I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Domen mot KIA angående deras garanti - rimlig?

Övrigt - Blandat

2012-12-06 10:34

Domen mot KIA angående deras garanti - rimlig?

Angående domen som kom mot KIA angående deras frivilliga 7-årsgaranti verkar åsikterna gå isär. För de som inte är insatta kan ni läsa om det på nätet, exempelvis:

http://www.svd.se/naringsliv/motor/domstol-domer-ut-kias-garantikrav_7723852.svd

http://www.marknadsdomstolen.se/Filer/Avg%C3%B6randen/Dom2012-13.pdf

Hur resonerar ni kring den här domen. Är det korrekt och rimligt av Marknadsdomstolen att döma så här?

Problematiken ligger rent principiellt i att KIA erbjuder en produkt, i det här fallet en garanti, helt på frivillig basis och borde då få statera villkoren för sin egna produkt, eftersom produkten i sig inte är lagstadgad (dvs, den ingår inte i konsumentköplagens direktiv vid köp av produkt (bil)).

Vad anser den juridiskt insatta delen av Whoa om det här?
Lev väl

2012-12-06 11:05
tänker klämma mig in tråden utan större kunskaper inom juridik.

jag tycker att KIA gör fel och förtjänar böter/vite...eller vad man ska kalla det.

märkesverkstäder finns inte överallt. punkt typ...

men det är faktiskt där skon klämmer. det blir inte ett rättvist villkor att kräva.
det är endast ett sätt att kontrollera marknaden. skaffa monopol på sina egna bilars reperation. och sådant monopol ska inte finnas! (nästan-monopol, kan det få kallas).

det är ju faktiskt ett sätt att smyga runt lagen tycker jag.
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2012-12-06 11:24
Rent juridiskt sett spelar det väl ingen roll om det finns märkesverkstäder på en geografiskt sett spridd yta, det är ju upp till kunden att ta i beaktning inför val att köp en märksbil.

Själva saken är ju den att konsumentköplagen säger 3 år. Hade KIA hävdat att man måste serva sin KIA-bil i en KIA-verkstad under de 3 år konsumentköplagen gäller så skulle jag förstå och stödja domen till 100%. Men nu är ju inte så fallet, domen gäller den 4-årsgaranti som KIA erbjuder helt på eget initiativ utöver konsumentköplagen. Den extragarantin är att ses som en produkt, vilket också domen i princip klarlägger, ändå menar man på att företaget inte får statera villkoren för sin egna produkt. Det är där tvisten ligger.

Det är uppenbart dock att det är en svår fråga, Konkurrensverket valde ju tex att inte ens lyfta frågan - en tydlig indikation på att det är en svår gräns att dra. En annan indikation på hur svår bedömd saken är är att man fick ta till EU-direktiv för att motivera den.

Poet

2012-12-06 12:30
Som Blweria säger så är det inget annat än rent girigt svineri. Så jag hoppas KIA blir slappade i ansiktet med en och annan law suit.
At the gates of Eternity...

2012-12-07 12:29
Inte för att försvara KIA men...

I genomsnitt servar 79% procent av respektive märkes (Volvo, Hyundai, BMW etc) kunder sina bilar hos märkets egna auktoriserade värkstäder. I KIAs fall servar 80% av KIAbilägarna sina bilar i deras märkesverkstäder. Om det är ett 'girigt svineri' att vilja knyta upp sina kunder till sina verkstäder så bedriver nog alla märken svineri i någon mån... Alla former av erbjudanden, bonusar och spetskompetens hos verkstäderna (genom auktorisation) är ju mer eller mindre ett sätt att knyta upp märkeskunder.

När vi väl är inne på siffror så är det värt att poängtera att 93% valde att acceptera villkoren för garantin och hela 70% av KIAägarna väljer att köpa en ny KIAbil när det är dags för bilbyte.

Detta 'giriga svineri' tycks alltså rendera i nöjda kunder.

2012-12-07 12:34
ja, man är väl rätt van vid att bli bunden av marknaden. det behöver inte betyda att det är ok.

samma sak gäller mobiler och abbonemang. och säkert mycket mer på marknaden där man inte bara ska köpa och slänga.

jag tycker det är en utveckling som ger företag ännu mer makt än vad dom redan har.

att siffror ser ut som dom gör betyder nog mest på att "det är så". folk är vana vid det och vet eller orkar inte göra något åt det.
hur skulle man göra det egentligen...? fackföreningar för kunder finns ju inte riktigt...

Spoilernu har jag nog ordbajsat klart :)
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2012-12-07 12:46
Nej absolut inte. Men det är så det kapitalistiska systemet är uppbyggt. Vi tillåter medlemskap tex på ICA, COOP etc även om dessa i praktiken ofta går ut på att man ska handla för en viss summa för att få en viss rabatt. Det är egentligen 'girigt svineri' det med om man ska se det i sådana avseenden.

När det gäller makten så kan man ju dock fråga sig vad som är bäst, att företagen erbjuder förmånliga garantier eller att de inte gör det. Den här domen kan ju hypotetiskt sett leda till att KIA faktiskt slutar erbjuda den här garantin framöver och då är det ju så att de 93% som faktiskt fann garantin värd går miste om den (åsyftar då de hypotetiska nya 93% som kunde ha accepterat garantivillkoren framöver).

För övrigt undrar jag egentligen lite hur alla allriskgarantier egentligen kan vara tillåtna tex inom teknikindustrin om KIA inte fick igenom den här.

2012-12-07 13:56
Nu har jag visserligen enbart läst den första artikeln Pri länkade och era inlägg i tråden (får sätta mig in mer i detta när jag inte jobbar), men rent spontant känner jag att domen är... vad ska man säga; fel? Vill man ha en förlängd garanti = lämna in den på en verkstad som KIA anser lämplig, annars får du behålla den treåriga. Förstår inte riktigt problemet i detta, eftersom det blir ett val köparen får ta ställning till.
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan