I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Köpa en alligatorsnappsköldpadda

Övrigt - Blandat

2013-04-10 19:11

Köpa en alligatorsnappsköldpadda

Kan någon hooka mig?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-04-11 09:04
Hade varit fett att ha en, hade lätt döpt han till slash!
http://www.myspace.com/loosecannonbv
Poet

2013-04-11 09:16
Sett sånna på zoo och i vilt tillstånd när jag bodde i Canada.

Kan bara säga att reptiler är en klass för sig när det gäller husdjur. De är inte alltid särskilt interaktiva eller ens aktiva. Have that in my mind when you get one :)
At the gates of Eternity...

2013-04-11 10:24
videorna ser väl visar väl en tuff reaktion men i sanningens namn så är det där en försvarsmekanism. och "leka" fram en sådan orsakar med största sannolikhet stress och rädsla hos djuret. jag kan tycka att det är lite osmakligt.

är det fel att jämföra med att hetsa en hund tills den visar tänder och morrar och kanske till och med hugger?
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-04-11 11:01
Blweria

Det är hiphop att hetsa djur... Skämt o sido jag skulle inte hålla på som i klippet. Däremot verkar d lite dyra, tre lax, sen blir det nog en vanlig snappsköldpadda och inte alligator-typen, då det i princip skulle innebära djurplågeri om man inte har skansen-akvariet...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-04-11 11:09
hur stort utrymme behöver en sån där liten pansarvagn?

den ser ju faktiskt jävligt tuff ut. och den verkar ju inte backa för nåt eller nån...

vilken grej att beta på en par snappisar....like dog-fight ;)
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Poet

2013-04-11 11:57
Jag skämtar inte när jag säger att jag sett meterlånga (från huvud till svans) snapping turtles. Finns historier om fiskare som förr i tiden fick sina tår och fingrar avknipsade av denna lilla pre-historic Pokemon. So think twice before you get one hehe

2013-04-11 13:42
BC99 P29

Ja, de kan väl bli ännu större? Tror jag sett klipp där nån knipsat en tjock gren som ingenting, ska ha djurvärldens näst starkaste bett, vet inte vilket djur som har starkare dock..

2013-04-11 13:53

2013-04-11 13:55

Jo men visst vill man ha en... Fuck din kamphund

2013-04-11 13:59
Sen finns det ju massa kul man kan göra med dom redan som små

Poet

2013-04-11 14:23
vet inte vilket djur som har starkare dock..

Tror The Great White har det starkaste bettet. Om inte förmodligen någon gigantisk saltvattenkrokodil.
Poet

2013-04-11 14:33
Enligt National Geographics så är det nilkrokodilen som har starkast bett.

Myt och folktro
Trots att nilkrokodilen kan hålla fast ett stort bytesdjur är musklerna som öppnar gapet ganska svaga. Det händer att unga män brottas med krokodiler för att imponera på turister. Männen kanske verkar starka, men egentligen behöver de bara hålla krokodilens mun stängd med händerna – djurets käkmuskler är inte starka nog för att tvinga upp gapet.

Spoiler
Kuriosa. Smakat krokodilkött på en asiatisk restaurang när jag bodde i Toronto, långt innan jag blev en veggis. Annorlunda smak, men det påminde om lamm med inslag av fisk, typ. Smakade gott, åt det tillsammans med ris :)

2013-04-11 14:50
Machete tror jag också haft "lyxen" att äta krokodil, även val mm...

Angående att reptiler etc. är passiva är ingenting negativt enligt mig, ju mer de kan "sköta sig själva" desto bättre... Hundar och andra needy och dampiga djur går bort.

Har oldat köttätande växter i ca 7 år har nog lika stor behållning av dom som många har av sina husdjur.
Admin

2013-04-11 16:55
Kolla Inside natures giants och avsnittet om krokodiler så berättar de om varför de har ett så sjukt starkt bett. I kort handlar det om olika typer av muskler i över och underkäke. Vissa syrefattiga, andra syrerika. Musklerna som ansvarar för bettet har en enorm explosivitet tack vare detta.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Hangaround

2013-04-11 21:33
Skulle inte tro att Vithajen har nå särskilt starkt bett, brukar mest vara asätare som utvecklar det för dom måste kunna krossa benen för att komma åt märgen.

Hyenan ska ha brutalast bett av landlevande rovdjur iaf, Flodhästen lär ha ganska bra tryck i bettet också.
Poet

2013-04-12 10:45
Tech: Jag trodde också hyenor var värst eftersom de är kända för att äta ALLT på ett djur, inklusive horn, ben och hovar. Men det visade sig att de är en myt. Don't get me wrong, de har starka käkar, men inte starkast.
Hangaround

2013-04-12 13:23
Ok, där ser man!

2013-04-12 22:02
 -? ? ? ? ? ?- {@[email protected]} -? ? ? ? ? ?-
Toastare

2013-04-15 11:08
BC, de finns inte i Kanada.. bara i södra USA :) En äkta redneck turtle.
Jag skyller allt på Emma!
Poet

2013-04-15 15:40
Bounty: Finns två sorters snappingturtles. En alligator och en "vanlig" snappingturtle. Den du syftar på finns som du säger, enbart i södra USA.

2013-04-16 15:54
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2013-04-16 16:06
Simba

Zlash fick inte vara med...

BC99 P29

Egentligen är det väl ännu fler snappingturtles än två? Men två huvudfamiljer varav i den ena finner vi bara Aligatorsnappsköldpaddan

http://sv.wikipedia.org/wiki/Snappsk%C3%B6ldpaddor

2013-04-16 16:53
Vet att man kan/kunde köpa snappsköldpaddor (som jag tror de heter på svenska) då jag skulle köpa en sån när jag var runt 12år. Min far hindrade mig då de klarar att bita av ett mänskligt finger (även de små har alltså ett djävla bett).

En sköldpadda kräver ganska mycket uppmärksamhet och omvårdnad av sin ägare. Så läs på ordentligt innan du skaffar en. Tänk även på att de kan leva väldigt länge så du kommer få dras med den i ett tiotal år tror det är mellan 30 & 80 år beroende på art deras förväntade livslängd är.

2013-04-16 16:59
En sköldpadda kräver ganska mycket uppmärksamhet och omvårdnad av sin ägare

Gäller inte det mer landsköldpaddor som lätt kan bli sjuka... Vattensköldpaddor ligger ju mest o pöser, bara rensa vattnet ibland och slänga i en fiskpinne

2013-04-16 18:59
Vrg...

Kan vara så. Men alltid bra att läsa på ordentligt innan man skaffar något djur.

2013-04-16 21:52
Slash va förövrigt inte enda aligatorsnappsköldpaddan i turtles:

Poet

2013-04-17 09:59
VRGNHNS : Kan mycket väl stämma det du säger. Dock hade jag för mig att det bara fanns just två arter av snappingturtles kvar, medan de andra varit döda sedan länge.

2013-04-17 12:37
BC99 P29

Ja, alltså som med det mesta så tror jag de flesta har den uppfattning, själv skulle jag ju aldrig kunna se skillnaden på underarterna till vanlig snappsköldpadda. På följande sida finns det beskrivningar av alla underarterna:

http://www.chelydra.org/snapping_turtle_acutirostris.html

Scrolla ner för att se resten.

2013-04-17 12:41
BC99, det här är väl fö den du hade i åtanke:

http://www.chelydra.org/snapping_turtle_serpentina.html

2013-04-17 14:18
http://en.wikipedia.org/wiki/Big-headed_turtle

Den här också misstänkt lik huggsköldpaddorna och hade varit mkt behändigare, synd att den är utrotningshotad
Toastare

2013-04-20 14:05
BC, ah okej trodde de var typiska södern-sköldpaddor :)

Och vattensköldpaddor är lätta att ta hand om, och lika lätta att tröttna på om man ser hur många som ges bort på blocket. Iof inga snappsköldpaddor ;)
Landskölpaddan måste däremot duschas en gång i veckan för att den ska klara av att bajja i vårt kalla klimat och gärna läggas i kylen under vintern så de får sova som de ska.
Min mamma har hus i Grekland och där brukar de komma och hälsa på i solnedgången. Man hör ett stökande i buskarna och sen kommer de ut och gräver i grönsakslandet. Passar bäst där :)
Jag skyller allt på Emma!

2013-04-20 14:48
BountyBoo F33

Jo, men folk som har ett genuint intresse för dessa djur har dem inte som ett sällskap på samma sätt som folk som har hundar... Tror det är barnens nycker som leder till de mesta införskaffanden av husdjur... Just landsköldpaddor skulle ju jag dra mig för då jag vet att det krävs mkt jobb.

Det är lite som med köttätande växter kids köper en venus o pressar i en köttbulle... i det fallet kan inte ens kedjorna hur de ska behandlas, avdelningen på plantagen etc kan ofta liknas vid en tortyrkammare...

2013-04-20 15:29
Detta är den enda sköldpaddan världen behöver