I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Billigare mat - fast nej

Övrigt - Blandat

2013-01-10 15:16

Billigare mat - fast nej

Kan någon duktig ekonom förklara för mig hur det kommer sig att maten har blivit billigare sedan Sverige gick med i EU år 1995 medan statistik över konsumentprisindex visar att maten har blivit dyrare?

I dont get it.

Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!
Admin

2013-01-10 16:13
Hur vet du att maten har blivit billigare? Hade kanske varit hjälpsamt med någon form av länk eller information, så man vet vad man ska analysera/ta ställning till. Har du märkt det själv i affären?
Carl Only Bildt 4 Cuban Linx
http://matiasrankinen.wordpress.com
Missa inte världens bästa radioprogram Starka Personligheter.

2013-01-10 17:12
Statistik från jordbruksverket visar att matpriserna har gått upp medans om man googlar på det här så får man bara fram att maten blivit billigare. en följd av ökad konkurrens, inga tullar, eu-anpassning mm.

Så jag ser liksom inte sambandet...

2013-01-10 19:17
Min gissning: prisutvecklingen i rapporten mäts i KPI, vilket gör att en ökning är nominell. Om prisökningen av mat är lägre än prisökningen i allmänhet (alltså om inflationen växer snabbare än det nominella priset på mat) kan mat i reella termer bli billigare, samtidigt som priserna ökar.

Vi bryr oss ju trots allt inte om hur många kronor det kostar att köpa en banan, utan hur lång tid det tar att arbeta för att ha råd med en banan.

Jag känner en av rapportförfattarna. Jag kan fråga när vi råkas.

2013-01-10 23:14
Ahh jag börjar fatta. Så trots att priset på mat har gått upp så har andra varor ökat ännu mer i pris, samtidigt som lönerna också har ökat.
Det gör att maten har blivit billigare i form av att vi lägger ner mindre pengar av vår inkomst på just mat idag än vad vi gjorde i början och mitten av 90-talet.

Snälla säg att jag har förstått det rätt.

2013-01-10 23:36
Ja, nästan. En person som har samma inkomst idag som för 15 år sedan har råd med mer mat.

Om Riksbanken får för sig att dubblera pengarna som finns i ekonomin går alla priser upp med 100%, inklusive din lön och priset på bananer. Om du tjänade 20 000 kronor innan och en banan kostade 5 kronor, tjänar du nu 40 000 kronor, och priset på bananer är 10 kronor, då inflationen var 100%. Din inkomst är alltså oförändrar i reella termer.

Om vi tittar över tid är inflationen gissningsvis 20% sedan 1995. Din lön har då ökat från 20 000 till 24 000, enbart baserat på att din arbetsgivare ger dig påslag för inflation. Om priset på bananer under samma tid har gått upp med 10% är det såklart en prisökning, men bananerna har samtidigt blivit billigare, då du kan köpa fler av dem för vad som i praktiken är samma inkomst som för 15 år sedan.

Att priset på en vara går upp innebär inte med nödvändighet att den blir dyrare, alltså.

2013-01-11 01:14
Väldigt bra förklarat, förstår precis nu =) ett problem mindre, thank yu!

2013-01-11 09:38
Jag känner en av rapportförfattarna. Jag kan fråga när vi råkas.

om du känner honom så ringer du honom nu så vi får lite ordning och reda på tankarna :p
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-01-13 05:05
förresten bra gissning över att inflationen från år 1995 har varit 20 procent. Rätt svar är
23,29 procent :D
En lön på 20 000 kronor år 1995 motsvarar idag 24 657 kr.