I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad har man för rättigheter när man polisen trakasserar en?

Övrigt - Blandat

Poet

2012-12-13 13:55

Vad har man för rättigheter när man polisen trakasserar en?

Många av våra kids i området blir på nästintill daglig basis trakasserade av polisen. Väldigt sällan någon av de någon faktiskt blir arresterad. Utan det är det klassiska "up-against-the-wall", blir strip searched, förolämpad samtidigt som alla i området står och kollar på. Mammor, pappor, syskon mm.

Jag tänker inte gå in orsakerna. Men vilka rättigheter har man? Får man filma polisen när de beter sig som de gör? Kan man vägra?

Love

(Inlägget ändrat av Squirtle 2012-12-13 20:52:12)

At the gates of Eternity...
Producent

2012-12-13 14:09
I USA kan du filma snutarna. I Sverige också. Det är inte olagligt att filma. Tror du kan vägra kroppsvisitation, minns inte riktigt. Enda anledningen för att de får visitera dig är det föreligger misstanke om brott eller liknande. Men de ger dig nog stryk om du börjar filma och leka advokat. Du har inga rättigheter ute i orten, kanske på pappret men inte i realiteten, ^^
Poet

2012-12-13 14:10
Du har inga rättigheter ute i orten, kanske på pappret men inte i realiteten, ^^

Sad but true...

2012-12-13 14:43
Kanske kan följande vara av intresse, ur NWT:s Fråga Polisen (110815):

Fråga: Tänkte kolla vad som enligt lagen krävs för att en polis skall få visitera en person. Och vad som krävs för att en polis ska kunna kräva att få se legitimation?
/ Kränkt ungdom.

Svar: Lagstiftning som rör visitation av personer anges i fler lagstiftningar. De som vanligen används av polisen är polislagen (PL) och rättegångsbalken.

När det gäller kroppsvisitation i samband med misstanke om brott så räcker det med att polisen har en anledning att anta att ett brott är begånget. Det brott som man misstänker personen för skall dock kunna bestraffas med en fängelsepåföljd.

En sådan visitation görs för att finna stöldgods eller annat som har betydelse för utredningen av brottet.

Enligt polislagen kan man göra visitationer av en mängd anledningar.

När man omhändertar en person som nödvändigtvis inte behöver vara misstänkt för brott gör polisen en skyddsvisitation för att säkerställa att personen inte bär på farliga föremål.

Polisen kan också enligt polislagen visitera en person om man misstänker att denne bär på kniv eller gatustridsvapen.

För att utröna en persons identitet får polisen visitera en person i samband med tjänsteåtgärd. Det finns ett uttryck som härrör från polislagens §14 om så kallad polisiering, vilket innebär att om polismannen fattar misstanke om att en person kan tänkas vara efterlyst får identitetshandlingar eftersökas på denne.

I polislagen förekommer visitation i fler sammanhang och beskrivs bland annat i PL §19. PL §13, PL §14 samt lagen om anhållna och häktade.

Tommy Lindh

Pressinformatör

Intressepenisen hårdnar!

2012-12-13 14:52
Precis det är helt godtyckligt och man har inga rättigheter... Ville ringa och berätta att jag skulle på stationen fall nån undra vart jag va och fick "Vi vet inte vem du ringer"...

Som att jag har Al Capone på speed-dyle
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-12-13 15:46
Men vilka rättigheter har man? Får man filma polisen när de beter sig som de gör? Kan man vägra?

Ja, vägra, filma, spela in, gärna i smyg men kör öppet. Som medborgare stå upp! Speciellt om inget uppenbart brottsligt förekommer. Tyvärr har många av våra medborgare från andra länder, kulturer och bakgrund ej kännedom om rättigheter etc. Samt kommer man ursprungligen från andra vissa länder kan man ha dålig erfarenhet från polismyndigheter som kan vara mer öppet brutala och korrupta än Sveriges kår.

Jag har på senaste åren börjat sätta ner foten och ifrågasätta. Nu är jag "vanlig svennebanan" till utseende men blivit oskyldigt antastad på URF och liknande och långt ifrån d problem våra bruna medborgare får utstå. Sätt ner foten, ifrågasatt och "skällt" ut vederbörande tjänsteman och vid d 4 händelserna jag syftar på helt annan reaktion. Så stå upp! VI har rätten bakom oss att göra så, vi medborgare betalar skatt för skiten, en del i deras verksamhet är att ge service... Vi äger bilarna d åker omkring i, uniformerna d bär osv. Känner till regelverket ovan som stämmer men jag tänker fortsätta ifrågasätta och "skälla ut" varje gång när det inte är nåt annat än rena trakasserier och provokationer. Jo jag vet att d är lätt för mig att säga som en cracker, whitey who can't dance... hehehe

2012-12-13 15:59
Forward

Jorå, jag fråga om de tänkte hålla i kuken när jag pissade osv, i stort spelar det tyvärr ingen roll... Ingen ersättning på nått sätt osv trots att man pissar rent...

Ser man ut som en smoker får man skylla sig själv... Imponerad att så många rappare ändå är öppna med sitt rökande... Kanske ännu mer av att de verkar förvånade då farbror blå hälsar på
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-12-13 16:31
Jag vägrade att ställa upp. Skällde ut tjänstemannen men på ett lugnt sätt och ifrågasatte det lite systematiskt men med en liten "arg" ton och uppsyn. Funkat hittills. Men man ska veta att jag inte ser typisk ut. Motsvarat inte bilden liksom vilket jag utnyttjar till 100.

Ser man ut som en smoker får man skylla sig själv. Jo.. Eller när det blir hos vissa ett onormalt "springande"...

Imponerad att så många rappare ändå är öppna med sitt rökande...

Jo.. Också tänkt på d men många är väl bara uppgivna o pallar inte.. Liksom; a men sue me then, arrest me.. WHAT??? Don't give a fukk... Tired fi lick inna di bush.

Hur tusan klarar General Knas sig? Du vet vad jag syftar på va?

2012-12-13 17:27
Ibland känns det som att poliser borde gå nån sorts pedagogisk utbildning. Typ fritidsledarutbildningen.

2012-12-13 18:00
Forward

Vet precis vad du syftar på... Undrar en del andra grejer också som jag inte skriver här... Men polisen har ögonen på scenen, kan nog flera rappare vittna om... Extra ruttet blir det när vi bjuder in artister som får känna på det:

http://www.expressen.se/noje/varldsstjarnan-raekwon-i-knarkrazzia-i-stockholm/

Man förstår att folk hellre uppträder i Norge...

2012-12-13 21:56
polisen borde få sig ett koppel....ett rätt tight koppel!

men filma dom, filma dom alltid!!!!

det är inte olagligt att filma på offentlig plats. och skulle den "gripne" inte vilja så kanske polisen kan ta kameran. men polisen är inte skyddad från kameran.

"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Poet

2012-12-13 21:58
Är polisen skyldiga till att meddela en varför de vill snacka med en, visitera en osv? Om svaret är ja, måste polisen i så fall vänta på mitt medgivande eller räknas det som "resisting arrest" ?

2012-12-13 22:07
Polisen är inte skyldiga att meddela varför dom vill visitera. Däremot så kan man ju tycka att dom, av ren medmänsklighet, ger en ursäkt när du blivit oskyldigt visiterad för något.
Poet

2012-12-13 22:18
Polisen är inte skyldiga att meddela varför dom vill visitera. Däremot så kan man ju tycka att dom, av ren medmänsklighet, ger en ursäkt när du blivit oskyldigt visiterad för något.

Polisen har noll tolerans mot ursäkter.

2012-12-13 22:21
man är aldrig gripen innan man "vet" att man är det. dvs, polisen ska klargöra det TYDKLIGT. varför någon blir gripen eller visiterad (vilket man bar blir om man är misstänkt för brott man kan bli gripen för har jag mindre koll på.

googla polislagen. finns massa skit som poliser kan avnända sig av för att få göra som dom vill.

problemet har blivit att polisen mer eller mindre kna fucka folk lagligt....men ingen verkar bry sig.
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2012-12-13 22:28
BC99 skrev:

Polisen har noll tolerans mot ursäkter.

Jag har fått höra det. Därav att dom är så hatade, kan jag tro. Personligen har jag aldrig varit med om nått sånt, men jag kan tänka mig att det är otroligt kränkande.
Rappare

2012-12-13 22:36
Oftast handlar det väl snarare om att agera utifrån situationen, då många faktorer kan spela in, pick your battles som man säger. Det är fullt lagligt att filma vad som försiggår på allmän plats, fast det fungerar ju annorlunda i praktiken och många snutar lär inte blint acceptera att man dokumenterar vad de håller på med.

Minns att nån kille hade fått mobilen beslagtagen när han i tunnelbanan filmade hur civilare trakasserade honom och retligt påstod att han såg narkotikapåverkad ut och "kanske borde följa med till stationen" eller dylikt.. Ska se om man kan leta upp den på Youtube.

Senaste gången jag blev stannad helt "slumpmässigt" och fick visa upp leg var nog i somras på väg hem. Runt kl 03 på natten och spöregn ute, var även ganska dragen (har inga problem med att kontrollera mig om jag bara druckit dock) så kändes inte ens lönt att börja käfta emot eller ifrågasätta då man hellre sover hemma än i fyllecell såklart. Det första snuten säger är "va gör du ute i regnet såhär sent?" följt av typ "var har du varit?", "vilka va du med?", "vart är du påväg nu då?". Sedan tog de mitt leg, vevade upp bilrutan och lät mig vänta en sisådär 20 minuter i regnet innan de behagade veva ner rutan för att be mig sticka.
Keep your opinion to yourself nigga no one asked you
Rappare

2012-12-13 22:43
Poet

2012-12-13 23:02
Sofia: Jag hade faktiskt haft mer respekt för de, om de just kunde föra sig lite bättre. Speciellt om de började be om ursäkt för sitt stundtals många gånger, sviniga beteende. Tycker det bara är ett stort tecken på hur klassegrerat Sverige har blivit där vi har en stor del av befolkningen, oavsett etnisk bakgrund, som förknippar polisen med obehag och förtryck... och en annan del av befolkningen som ser de som trygghet och säkerhet.

För snuten trycker inte upp 10-20 kids i Limhamn mot en mur varje kväll bara för att de står och hänger, eller hur? Man betalar skatt för att bli förtryckt.

IndolentNY:

Sedan tog de mitt leg, vevade upp bilrutan och lät mig vänta en sisådär 20 minuter i regnet innan de behagade veva ner rutan för att be mig sticka.

Fascister.

2012-12-14 01:42
när vi va små snorungar o rökte på så kunde vi inte ens gå på gatan... vi fick gå genvägar genom skogar o annat skit för o ta oss fram, hoppade över stängslet när vi skulle åka tåg för dom brukade stå i entren, fick springa en HEL del från snuten när ja va liten o nu snackar ja typ 15 bast... dom stannade och tog in en på pissprov VARJE gång dom fick tag i en. flera gånger gick dom hem till en för att ta in till stationen... även fast dom inte hittar ett skit, även när man varit nykter...

för nåra år sen va min polare på väg hem från sitt jobb, han hade jobbat dag och nattpass han kom hem vid 11, nykter, blir stannad på TÅG STATIONEN med jobb kläder o matlåda i handen....dom tar in han till stationen o pissar honom han va hemma typ 2 på natten... han va 19-20 eller nått då tror jag

det är SAMMA Poliser som griper samma ungar hela tiden, tänkt att bli stannad 2-3 gånger i månaden av SAMMA poliser varje gång...det bygger inte direkt broar mellan unga o poliser, dom hjälper inte ett skit dom ger böter till folk som har hamnat i en ond cirkel, det hjälper dem knappast ur cirkeln, dom blir av med sina droger och får kronofogden redan som barn, begår nått brott för o fixa nya droger.. polisen löser 1 brott men frammkallar 2 nya

kommer ihåg när dom gick hem till min kompis föräldrar, o klampade in typ 2-3 på natten med leriga skor och hans morsa fick skura golvet efter dom... dom vägrade ta av sig dojjerna...och detta handlade ocksså om att min polare hade rökt en joint eller nått, detta va länge sen..hans päron har sett en hel del, o t.om dom hatar polisen..och dom är vanliga svenssons men dom har fått stå ut endel och sett baksidan.

unga blir nog mer trakaserade än kriminella... och sen försöker dom bygga broar i förorten. haha vilket skämt, kan sitta och skriva flera A4 om såna här historier.. man undrar ju om dom får provision eller om dom bara njuter.. och tänk detta handlar ändå bara om fjantiga pissprov, ingen speciell brottslighet jag pratat om nu.. BARN i 13-18 års åldern

att snacka med en snut e som att snacka med en vägg i arresten.... snutar är jävla robotar speciellt narkotikapoliser, civialre dom lever i någon slags drömvärld... ett bust på 4 gram hasch av någon rökare under en dags arbete ser dom som lyckat i "kriget" mot droger..

2012-12-14 01:50
och angående dina rättigheter...dom existerar inte i verkligheten skulle ja säga...har måååånga gånger jiddrat om varför stannar ni mig. vad är detta, vad har vi gjort.

"rutin koll" "gör nu som vi säger" "vill du spendera ett en dag i arresten" osv

rättigheter på fel tid o fel plats = 0

2012-12-14 09:32
BC99

För snuten trycker inte upp 10-20 kids i Limhamn mot en mur varje kväll bara för att de står och hänger, eller hur?

Nope. Jag hängde i Limhamn under hela min ungdomstid, och vi knarkade och gjorde både de ena och de andra olagligheter. Men jag hörde aldrig om någon som blivit strip-searchad av nån polis.

2012-12-14 09:50
Men jag hörde aldrig om någon som blivit strip-searchad av nån polis.

Men lita på att det händer. Vi har många medborgare som lever med dylika trakasserier regelbundet trots inget brott föreligger. Jag hade faktiskt haft mer respekt för de, om de just kunde föra sig lite bättre. Vilket är det minsta vi har rätt att kräva. Vi betalar ju skatt för detta.

2012-12-14 10:00
forward

Jag tror du missförstår vår diskussion. Limhamn är ett område i malmö där det bor i princip bara svenskar. Poängen var att polisen inte trakasserar ungdomar i lika stor grad i sådana områden.

2012-12-14 10:02
Jag är inte helt säker på att detta stämmer, men jag tror faktiskt man kan vägra att ge dem legget. Du kan identifiera dig genom att hålla upp legget, men de behöver en husrannsakan eller misstanke om brott för att ta saker från din person. Du kan givetvis vägra en s.k. rutinkoll, men då kommer de gripa dig för att det väcker misstankar, kan de med all rätt påstå iaf. Den bästa rätten man har för att vara allmänt jobbig är att kräva legg från alla poliser på plats, och granska dem någorlunda länge.

2012-12-14 10:17
Den bästa rätten man har för att vara allmänt jobbig är att kräva legg från alla poliser på plats, och granska dem någorlunda länge.

Yepp. Alltid när det inte föreligger nåt brott och är märkbart inget annat än provokation.

Du kan givetvis vägra en s.k. rutinkoll, men då kommer de gripa dig för att det väcker misstankar, kan de med all rätt påstå iaf.
Tyvärr räcker en godtycklig misstanke från tjänstemannen trots noll brott vilket är just inget annat än trakasserier och provokation så stå på för d rättigheter vi har trots allt.

Jag tror du missförstår vår diskussion. Limhamn är ett område i malmö där det bor i princip bara svenskar. Poängen var att polisen inte trakasserar ungdomar i lika stor grad i sådana områden.

Ehh.. Joo, glasklart. Och vedertaget att polisen är mindre synlig i vissa områden, d brukar "jobba" så. Bara drar tråden angående ämnet...

2012-12-14 10:26
Vem fan tror han att han är alltså?

Polisman Martin Melin blev kändis genom sin medverkan i dokusåpor. Lite extra känd blev han när han gifte sig med en framgångsrik deckarförfattare.
Med hjälp av sitt kändisskap har han blivit både "författare" och föredrags­hållare. Han har dessutom en blogg. På den förespråkade han nyligen tortyr av snattare.
Oj då, tänker ni, det var ju en originell åsikt från en representant för svenskt rättsväsende, så här drygt 250 år efter att Gustav III gav order om att Sveriges tortyrkammare skulle stängas. Dessutom är ju tortyr förbjudet enligt internationell lag. På de platser där man ändå i lönndom praktiserar organiserad sadism, är syftet sällan att stävja snatteri.
Men nu vill Martin Melin införa tortyr för snatteri i Sverige?!
Nej, det vill han förstås inte. Han talar inte om svenska människor av kött och blod. Han talar om den ansiktslösa klumpen invandrare.
Martin Melin tycker att utländska snattare borde köras ut, även om de riskerar att torteras i sitt hemland. Även, rimligen, om det be­tyder att deras barn lämnas fader- eller moderlösa kvar i Sverige.
För vad är väl ett övergivet barn jämfört med en stulen kastrull?
Efter att hans blogginlägg blivit ökänt, tog Melin tillbaka det där med tortyren. Men inlägget är minst sagt problematiskt på andra sätt.
När poliser gör bort sig, säger "apejävel" eller så, brukar polischefer intyga att polisen jobbar väldigt hårt med "värdegrunden". Men Martin Melin verkar inte ens ha fattat vad en värdering är. Han tycks tro att "värderingar" är samma sak som faktiskt beteende. Ett exempel på en svensk värdering, förklarar han, är att "vi slår inte våra barn". Denna svenska värdering borde invandrarna göra "upp ­ offringen" att acceptera. Som tack för att "vi hjälper er från krig, tortyr och katastrof".
Melin resonerar alltså som om "värderingen" var ett sorts vaccin som gör att inga svenskar någonsin slår sina barn. Så är det som bekant inte. Det förekommer all sorts barnmisshandel i Sverige.
Omvänt får Melin det att låta som om alla invandrare klår sina barn och med största motvilja skulle upphöra med det.
Barnaga blev förbjudet 1979. När jag växte upp var det hur lagligt och svenskt som helst att ge ungen en örfil. Det betydde dock inte att svenska föräldrar var monster. De flesta lät bli att plåga sina barn trots att riksdagen ännu inte hade vaccinerat folket mot barn­aga. Det fanns, kort sagt, alla sorters föräldrar. Precis som det finns alla sorter i dag. Precis som det finns alla sorters invandrade föräldrar.
Men Melin fabricerar ett enormt starkt och enhetligt, civiliserat svenskt VI, och ett lika enhetligt, men primitivt och våldsamt, DOM. Han resonerar i samma banor som en klassisk rasist.
Det är inte modigt eller smart att resonera som en rasist. Det är omodernt och fantasilöst, slött och korkat. Samt farligt. Om "vi mot dom"-logiken cementeras i människors föreställningsvärld, behövs det bara att en enda icke-svensk gör något dumt för att folk ska tänka: "Jo jo, såna är dom, invandrarna!" Och då är det liksom kört.
Alla människor är unika. Som tur är. Annars skulle Martin Melins blogginlägg vara det slutgiltiga beviset på att alla svenskar är självgoda jubelåsnor.
ledarskribent
Admin

2012-12-14 13:54
De ska inte tjafsa emot (då blir det våld mot tjänsteman eller liknande även om nåt sånt inte inträffat) men däremot kräva en förklaring på varför de blir visiterade. Om samma orsak dyker upp flera gånger så kan de börja spela in (ljud eller bild) och till slut slänga in en anmälan om trakasserier. På nåt dokumentera. Det lär inte leda till nåt men med tillräckligt mycket material bör nån journalist snappa upp det här.

Tyvärr är det här sån skit som förekommit väldigt länge. Även kritvita jag, som inte ser minsta farlig ut, har blivit stoppad ett par gånger ute i orten. Det har varit mer eller mindre förhör, ta mitt leg och ringa för att kolla upp mig och kvarhållande i 15-20 min. Orsak? Jag kunde ha knarkat eller vetat något om någon annan som knarkade i krokarna. Situationerna? En gång var vid åttatiden mitt i veckan, på väg hem från träning. En annan var jag på väg till jobbet en söndag eftermiddag. Det enda polisen gick på var att ta tag i framför allt unga män och tonåringar. Det var pinsamt och förnedrande.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2012-12-14 13:59
Även kritvita jag, som inte ser minsta farlig ut, har blivit stoppad ett par gånger ute i orten. Det har varit mer eller mindre förhör, ta mitt leg och ringa för att kolla upp mig och kvarhållande i 15-20 min. Orsak? Jag kunde ha knarkat eller vetat något om någon annan som knarkade i krokarna. Situationerna? En gång var vid åttatiden mitt i veckan, på väg hem från träning. En annan var jag på väg till jobbet en söndag eftermiddag. Det enda polisen gick på var att ta tag i framför allt unga män och tonåringar. Det var pinsamt och förnedrande.

Du hade väl "stora pupiller"... Vilket man brukar ha när det är mörkt ute eller just när man känner sig hotad/rädd:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sympatiska_nervsystemet

Antar att jag inte är ensam om att bli trakasserad på flygplatser etc... I Malmö kom dom springandes mot mig med hund efter ett besök i Köpenhamn..

2012-12-14 14:29
Får jag ställa en fråga? Och ta det på rätt sätt.

Men är det folk som det på nåt vis kan finnas en anledning till att det sker emot?
Tidigare lagbrott/droger/fel crowds osv?

Bara kollar, för det är många som kör argument i stil med "FUCK AINA som harassar mig bre" när dom röker/säljer och har sig och den grejen köper jag inte riktigt.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2012-12-14 14:34
Du har inga rättigheter ute i orten, kanske på pappret men inte i realiteten,

Har polisen bestämt sig för att du är "misstänkt" så kan dom komma på med vilken förklaring som helst för att få sin vilja igenom. Spelar absolut ingen roll vad du säger. Finns alltid paragrafer som som stödjer polisens beteende...
Har varit med om och sett så mycket sjuka trakasserier att jag absolut inte har något som helst förtroende för polisen.

Tycker att det är så hemskt att man ska behöva var rädd för någon som i grund och botten finns till för att hjälpa en. Får alltid hjärtat i halsgropen så fort jag ser en polisbil även om jag inte gjort något alls.
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2012-12-14 14:35

Haha sist skrev nån "du skulle tagit av dig din truckerkeps"... Whoa är inte vad det en gång var....

Tror ingen är helt fläckfri, sen tycker jag faktiskt att smokers har all rätt att säga "FUCK AINA" då polisen borde satsa på något bättre än att hoppas nån ungdom i hopp om att den har rester kvar i pisset...

I vissa fall är insatserna "berättigade" enligt lagen dvs. men i de flesta fall går de bara på fördomar.
Poet

2012-12-14 14:40
Men är det folk som det på nåt vis kan finnas en anledning till att det sker emot?

Jag tänker inte tala för alla, men för mig personligen så handlar det om bemötandet och inte misstanken om brottet. Hade de varit lite mer känsliga i sin approach så hade situationen sett annorlunda.

Här på Lindängen är det tex samma historia over and over. Kidsen som är 15 + har ingenstans att hänga. Så de hänger vid centrum i tid och otid. Ungdomar är högljudda, så är det bara. Vet vi alla. It's natural. Men kärringar och gubbar som "funderar" på att rösta SD till nästa val, blir skrämda, ringer snuten och säger att de står och langar knark. Jag vet exakt vilka som langar och inte langar. Majoriteten av de, hänger inte ens på centrum. Och om de gör det, så är de inte där i egenskap för att langa, utan bara chilla med sina boys/girls.

Och när snuten kommer, så säger de alltid att de har fått ett samtal om ett rån, misshandel eller någon annan BS händelse. Men ändå har de tid att stoppa varenda person som går förbi, de har tid att stoppa folk som cyklar utan lyse på cykeln, fråga folk vart de köpt sina jackor/skor mm.

Det liknar en öppen anstalt, snarare än ett bostadsområde i ett fritt, demokratiskt samhälle. Hade de fått liknande tips i ett område i Malmö med lite rikare/vitare befolkning, så är jag säker på att deras approach hade sett helt annorlunda ut. Det är just approachen man stör sig på. Och jag förstår inte åtgärderna heller. Även om nu varenda en av kidsen på Lindängen som hänger i centrum hade faktiskt langat knark, så hjälper det ju uppenbarligen inte att man kommer dit och trakasserar varje dag.

Poet

2012-12-14 14:42
Tycker att det är så hemskt att man ska behöva var rädd för någon som i grund och botten finns till för att hjälpa en. Får alltid hjärtat i halsgropen så fort jag ser en polisbil även om jag inte gjort något alls.

Samma här. Oberäkneliga. Speciellt om man har ett "misstänksamt" utseende.

2012-12-14 14:46
Inte riktigt jämförbart det där va.

Alltså, jag tycker inte heller att polisen bör jaga efter folk som röker (eller tar andra droger för den delen) men vad jag eller du tycker är ju tyvärr inte det relevanta i sammanhanget. Poängen är att dom oftast har någon sorts bakomliggande anledning till att dom plockar upp vissa för kroppsvisitering och dylikt.

Sen finns det säkert en massa bs också, men jag tycker det är rätt off när folk börjar historier med "Och varje gång vi röker" för att gnälla över att dom har snuten efter sig.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Producent

2012-12-14 14:46
Asså jag vette fan om det går att dra några paralleller till något vettigt vad gäller polisen. Har också varit med om situationer där de typ vevar ner rutan och frågar:

"Vart ska du?"

- Öhh, hem..

"Varför går du runt här så sent?"

- Nej, jag har varit på träning så att..

"Kan du stanna lite, vi vill prata med dig?"

- Okej, vad gäller det?

"Har du legitimation?"

- Varför? Vad gäller saken?

"... *tystnad* ..."

- Asså, jag har inte gjort något?

"Vi sa inte att du hade gjort något? Varför blir du nervös?"

- Nej, jag är inte nervös, jag vill bara hem och äta mat liksom..

"Värst vad bråttom du har nu helt plötsligt?"

Och så håller det på så i en kvart typ.. Sånt där är ju fan sjukt vanligt egentligen.

//Paz

2012-12-14 14:49

Bara kollar, för det är många som kör argument i stil med "FUCK AINA som harassar mig bre" när dom röker/säljer och har sig och den grejen köper jag inte riktigt.

dom som säljer är inte dom som blir trakaserade, som jag försökte förklara lite i de ja skrev längre upp.. dom unga grabbarna som står i centrum eller som röker lite spliff blir dom som får stå ut med skiten... och när samma poliser stannar dig och har "kontroller" och/eller tar med dig tilll stationen en/flera gånger i månaden så skapar det ju hat mellan dom och polisen.

och om du är kriminell och blir stannad är det standard att dom söker igenom hela dig/din bil osv, men dom lär inte pissa av dig om dom inte hittar något

Rappare

2012-12-14 14:51

I majoriteten av fallen handlar det snarare om att polisen på förhand bestämt sig för att en person borde gjort något fel eller begått ett brott, baserat på förutfattade meningar, snarare än "jag vet att h*n håller på med något olagligt". Således har de redan en inställning som att man är brottsling eller inte har rätt att vara på platsen, utan att egentligen ha något som styrker den uppfattningen.

2012-12-14 14:53
Alltså, jag tycker inte heller att polisen bör jaga efter folk som röker (eller tar andra droger för den delen) men vad jag eller du tycker är ju tyvärr inte det relevanta i sammanhanget. Poängen är att dom oftast har någon sorts bakomliggande anledning till att dom plockar upp vissa för kroppsvisitering och dylikt.

Sen finns det säkert en massa bs också, men jag tycker det är rätt off när folk börjar historier med "Och varje gång vi röker" för att gnälla över att dom har snuten efter sig.

bakomliggande anledning är oftast att dom "känner" grabbarna och tar in dom gång på gång på gång... hur detta hjälper är för mig en gåta.... många gamla polare som växte upp med LVU hem och massa böter hos kronofogden pga detta, de blev inte direkt "hjälpta"...

2012-12-14 15:00
Poängen är att dom oftast har någon sorts bakomliggande anledning till att dom plockar upp vissa för kroppsvisitering och dylikt.

Polismannen Martin Melin är inte ensam bland sina kollegor att tycka och tänka som han gör (se ovan), långt ifrån tydligen varav misstänksamhet mot denna yrkeskår är med rätta befogad.
Och i tjänst med monopol på våld med d tankebanorna och attityd..... Vidrigt!
Producent

2012-12-14 16:48
behövs det bara att en enda icke-svensk gör något dumt för att folk ska tänka: "Jo jo, såna är dom, invandrarna!" Och då är det liksom kört.
Alla människor är unika.

Jag vet därför brukar jag alltid när jag får höra om att en svensk; jobbar svart, går på bidrag, stjäl, åker in, tar droger eller något annat så så säger jag-"Typiskt svenskar". Jag har absolut inte någonting emot svenskar, men ibland skulle samma svensk tänka så om en utlänning gjorde så.
Om en utlänning jobbar svart tänker en del-typiskt invandrare, men ingen tänker typiskt svenskar om de får höra om svenskar som arbetar svart. För jag tror inte att det handlar om nationalitet.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2012-12-14 21:24
Inga alls låt dom hålla på. :-)))
Dra åt helvete
Admin

2012-12-15 03:13
App skrev:

Själv har jag aldrig hamnat i klammer med rättvisan. Vid första tillfället jag nämnde ovan blev jag stoppad utanför spärrarna vid min station. Andra gången när jag var med min flickvän på väg till bussen. Stod alltså inte ens och hängde nånstans (tjejen blev f ö inte kollad vid det tillfället). Har hört om fler som blivit kontrollerade och det enda polisen gick på var ålder. Jag gick inte klädd på något "suspekt sätt" någon av gångerna. Hade iofs luva första gången men det var blåsigt och kallt och således inget märkligt i sig. Några år tidigare, när jag var 13-14, blev jag också visiterad i väntan på en buss efter en träning. I det fallet letade polisen efter målare som fått knas. Då förstår jag visitationen bättre; ungdomar med väskor passar bra på signalementet efter ett brott som begåtts. Men i de andra fallen handlar det bara om rena och skära trakasserier för polisen hade ingen speciell anledning att kolla mig specifikt. Att gå runt och haffa tag i vem de än känner för är rena rama Stasifasonerna och en av anledningarna att mitt förtroende för polisen är obefintligt. Det finns gott om liknande historier.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2012-12-15 08:12
My first amendment ; fuck the police
 http://www.inminds.co.uk/boycott-israel-2012.php
Poet

2012-12-16 19:07
App: Jag vet inte ens om vi snackar om samma sak, då utgångspunkten inte är baserad kring cannabis och dess legalitet.

Läs om vad jag skrev är du jättesnäll.

2012-12-16 19:40
Du har inga rättigheter ute i orten, kanske på pappret men inte i realiteten, ^^

Det är det sverige är så bra på, att se bra ut på pappret alltså.

2012-12-17 01:06
tror det är dags för färgbyte och modell av tjänstebil :) lite mer ledigt

2012-12-18 09:28
när jag får höra om att en svensk; jobbar svart, går på bidrag, stjäl, åker in, tar droger eller något annat så så säger jag-"Typiskt svenskar". Jag har absolut inte någonting emot svenskar, men ibland skulle samma svensk tänka så om en utlänning gjorde så.
Om en utlänning jobbar svart tänker en del-typiskt invandrare, men ingen tänker typiskt svenskar om de får höra om svenskar som arbetar svart. För jag tror inte att det handlar om nationalitet.

Alla människor är unika. Som tur är. Annars skulle Martin Melins blogginlägg vara det slutgiltiga beviset på att alla svenskar är självgoda jubelåsnor.

2012-12-18 10:21
Brist på insyn, saknad av oberoende kontroll samt vag eller obefintlig åtgärd och vedergällning vid grova tjänstefel och övriga o befogenheter.

Vilket är livsfarligt kring en yrkeskår med våldsmonopol. Att en polis som Martin Melin sitter och bloggar dylikt är skrämmande och han är som polis knappast ensam med dom tankarna... Kul som medborgare att stöta på den snuten med den människosynen.
Poet

2012-12-18 12:27
Undrar om snuten inte gör detta i ett syfte för att självberättiga deras existens?
Manager

2012-12-18 12:38
Snuten trakasserade mig och mina vänner lite då och då när jag var 13-15 bast, vilket är över 15 år sedan nu. Det hör till när man växer upp i ett "ghetto", inget nytt under solen.

Snuten har alltid trakasserat folk genom alla tider. Makt korrumperar.
Redline!