har du året runt.

-Mark Twain

2013-11-21 19:52
lite OT men Blweria fullkomligt älskar ditt engagemang i den här tråden.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2013-11-21 20:01
hehe....I man love them ´eeeerrrrbz :p

-Mark Twain

2013-11-21 21:23
Du kan även ställa dem i ett litet växthus och se om de trivs där. Kan ju bli lite kallt från fönstren och är inte alla växter som gillar den upphettade fönsterbrädan. Mina är i sten och blir rätt varma av elementen.

De flesta växthus jag har tittat på har varit rätt dyra, men IKEA har en budgetvariant.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70186603/#

2013-11-21 22:36
Hur fan vet man vad som är söderläge när man inte har en kompass? :S

La_tina

Växthus känns så sjukt ambitiöst, vi skulle ju inte vara överambitiösa remember? haha... nä men jag vet inte var jag skulle få plats med det helt ärligt. Jag har en djungel hemma.

2013-11-21 23:00
Nej, det är väl inte ambitiöst? hehe

Detta är kanske överambitiöst, men det är ju drömmen för mig.

http://www.husohem.se/Tradgard/Sma-hus/Forlang-sommaren-i-ett-vaxthus/

2013-11-21 23:14
Hur fan vet man vad som är söderläge när man inte har en kompass?

nej, smartphones has got you to....

-Mark Twain

2013-11-22 10:28
orkar inte läsa vad alla har skrivit men du ska (om du nu har det) absolut inte ha myntan i samma kruka som någon annan växt då den som ogräs sprider sig nåt brutalt.

persiljan ska stå soligt, och vara väldrenerad, kan även ha i kalk i jorden så bör den ta fart, men odlar du från frö? För (om du nu gör det) köper krukor på typ ica, så är dom helt värdelösa, köp från en blomsterhandlare istället

myntan vet jag inte ens hur du misslyckas med :P men plocka regelbundet skotten på toppen, så kommer den växa ordentligt, vattna då och då

2013-11-22 11:42
La_tina

Så jävla snyggt! Jag förstår verkligen din dröm.

Blweria

Jo. Med tanke på att jag blir extremt mobbad eftersom jag fortfarande har en mobil utan internet så kan det bli rätt svårt...

En0rm

Du är fan bäst. Skitbra tips ju. Jag vet inte heller hur jag misslyckas. Myntan är den som växt sämst. När jag köpte den så hade den jättestora blad, men jag lyckades bara få den att växa ut pytteblad och sen vissnade den.

2013-11-22 12:05
jag drev....
på ett drygt sätt ville jag visa att man enkelt kan tänka ut själv var norr, väst, öst och söder ligger.
folk med smartphones slutar typ tänka. diskussioner ska alltid stanna upp för att dom måste kolla det och det...

solen, är en utomordentlig ledtråd.

Spoilerbtw, har inte heller någon smartphone. och jag tänker trakaserar alla med smartphone! :p

-Mark Twain

2013-11-22 12:07
solen går upp i söder, eller? Öst är ju iallafall dit havet ligger här. Eller vänta. Är det väst? haha...

2013-11-22 12:17
söderläge är alltid önskvärt för att det är då man får som mest sol.
med andra ord så vandrar solen från öst/väst till väst/öst....men vilket är det? :)
hur vet man vilket som är vilket?
med en smartphone/dator kan man snabbt och enkelt kolla via google. men det är bättre att kontrollera sin teori därifrån så inte hjärnan börjar sova på riktigt. att använda den mest kompliserade muskeln av dom alla är nyttigt OCH nödvändigt.
en muskel som inte används dör....:(

-Mark Twain

2013-11-22 12:18
Haha... säljer du smartphones Blweria?

2013-11-22 12:20
nej, nu använder du inte huvet...jag säljer idéen om att man INTE ska använda elelr köpa smartphones.
smartphones makes zombies

-Mark Twain

2013-11-22 12:22
Du lät som en försäljare när du skrev "detta kan du enkelt göra med en smartphone", my bad hehehe....

Jag använder huvet hela tiden. Dock bara 10 procent av huvet, enligt einstein.

2013-11-22 12:25
ja, men andemeningen är att inte låta hjärnan dö....känns som ett enkelt val för mig.

Spoilerkunde einstein knyta sina skosnören?

-Mark Twain

2013-11-22 15:26
Jag svär asså Blweria, pallar inte hata på dig men fan vad du försöker att vara bättre än andra hela tiden bror.

Vet att nu när whoa dör så blir det mindre av den här underhållningsaktiviteten för dig men snälla. Du må vara smartare och sitta på mer kunskap och tänka lite längre än dom flesta här men du måste bli smartare i hur du beter dig, internet är en sak men du sitter och trackar på första bästa objekt hela tiden. Bad vibes man, only bad vibes, även för dig trots att du inte ser det.

Folk som inte kommit lika långt fram som dig måste du hjälpa, inte stjälpa.

Det är negativiteten gentemot varandra som fortsätter denna "hjärndöda" utvecklingen. Visa folk alternativ och utbilda dom på ett bra sätt istället för att hata ner dom, man går bara djupare då.

Men ja, ta blweria's råd och släng din fucking smartphone och bredda din syn.

Ber dig att tänka över detta, även om du kanske bara ser detta som underhållning.

Okej, önskar er alla lycka till i framtiden.

Frid.

2013-11-22 15:42
Dammigvinyl
du fattar verkligen vad tråden handlar om...

-Mark Twain
Admin

2013-11-22 16:01
Har bara lyckats få basilika och till viss mån rosmarin att växa. Eller, rosmarinen överlevde väl snarare. Den är iofs jävligt tålig. Första gången jag försökte var i min gamla lägenhet med mycket sol. Där växte basilikan som ogräs. Det var en vanlig kruka från Ica jag planterade om i nån jord jag hittade på Ica. Spetsade med lite växtmedel som inte ska vara giftigt (det kändes inte rätt ändå men det var ju bara lite basilika). Den växte sig en halvmeter hög innan vintern kom. Sen har jag försökt där jag bor nu men här är det inte lika soligt och det har därför varit svårare att få dem att överleva.

Så sol verkar vara den viktigaste faktorn.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Producent

2013-11-22 17:38
Hur kan man på ett hiphop forum inte veta vilket väderstreck solen går upp i?

The Sun Rises In The East
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-11-23 16:07
den bästa av örter behöver du HPS lampor för

2013-11-23 17:19
Bayo

According to SMHI..

http://kundo.se/org/smhi/d/solen-2/

Fast man kan inte alltid lita på deras väderprognoser. ;)

Dopeness

2013-11-25 11:16
fan jag har också försökt med både örter o chili men fan vad dom inte samarbetar med mig...riktigt irriterande faktist! alla andra växter klarar ju sig men verkligen inte dom som jag har mest användning av och egentligen skulle vilja ha

2013-11-25 16:48
Dom du köper i affären är snabbodlade och inte gjorda för att leva länge, plantera egna frön :)
Om vi bara slutade upp med att försöka bli lyckliga, skulle vi få en väldigt massa tid över till annat!

2013-11-25 21:11
La tina

Shit. Du är bäst. Jag hade faktiskt ingen aning om att det var så.

EPF

Tack! Det är nog så.

2013-11-26 09:55
Jag har planterat om örter jag köpt i affären men då har jag delat på rötterna för att de kändes som det va för många växter på liten plats. Det funkade rätt bra, men att odla från frö är ju alltid bäst :)
Ta mig inte seriöst
Jag är inte på riktigt

2013-11-27 23:25
Är ju lite fel årstid för hemmaodlade örter nu med, de brukar inte klara sig så bra när det blir för mycket mörker, så försök igen till våren alternativt skaffa en växtlampa.

Om du köper örter i mataffären så se till att plantera om dem i större kruka så överlever de lättare.