I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Är rika människor mutanter?

Övrigt - Blandat

Hangaround

2012-12-22 22:37

Är rika människor mutanter?

Har en teori som snurrar runt i skallen med jämna mellanrum, ska försöka sätta ihop den och se vad folk tror:)

Min tanke är att om man är förmögen, så ger det andra perspektiv och möjligheter, i många fall en känsla av överlägsenhet, vilket i sin tur(hävdar jag) leder till en kemisk balans i hjärnan som 95% av jordens befolkning inte har.
Om man då är snuskigt rik sen födseln, alla i familjen föddes rika så långt tillbaka nån kan minnas, har då den konstanta känslan av överlägsenhet genom generationerna permanent förändrat den kemiska balansen i deras hjärnor?, så hjärnan är mer benägen från början att känna sig förtjänt av allting.

Har det utvecklats en avart av mänskligheten som inte kan fungera i världen utan att vara förmögna?, det tror jag iallafall, för varför skulle annars folk vara så desperata att bli rikare.

2012-12-23 00:30
Nja, de flesta "rika" människor jag känner är betydligt smartare och vettigare än "fattigare" människor. Men det finns en bild hos vissa av att rika människor är bortskämda och dumma i huvudet. Så är inte fallet. Stekare är fan så mycket smartare än genomsnittet.
The most important single central fact about a free market is that no exchange takes place unless both parties benefit.
Poet

2012-12-23 00:45
Här är en objektiv åsikt.

Vi är alla lika smarta. Bara att vi fått olika förutsättningar.
At the gates of Eternity...

2012-12-23 01:40
Så du menar att den rika människans arrogans, snålhet och lathet skulle sitta i mutationer?
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
Hangaround

2012-12-23 03:13
Ja med tiden blir det inte en sinnestämmning utan snarare en nedärvd egenskap.

2012-12-23 07:41
Är inte det en fördom? Att alla rika människor skulle ha en känsla av överlägsenhet?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-12-23 08:26
BC99 Sa det, ni kan låsa tråden nu. :)
Puzzle Productions / puzzleprod.com
soundcloud.com/iloice

2012-12-23 11:21
Alltså gener spelar stor roll hur klipsk man är. Sedan har man potential, väldigt mycket av det också, som bör tas vara på i unga år - men i grunden har inte alla samma förutsättningar.
Don't!
Poet

2012-12-23 13:09
Intelligens är stimulant. Är man smart i en dum miljö, så får man inte samma verktyg att stimulera ens intellekt och därmed stannar man. Allt handlar ju om att utvecklas och fördjupas.

2012-12-23 13:40
Personligen så tror jag det handlar om en sorts psykologisk tomhet, som man tror att man kan fylla upp med pengar och prylar. Jag har hört om många personer som nått framgång och blivit rika, men som insett att dom inte alls blev så lyckliga som dom trodde dom skulle bli. Vissa börjar då söka inåt för lyckan, medans andra fortsätter köpa prylar och tjäna ännu mer pengar i hopp om att dom en dag ska hitta den slutgiltiga prylen eller lönechecken som ska fylla upp det där hålet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2012-12-23 14:09
Sofia: Det du snackar om, även om det är rätt, är lycka och inte detsamma som intelligens.

2012-12-23 15:12
BC99 skrev:
Sofia: Det du snackar om, även om det är rätt, är lycka och inte detsamma som intelligens.

I know :) Jag svarade mest på "varför skulle annars folk vara så desperata att bli rikare" i trådstarten.

2012-12-23 15:13
Intelligens är då inte en "stimulant". Eftersom du tror detta, tänker jag inte försöka övertyga dig om annat heller.

Du verkar väldigt stimulent.
Don't!
Producent

2012-12-23 15:53
Apropå pengar och lycka, så läste jag en artikel där det stod att en månadslön på 40 000 kronor gör en lycklig, tjänar man mer än det så spelar det ingen roll för ens välbefinnande, man mår inte bättre om man tjänar 60 000 eller 40 000 kronor per månad tydligen.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Poet

2012-12-23 17:34
Mitchy: Snurrig idag, och ja, det är inte "stimulant" då det inte är rätt ord hehe. Men man kan stimulera intelligens.

2012-12-25 01:59
BC99:

Intelligens är beroende av en kombination av arv och miljö - inte enbart det senare.
The most important single central fact about a free market is that no exchange takes place unless both parties benefit.
Graffare

2012-12-25 02:31
Om det nu existerar en känsla av överlägsenhet bland bättre bemedlade personer så tror jag att det i samma utsträckning existerar en känsla av underlägsenhet bland sämre bemedlade.

Sen är det väl klart som fan att man känner starkare samhörighet med människor som delar ens värdegrund och kommer från liknande socioekonomiska förhållanden. Om jag kollar på den sociala gradient som utgör min egen bekantskapskrets så finns det tydliga skillnader i vilka frågor som diskuteras och vilka meta-nivåer man rör sig på.
(Den gemensamma nämnaren är dock att båda ytterligheter saknar förmåga att nyansera och problematisera sina egna ståndpunkter).

Talar vi skillnader i IQ tror jag man bör vara försiktig. Möjligtvis små skillnader mellan stora populationer, men lycka till att isolera dom enskilda faktorerna.

Sen finns det studier som antyder högre emotionell intelligens bland "fattiga" människor.
My stomach got young dead orphans in it
I eat from trash cans at abortion clinics
-Jus Allah

2012-12-25 05:32
Det är inte svårt att sätta sig ner och researcha diverse ämnen om man vill bli påläst. Det behövs ingen skola för att bli "smart" Du är din egen lärare!

Den kommersiella livsstilen förstör människan. Folk är så borttappade att det boppas gangnam style (eller vad den nu heter) I dagens läge. Har hört att det kallas för "The rat race" Det vill säga, man tävlar om att få högst status. Folk är så insnöade i det här racet med att bli mest framgångsrik att de glömmer av det riktiga värdet ur en människa.

De nya generationerna är så historia k*ullade, jag lägger inte det på dom dock, utan på föräldrarna som uppfostrar sina barn till robotar utan att egentligen lära dom om planeten och våra naturliga egenskaper, vad vi egentligen är kapabla till att åstadkomma, verklighet som spirituella förmågor.

Personligen? jag kunde inte bry mig mindre om materiella ting som du sätter dig i skuld för. En intelligent människa kan se bortom dessa nerdummade race som pågår bland robotar. DET är en växande cancer.

Klassificering och värdesättningar av en levande varesle som en människa borde inte få tillkomma. Det är helt sjukt.

Sätta djur som kräver natur i en bur för att folk sedan ska betala för att få kolla på dom, pfff nej jag köper inte den här skiten som pågår i världen just nu. Det får bli min avslutning i det här inlägget.

2012-12-25 09:30
Intressant teori.
Men jag skulle vilja säga att människan har utvecklats till att inte fungera snarare.
De sista 100.000 åren har mänskligheten gått framåt 1% i evolutionen sägs det (källa: Illustrerad vetenskap) och jag kan bara hålla med om att den där procenten verkar ha att göra med bekvämlighet och ekonomiskt förfall. Att gå med guldringar idag verkar vara som den fetmatrend som tydde på rikedom för ett par hundra år sedan ungefär.
Every man is a born loser. Not every man is a born winner.
Moderator

2012-12-25 12:04
hillbilly skrev:

De sista 100.000 åren har mänskligheten gått framåt 1% i evolutionen sägs det (källa: Illustrerad vetenskap) och jag kan bara hålla med om att den där procenten verkar ha att göra med bekvämlighet och ekonomiskt förfall. Att gå med guldringar idag verkar vara som den fetmatrend som tydde på rikedom för ett par hundra år sedan ungefär.

Man går inte framåt i evolutionen. Jag tror illustrerad vetenskap snackar skit.

För att svara på TS så nej, rika människor är inte mer mutanter än någon annan. Jag har svårt att se att det har skett någon sorts urval som har gjort att eventuella mutationer som skulle skett har stannat kvar. Och känslor förs inte vidare av evolutionen.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Redaktionen

2012-12-25 12:10
det ska bli kul om 10-15 år o se hur avkomman från dagens brats ser ut. liksom, alla ser ju likadana ut redan idag. typ strömlinjeformade, ljusa och fräscha som sina lägenheter..

brätz 2.0 typ svettet slash josephine bornebusch + inte fysiskt jobbat en dag + sin farsa har inte jobbat fysiskt en dag....
namaste
Redaktionen

2012-12-25 12:15
det finns myror som glömt hur de skaffar mat själva - de finns bara till för att tjäna drottningen.

om generation på generation föds med en silversked i mun så måste det väl påverka dem på något sätt. sen till vilken omfattning låter jag bli att spekulera i. tanken går att dra rätt så långt iaf
namaste

2012-12-25 18:11
ÅderpåleOne WORD!! hahahaa
typ strömlinjeformade, ljusa och fräscha som sina lägenheter..
 http://www.inminds.co.uk/boycott-israel-2012.php

2012-12-25 21:15
en som levt i fattigdom och fått kämpa för sina pengar ser jag som mer allvetande om livet iaf :P att stekare skulle vara smartare än genomsnittet tror jag inte

2012-12-25 22:45
Vanilla skrev:
en som levt i fattigdom och fått kämpa för sina pengar ser jag som mer allvetande om livet iaf :P att stekare skulle vara smartare än genomsnittet tror jag inte

Hmm. Smartare vet jag inte, mer erfarenhet av att leva fattigt kanske? Jag har själv aldrig varit speciellt tät så jag har bara erfarenheter från att jobba för stekare att luta mig mot. Har aldrig sett någon av dem bli fattiga, men kan tänka mig att det skulle ta emot att baka scones med margarin till middag mot slutet av månaden.
Men detsamma gäller fattiga människor som blir rika över natten. Mike Tyson är ett bra exempel, men en hel del rappare och andra musiker är minst lika bra.
Jag vet inte hur jag skulle hantera rikedom. Antagligen skulle jag ha köpt en massa onödigt skit istället för att åka till afrika och dra igång något humanitärt projekt tyvärr, iallafall är det vad som händer med fattiga människor som blir rika många gånger.
Every man is a born loser. Not every man is a born winner.
Groupie

2012-12-25 23:26
Felet idag är individualismen, även om människor är vänliga som personer så sträcker sig deras välvilja sällan längre ut än släkten och möjligtvis de närmaste vännerna. Knappast någon "folkhems" känsla kvar...om jag säger det så.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Poet

2012-12-26 11:18
Bilingual:Du får nog ta på dig glasögonen du fick i julklapp och visa vart jag skulle ha påstått att intelligens enbart har med miljö att göra.
Poet

2012-12-26 11:21
Felet idag är individualismen, även om människor är vänliga som personer så sträcker sig deras välvilja sällan längre ut än släkten och möjligtvis de närmaste vännerna. Knappast någon "folkhems" känsla kvar...om jag säger det så.

Word

2012-12-26 12:16
BC99:

Det är så jag tolkar dig när du säger att alla är lika smarta i grunden, men att det som påverkar oss är våra förutsättningar (miljö).

2012-12-26 12:44
På ett generellt plan är det ganska självklart att "rika" människor är mer intelligenta än "fattiga" människor. Intelligens är en komponent i vad som brukar kallas humankapital, och inkomst och humankapital är generellt proportionerliga till varandra. Sambandet mellan inkomst och rikedom är inte fullt lika självklart, men som en bred generaisering fungerar det.

De rika människor jag känner är absolut inte speciellt överlägsna.

Det finns förresten massor av forskning om intelligens och ärftlighet. Exakt hur mycket variation gener förklarar varierar mellan studier (40-90 procent, ungefär). Konsensus är att gener förklarar ungefär 75% av variationen.

Däremot är inte forskningen om intelligens och miljö speciellt övertygande, faktiskt. Jag betraktar intelligens som en stor del genetik och ett ganska stort X, där miljö ingår, men spelar en ganska mycket mindre roll än vad många verkar låtsas om.

2012-12-26 19:18

2012-12-26 20:47
Med samma logik borde fattigare människor muteras till att acceptera sin situation, och strävan efter rikedom borde inte finnas?

Det blir för övrigt ganska skevt att prata om mutationer idag när i princip alla människor i västvärlden iaf har lika stor möjlighet att hålla sina barn vid liv, oavsett inkomst. Såvitt jag vet är urvalet av mutationer begränsat till förmågan att hålla avkomman vid liv, och det finns inte mutationer som uppstått enbart för att de "förskönar" livet. Jag har också svårt att föreställa mig att mutationer skulle kunna vara "mentala", såvitt jag vet är mutationer begränsade till fysiska attribut.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Moderator

2012-12-26 22:16
statesofmayhem skrev:
Med samma logik borde fattigare människor muteras till att acceptera sin situation, och strävan efter rikedom borde inte finnas?

Det blir för övrigt ganska skevt att prata om mutationer idag när i princip alla människor i västvärlden iaf har lika stor möjlighet att hålla sina barn vid liv, oavsett inkomst. Såvitt jag vet är urvalet av mutationer begränsat till förmågan att hålla avkomman vid liv, och det finns inte mutationer som uppstått enbart för att de "förskönar" livet. Jag har också svårt att föreställa mig att mutationer skulle kunna vara "mentala", såvitt jag vet är mutationer begränsade till fysiska attribut.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Du är nog ganska precis spot on. Däremot vet jag inte riktigt vad du menar med "mentala" attribut. Mutationerna påverkar ju fysiska attribut som i sig påverkar mentala, så i förlängningen borde mutationerna även ha mental påverkan. Jag tror till exempel att man är ganska överrens om att empati är en av våra viktigaste verktyg till överlevnad och att det är något som har förstärkts genom urval. Och empati får väl räknas som ett mentalt attribut?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Poet

2012-12-27 17:16
Bilingual: När jag menade "alla" så syftade jag på klasserna. Det stämmer inte tycker du?
Moderator

2012-12-27 22:08
BC99 skrev:
Bilingual: När jag menade "alla" så syftade jag på klasserna. Det stämmer inte tycker du?
Jag tror att bilingual likställer intelligens med ekonomisk insikt. Vilket "överklassen" naturligtvis är jävligt duktig på.

2012-12-27 23:55
BC99:

Det finns en positiv korrelation mellan intelligens och inkomst. Den är inte perfekt (såklart), men den är ändå relativt stark. Det kan du inte förneka. JackFalk gav en bra förklaring tidigare i tråden när han sa att det är ganska självklart att "rika" människor är mer intelligenta än "fattigare" människor. Ditt påstående att "alla klasser är lika smarta" står i motsats till detta. Vad har du för belägg för det du säger, egentligen?

2012-12-28 00:35
Jag kommer ifrån en rik familj, men jag har oftast fått höra de där med rikemansbarn osv.. vilket jag har tagit illa upp för. Många tror att rika ser ner på de som inte är rika, men jag är verkligen tvärtom. Jag dömer aldrig människor, jag är ingen som tror jag är bättre och smartare.

Jag pratar aldrig om pengar, men i min familj på ena sidan av den så är de väldigt viktigt att prata om det, de som har gjort att jag hatar att prata om det. Jag tycker det är tragiskt att man ska sitta och snacka om pengar osv då pengar i längden bara gör en olycklig. Man tror att pengar är liksom kärnan till lycklighet, därför blir många som är snuskigt rika väldigt olyckliga då de kan få allt dom vill ha, och de leder bara till att dom vill ha mer för de tror att pengarna i sig gör en lycklig.

Jag är från en familj som har arbetat väldigt mycket så jag redan som barn inte fått uppmärksamhet, utan jag har väl mer fått saker för att kompromissa att dom inte har funnits där för mig som litet barn. Men det har även hjälp mig att bli självständig och kanske blivit "klokare" i sättet även om jag har fått uppfostra mig själv så har jag ändå lärt mig att kunna förstå andras situationer och lära mig förstå andras beteenden.

Jag är den personen som hänger med de som inte är rika, just för att jag tycker att de som är rika är så falska och plastiga. Jag gillar känslan av äkta människor och vänskap, än en plastig vänskap som handlar om vem som har mest pengar och senaste gucciväskan.

Men jag hatar folk som tror att dom kan säga exakt till mig hur jag har de tex "jamen vafan du har ju så jävla mkt pengar" .. men ärligt hade jag valt familj ist för pengar och att jag kommer från en familj som är rik betyder de inte att jag är dum i huvuet och bortskämd.

Isåfall handlar det nästan lite av svensk avudsjuka.. som måste snacka skit om andra för att må bättre själv.
All I'm gonna do is just go on and do what I feel - J.hendrix
Poet

2012-12-28 14:10
Bilingual: Du får läsa det jag skrev, igen. Det jag försöker ha sagt är att alla, oavsett vilken klass, om de får samma förutsättningar kan nå en viss nivå av intelligens. Sen finns ju faktorer som genetiskt arv och det är ju ingen immun mot, oavsett ekonomisk bakgrund.

Så det är ju ganska uppenbart att de som besitter en viss ekonomisk status, därmed har tillgång till kunskap. Sen finns ju de som är otroligt anti-intellektuella, oavsett hur mycket pengar och tillgång till kunskap de än har.

Är jag tydligare nu med vad jag försöker få sagt eller ska du fortsätta misstolka med mig avsikt bara för att ha något att göra?

2012-12-28 15:18
att alla, oavsett vilken klass, om de får samma förutsättningar kan nå en viss nivå av intelligens. Sen finns ju faktorer som genetiskt arv och det är ju ingen immun mot, oavsett ekonomisk bakgrund.

That's the way it is! Ganska självklart.... Nån som har kids? Ser att det är en del rasister i tråden.... Finns alltid undantag men i det stora hela och generellt handlar det om uppfostran.. Nyfödd är vi som en blank bok och har som förälder chans att forma det till mer eller mindre vad som helst. Händer dock att som vuxen, färdigvuxen hjärna, bryter mönstret.

2012-12-29 19:29
Du behöver inte vara rik för att ha en känsla av överlägsenhet ;). Det är väl endast något individen tror sig ha.. Det har nog lite mer som Forward skrev. Uppfostran av föräldrar,vänner,familj,skola och omgivningen (om du är rik kankse du har betjänter,rövslickare etc) Men det ser dessa individer till att ha oavsett rikedom. Viljestyrka och logiskttänkade (slughet) och en stor avsaknad av empati.
 -? ? ? ? ? ?- {@[email protected]} -? ? ? ? ? ?-
Poet

2012-12-30 12:09

2012-12-31 15:09
Jag är iaf uppfostrad att vara på ett viss sätt, men jag blev bara uppfostrad tills jag blev 10. Sedan så började ena av mina föräldres jobb bli viktigare och slutade med att de blev framgång och mkt pengar. Men eftersom de krävdes väldigt mkt jobb för att hålla igång i de som min föräldrer jobba fortfarande med. Så slutade med att jag sket i att göra läxor som jag tyckte var jobbig, redan i 1a klass så hoppade jag över muntliga läxor och även skriftliga. Jag blev aldrig klar med min årsplan som man skulle göra på den tiden för att bli klar. Jag gjorde bara hälften, och samma sak i 2an,3an,4an började jag ljuga för att jag visste inte hur jag skulle klara av att göra en läxa som är jobbig när jag inte fick hjälp hemma. För det fanns ju ingen hemma som kunde hjälpa mig. ena föräldren var på malta och jobba och den andra började bli framgångsrik. Så jobbet var ju superviktigt.. och innan de jobbade föräldren mkt natt så när jag kom hem sov min föräldrer och jag gjorde allt själv. Laga mat osv..
Jag fick ju aldrig den där frågan "jaha vad haru lärt dig idag? vad ska du göra imorgon? har du några läxor?"

Alltid har jag fått höra "åh rikemansbarn du hare så jävla bra.." när jag var liten så presenterades jag av min bästa kompis pappa (som är typ smyg psykopat) när vi åt middag med hans vänner "jaha här har vi johanna, rikemansbarnet." hur kul var de att höra när man var typ 11? sen fick man den där blicken alla ba "jaahaaa.. vad jobba dina föräldrar med" men jag hadei ngen ävla aning längre eftersom de var sjukt mkt jobb.. Men hela skolomgången har ju varit jätte svår för mig, mamma ville att jag skulle ha klänning jag ville ha baggybyxor, mamma ville att jag skulle börja rida, jag började med skateboard. hon kallade mig johannes ibland bara för att jag blev så pojkflicka av mig. Men jag ville inte vara som alla andra tjejer, speciellt inte den tjejen hon vlle göra mig till. De var inte jag, jag ville inte se ut som nå rikemansbarn. För de var ju negativt.. alla hatade mig. speciellt föräldrarna.
Med tiden fick jag de jobbigt att vara hos familjer, jag blev så ledsen att se hela familjen var samlad och alla åt middag och hade kul. Jag hade ju som aldrig upplevt det.. så de blev mer ångestfyllt att sitta där.

Eftersom jag kommer från en rik familj så vill man ju att sitt barn ska vara bäst i allt, och jag var typ sämst i allt så jag fick ju jätte mycket skäll hemma. Men jag svarade att jag fick ju aldrig hjälp för alla jobbar ju bara, ingen ser mig ju.

När jag är 20 fick jag adhd diagnos- och de är liksom "jaahaa.. men gud så skönt johanna du var inte dum i huvudet, du har adhd då är allt löst" och ja, mitt liv ser fortfarande likadant ut som de gjorde när jag var 11. Har typ "telefon" relation med mina föräldrar..

Så att vara rik vore något AWESOME och att vi har betjäner och vi är så jävla smarta och att vi kan allt och vi har de så jävla bra.. ni kanske ska tänka efter vad ni lägger ut för åsikter om att vara rik. Ser bra ut på utsidan kanske.. med fina bilar och fina hus, mkt resor och nya prylar. Men insidan kan se helt annat ut.
All I'm gonna do is just go on and do what I feel - J.hendrix

2013-01-01 18:29
Kaptenkrok

Du har givetvis rätt i det du säger om empati, men jag har aldrig läst att empati är en specifik mutation. Empati, bland annat, är väl snarare ett resultat av utvecklingen av människans kognitiva förmågor. Jag säger alltså att människor föds "empatilösa". Vi är ju att kapabla att känna otroligt mycket destruktiva känslor som vi föds utan också. Så ja, mentala attribut är självklart något som föregås av fysiska mutationer, men jag tror de allra flesta mentala attribut är sociala konstruktioner. Och vår förmåga att skapa extremt avancerade sådana är ju vår viktigaste mutation.

Lägger ytterligare en disclaimer här, då detta är ett område som jag verkligen önskar jag kunde mer om.

2013-01-02 16:17
Jag säger alltså att människor föds "empatilösa".

Viktigt och betydande med bra uppfostran.