I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

H&M får kritik för 2Pac-tryck

Övrigt - Blandat

Arrangör

2012-12-12 18:37

H&M får kritik för 2Pac-tryck

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5378707

När den här kvinnan påpekade detta på H&Ms sida så var det fullt med folk som skrev shit om att dem hoppades att Blomberg blir våldtagen. Vet egentligen inte vilken riktning jag vill ta med den här tråden; om 2Pac går att jämföra med Chris Brown (hyckleri?), om folk som inte verkat lära sig att det är lika illa att önska att någon blir våldtagen när man säger det bakom en datorskärm, eller om domen mot 2Pac verkade rättvis eller inte.

Jag är rätt kluven när det gäller denna biten av 2Pacs historia, däremot har jag aldrig varit hans mest inbitna fan, även om hans texter egentligen är något som tilltalar mig som mest när det gäller rappare (kanske inte så mkt "All Eyez On Me"). Känner mig inte alls kluven om människor som önskar att andra blir våldtagna dock. Blir jävligt less på människor i allmänhet när jag ser sånt.

Om alla talade Göteborgska skulle det bara finnas kärlek...
Arrangör

2012-12-12 18:41
Länk till bild på fb-kommentarerna:

http://www.ladda-upp.com/bilder/78067/2pac-h-26m
Poet

2012-12-12 18:57
John Lennon och Mick Jagger
At the gates of Eternity...
Poet

2012-12-12 18:57
Pinsamma kommentarer, by the way.

2012-12-12 19:03
Vidriga kommentarer, har människor inte rätt att tycka till längre? Sedan skiter jag väl fullständigt i om H&M har tupac på några tröjor..
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Arrangör

2012-12-12 19:17
Tänkte också på John Lennon, undrar om inte folk tycker att det är lättare att döma ut 2Pac-tryck för att han är svart och rappare, och inte lägger ord lika "fint" som Imagine all the people.

Jag bryr mig inte heller direkt om H&M har 2Pac-tryck men det som har uppstått därefter däremot...

2012-12-12 19:20
Sen vare väl nått rykte om att Pac blev våldtagen så det kanske jämnar ut sig
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Promotor

2012-12-12 20:52
.... tupac dejtade quincy jones dotter, quincy jones ville ha sex med tupac för det är så dom gör inom freemasonryyyyy typ om man vill vara med och spela spelet,
men han ville inte... och han ville inte sälja sig, så dom smutsa ner hans namn.

boom
We're here
Skivsamlare

2012-12-12 22:24
En massa snorungar och en och en annan internet gangster som siktar på jobb som dörrvakt. Tuffa killar här.

2012-12-12 22:54
Var det ens våldtäkt egentligen? av det jag har hört så lät tjejen han våldtog inte precis motvillig. dock vet jag inte så mycket om situationen så jag har ingen slutsats att dra.

Om vi nu utgår ifrån att det var våldtäkt, så finns det ju ändå en skillnad mellan 2pac situation och Chris Brown. Chris Brown har inte förbättrat sig ett piss sen misshandeln.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-12-13 00:32
Metastrof

Vet inte exakt vad det rörde sig om men tror inte det var just våldtäkt, det behandlas lite i dokumentären Resurrection... Tror alla "delar" finns på youtube, annars går den att tillgå på annat sätt

2012-12-13 00:40
Länken va nog missvisande, verkar inte som att det är hela filmen upphackad. Men SE den
Producent

2012-12-13 07:44
Låt de döda vila i frid
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2012-12-13 08:14
Känns som tupac får grymt mycket slack eftersom folk tyckte han skrev så fina låtar (samma sak gäller för lennon).

Och folks som önskar andra våldtäkt borde bli utsatta för, i alla fall ett litet, sexuellt övergrepp.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2012-12-13 08:15
Föresten, var det ändå inte en rätt dålig ide att göra en tupac tshirt?

2012-12-13 12:04
Allvarligt talat, den här kvinnan som kritiserar H&M driver en blogg under namnet Lady Dahmer. Dahmer har hon fått från en av USAs genom tiderna värsta våldtäktsmän och seriemördare.

Bygga en blogg på glorifiering av Dahmer går bra, men att sälja en 2pac-tröja är fel?

Poet

2012-12-13 12:37
Bygga en blogg på glorifiering av Dahmer går bra, men att sälja en 2pac-tröja är fel?

Det är för att Tupac är svart.

If it's all white, it's all right...

2012-12-13 12:56
mår illa av samhället vi lever i

2012-12-13 13:44
Är det hela inte också egentligen bara en fortsättning på den urgamla diskussionen om hiphop som misogyn och våldsförhärligande? Vilket den förstås är. Och har hon inte rätt i att romantiseringen av tupac gått för långt, visst han hade en del "coola" sidor som man kanske kan "digga", men han var väl knappast ett helgon. Påminner om den absurda romantiseringen av Che Guevara "slaktaren från La Cabaña".
Poet

2012-12-13 13:48
Är det hela inte också egentligen bara en fortsättning på den urgamla diskussionen om hiphop som misogyn och våldsförhärligande?

Det också.

2012-12-13 15:12
Och folks som önskar andra våldtäkt borde bli utsatta för, i alla fall ett litet, sexuellt övergrepp.

Låter som på läktarna på fotbollsmatcherna i allsvenskan...

2012-12-13 18:24
metastrof

vad menar du att cb inte har förbättrat sig med?

Poet

2012-12-13 22:23
mstery: Att han fortfarande behandlar kvinnor som skit.

2012-12-14 10:36
Att han fortfarande behandlar kvinnor som skit.

Shit vad du är på snubben alltså hehe... Men oavsett var dock viss bojkott inget annat än rent hyckleri.
Poet

2012-12-14 12:46
Forward: Jag håller med dig. Det är hyckleri. Men jag har aldrig gillat killen. Varken innan eller efter hela Rihanna grejen.
Admin

2012-12-14 13:00
Som dundermannen är inne på handlar det förmodligen bara om samma gamla fördomar mot hiphop. Skulle inte bli förvånad om det ligger lite undertryckt rasism där nånstans också. Nej, hon behöver inte vara rasist men hon verkar ha lättare att döma artister som Tupac än andra vilket förmodligen bygger på gamla fördomar om såväl svarta som hiphop.

Angående Tupacs våldtäkt så blev han dömd för det och utan att vara allt för insatt i fallet så har det väl inte direkt skrikits om justitiemord i det fallet? Oavsett hur den gick till så gick han för långt och fick sitta av sitt straff. Alltså skyldig. Men han verkar inte ha upprepat beteendet efteråt, men återigen är jag inte vidare insatt i hans liv på det sättet.

Det är iaf ingen skillnad att ha Tupac eller Lennon på en tröja. Båda var bitvis svin men det var inte deras största avtryck här i världen. Om vi endast skulle ha perfekta och fläckfria människor avbildade skulle det bli ganska tomt. Det är viktigt att komma ihåg vad folk stod för men även deras brister. Då förstår man helheten och budskapen.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2012-12-14 13:50
Evolution P29

Har du nån källa till domen, haft svårt att hitta utförlig info ang. alltihop.

Admin

2012-12-14 13:58
VRGNHNS

Nej, är inte så insatt som sagt. Ser nu att jag var lite otydlig. Menade egentligen att om han blev dömd så var han väl skyldig. Det är iaf det vi får utgå ifrån då det är svårt att få någon dömd för våldtäkt även om personen i fråga är skyldig. Självklart kan det vara en dom baserad på fördomar etc men vi kan ju bara spekulera. Poängen är att efteråt så verkar Tupac inte ha satt sig i klistret på samma sätt.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2012-12-14 14:18
Jo, jag vet ju inte heller vad som hände men jag tror ändå att rättsamhället i USA har större maskhål än det svenska...

http://en.wikipedia.org/wiki/Julius_Ruffin_and_Arthur_Lee_Whitfield

Poet

2012-12-14 14:28
Enligt denna sidan, så blev han bara "charged" och inte dömd för våldtäkten.

http://crime.about.com/od/famousdiduno/ig/mugshots_rap_hip_rb/tupacmug1.htm

November 18, 1993 - Shakur was arrested on the sexual abuse and sodomy charges and weapons charges in New York City. The sodomy and weapons charges were dropped.
Moderator

2012-12-14 17:03
Vad satt han i fängelse för då?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Rappare

2012-12-14 17:35
Förbjud avbildningar av män i allmänhet istället, ska man köra "guilt by association"-stuket kan man väl göra det fullt ut, att stödja den dominerande parten som gör sig skyldiga till sexövergrepp kan man ju inte göra.

För mkt moralpanik nuförtiden..
Keep your opinion to yourself nigga no one asked you
Producent

2012-12-15 16:58
Rödstrumperasister finns det gott om, folk med fördomar och missvisande fakta finns det änn mer gott om, men icke kritiserande människor flödar det av
Since 1984
@realgizlee // twitter

2012-12-16 19:42
BC99

så länge han inte slår dom så.. det är väll tillåtet att vara ett svin som kille. har jag fått bevisat för mig otaliga gånger.

2012-12-16 20:40
sjukt överexploaderad här han iaf ska nu ungar springa omkring och göra west side tecken och skrika thug life utan att ens ha hört CHANGES? sick!
Poet

2012-12-16 23:01
mstery: Det är väl just hans skeva och unkna syn på kvinnor som gör att han beter sig som han gör? Man skada en människa mer än bara fysiskt.

2012-12-16 23:42
genomgående för alla man ska bojkotta, sizzla, chris brown och tupac. svarta musiker. att folk inte ser igenom det än är skrämmande.

bojkotta hm istället.

Poet

2012-12-16 23:47
bojkotta hm istället.

Exakt.