I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skattefråga!

Övrigt - Blandat

2013-03-11 17:45

Skattefråga!

Jag jobbar heltid, dessutom extra på helgerna.

Hur gör de med skatten?

Skattar jag på mitt extra jobb precis som en vanlig timanställd eller läggs summan som jag tjänat in via mitt extra jobb ihop med summan som jag känner som heltidsanställd'?

Nån som fattar

You are not your fucking Khakis!
Poet

2013-03-11 18:31
Det läggs ihop. Inkomst av tjänst är inkomst av tjänst oavsett hur mkt du tjänar eller hur många arbetsgivare du har.

Dina två arbetsgivare kan dock räkna dig olika. Men när du slutligen ska skatta klart slår skatteverket ihop summorna...

2013-03-11 18:49
Så jag ska lägga summan från mitt extra jobb till summan från min heltidsjobb när jag ska räkna ut hur mycket jag får ut i månaden?

2013-03-11 19:34
Vad menar du med att du ska räkna ut hur mycket du får i månaden? Är det för din egna del, eller ska du redovisa för Skatteverket? Är inkomsten från båda jobben att betrakta som konstanter?

2013-03-11 20:17
Om du är orolig för att behöva betala restskatt, be något av dina jobb dra extra mycket pengar varje månad eller sätt själv över pengar till ditt skattekonto.
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan

2013-03-11 20:30
Nej nej så mycket är det inte. Tycker dock att det är trist att jag hade fått ut mer om jag hade skattat på två olika summor och inte bara en stor summa :)

2013-03-11 23:04
Nej nej så mycket är det inte. Tycker dock att det är trist att jag hade fått ut mer om jag hade skattat på två olika summor och inte bara en stor summa :)

Det ger samma resultat, såvida skattesatserna inte är helt galna. Hade dock ändå blivit rätt vid nästa deklaration.