I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hutsfredsfestivalen flyttar till Sigtuna

Övrigt - Blandat

2013-03-20 12:11

Hutsfredsfestivalen flyttar till Sigtuna

Lite osäker på om den ska ligga här eller i festivalforumet. Men tycker att det är en såpass stor nyhet, så den ligger här tills/om mod/adm väljer att flytta på den.

Hultsfredsfestivalen flyttar till Stockholm!

Tider förändras, behov uppstår och möjligheter uppenbarar sig. Dessa tre anledningar tillsammans har lett oss till att ta ett viktigt beslut. I år flyttar vi Hultsfredsfestivalen från Småland till Stockholm, från Hultsfred till STOXA i Sigtuna kommun.

Festivalen kommer att äga rum under samma datum och alla bokade artister följer givetvis med. Det enda som förändras är att vi anordnar festivalen på ett nytt område.

För att tillfredsställa artister, festivalbesökarna och våra egna visioner är det med blandade känslor vi lämnar en legendarisk plats, samtidigt brinner vi av entusiasm över vad vi har framför oss.

Dessutom heter festivalen tydligen Hultsfred Stockholm, i år...

Det blir verkligen en era som går i graven. Tror att dom kommer tappa väldigt många besökare p.g.a detta (känner inte någon som tycker att detta är en bra idé, eller som kommer gå nu när dom har flyttat den). Särskilt dom trogna som har varit med ett gäng år. 2010 gick Rockparty i konkurs, 2011 startade Hultsfredsfestivalen upp av FKP Scorpio och Hultsfreds kommun gick in med pengar för att hålla festivalen vid liv. FKP sa även då att dom skulle satsa på Hultan i 3 år och sedan utvärdera hur det går. Men efter bara två, bestämmer dom sig för att flytta. Efter konkursen, är det ju klart att folk har svårt att "lita på" festivalen, även om det är nya ägare nu. Det tar ett tag att bygga upp stabiliteten. Brukar man inte säga att nya företag går back dom tre första åren? Man får satsa långsiktigt och inte bara se till nununu. Dessutom är FKP ett stort bolag, med framgångsrika festivaler i Tyskland och stora spelningar i Stockholm (dom lär ju inte ha gått back på att boka Justin Bieber).

Vad många inte förstår, är att det inte bara handlar om musiken. Det handlar om platsen. Nästan mer om platsen än om musiken i sig.

Alltså hela grejen med Hultsfred är ju att det är den enda svenska festivalen med en camping i världsklass. Det spelade ingen roll vilka band som spelade för man visste att man alltid skulle ha oförglömligt roligt. Det är väl det som går förlorat nu och det är väldigt synd.

Var det en som kommenterade i kommentarsfältet efter Hultsfredsfestivalen hade lagt upp nyheten på Facebook. Och jag håller fullkomligt med. Hultsfredsfestivalen ska ligga i Hultsfred. Den festivalen är/var Festivalsveriges vagga. Det var där allting började. Hur kan man svika sina fans, och även kommunen!, på det sätt dom har gjort?
Det var därför jag ville åka till festivalen. Det är två-tre band jag vill se, men det hade inte spelat någon roll för att campingen är så grym.

Tyvärr skriver många: Bojkotta Hultsfredsfestivalen, fuck FKP Scorpio, drar till Bråvalla istället. Men Bråvalla ägs av FKP. Nej, tar ett bestämt steg tillbaka och gläds åt att jag inte har köpt min biljett än.
Visserligen ersätter dom biljetterna som är köpta, för dom som inte vill åka, men hur blir det för dom som redan har betalat resan till Hultsfred? SJ/Swebus Express/Festivalbussen lär ju inte ersätta dom?

Hejdå Hultsfredsfestivalen, det var kul att känna dig.

"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan
Producent

2013-03-20 12:36
jättetrist, nånting med kulturarv osv, epok i grav etc etc, men FAN vad soft att kunna dra på hultsfred för första gången! weho!
 https://soundcloud.com/jakkthemixer

2013-03-20 12:48
det hade ju varit förenat med en viss respekt att iaf byta namn. men det säger sig själv när arrangörer är intresserade av vinst att varumärket är viktigare än tradition eller andra saker som kan uppfattas som viktiga när det kommer till att festa och få sin dos av pop-musik live.

men det är väl naturligt att festivalen flyttar närmare besökare för att locka fler att komma?

men jag tror att festivalen kommer bli väldigt övervakad på sin nya plats. vilket är bland det värsta med svenska festivaler.
hur kul är det att någon kontrollerar så man festar lagom liksom...
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Producent

2013-03-20 13:26
Jag tror dom nya ägarna kraftigt överskattar varumärket, och dessutom underskattar hur knutet varumärket är till sin plats. Dom skulle väl lika gärna kunnat starta en festival under ett nytt namn.

Hursomhelst är väl poängen med hultsfred förbi. Jag vet inte vad kidsen gör nuförtiden när dom är 15 och vill åka iväg och smaka på friheten och vara fulla och knulla, men musikfestival verkar det i alla fall inte vara.
Give my regards to King Tut, asshole
Poet

2013-03-20 13:50
Håller med Kurt. Tror inte den här festivalen kommer gå någonstans.
At the gates of Eternity...

2013-03-20 16:33
Wow, jag gick in här för jag trodde Brazen börjat trolla. This shit is fo' real? Dat'z fakked app! (Ungefär lika fucked up som stavningen på föregående mening...)

Håller med BC när han håller med KurtRussel samt Blweria.

Alltså jag vet inte vad jag ska säga... Okey att man väljer flytta festivalen, men att fortsätta kalla den Hultsfred Stockholm? Det är ju pinsamt. Då har man inte förstått vad Hultsfred var en gång i tiden. Det finns en historia och tradition bakom den här festivalen. Svensk musikhistoria om inte annat. Inte minst för att vi, musikälskare, varit där och förgyllt den och andra festivaler under många år! Det minsta man kunde göra är väl att låta den gå just i graven med lite värdighet.

Sen att man väljer försöka festivala närmare en storstad, med bättre kommunikationer och bredare bas kanske är förståeligt. Det blir ju inte minst förmodligen billigare med transport av artister etc, det kanske kan vara ett strategiskt gott alternativ ur ekonomisk aspekt. Jag känner någonstans att man kanske kan stödja det, men sättet som man misshandlar en historisk epok som Hultan är under all kritik. Det är brutalt dåligt och jag utgår från att det fanns garantier kommunen kommer kräva ersättning för från bolagets sida?

Blweria:
Fast hur hårda har polisen egentligen varit på festivalerna då? Jag vet förvisso inte hur det är nu, men på 90-talets slut och 2000-framåt när jag och mina kamrater festivalade kom vi undan med rätt mkt kan jag säga...

2013-03-20 16:44
visst blir det lite off-topic....men iaf :)

så hård bevakning kanske inte sker men det finns ju exempel på när polisens närvaro till slut får festivaler att flytta.

personligen så kan jag inte koppla av när jag ser polisuniformer när jag ska festa. klubb som festival.
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-03-20 18:35
Saxar det jag skrev i kommentarsfältet, som jag tycker summerar det hela:
Jag tror att det folk (inkl. jag) är mest upprörda över är att:
1. Ni inte gav Hultsfredsfestivalen (i Hultsfred!) dom tre åren ni hade sagt att ni skulle ge festivalen.
2. Att ni mitt i bandsläpp och festivalbiljettsläpp, väljer att flytta festivalen.
3. Att ni, istället för att ge en ordentlig förklaring redan från början, är vaga och otydliga i ert flyttande av festivalen. Vi förtjänar en förklaring (en ordentlig) och jag anser att ni är skyldiga att ge den.
4. Ert bortförklarande på att dom flesta biljetterna säljs i Stockholm. Ja, Stockholm är den största staden i Sverige, det är bara logiskt att flest säljs därifrån.
5. Att ni menar att detta är för att tillfredsställa besökarna. Vilka besökare, undrar jag? Ni kan inte lägga hela ert tillfredsställande på dom som bor i Stockholm med omnejd.
6. Att besökarna fortfarande inte vet ifall dom kommer bli ersatta för redan köpta resor till Hultsfred.

Vad jag (och fler) anser att ni borde ha gjort:
Ni hade kunnat fattat detta beslut, men låtit festivalen hållas i Hultsfred en sista gång. Förklarat att: Tyvärr går inte festivalen runt för oss och det är en förlustaffär som vi inte kan upprätthålla. Därför har vi valt att lägga ner Hultsfredsfestivalen efter detta års festival. Istället skall vi starta upp en ny festival i Sigtuna, som kommer att heta (insert name)festivalen. Vi tycker självklart att det är tråkigt att en era går i graven, men samtidigt är vi hoppfulla inför framtiden och tycker att det ska bli spännande att prova på någonting nytt. Vi ses i Hultsfred i sommar och förhoppningsvis i Sigtuna nästa år.

Det hade väl varit en ypperlig lösning på problemet? Då hade ni avslutat festivalen med värdighet och faktiskt bibehållit förtroendet hos era kunder och antagligen hade även kunderna (som skulle/ska gå på Hultsfredsfestivalen) följt med till Sigtuna nästa år. Det hade öppnar fler dörrar för er, på alla vis (enligt mig). Är själv väldigt besviken på hur detta har hanterats och hoppas på både en ordentlig ursäkt och en ordentlig förklaring från er sida.
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan

2013-05-17 09:33
En glädjande nyhet är att det kommer anordnas en festival nere vid hulingen iår :)

Det kommer förstås inte vara i samma utsträckning som föregående år utan att den kommer hållas inne i folkets park. Grymma artister är bokade och det är mindre än en månad kvar!

Festivalen ska inte vara en konkurrent utan det är en reaktion för Hultsfred behöver en festival. om ni är intresserade så finns det mer att läsa på www.thisishultsfred.se

New Zealand Why not?
Admin

2013-05-17 20:36
De trycker ju ganska hårt på närheten till Stockholm men hur nära är det egentligen? Jag tror att en stor poäng med närhet handlar om att slippa tälta, att kunna åka hem och sen tillbaka. Det går ju inte direkt för alla som bor i Stockholm och då spelar det nog mindre roll om de behöver åka till Hultsfred eller Sigtuna. Som det är nu är ju den där festivalen i Norrköping mer lättillgänglig.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?