I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Eran syn på självmord?

Övrigt - Blandat

Poet

2013-06-21 09:22

Eran syn på självmord?

Jag är den typen av människa som är negativt inställd till det mesta, så personligen ser jag självmord som ett naturligt avslut på en existens du egentligen inte vill ha. Jag tycker att en människa har en rätt till att "Call it quits" Men samtidigt berör det ju folket i ens närhet och det är aldrig bra att fucka en annan människa på grund av ens egna val, hur man än ser på saken så tar någon skada.

Men frågan är hur ser ni på saken? Vore intressant att se vad folk har för åsikter, vet att det är ett känsligt ämne och om ni har förlorat nära pga självmord så kan jag inte göra mycket annat än be om ursäkt ifall topicen är aningen okänslig.

I.C.T.W
Ill be heading out soon

2013-06-21 09:36
Rent objektivt så tycker jag som dig. Vi föds inte av fri vilja, men vill man dö så tycker jag man ska ha rätt att ta livet om man inte är lycklig. MEN rent känslomässigt så vet jag att jag hade varit emot det om de gällde någon som står mig nära. Samtidigt så tycker jag att jag är egoistisk när jag väljer att hellre vill att personen är vid liv så att jag slipper lida av dennes bortgång. Å andra sidan så skulle jag aldrig skita i att hindra någon från att ta sitt liv. Vissa gör det eftersom de ropar efter hjälp.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2013-06-21 09:46
Tycker det var väldigt välskrivet där, det är ju det som det handlar om.
Man vill ha kvar individen av egoististiska skäl, men samtidigt så kan man aldrig stoppa en människa som verkligen vill casha ur och sticka

Såg The bridge (Dom filmar Golden Gate bron under ett års tid) Och det är väldigt mycket om hur dom efterlevande hanterar människans bortgång, finns en del i den filmen då dom intervjuar en persons moder och fader och dom har verkligen accepterat att deras "normala" son hade fått för sig att han inte kunde hantera livet och hur det fungerande. Så det var varken bitterhet eller nån slags ohnoes (gråt del) över det hela utan dom hade verkligen accepterat att deras son var villig att sticka för tidigt.
Otroligt fin och djup intervju som verkligen lämnar ett avtryck, men samtidigt börjar man undra varför? Men man kan bara undra men tycker samtidigt det är riktigt fint av familjen att kunna acceptera hans beslut om att han ville avsluta sitt liv i förtid
I.C.T.W
Ill be heading out soon
Poet

2013-06-21 10:52
Självmord vet jag inte riktigt. Döden är livets enda löfte, trots allt. Oundvikligt och något som kommer drabba oss alla.

Men euthanasia (dödshjälp) är jag all for. Hade jag fått en sjukdom som gjort att jag inte kan leva som jag lever idag, så hade jag nog velat pull the plug så att säga. Tex alzheimers hade jag inte för 5 öre velat leva med. Man vill ju faktiskt leva och inte bara existera.
At the gates of Eternity...
Poet

2013-06-21 11:20
Man vill ju faktiskt leva och inte bara existera.

Brutalt vackert i mina ögon, tack för att du grace:ar min tråd bc :)
I.C.T.W
Ill be heading out soon
Poet

2013-06-21 12:03
Hehe visste inte ens att jag "gracade" :) Inget att tacka för, det är lite av min livsfilosofi. Kvalitet framför kvantitet.

2013-06-21 12:10
Man förstår verkligen hur konceptet av himlen/helvete koms på, för livet är en blandning med lite större inslag av det ena eller det andra beroende på vem man är...

Synd bara att vi, känner jag, generellt låtar allt det negativa äta upp oss... Man bor ju inte i Vitryssland iaf:

http://chartsbin.com/view/prm
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2013-06-21 12:20
Ja exakt, man ska alltid se något i så många perspektiv som möjligt. Finns ju egentligen inget bra eller dåligt. Allt handlar om perspektiv och vad man föredrar. Det finns liksom plats för allt, det finns en tid för allt. Det man måste kämpa för är balans. Och det gäller allt i det här livet.

2013-06-21 13:38
Ja, självmord hade inte behövt existera så mycket om samhället såg annorlunda ut. Mycket handlar, tror jag, om att vi förtrycks redan som små barn. Vi får lära oss att det är något fel på oss, att jämföra oss, att trycka bort vad vi känner. Vuxna skriker på oss, säger åt oss att tycka vad dom tycker, prata som dom gör, göra vad dom säger. Annars blir man bestraffad. Barn ska vara fria och respekterade ( förutom när det handlar om att förhindra skador såklart ) annars växer dom upp med ett inre kaos.
Moderator

2013-06-23 05:40
Jag skulle bli oerhört ledsen om någon i min närhet begick självmord men skulle inte tvinga den leva bara för att jag själv skulle må dåligt om den dog.

Av egna erfarenheter vet jag hur mycket folk runt om lider av det, men det är lätt att skita i när man inte har orken, lusten eller viljan till att leva. Hade det varit så att man kanske fått rätt hjälp eller hjälp öht kanske man inte skulle ramlat in i dem tankarna, dem planerna eller impulserna som är svåra att stå emot. Skulle kunna skriva en wall of text om detta.. men låter bli.

Jag lever numer under "suicide doesn't end the chances of life getting worse. Suicide eliminates the possibility of it ever getting better."
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2013-06-23 17:09
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2013-06-23 18:10
ok jag är sjukt rörig i huvudet idag så ursäkta i förväg om jag är mindre sammanhängande än vanligt, skyller på preggohjärnan.

jag tycker det i grunden är upp till var och en, men med en del undantag, ser till exempel inget fel i att hindra en tokpsykotisk människa eller andra som inte är vid sina sinnes fulla bruk från att ta livet av sig, sen om man när man senare vet vad man sysslar med fortfarande inte vill vara med längre så har jag inga invändningar.

och man ska inte behöva fortsätta en oönskad plågsam existens för att andra människor inte ska bli ledsna.

men det är ju lite knepigt det där, skulle jag vara ute och promenera och få syn på någon som just hängt sig skulle jag ju inte bara "oh well så du ville dö du, good for you brah" och gå vidare.

oh och en sak till, och jag inser ju att när man är såpass desperat/uppgiven/ähnifattar att man tar livet av sig så kanske man inte riktigt har andras välmående sådär jättehögt på priolistan, jag fattar det och tycker att det ändå är förståeligt, men jag tycker någonstans att det inte är optimalt att hoppa framför tåg/skjuta sig i huvudet hemma i vardagsrummet när barnen är hemma(hände en vän till familjen som barn) eller andra metoder som garanterat kommer tok-ärra andra människor, kan man undvika det så är ju det absolut bättre bordsskick så att säga.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2013-06-23 18:13
och sen den där suicide-rate-uppskattningen är väl lite sådär också, man för väl inte så värst bra statistik över sånt överallt? (rätta mig gärna här)

jag vet att det förr var lite si och så med det iallafall.

2013-06-23 19:27
"oh well så du ville dö du, good for you brah"

Nej, intressant att folk ändå verkar agera så om nån blir uppspöad på gatan

2013-06-23 19:30
VRGNHNS

ja det är äckligt att det är så, men jag antar att det har iaf delvis att göra med att man inte vill utsätta sig själv för risken en uppenbarligen våldsam person innebär, att tex skära ner en hängd må vara obehagligt men har ju inte samma känsla av direkt hot mot dig så att säga.
Battlerappare

2013-06-23 21:16
Vill dom så har dom förhoppningsvis en väldigt god anledning, så låt dom imo.

2013-06-26 13:17
Har fem personer som stått mig väldigt nära, bland annat en familjemedlem som tagit sina liv. Det är helt upp till dom. Man säger alltid att personen som gör det är egoistisk men är det inte mer egoistiskt att tycka att en person ska leva ett liv den inte vill leva?

2013-06-26 13:30
klart det är själviskt att ta sitt liv, men jag tycker inte det automatiskt innebär att det är fel, i vissa lägen är det rätt att agera själviskt.
Admin

2013-06-26 14:32
Jag tycker den viktiga frågan egentligen handlar om orsaken till självmord. Att känna att "nä, nu är jag fan klar, ha det bra!" är helt okej. Förmodligen lättare att ta till sig som anhörig också. Jag hoppas litegrann att jag har det modet om sisådär 50 år :)

När personer däremot tar sitt liv i ren desperation för att livet är för tungt och mörkt, är det sorgligare. Jag tycker det är stort misslyckande från samhällets sida (myndigheter, skola, familjen, omgivningen, våra normer, regler och allt man kan komma att tänka på) på så många plan när någon blir så pass deprimerad att personen känner att den måste ta sitt liv. Särskilt när det handlar om tonåringar. Jag hörde två medelålders personer prata om det här nyligen och en av dem sa en så bra grej i stil med: "man vill bara säga åt dem att hålla ut tills de blir 20, för från och med då kommer saker verkligen att kunna bli så mycket annorlunda. Men det är ju svårt för när man är 15 är bara ett år så himla lång tid".

Och så är det ju. När man blir omkring 20 börjar folk förändras och man får mer frihet. Visst dyker nya problem upp men de är av en annan karaktär och man är inte lika låst i sina rutiner och sitt liv. Den som är mobbad har t ex inte så mycket val utan måste likväl gå till skolan ändå medan den som inte trivs med sitt jobb alltid kan säga upp sig/söka nytt. Även om det medför konsekvenser är det en möjlighet som man inte har i samma utsträckning som barn.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2013-06-26 14:38
Evolution P29

Själv fick jag känna på "mobbningen" först på arbetsplatser... Kände mer ansvar att va närvarande när de betalade mig än i skolan tbh, även mer utsatt, ingen koll på hur man ska ta skiten/ försvara sig osv.

2013-07-01 11:15
Jag kan väl endast instämma i OP och vissa andras åsikter. Vi väljer inte att födas till denna jorden och borde därför rimligen få bestämma över våra egna öden. Men visst hade jag försökt stoppa någon och tala någon "tillrätta" om jag visste att dom skulle göra det. Men är valet genomtänkt i slutändan så finns det inte mycket att säga, man ska inte behöva leva om man inte vill.
Toastare

2013-07-02 13:54
Jag kan tycka att det är själviskt. Samtidigt har jag stor förståelse när man mår så pass dåligt att man ser självmord som enda utvägen och att man, när man är i livet, endast belastar sin omgivning. Alla har med andra ord det bättre om man är död.
Däremot tror jag att det många gånger sker i onödan tyvärr. Att personen hade fått hjälp om de bara hade bett om den. Att de är så djupt i en depression att de inte ser ljuset som finns. Samtidigt vet de inte det när de begår självmordet, för dem är självmordet den enda utvägen.
Det jag däremot inte kan ha förståelse för är när man blandar in oskyldiga i sitt självmord. T.ex hoppar framför ett tåg. Detta då jag jobbar som lokförare och det i mitt yrke är mer regel än undantag att vara ett verktyg för självmordskandidater.
Som tur är har det aldrig hänt mig än. Men det har såklart hänt kollegor och nära vänner. Och det händer ofta, oftare än man vill tro.
Själv har jag bara råkat ut för samtalet från fjärren (de som har koll på var tågen håller hus) som berättar att det befinner sig någon i spårområdet och fått krypköra förbi människor som sitter vid spåret innan polisen förhoppningsvis kunnat ingripa och tagit dem till psykakuten. Och jag har fått hämta tåg från kollegor som varit med om en påkörning. Och då slår adrenalinet till.

Samma sak gäller folk som tar sitt liv på platser där de vet att de kommer bli hittade av anhöriga.
Jag skyller allt på Emma!
Poet

2013-07-04 11:04
Vem vet förövrigt om det ens är slut? Nu tror jag inte på himlen/helvetet, men trots allt så är vi mer än bara köttpåsar med en hjärna som går upprätt.

Ingen vet vad som händer efter döden, så det är inte lönt att spekulera, men ingen vet heller om det nödvändigtvis skulle vara slutet heller. Så vem vet vad som händer på "andra sidan".
Moderator

2013-07-04 19:44
BC99 skrev:
Vem vet förövrigt om det ens är slut? Nu tror jag inte på himlen/helvetet, men trots allt så är vi mer än bara köttpåsar med en hjärna som går upprätt.

Ingen vet vad som händer efter döden, så det är inte lönt att spekulera, men ingen vet heller om det nödvändigtvis skulle vara slutet heller. Så vem vet vad som händer på "andra sidan".

Nån som varit död kanske vet? Kanske inte går att minnas iofs.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2013-07-14 23:13
Jag ha haft självmords tankar sedan jag var liten. När jag föddes så var jag dödsförklarat vid födelsen. Hade navelsträngen runt halsen. Sen kom jag tbxs efter min mor höll om mig i flera timmar och jag kom tbxs till liv.

Sen gick jag så kallade "cp klass" där jag var grov mobbad hela skolåren ända till danderyds gymnasiet. Hade skrivit självmords tankar som poesi.

Sen ha jag upplevt en konkurs genom farsans firma, där allting var fucked up. Ingen lust att leva då, då tänkte man mörka tankar då den tiden.

Var nära göra det när jag var 21 år gammal, efter som min gammal mormor dog och min första ex gjorde slut med mig.

Plus jag ha en del andra minnen som ingen borde uppleva. Så ja, många gånger ha jag velat att dö. Vissa dagar orkar jag inte leva med mig. Jag är nu 32, ha ingen jobb och ingen hjälper med mig om detta. Känner ibland ensam att fan, nu vill jag bara lämna denna jorden. Så känns det vissa dagar...

2013-07-25 11:39
Självmord, man får nog göra man vill.

Tror dock att det blir konsekvenser med tanke på att man avbryter sin resa här på jorden. Man kom ju hit av en anledning så jag tror faktiskt att livet efter blir ännu värre då man inte är klar för det s.k "ljuset" än.

Flum flum...
You are not your fucking Khakis!

2013-07-25 11:53
av vilken anledning kom man hit får jag fråga? en mans penis for in i en köttgrotta och planterade sin säd i ett förhoppningsvis styvt tillstånd...ca 7-9 månader efteråt ploppar vi ut. Syfte...nja....ett fint sätt att försöka förklara vår relativt meningslösa existens.

Sen kan man ju göra något bra med sitt liv osv...men att försöka förklara att man inte är redo för ljuset osv, gal pleaaaaaaaaaaaaaase!
Manager

2013-07-26 08:01
Min pappa har lovat mig att han kommer ta livet av sig en dag. Den dagen det sker kommer jag säkert le och gråta samtidigt.

Det är min syn på självmord.
Redline!
Poet

2013-07-26 16:53
Dr.Octagon skrev:
Min pappa har lovat mig att han kommer ta livet av sig en dag. Den dagen det sker kommer jag säkert le och gråta samtidigt.

Det är min syn på självmord.

Låter sunt!
I.C.T.W
Ill be heading out soon
Manager

2013-07-28 11:51
Är du sarkastisk nu? För jag anser att det är det sundaste förhållningssättet man kan ha.
Redline!

2013-07-28 11:56
Ibland är man sugen på att sluta men tycker man iaf kan testa på att bli kriminell först... Känns dumt att ta ut det enda säkra man vet ska hända en i förskott.
Manager

2013-07-28 11:59
VRGNHNS: Jag förstår inte varför ens moral ska haverera för att man vill ta livet av sig?
Redline!
Producent

2013-07-28 12:01
Jag tycker lite att livet är ändå så kort och man ska ändå dö en dag, varför skynda på det? Ta det bara lugnt så kommer döden.
Kanske inte hjälper om man är djupt deprimerad, men jag kan tänka att det finns så många människor som har gått bort tragiskt i förtid som skulle ha velat leva vidare. Så jag lever lite för dem.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-07-28 12:14
Dr.Octagon

Jag är väl inte alltid seriositetens förespråkare när jag skriver här...

Ser det iofs inte som överdrivet omoraliskt att tex deala gräs, cash och en mer spännande tillvaro än att sitta o fundera på bästa sätt att förinta sig. Sen är väl min moraliska kompass lite trasig, blir väl så när man blivit totalt förnedrad och får självkänslan nerbajsad av att försöka göra folk omkring sig till lags.

2013-07-28 12:23
Jag var på en föreläsning förra veckan där kvinnan sa att de i grund och botten om att man inte står ut med sig själv och inte får hjälp med att stänga av ett extremt negativt tänkande.

Får man inte hjälp med att tänka annorlunda så kan jag faktiskt förstå människor som tar sitt liv. Man dödar kroppen för att få stopp på de negativa tänkandet.

2013-07-28 12:38
Vissa har det negativa tänket sen the get go... Som tur är erbjuder staten "lyckopiller"(avdomnandet) men även det legala knarket sprit för en tillfällig flykt. Denna självmedicinering slutar ju i regel också att man mår ännu sämre, alternativt döden.

2013-07-28 13:14
För mig personligen ligger det närmare att flytta ut i en skog och bo där som en eremit av något slag, än att begå självmord. Vet inte varför folk begår självmord (det finns ju olika anledningar), men jag tycker att det finns väldigt få lägen då det faktiskt är värt att avsluta det (potentiellt) enda liv man har. Även när det är som jävligast får man se det som att det är det enda medvetande man har i ett oändligt universum. Jag kommer aldrig att förstå, se, känna, höra eller uppleva något efter min död, så därför lever jag så länge jag kan. Sen kanske en religiös övertygelse kan dämpa den driften, men jag har ingen sådan...

2013-07-28 13:14
Man kan ju faktiskt ta sig ur ett negativt tänkande om man vill. Ibland vill man dock inte och känner sig i princip tryggare och mer hemma när man tänker negativt. "Jag vill inte gå i terapi eller lära mig tänka annorlunda, för TÄNK om jag blir LYCKLIG!" typ. Jag har själv suttit där. Man tror inte att man förtjänar att må bra.

2013-07-28 13:16
En existens är alltid mer eftersträvansvärt än ingen existens. Problemet är då folk som faktiskt begår självmord, är det "heat of the moment"-saker, eller finns inte den strävan efter att faktiskt existera så länge som möjligt?

2013-07-28 13:17
SofiaBayo

Sen kanske man tror att terapi kan FÖRÄNDRA en själv som människa. Förändring är det som är skrämmande, överlag. Behöver inte vara förändring mot det bättre, jag själv har tänkt "Tänk om jag har massa bortglömda, förträngda minnen som skulle förstöra mitt liv helt... Nej, lite panikångest och allmän apati har ingen dött av"
Manager

2013-07-28 13:24
VRGNHNS: Ja, nu var inte deala gräs det jag tänkte på när du skrev kriminell. Jag ser inget moraliskt förkastligt i att deala gräs, så länge man är korrekt med vikter/summor samt inte uppmanar barn att börja röka. Om man nu tänkt begå självmord men börjar deala gräs istället och blir rik så är det ju en bra sak I guess.

Att göra gott och vara till lags gör dig gott, det är liksom det vi människor är till för. Om människor pissar dig i ansiktet när du gjort dem gott så har du fortfarande gjort gott, det är inte dig det är fel på utan människorna som beter sig. Jag lovar dig att det finns människor som uppskattar när man gör gott för dem, i alla fall ett tag. Många är rätt självdestruktiva och fuckar upp saker för sig själva, som att pissa sina snälla polare i ansiktet.
Redline!

2013-07-28 13:34
Anenkefali skrev:
SofiaBayo

Sen kanske man tror att terapi kan FÖRÄNDRA en själv som människa. Förändring är det som är skrämmande, överlag. Behöver inte vara förändring mot det bättre, jag själv har tänkt "Tänk om jag har massa bortglömda, förträngda minnen som skulle förstöra mitt liv helt... Nej, lite panikångest och allmän apati har ingen dött av"

Hahaha... jag skrattar för jag har tänkt så och jag känner många som också tänkt likadant när dom började gå i terapi. Förändring ÄR skitskrämmande, jag tycker fan till och med det är jobbigt varenda gång facebook byter layout :P

2013-07-28 14:21
Dr.Octagon

Nice inlägg, tycker du verkar ha en väldigt sund inställning till saker, nu är det inte säkert att jag gjort gott för att jag har en starkt drift att bli bekräftad av folk omkring mig, även om en stor del har med min empati att göra och vill att folk omkring mig ska må bra.

Jag tog gräs som exempel just för att visa på samhällets dubbelmoral och det är i samhällets "bilder" vi söker vår absoluta bekräftelse, det kan ju även yttra sig i subkulturer, vänner, familj etc. Hetsa inte upp dig nu Bayo men finns en anledning till att du gör en låt om att dricka vin istället för att röka weed tex.

Ditt mindstate handlar lite om insikt, inga djur tar livet av sig, människor gör, insikten av våra tillkortakommanden utefter en viss mall drabbar olika på olika sätt och kan se lite olika ut. Ju större krav du har på dig själv att nå upp till olika mallar, desto större insikt får du kring hur du inte uppfyller målen.

I dagens samhälle är det lättare än nånsin att jämföra våra liv med andras, det är viktigt att poängtera att jag inte bara pratar om basic grejer som att jämföra ditt liv med polarens på facebook, det materiella, förhållanden etc. Det handlar även om att inse dina begränsningar att inse hur lycklig man egentligen borde vara över att ha hälsan i behåll.

Relationer är otoligt krävande som vissa i tråde varit inne på, ju mer du bryr dig om folk omkring dig desto mer krävande är dom och desto mer beroende är du av hur dom ser på dig.

Sen kan man så klart, som alltid, se glaset som halfullt eller halvtomt osv, osv, själv är jag för pragmatisk för att jälvmord skulle vara på tapeten. Likväl vaknar jag varje morgon med insikten om allt som jag aldrig kan fixa och allt som jag borde fixa.

2013-07-28 14:37
Insikten att samhället ofta har fel kan också leda till en grumlig moralisk kompass, blir man för pragmatisk där, är det här och nu som gäller och den grupps normer som man är i direkt kontakt med som kommer utgöra paradigmen. När man sen inser hur mkt man fuckat upp, ensam med sina tankar och konsekvenserna i handen, inser man även vilket jävla pucko man är.

2013-07-28 14:47
Beroende på ens empati kan ju ändå nämnda konsekvenser man går runt och ältar stå i direkt relation till trycket av samhällets normer och ens illamående handlar just om hur mkt man egetligen bryr sig om hur man ser ut enligt den allmänna paradigmen. Sen kan man fundera om den är ens riktiga samvete eller inte.

Ett exempel är ju att folk finner det extremt omoraliskt att äta kött. Nu bryr sig inte de flesta, få se i framtiden om samhällets normer även kommer innefatta hur vi behandlar djuren.

Andra pumpar helt enkelt de här

Manager

2013-07-28 16:51
I dagens samhälle är det lättare än nånsin att jämföra våra liv med andras, det är viktigt att poängtera att jag inte bara pratar om basic grejer som att jämföra ditt liv med polarens på facebook, det materiella, förhållanden etc. Det handlar även om att inse dina begränsningar att inse hur lycklig man egentligen borde vara över att ha hälsan i behåll.

Att jämföra sig själv med andra är för mig logiskt fel att göra eftersom ingen är likadan, inte ens enäggstvillingar. Jag har t.ex. aldrig förstått människor som är avundsjuka på nån som jobbat för, låt oss säga, en fet bil när de avundsjuka inte gjort samma jobb för att få bilen. Det var ett basic, materiellt exempel, men det går att applicera på alla plan. Alltså, att jämföra äpplen med päron är fel.

Att inse sina begränsningar kommer väl med åldern för de flesta. Givetvis finns det folk som aldrig lär sig, men livserfarenhet brukar resultera i självinsikt.

Jag tror att om man vill vara lycklig så hittar man lyckan. Problemet med just lycka är att det är en flyktig känsla, och för många mer beroendeframkallande än heroin. Jag har gått från att hitta lycka till att försöka vara nöjd. Det går helt ok.

Relationer är otoligt krävande som vissa i tråde varit inne på, ju mer du bryr dig om folk omkring dig desto mer krävande är dom och desto mer beroende är du av hur dom ser på dig.

Här kommer en gammal klyscha, men du kanske behöver lära dig att säga nej ibland?

Sen kan man så klart, som alltid, se glaset som halfullt eller halvtomt osv, osv, själv är jag för pragmatisk för att jälvmord skulle vara på tapeten. Likväl vaknar jag varje morgon med insikten om allt som jag aldrig kan fixa och allt som jag borde fixa.

I know the feeling. Även fast jag lärt mig att fixa i princip allt genom att bryta ner vad det nu än är i så pass små delar att det är greppbart, så vaknar jag med den känslan varje morgon.

nsikten att samhället ofta har fel kan också leda till en grumlig moralisk kompass, blir man för pragmatisk där, är det här och nu som gäller och den grupps normer som man är i direkt kontakt med som kommer utgöra paradigmen. När man sen inser hur mkt man fuckat upp, ensam med sina tankar och konsekvenserna i handen, inser man även vilket jävla pucko man är.

Jo tack, jag har gråtit över samhället/världen många gånger. Min farsa gör det fortfarande. Men sen kom en vacker dag då jag fick insikten att det är vad det är och att man får jobba med de förutsättningarna som finns. Allt är inte fucked.
Tolkar jag dig rätt nu, menar du att du varit med en grupp som har en skev världsbild och hakat på den så mycket att du ångrar saker du gjort pga det? Blev lite snöigt där, haha.

Beroende på ens empati kan ju ändå nämnda konsekvenser man går runt och ältar stå i direkt relation till trycket av samhällets normer och ens illamående handlar just om hur mkt man egetligen bryr sig om hur man ser ut enligt den allmänna paradigmen. Sen kan man fundera om den är ens riktiga samvete eller inte.

Jo, den är lite jobbig. Men jag anser att lagar är till för att brytas ;)

Redline!

2013-07-28 17:05
Hetsa inte upp dig nu Bayo men finns en anledning till att du gör en låt om att dricka vin istället för att röka weed tex.

Absolut. Ibland, så kan jag ta ett glas vin eller två för att det är gott. Jag har dock inte längre ett behov av att vara full. Som du skrev ovan så tenderar det att förvärra för en själv om man håller på med droger. Man är glad i några timmar och sen går man på halvfart fram tills nästa "kick".

Kul att du lyssnar på mina låtar utan att säga något till mig! ;)

2013-07-28 17:59
Tolkar jag dig rätt nu, menar du att du varit med en grupp som har en skev världsbild och hakat på den så mycket att du ångrar saker du gjort pga det? Blev lite snöigt där, haha.

Nja, mer att ens handlingar står i direkt relation till den dyamik och roll du har i olika grupper, men bästa läraren är ju misstagen. Gjort är gjort osv, fast finns väl en handfull folk som jag aldrig skulle önska något gott i världen.

SofiaBayo

Ja låten ifråga var nog jättelängesen jag hörde tror inte jag ens va aktiv då

2013-07-29 05:27
Livet är som ett långsamt självmord med upp och nedgångar.
Alla hade gjort det om vi visste vad som fanns på andra sidan.

$

Kvinnor och intressanta människor kan skriva till mig i framtiden.