Använd alltid hjälm, punkt. Det är inte värt skadorna man dra på sig om nu olyckan är framme och man cyklat utan hjälm. Som liten lyckades jag flyga över cykelstyret och landade rakt på huvudet, hjälmen gick itu. Tack mamma och pappa för att ni pushade mig med hjälm. Dessutom har jag haft oturen att ligga bredvid en cyklist @ sjukhus vid två olika tillfällen som varit med om en olycka och inte använt hjälm. Och det är svårt att förstå hur man kan få såna omfattande skador av att inte bära hjälm. den ena cyklisten sa att denne inte använde hjälm pga att det var just töntigt, och den andre för att det sabbade frisyren... men båda djupt ångerfulla över att ej ha haft hjälm, att en sån simpel grej som hjälm hade förhindrat de skador de drog på sig. Töntigt eller ej, ska ni cykla, använd hjälm. Bara sund förnuft.Brazen: Hjärnskakning kan man ju dra på sig med eller utan hjälm, pga slaget mot huvudet. Men hjälmen kan skydda mot andra skador man kan dra på sig, tex frakturer av olika slag. :)
Ja, jag är dum i huvudet och har inget vettigt att komma med.