"En djurpark är inte ett djurs naturliga miljö. Det spelar ingen roll om djuret har vuxit upp där. Jag formulerade mig kanske lite fel där. Men ja, "om levnadsförhållandena inte är bra" " En stad är inte människors "naturliga" miljö. Jag har svårt och förstå vad du menar med "naturlig" miljö. Och varför det nödvändigtvis är att föredra framför en miljö på en djurpark om miljön på djurparken är bra? Det är väl inte miljön det är fel på. Snarare att djur direkt är tvingade att vara på den miljön. "Men som jag sa tidigare i tråden, det är inte helt säkert att exakt alla djur mår dåligt av att hållas i fångenskap. MEN eftersom det finns en risk att de gör det, så är jag personligen helt emot det." Rent spontant så känns det som ett dåligt argument. känns inte som man bör basera alla sina åsikter på att det finns en risk för någonting om man inte vet hur stor risken är. Priyan "Min matematik och fysiklärare i gymnasiet hävdade alltid att om man har ekonomi att kunna köpa sig produkter som inte är livsnödvändiga har man (indirekt, såväl som individ som en del av ett kollektiv) bestulit någon fattig på dennes/dennas rättighet till ett bättre leverne. Det är ganska tänkvärt." Fast det påståendet är ju enligt mig så indirekt och teoretiskt så att det saknar någon som helst praktisk betydelse. Och i vilken värld har någon människa som helst på jorden "rättighet" till ett bättre leverne? Och vart får människor denna rätt ifrån.? Nej det där påståendet säger ju ingenting egentligen. =) " Det vore förmodligen mycket mer lyckat om man började grunda debatten på logiskt rationella grunder, exempelvis rent matematiska - ur ett vetenskapligt perspektiv." Det finns väl ingen motsättning mellan Moraliska argument som använder emotionella begrepp och logiska och rationella argument? I min mening är bra moraliska argument som använder emotionella aspekter väldigt logiska och rationella. Det jag har sett är snarare att folk som är emot animalisk matproduktion ofta har ganska dåliga argument.