I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

offentlig förvaltning, hur är örebro som stad?

Övrigt - Blandat

2013-02-28 17:57

offentlig förvaltning, hur är örebro som stad?

Hallå Whoaiter.

Funderar på att börja studera offentlig förvaltning i Örebro. Är det någon som går utbildningen och kan kanske berätta om den och universitet? Hur är det att bo i örebro? Fördelar nackdelar? Är det svårt att hitta boende, områden man bör undvika osv? All info är av nytta.

Tack

2013-03-06 20:11

Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2013-03-10 00:06
Ingen? Fan Whoa har tappat det helt,

Moderator

2013-03-10 00:24
Kanske är så att INGEN bor i Örebro, eller så hänger örebroare i de andra forumen.
Jag har varit i örebro tre gånger, men bara för tåg/bussbyte som tur är. Verkar skittrist och jag tappade bort mig på deras station och ringde mamma och grät:-) kan höra med folk jag halvt känner som bor i örebro om du vill?
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2013-03-10 01:33
Örebro är värdelöst.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-03-12 20:47
Ja nä whoa ger mig nog inget mer i denna tråd. Annat var det förr ;) Pelle vad gör stan värdelös? Får fixa en whoa träff där om jag väl flyttar dit så att örebroarna hittar hit

Moderator

2013-03-12 22:26
Haha hade du väntat dig att det skulle vara många här som har något att säga om utbildningen för offentlig förvaltning i Örebro? Du har lite väl stor tilltro till whoa tror jag :P
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2013-03-13 18:16
Jag läser på Örebro Uni och bor på campusområdet.

Örebro som stad är rätt nice, ganska liten men tillräckligt stor för att kunna göra bort sig på krogen utan att behöva oroa sig för att man ska träffa samma person igen. Shoppingutbudet är ganska likt Uppsala, det finns ett par gallerior och (för mig) tillräckligt med affärer.

Man kan dock inte jämföra Örebro med någon av de större student städerna. Jag har pluggat i Uppsala tidigare och studentlivet där är nästan löjligt stort i jämförelse med Örebro. Dock så om man engagerar sig i diverse föreningar så har man alltid saker att göra i Öreboro.

Det är rätt lätt att hitta boende, ett hett tips är att kolla med så många privata hyresgästföreningar som möjligt och sök i tid.

Vivalla är den stadsdel som är minst populär och det ryktas om att det begås mycket brott. Har vänner som bor där men det verkar vara ganska lugnt, ända anledningen som jag ser till att inte bo där är för att det är långt pendlingsavstånd till skolan
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2013-03-18 22:06
Har varit i Örebro ett par gånger, det enda jag fattat är att universitetet ligger en bit bort från centrum men det är ju inte 4 mil vi snackar om så det är ju överkomligt :)

Det jag sett skulle jag förklara som "en helt vanlig svensk stad", verkar ha de flesta vanliga butikskedjor/restaurangkedjor som man förväntar sig (även om man kanske inte äter på donken varje dag eller handlar på Din Sko) men det är rätt fint med vattnet och så där som går mitt i. Bra kommunikationer både till Stockholm och Göteborg med tåg.

Sen fattar jag inte hur någon som skrev innan gick vilse på tågstationen, det är ju typ 2 perronger och 4 spår totalt (typ) och en enda plats precis jämte spåren med bussar, haha.

Känner flera som pluggar där, inte samma som du vill plugga men dom verkar trivas jättebra. De har en grym kårtidning som heter Lösnummer :) Ja.. det var väl det lilla jag kunde bidra med, men som sagt - tror det är nice om man flyttar dit för att plugga. Att flytta till Örebro för att jobba utan att känna någon där innan är väl en annan femma, speciellt om man flyttar från en större stad som t.ex. Stockholm.