Har du varit på en rättegång?
Var på min första rättegång idag och det var en rätt obehaglig upplevelse. Om någon snäll själ vill och har erfarenhet av sånt här, så får ni gärna PM:a mig och hjälpa mig känna mig lite lugn! Till frågan. Har ni varit på en rättegång? Hur upplevde ni det?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
har varit på ett gäng. tycker mest att dom är väldigt sömniga...och ibland mycket irriterande. har fruktansvärt svårt att hålla mig vaken när någon babblar i ett rum som annars är så tyst att man hör ventilationen. rättegångar suger om inte judy är med!
"It is the prohibition that makes anything precious" -Mark Twain
Också vart på många, 2 gånger själv som misstänkt. Klarade mig bägge, oskyldig-förklarad. Handlar mkt om som att gå upp på en teaterscen när det är dags, intrycket, first impression last. Om det nu blir så att man ska upp o tala, strida för sin sak.. Samt en hel del som vittne. Tänk på att dom är bara är vanligt folk o fä, för dom bara en dag på jobbet.. Dom skiter helt i dig, som person..
Blweria skrev: har varit på ett gäng. tycker mest att dom är väldigt sömniga...och ibland mycket irriterande. har fruktansvärt svårt att hålla mig vaken när någon babblar i ett rum som annars är så tyst att man hör ventilationen. rättegångar suger om inte judy är med!Faktiskt. Jag trodde det skulle gå på en timme. Men dom satt och babblade i treee heeela timmar. Helt galet.
Forward skrev: Också vart på många, 2 gånger själv som misstänkt. Klarade mig bägge, oskyldig-förklarad. Handlar mkt om som att gå upp på en teaterscen när det är dags, intrycket, first impression last. Om det nu blir så att man ska upp o tala, strida för sin sak.. Samt en hel del som vittne. Tänk på att dom är bara är vanligt folk o fä, för dom bara en dag på jobbet.. Dom skiter helt i dig, som person.. Ja. Det är ju bra på ett sätt. Dom ska vara objektiva, annars blir det ett svårt jobb.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Tva ggr. En som rorde mig (skadegorelse och valdsamt motstand), gick pa en annan tre dagar innan for att kolla hur det gar till. Ingen offentlig forsvarare men lyckades fa bort en atalspunkt (valdsamt motstand) och minsta mojliga dagsboter pa det andra. Som forward skrev, valdigt mycket teater. For min del gick det bra, jag har inte problem med teater. Jag upplevde till och med domaren och aklagaren som gulliga. :D Vad var det som du upplevde obehagligt? Fick du en forsvarare tilldelad? Hoppas du kom lindrigt undan.
Dom ska vara objektiva, annars blir det ett svårt jobb. Det finns nämndemän som sympatiserar med stollarna. Nu håller det på utrotas dock, som tur är. Men till tråden, dra ett PM om ärendet så råder, tipsar jag dig gärna om du pallar... Lovar vara allvarlig o korrekt!
Vad var det som du upplevde obehagligt? Fick du en forsvarare tilldelad? Hoppas du kom lindrigt undan. Nä alltså jag var där som offer, och den misstänkte blå-nekade händelsen trots att flera saker hen sa inte stämde in med uppgifterna. Det är rätt vanligt att man ljuger i rätten va? Sen var det obehagligt för egentligen så handlade det om en piss-grej, men dom förstorade upp det så sjukt mycket. Sen fick jag t.o.m höra att hen riskerade att få fängelse och då fick jag skuld-känslor, vill inte alls utsätta hen för fängelse. Vill bara att hen ska få hjälp och inse att man inte beter sig på det sättet. Rättsystemet är sjukt korkat. Fängelse är det sämsta straffet någonsin. Människor som begår brott behöver hjälp, inte straff. Enligt mig iaf.
Forward skrev: Dom ska vara objektiva, annars blir det ett svårt jobb. Det finns nämndemän som sympatiserar med stollarna. Nu håller det på utrotas dock, som tur är. Men till tråden, dra ett PM om ärendet så råder, tipsar jag dig gärna om du pallar... Lovar vara allvarlig o korrekt! Tack :) snäll du är! Just nu är jag sjukt trött, men jag kanske PMar i helgen.
Jag har varit på en, med min juridikklass. Det var inte som på teve, kan jag ju säga :P. Men ja, det var ganska intressant att få se hur det faktiskt går till och hur annorlunda det är från föreställningen utifrån media. Men som respons på det du skrivit: En sak i rätten är väldigt konstigt. Det är många som ljuger under ed, vilket ju är mened. Men hur många blir egentligen åtalade för det i efterhand? För jag har nog aldrig hört om ett sådant fall? Mened är ett brott och jag tycker att man ska ta konsekvenserna av att begå det brottet. Annars känns det lite som att rättsväsendet skiter ifall folk ljuger i rätten eller inte. Känner att det sänder ut helt fel signaler! Tycker för övrigt att hela straffskalan är skitkonstig. Ekobrott är värre än vissa våldsbrott? Aakej, because that makes sense...
"If I had a heart, it might be breaking right now" - Dexter Morgan
Har varit på 2 eller 3. Som sagt, väldigt tråkiga.
Wurrup?
Fängelse är det sämsta straffet någonsin. Människor som begår brott behöver hjälp, inte straff. Enligt mig iaf. Fast finns ju folk som aktivt väljer den vägen... Allt har sina orsaker visst, men att frånsäga alla sitt egna ansvar känns lite väl naivt. Har inte suttit inne men skulle lätt kunna ta ett år, dvs utan skuldkänslan gissar att det är som ett år på högstadiet ungefär fast kanske lite mer egen- tid.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/mobilfilm-avslojade-djurplagare/ Jag ordinerar två månader på ett petting-zoo, djupa samtal och en book-report av Moby Dick
Jag har varit på ett gäng rättegångar, alltid som åskådare. De som har varit åtalade har alltid ljugit. Oftast väldigt dåligt. Det finns inte många människor som erkänner när de gjort något dumt överlag, och speciellt inte framför en massa främlingar som kan fucka ens liv om man inte ljuger. Förövrigt, om man inte vill att nån ska åka i finkan så ska man inte blanda in lagen.
Redline!
en gång som åskådare och det var kul för telefonvittnet var så jäävla rolig i luren :) och en gång som tilltalad.. och blev dömd till fängelse, det var mindre kul...
"life's a garden, dig it."
Fängelse är det sämsta straffet någonsin. Människor som begår brott behöver hjälp, inte straff. Så enkelt är det inte. Långt ifrån. Det finns redan i lag att vid viss hälsa blir domen vård istället fängelse. Och vid vissa, många brott gäller fängelse. Erkänt, dömd och avtjänat fängelsestraff är du fri igen och skall ha ha en ny chans. Sen att om attityden är att andra hela tiden bedömer vad man gjort 5, 10 år eller mer bakåt i tiden är ett annat problem och fel attityd. Enklare är att Don't do crime if you ca'nt do the time.
Brazen skrev: Men som respons på det du skrivit: En sak i rätten är väldigt konstigt. Det är många som ljuger under ed, vilket ju är mened. Men hur många blir egentligen åtalade för det i efterhand? För jag har nog aldrig hört om ett sådant fall? Mened är ett brott och jag tycker att man ska ta konsekvenserna av att begå det brottet. Annars känns det lite som att rättsväsendet skiter ifall folk ljuger i rätten eller inte. Känner att det sänder ut helt fel signaler!2010 anmäldes 4 738 personer för mened (
SCB , s. 412) 73 % blev uppklarade (Ibid, s. 414) och 1 201 stycken lagfördes för det som huvudbrott (Ibid, s. 416). Så det är ju ganska många ändå känner jag.
SofiaBayo Har du fått ett målsägandebiträde? Om det finns fängelse i straffskalan kan du få ett sådant om du anses ha skäl för det. Fråga om det, målsägandebiträdet ger råd, stöd och hjälp till dig som målsägande, det är en juridisk kunnig person. Annars finns brottsofferjouren som kan erbjuda stöd och hjälp, du kan ringa dem och höra om de kan hjälpa dig på 0200-21 20 19.
Annars sträcker jag ut samma hand som Forward, har en del kunskap om rättsväsendet genom mitt yrke och kan svara på frågor om du har några.
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.
Om det finns fängelse i straffskalan kan du få ett sådant om du anses ha skäl för det. Fråga om det, målsägandebiträdet ger råd, stöd och hjälp till dig som målsägande, det är en juridisk kunnig person. Annars finns brottsofferjouren som kan erbjuda stöd och hjälp, du kan ringa dem och höra om de kan hjälpa dig på 0200-21 20 19. Eller hur! Dylikt ingår i vårt samhälle och står i tjänst för medborgare. Inget att vara rädd för.
Moderator
2013-01-25 12:17
har faktiskt suttit i rättegång både som målsägande och åtalad, första gången så va jag åtalad och var inte mer än 16 år gammal, då tyckte jag va rätt obehagligt, speciellt när det sitter en åklagare och totalsågar en. Men när jag satt i en annan rättegång som målsägande och åklagaren totalt körde över den misstänkte och dennes advokat så kunde jag inte låta bli att flina lite, han var lite som i filmerna man sett :D haha helt underbart
//TW
Man har väl fått ett par åtal då och då. Det är spännande och samtidigt ofta olidligt tråkigt. Men bättre än rättegångsfilmer, man kan inte hitta på så djupa och mångbottnade karaktärer som man ser i verkligheten i en svensk rättsal. Alkisarna/halvalkisarna är bäst, sån kontrast från deras vanliga element, och ändå kan dom inte låta bli att prata mängder fantastisk och oerhört märklig goja.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
jo det har jag... om du tyckte 3 timmar va jobbigt.. jag hade rättegång som va från 9 till 5 o min målskamrat fortsatte dom med tills efter kl 7, satt där i över 10 timmar.. men jag tycker vissa delar är intressanta t.ex förhören, men mycket e ju "formella saker" som kan bli tråkigt och segt att sitta och lyssna på... sen är det ju inget som är roligt i att se vänner/släkt bli dömda till straff man är ju där för att supporta.
Har inte suttit inne men skulle lätt kunna ta ett år, dvs utan skuldkänslan gissar att det är som ett år på högstadiet ungefär fast kanske lite mer egen- tid Haha, förutom att ens klasskamrater i skolan sällan är tjackisar och heroinister som sitter för mord, grov misshandel, inbrott etc? Det är inte många intagna som direkt är "vettiga människor" och jag lovar dig att du hinner ändra uppfattning om hur soft det är att sitta inlåst dag in och dag ut på samma avdelning som en del av dessa personer.
Tristess och ångest. Sitta inlåst 12h om dygnet i en liten cell och glo på TV liksom, hur kul är det på en skala hahaha.
Keep your opinion to yourself nigga no one asked you
För att svara på trådstarten så har jag varit på ett par stycken, känslan skiljer väl sig rätt markant från att vara åtalad och inkallad som vittne. Min offentliga försvarare var egentligen inte speciellt duktig alls och förbättrade inte direkt situationen.
Keep your opinion to yourself nigga no one asked you
Tack för alla svar! Har sovit sjukt dåligt men jag ska skriva till dem som erbjudit sig hjälp så fort jag är på fötter.VRGNHNS Jag syftade mer på att ett fängelse-straff kan förfölja dig hela livet. Man kan få svårt att få jobb osv. Detta är liksom en man med fru och barn och jag tror redan han har fattat att det han gjorde kan få konsekvenser, det räcker.Dr.Octagon Hade jag vetat omfattningen av det hela så hade jag dragit mig ur. Jag trodde faktiskt inte detta var ett brott som gav fängelse. Du vet vad det handlar om. Man lär sig.
Jag har förmånen (?) att jobba med ett juridiskt ämbete så har varit på ett antal under årens lopp. Första rättegången var jobbig innan vill jag minnas och jag kommer ihåg att jag knappt såg på den som var åtalad. Hen var dessutom betydligt snyggare uppklädd än mig i rätten och när korsfrågorna haglade från alla håll och kanter var det första gången lätt att känna att det var en själv som var åtalad. Inte minst med mitt utseende (den vanligaste kommentaren jag får är att jag ser kriminell ut...). Efter den första lärde man sig dock rutinen och vad man skulle tänka på att förbereda inför varje ny och man inser någonstans att oavsett hur hotfullt och våldsamt det än må gå till såväl innan rättegång, under som eventuellt efter så har man ändå lag och rätt på sin sida och det är bara att gå rakryggad ifrån det och skaka av sig alla negativa feelings. Stå på dig, du gjorde ett val som kändes rätt och du hade uppenbarligen något form av lagligt stöd för detta om det gick till en rättegång, oavsett hur det sedan dömdes, och det är allt du kan göra. Du är blott mänsklig.
Producent
2013-01-25 16:53
Känns som att snubben jiddrade med fel brud
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
JP skrev: 2010 anmäldes 4 738 personer för mened (SCB , s. 412) 73 % blev uppklarade (Ibid, s. 414) och 1 201 stycken lagfördes för det som huvudbrott (Ibid, s. 416). Så det är ju ganska många ändå känner jag.Tack JP! Ja, det är ganska många. Nu känns det plötsligt mycket bättre :)!
"If I had a heart, it might be breaking right now" - Dexter Morgan
vara vittne är så jävla jobbigt :( 2 av mina vänner var lite berusade och började slåss. Det blev polisanmälningar hit och dit jag ville inte vara vittne men dom nämde mitt namn i polisförhöret. Det gick typ en månad sen ringde konstapeln min lur och tjatade ur mig lite info. Det hela ledde till en rättegång och det blev ett jävla liv mådde dåligt efteråt förlorade en vän pågrund utav att jag vittnade. Fy fan aldrig mer säger jag :(
vad händer??
Det är obehagligt för dem flesta. Och med tanke på att stressnivån är förhöjd i ett sådant sammanhang så kan man även reagera som en som är skyldig. Jag dejtade nyss en jurist så det känns som jag har varit på en lång rättegång. :S
Priyan skrev: Jag har förmånen (?) att jobba med ett juridiskt ämbete så har varit på ett antal under årens lopp. Första rättegången var jobbig innan vill jag minnas och jag kommer ihåg att jag knappt såg på den som var åtalad. Hen var dessutom betydligt snyggare uppklädd än mig i rätten och när korsfrågorna haglade från alla håll och kanter var det första gången lätt att känna att det var en själv som var åtalad. Inte minst med mitt utseende (den vanligaste kommentaren jag får är att jag ser kriminell ut...). Efter den första lärde man sig dock rutinen och vad man skulle tänka på att förbereda inför varje ny och man inser någonstans att oavsett hur hotfullt och våldsamt det än må gå till såväl innan rättegång, under som eventuellt efter så har man ändå lag och rätt på sin sida och det är bara att gå rakryggad ifrån det och skaka av sig alla negativa feelings. Stå på dig, du gjorde ett val som kändes rätt och du hade uppenbarligen något form av lagligt stöd för detta om det gick till en rättegång, oavsett hur det sedan dömdes, och det är allt du kan göra. Du är blott mänsklig. Tack! Det värmde som fan att höra!
La_Latina skrev: Det är obehagligt för dem flesta. Och med tanke på att stressnivån är förhöjd i ett sådant sammanhang så kan man även reagera som en som är skyldig. Jag dejtade nyss en jurist så det känns som jag har varit på en lång rättegång. :SHaha... så jobbigt att dejta en jurist?
Ja alltså jag trodde inte jag skulle reagera så starkt. Tänkte att det bara var att gå dit och berätta min historia och sen gå hem. Oj så fel jag hade...
SofiaBayo Ja, men det finns säkert snälla jurister också såklart. :)
Men man skall inte dejta någon som tar jobbet med sig hem.
Ja alltså jag trodde inte jag skulle reagera så starkt. Tänkte att det bara var att gå dit och berätta min historia och sen gå hem. Oj så fel jag hade... Nej, det kan vara svårt att föreställa sig hur man man skall reagera för det är ju många saker som spelar in. Men hur känns det nu?
La_Latina skrev: SofiaBayo Ja, men det finns säkert snälla jurister också såklart. :) Men man skall inte dejta någon som tar jobbet med sig hem.Ja alltså jag trodde inte jag skulle reagera så starkt. Tänkte att det bara var att gå dit och berätta min historia och sen gå hem. Oj så fel jag hade... Nej, det kan vara svårt att föreställa sig hur man man skall reagera för det är ju många saker som spelar in. Men hur känns det nu? Nää... arbetsnarkomaner är inget att hänga i granen..
Det känns MYCKET bättre nu. Främst eftersom jag fick min första natt med sömn i natt, men också för att jag bearbetade rädslan jag kände och den har börjat klinga av :)
Tack. Du ( och många andra i den här tråden ) är så sjukt omtänksamma. Det är fint!
Det känns MYCKET bättre nu. Främst eftersom jag fick min första natt med sömn i natt, men också för att jag bearbetade rädslan jag kände och den har börjat klinga av :) Tack. Du ( och många andra i den här tråden ) är så sjukt omtänksamma. Det är fint! Vad bra! :)
Jag vet själv hur svårt det kan vara att återhämta sig efter något riktigt stressande. Är mitt inne i den processen nu, men man får helt enkelt låta det ta den tid det tar.
Whoa gone soft. ;)
Du är så klok! Jag känner inte dig men min magkänsla säger att du verkar vara en jävligt bra människa och du förtjänar det bästa. Kan även nämna att min magkänsla om människor väldigt sällan har fel! ;)
Tristess och ångest. Sitta inlåst 12h om dygnet i en liten cell och glo på TV liksom, hur kul är det på en skala hahaha. Är väl livet för en stor majoritet i det här landet, speciellt halva året... Kanske inte om du har ett jobb som är latcho lajban men det är väl bara artister och kriminella som har spännande jobb på riktigt ;)
Haha, förutom att ens klasskamrater i skolan sällan är tjackisar och heroinister som sitter för mord, grov misshandel, inbrott etc? Det är inte många intagna som direkt är "vettiga människor" och jag lovar dig att du hinner ändra uppfattning om hur soft det är att sitta inlåst dag in och dag ut på samma avdelning som en del av dessa personer.I de flesta klasser, beroende på var du gått i skolan, finns det folk som trillar dit och tror att deras beteende rent socialt faktiskt förbättrats i takt med vuxenrollen trots kriminell bana...
SofiaBayo Tack, för dina fina ord. :) Right back at ya! Men nu går vi off topic här. hehe