I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[req] Amerikanska hiphoptidningar

Övrigt - Blandat

Arrangör

2012-10-25 08:36

[req] Amerikanska hiphoptidningar

Jag saknar Kingsize i tidningsform, internet är inte samma sak och jag vet inte, men det känns som att kvalitén har gått ner på skribenterna, no offense om de läser detta.
Så, befinner mig på "andra sidan" nu och vill ha tips på tidningar härborta som liknar Kingsize i innehåll (när den var en tidning). Jag känner till Vibe, Source och dem typiskt mest kända, men tycker ofta att dem är tråkiga, bara mainstream och framförallt bara snackar musik och inte andra element. Så har ni tips på några mindre kända, alternativt har motiveringar på vf någon av de mer kända tidningarna ändå är bäst så är jag tacksam för svar!

(porrannonser i slutet av en hiphoptidning gör mig ledsen i ögat)

Om alla talade Göteborgska skulle det bara finnas kärlek...

2012-10-25 10:07
Tjaa, bara en annan baksida av internet, fysiska tidningar försvinner mer och mer.

En hel generation som växer upp med att allt ska va gratis på nätet

Vaddå köpa tidningar??? I Affär????

Jag då som saknar vinyl! Sjuor, maxi singlar, album.... Vad ska man göra.. Gilla läget.....
Poet

2012-10-25 10:17
Som Forward säger så är den fysiska tidningen ett utgående format som kommer försvinna nästintill helt med tiden. I en tid där man får nästan alla nyheter från internet, så är papperstidning obsolet. Det jag läser i dagens Metro, har i jag läst dagen innan på internet. Ibland till och med 2-3 dagar tidigare.
At the gates of Eternity...
Poet

2012-10-25 10:19
Annars var Gidappa världens bästa tidning med fokus på svart musik. Yes, världens.

2012-10-25 10:28
Oh shit.... Den klassikern... Bra var den som sagt, hälsa Tony.

En del minus och negativt med internet...
Poet

2012-10-25 13:18
Egentligen inte. Tidningarna får fokusera på artiklar och reportage istället för nyhetsfokusering. Nyhetsvärdet är ju i princip noll för fysiska tidningar. Tidningarna trycks ju oftast 3-4 på morgonen och hamnar i folks händer runt 5-6 tiden samma dygn beroende på stad och land. Vilket innebär om något sker kl 07:00 det dygnet så är det stoff som hamnar i tidningen dagen efter.
Producent

2012-10-25 13:18
XXL är kanske ingen fantastisk tidning. Men ett snäpp bättre än The Source och 2 snäpp bättre än VIBE.

Annars var Scratch & Rap Pages grymma, men de finns ju inte kvar.
Murder Dog var rolig.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2012-10-25 14:20
Egentligen inte. Tidningarna får fokusera på artiklar och reportage istället för nyhetsfokusering. Nyhetsvärdet är ju i princip noll för fysiska tidningar. Tidningarna trycks ju oftast 3-4 på morgonen och hamnar i folks händer runt 5-6 tiden samma dygn beroende på stad och land. Vilket innebär om något sker kl 07:00 det dygnet så är det stoff som hamnar i tidningen dagen efter.

JOo, så är d. Men jag sa delar med internet är negativt. Konstverket vinyl borta t.ex. Alla kan vara dj, tror man, dåligt o negativt effekt kring internet. Håller med om pointen kring hot news liksom... Men Gidappa borta t.ex. Bara negativt.

Tidningarna får fokusera på artiklar och reportage istället för nyhetsfokusering.

Men där tycker jag det har minskat betydligt, kring intressanta artiklar o reportage.... Tycker det även i press blivit mer fokus än nånsin kring bl.a. dokusåpor och all skit kring d.... Inte att d driver o lanserar såpor själva men.. du vet vad jag menar. Förr i kommers press kunde det ju vara par helsidor om t.ex musik och närliggande intressanta artiklar kring "sånt". Vilket helt försvunnit eller krymt rejält. Visst, en del är på nätet, bloggar, twittrar men breda massan, allmänheten får inte den chansen längre att bli serverad lite bra alternartiv i det vardagliga... D orkar man inte och måste idag känna till för att hitta.
Arrangör

2012-10-25 18:13
Lite dåligt med tips tycker jag ;P

Tycker det är intressant ändå, min Advertising-lärare pratade häromdagen om ämnet tidningar och ifall det är en utdöende mediaform. Han sa att veckan innan hade ungefär 40something tidningar stängts ner. MEN en ca 130 st nya tidningar hade startats. Så uppenbarligen finns det något intresse någonstans. Jag tror inte dagstidningarna kommer hålla speciellt länge, såvida dem inte är någon av de mest kända. Men tidningar som fokuserar på specialintressen hoppas jag verkligen håller.

Jag gillar verkligen känslan av att köpa med mig en tidning, kunna sitta på bussen eller på skolan och läsa den, bara känslan av att ha den i min hand. Men den kommer väl hamna i samma nostalgi-samlingar som vinyler osv för de flesta i framtiden.
Poet

2012-10-25 19:02

För att tidningar läggs ner varje dag. Och de ca 130 nya, läggs oftast ner inom 12 månader, medan de 40 något har varit med ett längre tag. VIBE, Source och XXL är de största tidningarna inom ämnet och samtliga har haft eller har ekonomiska problem. VIBE gick ju i konkurs för inte så länge sedan och jag tror självaste Quincy Jones hoppade in för att rädda tidningen med diverse investeringar.

Intresset finns, det är formatet man inte är intresserad av. Och jag som är 80-tals baby vet exakt vad du menar, men tider ändras.
Arrangör

2012-10-25 19:04
Känns som att jag redan håller på att formas till en grå tant som tycker att "det var bättre förr". Deppigt...
Producent

2012-10-25 22:01
Quincy Jones har väl alltid ägt VIBE?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Poet

2012-10-25 23:06
Jag skrev väl inte att han köpte tidningen? Eller skrev jag konstigt? :S Det jag menade var att han som ägare och skapare var tvungen att spotta upp privata pengar för att få skeppet att flyta. Men det sket sig i alla fall, runt 2009-2010 om jag inte missminner mig. Han ville försöka hålla sidan vid liv, fast enbart online. Sen blev de uppköpta och för att vara ärlig så har jag inte brytt mig sen dess.

Jag råkade snubbla över mina hip hop tidningar idag av ren slump haha. Har en ganska märklig collection, jag ska ta en bild sen :)

2012-10-26 09:24
Tycker det är intressant ändå, min Advertising-lärare pratade häromdagen om ämnet tidningar och ifall det är en utdöende mediaform. Han sa att veckan innan hade ungefär 40something tidningar stängts ner. MEN en ca 130 st nya tidningar hade startats. Så uppenbarligen finns det något intresse någonstans. Jag tror inte dagstidningarna kommer hålla speciellt länge, såvida dem inte är någon av de mest kända. Men tidningar som fokuserar på specialintressen hoppas jag verkligen håller.

Eehhh... Trenden har ju pågått ett tag va.... Samma med skivbolag av idag, finns väl bara par tre major biggisar kvar. Alla övriga bolag, lablar, etiketter, personal, mindre artister lägger ner, får sparken... Vissa tar vilket jobb som helst för musik är allt d kan, många startar egna bolag o etiketter osv.. Samma med tidningar, journalister, krönikörer....

Äh, tvärtom. Hur kan du missat vad som hänt och pågått under ett.. typ 10 tal år?
Man måste ut på nätet o leta sig fram, där finns hur mkt som helst, mer än man mäktar med ibland. Men vet vad du menar, saknar själv vinylformatet. Ett konstverk som inte finns, blir deprimerad o frustrerad att det inte finns som åtminstone alternativ då det finns fortfarande ett kommersiellt värde, just kring detta specifikt finns underlag runt om i världen för att även ha vinyl som ett köpalternativ. Vilket man inte kan tro!
Arrangör

2012-10-27 00:55
Inte så att jag är naiv direkt, men man vet aldrig om man missat någon tidning som någon här kan tipsa om. Även ifall tidningen går under om några månader eller mindre. Skadar inte att fråga.

2012-10-27 11:44
Tidningar i the shit. Internet is äckliga, tråkiga kuken. Men hiphopkulturen har väl alltid brytt sig för lite om tidningar, dom bra dyker upp ibland men försvinner lika snabbt medan skittidningar som Source klarar sig.

Finns kanske några:

Respect

http://respect-mag.com/#

Urb:

http://www.urb.com

Pound (är gratis, kanske svår att beställa)

http://www.poundmag.com/

Annars får du väl läsa Vice helt enkelt
http://soundcloud.com/80scrackpolo