I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför är jag så jävla rädd?

Övrigt - Blandat

2012-12-04 21:03

Varför är jag så jävla rädd?

Hej!

Med risk att göra mig till åtlöje så vill jag dela med mig av något som berört mig det senaste året.

Sedan jag är liten har jag gillat havet och valar, har alltid känt att valar är spirituella varelser .. på nåt sätt känns de visa och väldigt kloka.. dunno.

En kväll för ett år sedan skickade min mamma en bild på en val och en dykare (då jag diggar att dyka), bilden presenterade med hjälp av en slideshow.
När jag såg på bilden gjorde det SNAP och jag fick panik då det kändes som att jag blev indragen i bilden.

Sedan dess får jag bokstavligen panik när jag ser valar eller havet, jag blir yr får hjärtklappningar och kan börja att gråta (det känns som att jag tappar kontroll likt en panikattack). Då jag inte tar droger och aldrig gjort förstår jag inte vad det är som har hänt (tänkte på psykos eller liknande).

Jag har försökt att "bota" min skräck genom att titta på bilder men jag sitter framför datorn som ett psyk och blundar eller försöker förminska bilden genom att dra ner laptopen så att jag endast lyckas med ett sneak peak!

Seriöst, känner mig helt wäck.. hade varit fett om någon har något liknande att dela med sig av eller har en förklaring?

Pling plong bilen nästa ;)

(Inlägget ändrat av 369 2012-12-04 21:04:33)

You are not your fucking Khakis!
Poet

2012-12-04 21:24
Har du haft någon traumatiskt upplevelse som involverat vatten? Nära på att ha drunknat? Men ditt minne kanske förträngt det?
At the gates of Eternity...

2012-12-04 21:34
Fobi är inget man föds med. Så som föregående talare har du haft nån traumatisk upplevelse?

Kan ju själv erkänna att jag är löjligt rädd för ormar, rädslan har gått som i perioder. Vissa dagar kan jag bli kallsvettig av att bara tro att jag såg en orm på ett tidningsomslag tex.
Jag vet dock vart min ormrädsla kommer ifrån, men jag har inte sökt hjälp för det än! Men tanken att söka hjälp för min fobi har slagit mig så många gånger.
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2012-12-04 21:59

Jag gillar att dyka (tog mig dock tid att vänja mig vid känslan, alltid lite rädlsa involverad) och har alltid fascinerats av valar. Jag har respekt för havet, har dock alltid gillat att vara "där ute".
Har dock inte haft nån upplevelse som skakat min värld upp o ner :/

Manel: du har inget att förlora, kan dock tänka mig att det är fett jobbigt! :/
Moderator

2012-12-04 22:16
Jag är livrädd för ubåtar, helt utan anledning. Tror det är storleken på ubåtar och storleken på havet som gör mig så jävla rädd. Dock bara spekulationer faktiskt.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?
Poet

2012-12-04 22:16
369: Vad är det i så fall med havet som lockar så mycket? Kanske det ligger något där? Hur mår du när du är i havet och dyker?
Producent

2012-12-05 00:02
Poet

2012-12-05 00:32
Hahaha

2012-12-05 00:43
lägg upp slideshowen
 -? ? ? ? ? ?- {@[email protected]} -? ? ? ? ? ?-

2012-12-05 01:00
lägg upp slideshowen

+1

2012-12-05 10:24
Spontant tänker man på hur jädra bra vi har det egentligen.... Rädd, orolig över valar och ubåtar..? Första jag tänker på kring valar är att det kanske inte finns så många kvar i framtiden...

2012-12-05 10:30
den där dykaren på bilden....va han japan?

"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2012-12-05 11:11
jag är också förjävla rädd för ormar, jag skäms när jag skriker till när jag ser en orm bara bild. blir svettig och lyfter instinktivt på fötterna ifrån golvet.
jag känner att om jag inte riktigt fokusera och försöker kontrollera mig så skulle jag få ren och skär panik.
jag har försökt att på skansen ta mig till ormrummet men jag ballar alltid ur och panikar. fruktansvärt jobbigt och pinsamt.

jag tror att detta började när jag som 5 åring var på just skansen och fick se en stor jävla orm. har ett vagt minne av att jag tyckte den var så ofattbart stor.
Rahamadjan av GU-PA!

2012-12-05 12:01
man väljer inte vad man är rädd för. mina egna rädslor är kopplade till trauman, men vet folk som är livrädda för saker de inte har anledning att vara rädda för. vissa fobier har ingen grund i trauman utan kan komma av att man t.ex. hört ett kraftigt ljud samtidigt som man tittat på en bild eller film av något. sen ligger en del rädslor begravda i vår natur. det är t.ex. helt förståeligt att man kan vara livrädd för t.ex. torka, zombies (sjuka smittsamma människor alltså), farliga djur, höjder och liknande saker som man faktiskt dör av om man inte har en hälsosam rädsla för.

din rädsla kan vara kopplad till en sån simpel sak att man faktiskt kan dö om man befinner sig under vatten. även storleken på valar kan vara skrämmande då de ju är massiva djur.

vilket är värst, rädslan för havet eller rädslan för valar? är du rädd för att drunkna? rädd för att vara förlorad mitt ute på havet kanske?
personligen tycker jag du bör försöka en annan strategi om nu bilder på det inte fungerar. kanske försöka ta dig till havet och utsätta dig för lukten till att börja med?

i mina ögon låter det som att du är rädd rent visuellt snarare än för allt annat, som känslan av att sitta i en båt, simma, lukten av saltvatten etc, men jag kanske missuppfattat? viktigast är iaf att du försöker fråga dig vad exakt du är rädd för och kolla på detaljer som är runt den stora rädslan. leta tillbaka i erfarenheter också, typ hur mådde du första gången du dök, vad hände, hur mådde du rent allmänt när du började dyka, har du varit med om något havsrelaterat läskigt som barn osv..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2012-12-06 09:39
Kanske bilden på dykaren visade valen i skala. Det är ju rätt skräckinjagande med ett sånt enormt monster som svävar runt i en enorm grumlig tomhet, så förstår att det kan kännas obehagligt.
Toastare

2012-12-06 13:22

TenFingers haha!

Jag tycker det är lite konstigt då jag också älskar havet, vara under ytan och allt som lever där. Och det verkar du ju också göra iom att du tagit dykcert. Men att det plötsligt vänder och så drastiskt?

Jag själv blir sorgsen när jag tänker på valar, så sorgsen att jag kan börja gråta (det är sant) Speciellt om jag hör valsång. Jag såg ett program om valar och deras sång där en forskare sa att de typ sjunger -"Where aaaare youuu?" -"Heeere am I" Och tanken att ett så stort djur som valen kan vara flera mil från varandra i havet som är ännu större, är en sjukt svindlande tanke för mig. I det stora blå liksom.
Är det nått sånt du tänker på? Den tanken får mig iof bara att tycka om dem mer.

Finns ju en sjukt sorglig historia om en val som hade fel frekvens på sin sång, vilket gjorde att de andra valarna aldrig hörde honom och han var för alltid ensam i det stora havet. Det är så sjukt sorgligt (även om jag inte tror att det är sant) så jag vet knappt var jag ska ta vägen.

Jag tror inte du har nån fobi, jag tror det är mer på ett existentiellt plan. De är svåra att greppa...
Jag skyller allt på Emma!

2012-12-06 14:12

Bountyboo: hm jag förstår vad du menar, känner en slags connection till de... och det känns som jag har dåligt samvete samtidigt som jag får panik om en val skulle närma sig mig.. konflikträdsla kanske ( som jag inte lider av irl ) .. vetifan vad det är asså!

Men jag kan absolut känna sympati till dina känslor! Det är fint :)

Tack för alla svar! :)

Jag är inte rädd för havet .. men jag har en känsla av att det finns mer än bara hav, som att det finns mer där nere.. hehe låter spooky och skumt...men ja bara en känsla :)

2012-12-06 14:16
jag vill också se den läskiga slideshowen. Jag tror vi kommer att finna svaret i den.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2012-12-06 14:18
får panik om en val skulle närma sig mig..

När o hur ofta händer d?
Graffare

2012-12-06 14:50

"Whales always kinda sound depressed, don't they?"
My stomach got young dead orphans in it
I eat from trash cans at abortion clinics
-Jus Allah
Poet

2012-12-06 15:21
Så fattig han var hehe

2012-12-06 15:55
jag hade fobi för att bada i öppet vatten utomhus förut. var rädd att "något" skulle dra ner mig under ytan och dränka mig eller äta på mig. lustigt nog kom jag över den rädslan för 2 år sen genom att simma i havet vid azorerna. det finns hajar där men jag var inte det minsta rädd. när jag kom hem igen provade jag att bada i sjön nedanför mitt hus och fick inte panik. för mig startade fobin som en rädsla efter att jag nästan drunknat pga vana vid saltvatten och sen försöka simma i sjövatten och inte ha samma flytkraft pga att saltnivån var så låg.
men igen, det var ju ett trauma, så det är inte samma sak. men du kanske behöver möta en val på ett annat ställe än där du först blev rädd för att det ska försvinna? det finns en jättefin plastval i en av salarna på New Yorks naturhistoriska museum, du kanske behöver se något sånt för att det ska gå över? en annan lösning kan ju vara att åka på valsafari om du någon gång får chansen? tänker att rädslan kanske är kopplad till att du såg på en bild när du först blev rädd och att lösningen kanske kan vara att träffa en val på ett annat sätt än genom en bild/skärm. släckning av fobier bör ju ske stegvis iaf. keep fighting it!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2012-12-06 16:07
Fan det finns massa valar här i Norge men på västsidan då, en och annan simmar väl in i Oslofjorden ibland. Har alltid velat se en val på nära håll, har sett på avstånd men det är inte lika häftigt. Särskilt späckhuggare vore fränt, det simmar in en och annan i Oslofjorden men det är mer sällan.
Producent

2012-12-06 16:11
BountyBoo skrev:

TenFingers haha!

Jag tycker det är lite konstigt då jag också älskar havet, vara under ytan och allt som lever där. Och det verkar du ju också göra iom att du tagit dykcert. Men att det plötsligt vänder och så drastiskt?

Jag själv blir sorgsen när jag tänker på valar, så sorgsen att jag kan börja gråta (det är sant) Speciellt om jag hör valsång. Jag såg ett program om valar och deras sång där en forskare sa att de typ sjunger -"Where aaaare youuu?" -"Heeere am I" Och tanken att ett så stort djur som valen kan vara flera mil från varandra i havet som är ännu större, är en sjukt svindlande tanke för mig. I det stora blå liksom.
Är det nått sånt du tänker på? Den tanken får mig iof bara att tycka om dem mer.

Finns ju en sjukt sorglig historia om en val som hade fel frekvens på sin sång, vilket gjorde att de andra valarna aldrig hörde honom och han var för alltid ensam i det stora havet. Det är så sjukt sorgligt (även om jag inte tror att det är sant) så jag vet knappt var jag ska ta vägen.

Jag tror inte du har nån fobi, jag tror det är mer på ett existentiellt plan. De är svåra att greppa...

Såg några vita valar på ett zoo en gång. Blev sorgsen av det. De bara låg där apatiska och stirrade rakt fram. Man fick inte ta fotografier med blixt utanför tankarna i mörkret men en liten flicka gjorde det och då lyste en av valarna upp och simmade dit och började desperat och febrilt att gnugga på glaset med sin nos, höll på länge efter att flickan och hennes familj hade gått. Så törstig efter lite kontakt och social samvaro. Hemskt fan..

2012-12-06 16:32
Har alltid velat se en val på nära håll

vill jag också...är rätt nyfiken på hur ett blow-hole känns...
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Poet

2012-12-06 18:25
Var det inte ni som ville spränga valkadaver?
Producent

2012-12-06 21:45
Producent

2012-12-07 09:10
369 F27

SE INTE DENNA VIDEON, DEN INNEHÅLLER VALAR OCH DOM ÄR STORA OCH MÅNGA!

:)

-----

-----

-----

-----

-----

Hittade denna nyligen, är en far och hans dotter som är ute och kajakar och så hittar de en flock med stora valar som ligger och chillar ute i havet.

Mäktigt!

Denna är också häftig!

//Paz
Moderator

2012-12-07 10:18
Machete Shit vilken nervig video med flickan och pappan! Det kröp i hela kroppen på mig :P Jag kan tänka mig att jag skulle reagera exakt som tjejen där, men jag skulle ändå jävligt gärna vilja uppleva det. Mäktiga djur indeed.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2012-12-07 12:45
inte ok :/
Producent

2012-12-07 12:49

2012-12-07 14:39
haha den där val videon är siiiiiick! där hade jag också varit fett rädd!
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2012-12-07 14:44
fast ändå, det känns som att den där valen har riktigt bra kroppskontroll.. menar om den ville så skulle den ba kunnat fisa på kanoten så dom flög åt pipsvängen!
Producent

2012-12-07 15:02
Poet

2012-12-07 15:21
Alltså de videos som Machete länkade... Jesus. Till och med jag som ateist hade fått en religiös chock och dött av hjärtattack haha.

2012-12-07 15:25
Cheeesus.... Och det är ju inte precis meningen att vi människor ska simma omkring med valar, späckhuggare, hajar etc...
Producent

2012-12-07 15:32