I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Praktikersättning

Övrigt - Blandat

2012-10-31 19:34

Praktikersättning

Hej

Jag undrar om det är någon som har något tips eller vet hur det fungerar för att få någon form av hjälp med bidrag eller ersättning för en praktikperiod. Jag har fixat en egen praktik, och av någon jävla anledning så vill inte Arbetsförmedlingen ersätta något, alltså 0 kr i månaden (staten).
Jag är 21 år och har varit arbetssökande i 2-3 månader. Jag har precis tagit en examen från SAE Institute. Och innan dess har jag jobbat en del, och gått i skolan (gymnasiet).
Jag har ansökt om bostadsbidrag, har dock inte fått något besked än. Men det är nog inte många kronor där. Men bättre än ingenting...

Socialen ska jag också pröva med, men är osäker på att de vill betala något då jag har ett sparkonto med pengar (till studier, överskrider inte över 100.000 dock)

2012-10-31 19:59
tror det kan vara kört om inte arb.-förmedlingen varit med och godkänt praktiken från början...
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2012-11-01 00:28
du kommer inte få nåt av socialen. man ska ha ett tomt bank konto i 3 månader där jag bor iaf.
öppna nytt konto i ny bank eller göm pengarna på nåt sätt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2012-11-01 10:15
Har du varit inskriven på arbetsförmedlingen innan, eller gick du dit och sa att du har skaffat en praktikplats och vill ha ersättning?

Du skulle som sagt ha gjort klart med AF innan du gjorde klart med praktiken, men det är inte helt omöjligt att göra i efterhand. Motivera med att du har chans till framtida anställning, eller att du får viktiga meriter o.s.v. o.s.v.. Om du är inskriven bör det ju finnas någon handlingsplan och den är dom oftast rätt petiga med att man följer (beror på vad du har för handläggare också såklart).

Är det en seriös praktikplats, alltså att det finns skrivna papper och att det är en praktik som kan förbättra dina chanser till arbete?

https://soundcloud.com/jakkthemixer

2012-11-01 11:53
Jag var inskriven på arbetsförmedlingens ungdomsgaranti i början av Juni. Och jag underskattade Stockholms arbetsmarknad (eftersom jag är nyinflyttad och haft lätt att få jobb hemma) så jag blev avstängd från Ungdomsgarantin i 40 dagar för att jag inte hade följt min handlingsplan. Vilket innebär att jag inte får något bidrag, men jag är fortfarande inskriven på AF.
Jag pratade med min handläggare i Måndags och pratade om praktik. Och redan då sa han att jag inte får tillgång till någon ersättning på praktik, även om jag inte hade varit avstängd.

Det känns som att arbetsförmedlingen har en policy på att alla medlemmar ska skaffa jobb, och inte praktik. För att få upp den arbetslösa siffran till nästa år. Eftersom alla politiker pratar om hur siffran sjunker hela tiden

2012-11-01 11:54
ehrgeiz P25

Bedrägeri?

OM man skulle bli tagen så kan de väl bli ett ganska hårt straff, eftersom det är statens pengar?

Rappare

2012-11-01 12:25
Det känns som att arbetsförmedlingen har en policy på att alla medlemmar ska skaffa jobb, och inte praktik.
Jag tror inte Arbetsförmedlingen förväntar sig någonting förutom att man går på tusen möten.

2012-11-01 22:22
En ung elektriker fick socialbidrag i stället för lön. Brott mot kollektivavtalet, tyckte facket och gick till Arbetsdomstolen (AD), som nu slår fast att arbetsgivaren inte gjort något fel.

http://arbetet.se/2012/09/12/ok-med-socialbidrag-som-lon/
 -? ? ? ? ? ?- {@[email protected]} -? ? ? ? ? ?-
Producent

2012-11-03 10:29
Aha, men om du har klantat bort ersättningen (för det är vad man gör om man inte följer handlingsplanen, oavsett vad man tycker om den) så kan den nog inte hips vips komma tillbaka bara för att du skaffat praktikplats.

Arbetsförmedlingen vill såklart helst få ut folk i arbete eftersom alla tjänar på det, men det finns ingen anti-policy mot praktik... Däremot ska det ju vara en praktikplats som kan leda till något konkret, typ anställning eller kraftigt förbättrade chanser till framtida anställning, annars ses det nog som slöseri på tid och resurser som hade kunnat satsas på annat.

Men du börjar få ersättning igen efter dessa 40 dagar eller? Bidrag från socialen kan du nog som sagt glömma då du faktiskt har mer pengar än de flesta...
 https://soundcloud.com/jakkthemixer
Moderator

2012-11-03 12:05
Måste man inte ha varit aktivt sökande i 6 månader för att få ersättning för praktikplats? Så var det iallafall för mig senast jag var arbetslös. Hade sagt upp mig från mitt jobb i slutet i augusti ungefär, gick sedan på A-kassa och en del andra jobb, dock utan att få fast anställning. Därefter hittade jag ett företag jag gillade och som gav mig praktik till att börja med. Min handledare sa att jag precis hade gått utan fast anställning såpass länge att jag var berättigad ersättning för praktik.
time isn't wasted when you're getting wasted .

2012-11-03 20:03
Det jag fick höra från AF 2011, var att jag inte kunde få ersättning för praktik.
Någonting om att sådana pengar hade regeringen dragit in och lagt på jobbcoacher istället.
Kanske är annat som gäller om man är under 25år, vad vet jag...

2012-11-05 18:31
edgeman skrev:
ehrgeiz P25

Bedrägeri?

OM man skulle bli tagen så kan de väl bli ett ganska hårt straff, eftersom det är statens pengar?

staten ser allvarligt på bidragsbrott och liknande.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.