Producent
2013-01-22 22:40
Asså.. Det är ju FÖR jävla kallt nu!
Minus 18 här i Oslo. Fruktansvärt. Går ju fan knappt att röra sig och står man still så fryser man ihjäl typ. Horror.. Hur kallt har ni det där ni bor och vad är det kallaste ni varit med om? Själv så var det minus 28 grader i Älvdalen under en militärövning. Och då var det "milt" för perioden, :S //Paz
Har varit kallt i några dagar nu, neråt -25 men är kanske bara runt -10 nu. Vintern har varit förhållandevis mild hittills om man jämför med de senaste 2-3 åren. 36 grader kallt var det på någon nyårsafton för massa år sedan, det är åtminstone det kallaste jag kunnat bekräfta med termometer, utanför stan (Östersund) blir det snabbt mycket kallare däremot när urban heating-effekten avtar. Östersund och Storsjöbygden är oftast något varmare än övriga Jämtland. Kallast blir det i älvdalarna, i våran stuga exempelvis blott två mil utanför stan där temperaturen lätt sjunker ytterligare tio grader.
Intressepenisen hårdnar!
Producent
2013-01-22 23:23
Åhh fan, nu glömde jag helt bort en vinter när jag var fjorton! Då var det faktiskt minus 34 grader. Vi fick stanna hemma från skolan. Allt stod still överallt. Fy faaan asså, har ni minus 25? :O Går ju inte att tänka klart i sån kyla. Man går ju sönder. Ja Älvdalen (som är en älvdal) brukar ha temperaturer ner mot minus 40. Vet att många lumpare förfrusit både det ena och det andra där. Fick själv lätta köldskador där. Hur? Höll i kall metall i några minuter eller så med bara händer. Var så stress med maten, vi fick bara 10 minuter på oss att koka maten, äta den och och göra rent utrustningen.
Hade 35- under en fältvecka när jag gjorde lumpen!
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
17 minus här just nu, jävla helvetesvärld. Jag får ta en lång varm dusch varje gång jag ska gå ut och röka så jag får upp kroppstempraturen.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Dr.Octagon: Lägg av med såna länkar :( du ska länka glada länkar!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Haha, sen när ska jag länka glada länkar? Min livsuppgift är att leverera dåliga nyheter. Skjut inte budbäraren.
Redline!
Dr.Octagon: Du ska göra som jag säger! För jag vill inte ha mer vinter :( P.S. I like you anyway!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Om jag kunde kontrollera vädret så hade jag fixat det. Jag är ingen sommarmänniska, men det vi har nu är löjligt. Jag har knappt lämnat lägenheten den senaste veckan och min utekatt som ALDRIG är inne mer än för att äta har knappt heller gått ut. Vi snackar om en katt som lugnt promenerar ut i ösregn utan att röra en min.
Redline!
Producent
2013-01-23 10:58
Jag har -7, hade -14 i helgen, tycker det är skitkallt-skulle gärna ha en vinterjacka. Får gräva fram en kofta eller 2. Men värst är att i lägenheten är det just nu 16°, men jag har ibland 10°, dem är dumma i huvet i styrelsen. Mina väggar är 13°. Det kallast jag har varit med om är nog -25° här i sthlm och i helsingfors, men -25 i helsingfors är mycket kallare än vad samma temperatur är i sthlm.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Jo, Helsingfors kyla är inte att leka med. Öppet hav i tre av fyra väderstreck, brr.
Redline!
Producent
2013-01-24 09:00
Sant det, viss kyla är så jävla mycket mer "råare" och om det blåser, är torrt osv, så spelar det också roll. Samma här i Oslo, ibland är kylan liksom "sur" och kryper in till ryggmärgen på dig. Säkert vanligt när städer ligger rätt vid havet.
Producent
2013-01-24 09:47
När jag bodde i Oslo för 4 år sedan hade det inte varit så kallt och mycket snö på 80 år, det gick inte att se bilarna, tricken stod stilla.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Producent
2013-01-24 09:59
Shit, d här låter som på pensionärshemmet... Alltid tjöt om vädret, alltid, hela tiden och rabblandes om vintern -52, eller 71... Men jag är game... D gör ju ont att vara ute, shiiit! Men men, Sverige vi bor i och alla fall jag glömmer inför varje vinter hur jävla kallt det kan bli! Skitbilligt att investera i en fin liten kvart i typ Portugal, typ Malaga i Spanien, sjukt billigt faktiskt, jämfört med Sverige en spottstyver. Florida också sinnessjukt billigt. Varmt året runt, vintrarna där som värst som en svensk sommar..
Just nu har jag +24 här, inte speciellt varmt med tanke på hur det varit varje dag innan dom senaste 2 veckorna.
Du är zattla maffakka jag är badsalt.
Producent
2013-01-24 15:46
Just nu har vi cirka -25 här och det kallaste var nog förra vintern när det var -36.
I got an idea so smart my head would explode if I even began to know what I was talking about" -Peter Griffin
Hangaround
2013-01-25 17:18
Just nu är det väl bara en minus 10 grader.. Kallaste jag varit med om är nog 42
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Redaktionen
2013-01-25 18:07
Machete Bodde i Älvdalen i några år. Har för mig att det var -41 en gång. Så det är väl inte jättevanligt. Dock beror det kanske lite på exakt var man är också.
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com http://www.danielmeyer.se
Producent
2013-01-25 18:12
370HSSV skrev: Machete Bodde i Älvdalen i några år. Har för mig att det var -41 en gång. Så det är väl inte jättevanligt. Dock beror det kanske lite på exakt var man är också. Ahh, men det kan också vara så att de som bor där samt diverse befäl, kryddar det lite extra också. Kanske det var typ minus 38 för några år sedan men vad de säger är typ minus 48 förra vintern, :)
Många påstår ju att Älvdalen är det absolut kallaste området i Sverige pga hur området ser ut. Har dock hört många gånger att just älvdalar blir fruktansvärt kalla, ofta 10 till 15 grader kallare än bara några mil bort när man kommit ur sänkan.
//Paz
Hangaround
2013-01-25 18:12
praktiserade som brevbärare i min ungdom, hade en vinter som det låg stadigt -20, som värst -30, bara att cykla runt och dela ut posten, folk är så jävla gnälliga när det gäller kyla(och värme för den delen). tricket är ju att klä på sig ordentligt, så är det inget problem sen. Det är något människan lärde sig för många hundratusen år sen, och ändå finns det folk som bitchar om det hela idag..härligt med rationella människor! Som kallast har jag upplevt -40 däromkring, då i Sälen med pistarna fulla med folk som var så pass mänskliga att dom anpassade sig efter väderförhållandena istället för att gå ut i jeans och sneakers och sen klaga på att det är kallt.
Producent
2013-01-25 18:18
Lätt att säga för en person som är utvecklad till att tåla kyla. Kritvita för att lättare ta upp sol osv på vintern. Mindre lätt för någon som har bakgrund från ett betydligt varmare land. Jag tror sånt spelar in väldigt mycket faktiskt. En äkta viking norrlänning tycker det är kallt först när det börjar närma sig minus 25. Över 20 grader på sommaren är nästan jobbigt varmt. Detta har jag fan hört flera norrlänningar säga till och med, ^^ Optimal sommartemperatur i mitt tycke är lite över 30 grader. Vinter är inte optimalt någonstans men sure, ett par veckor med minus 5 som allra kallast kan jag nog klara. Asså, jag tycker det är jobbigt som fan bara när temperaturen kryper ner mot plus 10, redan då börjar det kännas jävligt.
Ett skrytinlägg: Det är verkligen svinkallt nu för tiden, tur att jag åker till jamaica om en vecka!
Hangaround
2013-01-25 19:14
Machete Förklara då att jag var lika bekväm i 50+ nere i sydafrika?, bara jag som är tokgrym och kan bestrida vad jag enligt evolutionen ska klara av? Eller är jag bara inte trångsynt och "nä det ska fan bara vara på ett sätt" om det hela.
Producent
2013-01-25 20:02
Tech skrev: Machete Förklara då att jag var lika bekväm i 50+ nere i sydafrika?, bara jag som är tokgrym och kan bestrida vad jag enligt evolutionen ska klara av? Eller är jag bara inte trångsynt och "nä det ska fan bara vara på ett sätt" om det hela.Jag vet inte, :)
Du kom in och lekte dryg i tråden, då får du förvänta dig mothugg. Att många personer verkligen fryser och mår illa av kylan måste inte bara bortförklaras med uttalanden som "fan vilka veklingar, ta på mer kläder istället, bara gnäll osv blah blah".
Vet om många som verkligen knäcks av vinterkylan, spelar ingen roll var de kommer ifrån eller hur mycket kläder de tar på sig.
//Paz
Producent
2013-01-25 20:14
Men jag tror faktiskt på att olika personer tacklar vinter bättre och sämre än andra. Har polare som är kolsvarta, de blir fett slitna på vintern osv, har nog något med D-vitamin upptaget att göra. Fast å andra sidan så omvänt, så chillar de i solen nere i Afrika medan en väldigt vit man kanske bränner sig efter en kvart. Och ska man hårdra allt så är ju fan inga människor gjorda för vintern egentligen. Vi måste klä oss i flera lager kläder osv, utan det skulle vi frysa ihjäl på några minuter.
Hangaround
2013-01-25 20:40
Vet om många som verkligen knäcks av vinterkylan, spelar ingen roll var de kommer ifrån eller hur mycket kläder de tar på sig. Går inte det där emot det du skrev om att jag klarar kylan bättre för jag är svenne?, eller det du skriver efter om att kolsvarta du känner fryser..sån brutal oxymoron där.
Det faktumet, att folk knäcks av kylan, är en brist hos den individen, inte nånting gällande hela dennes etnicitet, vilket du både håller med om och är emot verkar det som.
Menar om man inte kan anpassa sig efter -10-15 så är man en keff människa.
Det ska inte hålla vikt nog att påverka dig mer än att ta på ett par långkallingar liksom.
Verkligen word på allt Tech sa! Är ingen blek viking men ändå klarar jag av -25 C utan några problem. Hemligheten? BRA VARMA kläder! Machete du som fryser så mycket, vad har du på dig en riktigt kall vinterdag?
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!
17-20 minus hela veckan. Ute 11 timmar om dagen. Bara bita ihop och hålla tempot.
vet inte vad jag har i mo i rana just nu men ligger nånstans där. vintern 2011 var förjävlig i umeå och gick skola i en kallhåla som heter vännäs. Det kallaste var -37. Tro mig jag var FEEETTT osugen när bussen stannade att gå upp till skolan men hade inget annat val. Sen ha jag åkt snowboard i - 26 grader, Men jag är ju norrlänning vi har blod och hud för kyla ;)
All I'm gonna do is just go on and do what I feel - J.hendrix
Jag skaffade en ju en ny jacka alldeles nyligen som är rejält varm så för en gångs skull trivs jag rätt bra i den här kylan. På dagtid har det väl legat runt omkring 13-16 minus ett par dagar nu. Det värsta är ändå allt mellan -5 och 5. Känns mycket kallare än -20. Förmodligen pga den fuktiga luften. Extra jävligt blir det med all is som bildas. Känns som att det är ett fenomen som är extra speciellt i höjd med Svealand. Snön smälter på dagen och fryser till is under natten. Allt sandas vilket bara medför att sanden till slut kapslas in i isen när nästa snö/is smälter lite och fryser igen. När jag åkte till Umeå första gången var det under vintern och jag älskade det. Det var snö på gångvägen istället för den stockholmska varianten sandad is och slask och snö.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Moderator
2013-01-26 10:07
Jag håller också med Tech. Blir det riktigt kallt här (Umeå) tar jag på mig täckbyxor och ordentliga skor så fryser jag inte om mer än ansiktet, som jag ändå kan skydda ganska bra med huva och halsduk. Fan inse att ni bor i ett land där det är kalla vintrar och köp kläder därefter!
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Konsertbesökare
2013-01-26 10:59
Långkalsonger. Det är fan det enda sättet om inte knäna ska frysa ihop. Å andra sidan tycker jag att sommaren är äckligare än vintern, för på vintern kan man ju i alla fall gå in någonstans. På sommaren är det svettigt, jävligt och varmt och man kommer inte undan. Blä. Det enda som är riktigt jobbigt med den stockholmska vintern (om man nu klär på sig rätt) är att allting sandas. ALLT. Det är sand överallt, vilket bara gör att snön blir brun-grå och i vissa fall kolsvart. Och det blir inte lättare att gå för det, onä, slasket gör bara så att sandkornen trycks in i sulan. Fan så mycket chilligare i Norrland utan sandkorn och skit.
Smutsiga hippies... Hippies så smutsiga, att dem bajsar inte ner sig... Dem bajsar upp sig!
Producent
2013-01-26 12:04
LillJ skrev: Men jag är ju norrlänning vi har blod och hud för kyla ;)Exakt så, :)
Viking style.
Producent
2013-01-26 13:10
Jo men visst är det så! Typ nära havet så kan -5 kännas fruktansvärt, kylan liksom biter sig fast och äter sig genom ben och märg. Medan -15 i torr och vindstilla miljö kan kännas mycket mildare i jämförelse.
jag tänkte ju ändra lite men hann ta bort de visste inte att du skulle vara såhär snabb att svara så jag klistrar in det igen. Grejen är ju att det är så svårt att jämföra kyla i olika delar i sverige tanken på luften är olika. Det är typ kört i stockholm om det är - 10. Det är liksom "mördar siffran för kyla" tunnelbanan slutar gå, folk krockar med varandra, folk halkar och måste åka upp på intensivavdelningen. Och -10 är väl ändå typ ruskigt kallt för att luften är typ fuktig? och i norrland är luften torr vilket gör att kylan blir inte lika hård.. eller tvärtom. Det är väl så? skulle bara lägga till att jag drömde om dig inatt btw men det är en annan historia.
Producent
2013-01-26 13:12
mh;)
Producent
2013-01-26 13:18
Haha, okej, lite off topic kanske men intressant. Nu får du förklara i PM varför du drömmer om mig! ^^
-42 i Luleå (Sunderbyn) tror jag det var. När jag var yngre. Ingen skola den dagen minns jag =)
http://www.soundcloud.com/mr-rnbck http://www.soundcloud.com/brormusik
Ursh det är ju rena mördarsiffan om nått. Jag minns att - 37 var pain in the ass och speciellt när de tar typ 10 min att gå från bussen stannat upp till skolan. Hade två jackor på mig halsduk och allt jag kunde.