I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ny dom: Dags för nytt system för ersättning till upphovsmän

Övrigt - Blandat

2012-10-25 15:05

Ny dom: Dags för nytt system för ersättning till upphovsmän

Någon som har åsikter på detta?
http://www.elektronikbranschen.se/nyheter/dags-for-nytt-system-for-ersattning-till-upphovsman-2/

Känner rent spontant att dessa pengar knappast kommer gå till alla de upphovsmän vars verk kan tänkas delas. Vilket principiellt sett måste ses som någon form av bristfällig lösning.

Det som egentligen, rent tekniskt sett är en smula bekymrande är väl det faktum att man med en sådan här dom, om den kan ses som prejudicerande, i praktiken får följd att all lagringsteknik skulle behöva taxeras, oavsett om dess syfte är att lagra olagliga filer, eller ej?
Lev väl

2012-10-25 16:12
Genialiskt. Det är precis så lite att man inte riktigt orkar bry sig.
Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu

2012-10-25 17:28
Desto mer man googlar på saken desto mer frågande blir man till domens utformning egentligen. Läser man på sig lite om företaget Copyswede framkommer bla:

Copyswede ägs av upphovsmännens och de utövande konstnärernas egna organisationer. Copyswede är en ekonomisk förening som ägs av sina fjorton medlemsorganisationer. Organisationer som företräder upphovsmän eller utövande konstnärer kan bli medlemmar.

Om man hypotetiskt sett vill lagra filer tillhörandes upphovsrättsmän som inte ingår i Copyswede (och med möjligt godkännande av upphovsrättsmännen i fråga) ska man alltså ändå betala tvingas underkasta sig taxeras av Copyswede? Det innebär väl isf i praktiken att Copyswede kan gå in som organisation och ta betalt för en upphovsrättsmans verk, utan att behöva betala vidare till upphovsrättsmannen om denne/a inte är med i organisationen Copyswede?

Låt oss säga att jag som konstnär upptäcker att någon piratkopierat något av mina verk på ett USB-minne/hd, kan jag då kräva ekonomisk ersättning av Copyswede? Diffust värre. Sen förstår jag inte riktigt hur man egentligen kan döma på det här viset i en rättsinstans, bör inte den här formen av taxering, där man betalar för en tjänst man kanske inte kommer att nyttja, och där det inte heller nödvändigtvis kommer innebära att man begår ett brott klassas som någon form av kollektiv bestraffning? Ska man omsätta det i en parallell i praktiken innebär det väl att man skulle kunna taxera alla som köper en bil för fortkörning, eftersom några bevisligen kommer använda sina bilar till att köra för fort...

Obs! Jag är personligen för att upphovsrättsmän skall få ekonomisk ersättning och att olaglig kopiering bör stävjas.

2012-10-25 20:05
Håller definitivt med om att denna lagen är helt fel steg att gå.
Känns jättekonstigt. Vem är det som elektronikföretagen ska betala till? Copyswede? Så de ska betala till någon slags lobbyorganisation. Det låter ju helt orimligt.

2012-10-25 20:29
Desto mer man googlar på saken desto märkligare blir det egentligen om man tänker efter. Det innebär alltså att dessa två typer av lagringsmedia kommer bli dyrare i Sverige, men det är ingen taxering på samma varor utomlands (eller?). Det känns ju isf knappast som att man stödjer svensk handel om man påför ytterligare en taxering/skatt på aktuell lagringsmedia?

2012-10-26 08:06
Rätta mig om jag minns fel från plugget, men Copyswede har väl funnits ganska länge? Och det är dom som infört skatten på lagringsmedia (CD, DVD och kasett), fast inte på USB minnen, externa hdd och dylikt. Det är ju just för att, ifall man kopierar, så ska upphovsmannen få en viss procent. Skatten är en engångsskatt och säljer man det i andra hand, är det lugnt (vilket leder till en annan diskussion om att man inte skulle få sälja spel i andra hand i framtiden...). Tror också att denna skatt finns utomlands, just för dom medierna jag nämnde.
Det har ganska länge varit prat om att beskatta andra typer, så som minneskort. Vilket då innebär att det kommer att bli dyrare med allt det där, precis så som det har varit med CD, DVD, kassettband osv.
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan

2012-10-26 10:51
Vilka tillfaller den här taxeringen i praktiken? Har jag tolkat det rätt om jag läser ut att det enbart är medlemmarna i organisationen Copyswede som får ta del av pengarna?

2012-10-26 11:11

Det är ingen myndighet det här. Det är något som står helt på marknadens sida och skriker. Hur kan en sån organisation någonsin får en skatt tilldelad sig i ett demokratiskt samhälle?

men, ska man se det som så att om man köper ett usb-minne...kan man fylla det med upphovmansskyddat material utan att betala för det och ändå känna att man gjort rätt?
eller kommer dom kanske att göra allt för att stämma mig ändå?
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2012-10-26 11:57
Det är ju lite sådana frågor som dyker upp. Som jag skrivit ovan, vilka vidaretilldelas pengarna till? Avskaffar det skyldigheten att betala för upphovsrättskyddat material? Vad gäller material som inte tillhör någon medlem knuten till Copyswede?

Jag undrar verkligen om det här är prejudicerande. I så fall borde det teoretiskt kunna innebära att Whoas samtliga artister skulle kunna gå in som en medlemsorganisation och få till en likadan uppgörelse i rätten där man kräver en taxering på alla lagringsminnen eftersom bevisligen material från Whoas artister kommer att finnas på en hel del lagringsminnen i gemene folkhem. Hence principen: varför ska Copyswede få pengar för även vårt material? De pengarna ska ju tillfalla oss?

Det mest märkliga egentligen är varför man ska betala för en produkt man kanske inte utnyttjar. Förvisso kan man utgå från att det rent tekniskt sett är som så att Copyswede fått igenom detta på samma grunder som vi har obligatorisk TV-licens om man äger en TV (trots att man kanske inte använder den till att se på TV-kanaler med).