I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ogilla sin partners bästa kompis!

Övrigt - Blandat

2013-09-30 23:54

Ogilla sin partners bästa kompis!

Hittade en väldigt gammal tråd på flashback och ögnade igenom

https://www.flashback.org/t1804858p2 (Länk för er som ev. vill läsa).

Trådskaparen skrev hur hon verkligen ogillade en av sin pojkväns kompisar, hur hon blev arg och frustrerad av just den personen. Inte av någon av de andra kompisarna utan enbart denne och fick massor med kritik för detta. (Kan dock tycka att föbjuda skype-dejter inte känns överdrivet).

MEN till saken, min pojkvän har en kompis som jag bara inte kan stå ut med. Och som den här tjejen skrev så blir jag oerhört frustrerad, irriterad och nästan kokar inombords av att bara höra att de ska umgås osv. Men kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör att jag ogillar den kompisen så mycket. Det är som att jag vet fast att jag inte vet. Komplicerat!
Vet inte ens om problemet ligger hos kompisen eller hos min pojkvän. Har länge försökt komma fram till detta och har kommit fram till att det är hur de umgås. Det är 24/7 under flera dagar och det är alltid tv-spel, öl och eller fest. Samt att när de umgås blir jag som bortglömd. Och när de inte ses så är det skype, där det ska spelas hög musik och massa sådant. Sen är det som att kompisen inte inser att det finns en flickvän med i bilden då han alltid ska säga innan de går ut på fest "fan va vi ska ragga brudar ikväll", "Du ska va min wingman ikväll". Vilket stör mig extra mycket när det kommer från honom.
Det började när han blev utslängd från sin lägenhet och bodde hemma hos oss i ca 2 veckor. Han var där JÄMT! Fick aldrig en lugn stund eller någon tid att bara umgås själva. För han ville alltid hitta på något med min respektive som tyckte detta var helt okej för jag satt ju ändå i rummet. Men hur kul är det att titta på 2 st som spelar Fifa? Tror att det ökade mer och mer i min lilla "don't like"-bubbla.

Nu ska min kille vara borta i 1 månad med denna killen. Han åkte i lördags och jag har skypat med honom i 5 minuter. Självklart ska han få ha kul, men ett litet sms eller så är ju inte så tidskrävande eller att svara på ett godnatt sms.
När vi skypade så pratade han knappt med mig utan jag hade en konversation med min pojkvän OCH kompisen som kommenterade och svarade på vad jag sa.

Jag vill inte starta något argument om en sådan, egentligen, skitsak då jag inte förbjuder honom från att träffa denna kompisen. Men är det fel att i alla fall ställa ett litet krav på ett litet sms då och då, även när de är ute och far en hel dag?

Har ni varit med om något liknande? Lyckades ni bli av med denna irritations-känsla när kompisen kom på tal och vad gjorde ni för att det skulle gå att uthärda framtida möten?

"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"

2013-09-30 23:58
Skall också tillägga att jag inte tar ut eller visa denna frustration för min snubbe.
Toastare

2013-10-01 00:10
Du borde ta ut din frustration och visa det för din snubbe. Känns som din kille är omogen och inte redo för en vuxen relation. När du skriver låter det faktiskt som du skriver om en tonåring.
Nu är jag ju 10 år äldre, men inte ens i din ålder hade jag accepterat det.
Hans vän visar ju ingen respekt, men det gör ju inte din pojkvän heller. Annars skulle han säga till när polaren snackar om att ragga brudar osv.

Kan det också vara så att du blir sur på polaren för han faktiskt tar fram det dåliga i din pojkvän, sidor som du egentligen inte vill inse att han har.

Prata med din kille (svårt nu på resan) och antingen förstår han eller förstår han inte.
Man kan alltid skicka sms (finns alltid tid, alltid laddare osv.) och han borde väl också vilja skype:a lite privat. Allt annat är skitsnack.

Jag skyller allt på Emma!

2013-10-01 00:16
Jag vill ju kunna förklara för honom att jag inte gillar denna kompisen, men känns så löjligt. Har försökt intala mig själv att "man kan inte gilla alla människor" m.m. och försökt att bita ihop men ibland går det bara inte.

Sen blir de två tillsammans som 18. Men det är bara med denna kompis som förvandlingen sker.
Dock har han vid tillfällen sagt att "vi ska inte ragga brudar för jag har min här". Men det hjälper ju inte, för ens tankar börjar ju ändå snurra även om jag litar på min pojkvän i det avseendet.
Sen så försökte jag en gång förklara att en wingman funkar kanske 1/100. För hade en snubbe kommit fram och snackat med mig så hade jag inte blivit intresserad av eventuell kompis utan den som faktiskt kom fram till mig. Eller har jag fått det om baktassen?

Jag ska prata med honom när vi träffas. För som sagt ett litet sms då och då borde man kunna få iväg.

2013-10-01 00:22
Nu tror jag att de uteblivna konversationerna spelar större roll för att jag är den som är kvar hemma.
Skall dock fråga honom hur han skulle känna om det var tvärtom.

2013-10-01 00:30
Här kommer en hemlighet, det är just så barnsliga vi är... Vissa av oss har bara bättre taktkänsla och är mer väluppfostrade.

Sen ser ju din relation med honom ut på ett sätt, hans med hans polare på ett annat. Har polaren inte taktkänsla ska ni tre inte vara i samma rum/umgås tillsammans. Förbjud honom inte att träffa honom men säg hur du känner.

Svartsjukan släpper nog annars om det håller för er en längre tid.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-10-01 00:35
Edit
Iofs verkar hans polare ha extremt dålig taktkänslan nu när jag läser närmare...

Annars så vill nog många mest spela tv-spel, öla och se roliga youtube-klipp... Slår snacka skit och sex and the city
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-10-01 00:41
VRGNHNS

Kommer absolut inte förbjuda honom från att umgås med denna kompis. Finns inte ens med i bilden. Men kanske försöka få min pojkvän att förstå hur man agerar mot mig när de två är tillsammans osv.

Och t.ex. att om denne kommer hem till oss en dag inte behöver stanna 4 dagar bara för att det ter sig så att han är ledig från jobbet.

Men visst kan mycket väl ligga avundsjuka i det hela, för vem vill känna sig bortglömd av den man älskar? :)

PS. Jag dricker också hellre öl och kikar youtube-klipp än att snacka skit och kolla på dålig mjukporr av medelålders tanter:) DS.

2013-10-01 00:49
Jo, men det är ett klassiskt scenario du beskriver... Det är en kombo av att du vill se han som en man och hans polare vill inte umgås med den mannen utan som det verkar ha en "grabbig" stämning. Han vill nog blidka er båda och får det väl lite jobbigt nu i övergångsfasen när han måste berätta för sin gamle polare när de inte kan hänga som innan. Du får det lite trevligare... Om du är tydlig med hur du känner dvs.

Blir du passiv i dessa situationer? Ett förslag för att "rädda" ett triangelumgänge om det är på kartan, är att ta rodret och styra skeppet mot gemensamma intressen. Att markera utan att verka helt pissed of men ändå bestämt kan också främja situationen. Exploderar du i upprörd mamma- manér på din pojkvän med andra duden i rummet lär det snart viskas "toffel" i hans öra. Kompisen kanske inte är skarpaste kniven i lådan om han prompt ska störa er skypekonvo, kanske bäst att be din pojkvän umgås med honom bortom din radar.

2013-10-01 00:59
Det är nog som du säger. Men det jag har svårt att förstå är varför det inte är samma grej med hans andra vänner.

Jag försöker att inte visa min ilska och känner jag att det inte går att hejda så går jag ut!
Den enda gången som jag blivit riktigt förbannad var under en av de gånger då han var inne på sin femte dag hos oss. Jag hade en arbetsintervju klockan 8 på morgonen och de hade lite spel, öl och musik-kväll. Musiken blev för hög och jag bad snällt några gånger att de skulle sänka. tillslut rann bägaren över och jag faktiskt skrek att "jag har en arbetsintervju imorgon, antingen går du hem eller så stänger ni av musiken". Dock insåg de väl själva eftersom det inte blev något mer med det.

Ska dock snacka med min snubbe och kanske säga att de inte alltid behöver umgås hemma hos oss.

Men vad gällande deras nu 1 månads-resa. Är det så svårt att svara på ett gonatt-sms eller kanske bara säga hej någon gång under dagen?

2013-10-01 01:08
Sista: Han kan fått batteritorsk, glömt laddarn nånstans. Alternativ två: Han anser sig inte ha något speciellt att säga, han kanske har det imorron eller i övermorron (så tänker nog en del dudes, särskilt om de är aktiva, träffar kompisar och har kul, även om de flesta fattar att man ska hålla en kontinuerlig update och bedyra kärleken efter de första flipparna från sin respektive kommer). Man brukar i regel ha mer att prata om efter man känner varandra riktigt bra, vet inte hur nytt det här är, killar pratar generellt väldigt lite i telefon för pratandets skull, särskilt i tonåren till tidiga 20-nånting.

Good luck!
Poet

2013-10-01 09:18
Jag har kommit till den åldern där jag inte pallar med längre när mina vänner har idiotkompisar som de ständigt försvarar och vägrar erkänna deras fucked up sidor.

Detta innebär att jag inte närvarar på tillställningar där jag vet att mina vänners rövhålsvänner kommer vara där. Simple as that. Jag orkar helt enkelt inte med huvudvärken. Jag battlar nötter varje dag på nätet, ska jag sen gå och ägna mig att umgås med nötter av samma kategori? Tack men nej tack.
At the gates of Eternity...

2013-10-01 10:45
Men vad gällande deras nu 1 månads-resa. Är det så svårt att svara på ett gonatt-sms eller kanske bara säga hej någon gång under dagen?

nej, det är inte svårt.

känns väldigt oseriöst eller barnsligt från din snubbes sida.

om man bryr sig om sin tjej hör man av sig till henne. (väldigt mycket punkt efter den meningen).................................................................................
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-10-01 11:07
VRGNHNS

Vad snackar du om flippar från sin respektive? Har inte nämnt något om det för honom. Sen har vi varit tillsammans i 2 år. Han är 26 och jag är 24.

BC99

Kan ju tycka att det är mycket lättare att undvika en kompis idiotkompis och inte gå på de tillställningarna än sin sambos idiotkompis som ständigt är hemma hos en?

But I get your point. Men som jag skrivit så försöker jag undvika kontakt.

Blweria

Mm, ska fråga honom hur han hde känt sig om det var tvärtom. Att jag åkte iväg och inte hörde av mig.

2013-10-01 11:31
ska fråga honom hur han hde känt sig om det var tvärtom. Att jag åkte iväg och inte hörde av mig

du hade säkert kommit hem till ett singelliv...

men visst kan det vara värt att säga till och lyfta ämnet lite. dock så anser jag att saker ska komma innifrån var och en eller inte alls. och ska något "dras" ur en pojk/flickvän(typ höra av sig när man åker bort ensam en lite längre tid)) så är det inte värt det.

...men jag är singel också
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-10-01 12:23
Har inte nämnt något om det för honom.

Det är det, nämn det för honom... Jag tror inte på det där "gör inte ens partner precis som man tänker han/hon ska göra så byt partner", utan som tidigare sagt, berätta hur du tänker och tycker.

Men det är olika, finns säkert bättre dudes där ute som folk hintatpå, det gör det alltid på olika sätt. Att förvänta sig att allt ska komma "naturligt" känns dock lite för mkt disney för min smak.

Folk har även olika uppfattning om saker, vissa som varit ihop en längre tid kanske hör av sig nån gång i veckan om man är borta en månad (inte påhitt).

Det finns i min mening inget naturligt per se, mest olika drifter i konflikt det här samhället verkar rätt soft:

2013-10-01 12:28
Har inte tänkt byta partner eller begär att han ska göra precis som jag tycker och tänker heller.

Det jag undrar är omd et är fel av mig som flickvän att nämna att det känns tråkigt att han inte kan ta sig tiden att svara eller skicka ett sms. Eller gör detta mig till en kontroll beeaach.

2013-10-01 12:30
verkligen inte
Poet

2013-10-01 12:36
Lacroix: Ja exakt, det hela är ju inte liksom så svart och vitt. Men ibland har man varit i sitsen där man bara rannsakat sig själv. "Är detta verkligen värt allt det här bullshitet? Slöseri på weed att sitta och höra det här skitet, for fuck sakes!"

Men det kanske är en åldersgrej också? Desto äldre man blir, desto mindre pallar man med sånt här drama. När man var yngre (och mindre erfaren, vilket också oftast innebär att man inte riktigt känner sig själv så väl hellerl) så var ju maskorna i ens filter inte så små som idag. Av det du berättat så tror jag faktiskt det är en blandning av både din pojkvän och hans kompis, men tyvärr också ditt eget omdöme. Så rent objektivt krävs det två för att dansa tango. Om du inte har berättat för honom att allt det här (inklusive hans polare) stör dig och att du önskar att han ska touch base with you mer ofta, så kan man inte riktigt klandra pojkvaskern eller hans Ashton Kutcher-polare. Men å andra sidan, om din snubbe själv inte riktigt fattar att han kanske borde vara lite mer sofistikerad i och med att ni faktiskt är ett par, så är det pojkvaskerns fel då det är hans jobb att sätta pli i hans polare.

Jag tycker du ska låta den här tiden då han är borta, vara en bra tid för dig att tänka fritt över ert förhållande. Gör det du tycker om att göra, umgås med de du trivs med osv. Låt han kontakta dig så ofta som han vill. Om du sen tycker att du ändå vill satsa vidare på ert förhållande, snacka med han när han kommer tillbaks och säg vad du tycker och känner. Slänga alla kort på borden. Han kan inte bättra sig om om han inte vet vad han ska bättra sig på.

Angående polaren. I'm sorry, men om din pojkvän beter sig likadant som hans polare, så är chansen stor att du kommer få se kompisen allt oftare. Men då måste du kanske fråga dig själv, hur olik är min pojkvän från hans kompis? Av det du berättat får jag intrycket av att de är väldigt likasinnade. Och man är trots allt en reflektion av de människor som står en nära. Speciellt om man reser tillsammans och får minnen för livet. Men som sagt, ta den här tiden och fokusera på dig själv. När tiden närmar sig så kommer du själv känna om du vill snacka med han i syftet att lösa det eller att ni tar skilda vägar.

SpoilerSå frågan du får ställa dig själv är ganska simpel: Is this shit worth your time?
At the gates of Eternity...

2013-10-01 13:08
BC99

Absolut ska jag ta och rannsaka mig själv. Vilket jag har gjort varje gång de har umgåtts och jag fått den där irritationskänslan. "Är det jag som är felet", "Varför kan jag inte bara bita ihop" osv osv. Men jag har aldrig haft en tanke på att gå skilda vägar pga att jag inte kan stå med min pojkväns kompis.
Sen är han bara sådan här när han umgås med denna kompis, inte med någon annan vilket gör min irritation mot denna kompis ännu värre.

Men jag ska prata med honom när tillfälle ges och förklara för honom hur jag känner. Sen får vi ta det därifrån. Men jag tänker aldrig förbjuda dem att umgås men jag kan be honom att tänka till lite extra i alla fall när de är hemma hos oss. Att det också är mitt hem och att jag kanske inte vill ha denna kompis där för jämnan.
Kompisen har ju också ett eget boende.
Och ska också förklara för honom att denna resan är ett perfekt exempel på hur han blir när de umgås, så får vi se.
Moderator

2013-10-01 22:41
Du gör inger fel. Det du känner är inte fel. Prata med honom.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2013-10-02 09:09
Din kille borde respektera dig mer , har du sagt till honom hur du känner? om vännen? Ta det försiktigt jag har varit I liknande situation med min flickvän som ogillar just en viss vän till mig, gå inte på för hårt. Det blir lätt personligt och det finns inget värre än att känna att ens tjej inte vill att man skall umgås med sina vänner . pz

2013-10-02 09:59
Dominguez

Nej jag har inte pratat med honom om det än. Ska göra det. Detta har dock inte med att göra att jag vill att de ska bryta kontakten. Mer att båda 2 kanske kan tänka på omgivningen när de umgås.

Har dock snackat med honom nu på resan och han förstår att jag kanske ville ha lite mer kontakt än vad han kanske känner behov av, att ett sms inte behöver vara mer än ett "hej, jag mår bra". Sen är det trots allt han som är iväg vilket kanske gör det lättare eftersom han hittar på saker hela tiden. :)

2013-10-02 17:07
käka 10 mg stesolid

2013-10-02 17:57
Det låter som att problemet handlar mer om din pojkvän än hans kompis.

Jag håller med resten av skaran. Du måste prata med honom om detta. Men undvik att anklaga honom och försök utgå mer ifrån dig själv och vad du känner. Sen får man också bita i det sura äpplet ibland. Om det är svårt att prata med honom och han skulle tycka att du överreagerar så kanske han helt enkelt inte är snubben för dig. I sunda relationer så kan man snacka om sina känslor utan att känna sig förminskad.

Sen har du även rätt att säga nej till saker. Delar ni tex gemensam lägenhet så kan du också bestämma att du inte vill att hans polare bor där i två veckor. Hans polare är en vuxen människa och kan ta hand om sig själv. Om du säger ja till något du egentligen inte vill så kommer du bara bli bitter och slutligen ta ut det på din pojkvän och sådana saker slutar aldrig bra.

2013-10-02 19:35
Har inte planerat att anklaga honom för någonting och jag har bitit i det sura äpplet och försökt acceptera faktumet att jag absolut inte gillar min snubbes bästa kompis. Har dessutom försökt umgås med honom men har inte lyckats övervinna min irritation inför denna människa.

Har egentligen inga problem alls att ta upp det med min kille, men det är ju inte det snällaste heller. Problemet ligger ju mycket hos mig, men vissa saker kan ju han försöka tänka på också. Att de kanske inte alltid behöver vara hemma hos oss osv. Jag är dock noga med att inte ta ut det på min pojkvän för det tjänar ingenting till och jag kan dock förstå om han skulle bli lite i försvarsställning. Hade jag också blivit om han skulle komma med något sådant om min bästa kompis, för man vill ju att de 2 bästa i ens liv ska fungera tillsammans. Men det återstår att se och som sagt jag har ingen önskan om att de ska sluta umgås utan att jag bara slipper se honom så mycket.

En annan sak förstår jag inte när man ställer en relationsfråga är till exempel att många skriver "Tänk på dina egna behov", "Han kanske inte är rätt snubbe om han inte...", "han respekterar inte dig tillräckligt" osv.
Jag frågar inte för att jag vill göra slut, jag frågar för att se om andra varit med om samma sak och kanske kan komma med tips hur de klarade ut det hela. Sen är det inget fel med att vara oense om vissa saker heller. För detta är bara en, egentligen, skitsak i vårat förhållande och det går att kompromissa. Men när det kommer till vänner så är det ju extra känsligt:)

Nu har vi dock pratat om att höra av sig lite oftare och det var inga konstigheter alls. Och jag har också sagt att det vore mysigt med en skype-date själva, vilket inte heller var några konstigheter:)

2013-10-02 20:35
Då tolkar du verkligen mig fel. Jag lägger mer märke till att du drar dig för att prata med honom om det, och hade jag varit dig så hade jag ifrågasatt varför du är så rädd för att berätta vad du känner för honom.

Jag kanske har helt fel men det låter som att du förminskar det du känner, och antingen så har det att göra med att han kanske inte har reagerat särskilt bra när du sagt något i d förflutna till honom, eller kanske något annat som sitter djupare. Min poäng var att man i alla sunda relationer ska kunna ventilera sina känslor, och om du inte känner dig trygg nog att göra det med honom så kanske du borde fundera på varför du inte gör det. Men om du inte har några problem med att prata med honom så skit i vad jag skrivit :P

2013-10-02 20:39
Men jag tror iallafall fortfarande att det mer har att göra med din pojkvän och hur han beter sig med sin polare, mer än polaren. Om du hade känt att din pojkvän prioriterat dig och satt ner foten när din polare kläcker ur sig saker som att dom ska ut och ragga, så hade du antagligen inte stört dig på polaren. problemet verkar vara att din pojkvän inte riktigt verkar kunna sätta gränser för sin polare, och det går ut på er relation. Men rätta mig om jag har fel. Jag kanske är ute och cyklar.

2013-10-02 21:40
Jag är absolut inte rädd för att ta upp det med honom. Det har varit andra tillfällen då jag berättat om mina känslor och det har inte varit några negativa reaktioner. Känner faktiskt att jag kan prata om allt med honom.
Vad gäller detta så har jag bara försökt bita ihop eftersom det just är min killes bästa kompis. Men känner nu att det är dags att ta upp det. Men känner inte att det är läge att ta det via skype/telefon.

Det är lite både och vad du säger. Visst ogillar jag min killes beteende när de umgås. Men om jag känner mig själv rätt så hade jag ogillat denna människan oavsett om han var kompis med min kille eller inte.
Och min kille har tillrättavisat sin kompis också. Men det spelar ingen roll för kompisen är ändå dum i huvudet. Dricker mest och allmänt osmidig. Kompisen själv kan inte känna när det är dags att lägga av eller tagga ner liksom.

Men som sagt, ska snacka med honom.

2013-10-03 09:09
Det är omöjligt att förvänta sig att en människa ska lägga av, när han uppenbarligen inte fattar när det är dax att lägga av. Människor är inga tankeläsare, och säger man inte till dem så utgår dom ifrån att deras beteende är okej.

Bra att du ska prata med honom, om ni kan snacka med varandra som du säger så tror jag det mesta kommer lösa sig då faktiskt.

2013-10-03 19:25
Helt ärligt, om en brud sa till mig att hon inte pallade med min bästa polare hade jag fattat det och inte tagit hem honom/försökt hitta aktiviteter för alla tre.

Alla gillar inte alla, det är inte svårare än så.

Om han inte förstår att du inte diggar hans polare så kommer han inte ändra på något. Lägg upp allting snyggt och säg att du inte gillar/klickar med honom, det bör fungera.
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "