Moderator
2012-10-15 17:18
Det där med hur man blinkar i rondeller.
Hallå, nu måste kärringen i mig få ventilera ut lite gnäll :D Detta handlar om tvåfiliga rondeller där vänsterfilen bara är till för vänstersväng. Hur blinkar ni när ni gör en vänstersväng i en tvåfilig rondell? Jag gör det jag anser vara det enda korrekta sättet att göra det på. Alltså, jag blinkar vänster när jag kör in i rondellen men direkt efter att jag kört förbi den avfarten som blir "rakt fram" för mig när jag kör in i rondellen så blinkar jag höger och byter fil för att sedan svänga av. Förstår ni? =) Ungefär hälften av dom jag ser i trafiken blinkar enbart vänster, och fortsätter blinka vänster när dom byter fil för att sväng ut ur rondellen. Men jag fattar inte riktigt hur folk tänker där? Blinkar man vänster i rondellen så visar man att man ska fortsätta svänga vänster i rondellen, för att sedan blinka höger när man ska svänga av. Svänger man höger så blinkar man höger. Ska man köra rakt fram och det är tvåfiligt, så finns det ingen större anledning att blinka "ur" rondellen när man kör rakt fram för att det är inte ett alternativ att sväng vänster i den yttre filen. Detta tycker jag är glasklart. Nu bor jag iofs i en mindre stad, finns säkert andra varianter av rondeller i större städer som jag inte har nån koll på^^ Vill ni bara örfila mig nu för att jag gnäller på detta? Har jag rätt eller fel enligt er? =)
//TW
Jag håller med dig! Förutom att man blinkar ur sig även om man ska rakt fram. Alla kanske inte är uppmärksamma och ser att du kommer därifrån du kommer så då kanske dom tror att du ska fortsätta i den filen. Jag hatar alla i trafiken. Kör jag bil är jag den ända som kör rätt. Folk är idioter.
Fast vänsterfilen är ju inte bara för dom som ska svänga vänster. Ska man köra rakt fram i rondellen och ut så får man hålla sig i vänsterfilen också. Håller med K-bag angående att blinka även om man ska rakt fram. Helvete vad jag hatar sånna som inte blinkar när dom kör ut från rondeller. Det värsta är inte om man kör bakom personen i fråga, utan om man försöker köra in i en rondell så kör folk ut utan att blinka. Ska det vara så himla svårt att blinka ??!!
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!
Moderator
2012-10-15 18:31
K-bag Jag håller med dig! Förutom att man blinkar ur sig även om man ska rakt fram. Alla kanske inte är uppmärksamma och ser att du kommer därifrån du kommer så då kanske dom tror att du ska fortsätta i den filen. Jag hatar alla i trafiken. Kör jag bil är jag den ända som kör rätt. Folk är idioter. Det här borde stå i bibeln!DGAF Det värsta är inte om man kör bakom personen i fråga, utan om man försöker köra in i en rondell så kör folk ut utan att blinka. Ska det vara så himla svårt att blinka ??!! Det här står redan i bibeln, va?
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Moderator
2012-10-15 22:04
Ajo det e väl sant det där med att blinka när man kör rakt fram. Har bara retat upp mig så mycket på att folk inte blinkar ut sig vid vänstersväng :D Och må dom som inte blinkar höger när dom ska svänga höger brinna i avgrunden. Fyfan när man stannar för att det kommer en bil från vänster som inte blinkar...OCH KÖR HÖGER?!?!?!
//TW
än så länge är det väl bara lag att blinka UR en rondell vad jag vet. men tror att min generation och yngre har lärt sig att blinka innan man åker in i rondellen också... men ni kan ju komma till Australien så ska ni få se på folk som inte blinkar...PLUS vänstertrafik...fucked up shiiiieeet!
tut!
Jag har inte ens körkort men blir skitarg på bilister som inte blinkar ordentligt i rondeller. Det handlar ju i grund och botten om respekt till medtrafikanterna att blinka och sköta trafikreglerna. Det är bara en grej av många som den här gubben irriterar sig på. *arggubbe*
www.nativeswedes.se
Toastare
2012-10-18 20:00
Folk kan inte köra i rondeller, speciellt inte de som tog körkort innan reglerna! Jag kör som du, ska jag till vänster eller tillbaka ut den vägen jag åkte in.... då blinkar jag vänster... och ligger i vänsterfil i rondellen. Avfarten innan den jag ska ut i så blinkar jag höger och glider oftast ut i högerfil. Ska jag rakt över rondellen blinkar jag inte, lägger mig oftast i den fil som passar bäst och blinkar ut till höger avfarten innan min. Ska jag höger så blinkar jag direkt höger. Reglen säger ju att man alltid ska blinka ur.. som ni skrivit, men inte att man ska blinka in. Det tillhör bara sunt trafikförnuft. Hatar när man ska in i rondellen och folk inte blinkar ur sig, så står man där och väntar tills man ser att de svänger ur. Lika mycket hatar jag folk som tror att högerregeln gäller i en rondell och kör rakt in i den när de ser att man blinkar ur för nästa avfart. En annan sak jag stör mig på är folk som tror att de målade pilarna i filerna ersätter deras blinkers. Dvs. står de i en fil som är för vänstersvängare så skiter de i att blinka, eller värre som är för sväng och rakt fram. Står man som mötande trafik och ska då svänga höger och korsa deras körbana så vet man inte att det är en fil för vänstersvängar eller att de ska svänga vänster. Sen hatar jag även de som när två filer blir en inte väntar tills filerna går ihop, utan ska börja byta fil mycket tidigare... inte motorvägspåfart, utan vid t.ex vägarbete. Kön blir så jävla mycket längre och tanken med blixtlås är ju att det ska bli smidigt. så nu är jag lugn.
Jag skyller allt på Emma!
Har inte läst igenom något inlägg då jag blev så jävla arg när jag läste inlägget. Satan vad jag känner igen mig. Har dessa diskussioner med min pappa ibland och jag blir så jävla arg. Ska du rakt fram: Lägg dig allra helst i högerfilen men även vänsterfilen funkar. Du blinkar inte när du kör in i rondellen men du gör det när du ska ut, även om du ligger på högersidan. Det finns inget mer irriterande än att försöka trycka sig in och sen märker man att man hade hunnit om den där horungen till förare bara hade blinkat. Ska du svänga vänster: Lägg dig i vänsterfil och blinka vänster redan på väg in i rondellen. Naturligtvis så blinkar du ut direkt efter att du passerat raktfram-avfarten. Jag kan dock inte se några större problem med att ligga i högerfilen när man ska svänga vänster även då jag själv inte gör det. Ska du höger: Då blinkar du höger som i vilken korsning som helst och fortsätter blinka till du är ute ur rondellen. Vissa tänker antingen: Jag behöver bara blinka ut, eller Jag behöver inte blinka alls(enfiliga) men dessa är oftast bönder som inte förstår att blinkningar även effektiviserar rondellerna och alla parter vinner på det.
Haha överfet tråd :D
At the gates of Eternity...
Moderator
2012-10-18 23:38
Great att man får uppbackning här :D Frågan är bara hur man ska få folk att fatta att man SKA blinka?... =/
//TW
DGAF skrev: Fast vänsterfilen är ju inte bara för dom som ska svänga vänster. Ska man köra rakt fram i rondellen och ut så får man hålla sig i vänsterfilen också.Fast det där är väl bullshit? Så länge det inte är skyltat att man ska ligga i vänsterfilen när man kör rakt fram så ska man väl alltid ligga till höger?
Fan vad folk upprepar sig i tråden förresten.
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
Angående det jag kommenterade så står det på sidan:
Välj det lämpligaste körfältet för din fortsatta resa. Att ligga i vänstra körfältet är oftast inte lämpligast när man ska köra rakt fram då det gör att du blir tvungen att svänga ut ur innerfilen efter första avfarten. Du kör då nästan i form av ett bakvänt S istället för att köra i en båge. Dessutom bidrar det till att bilar som står till höger om dig möjligtvis kan uppfatta det som att du svänger vänster i rondellen vilket kan vara förvirrande. När det är lämpligast att ligga i vänstra körfältet vid körning rakt fram så är det alltid skyltat.
Moderator
2012-10-22 00:01
Håller med helt och hållet, idioter allihopa.
flummithuve skrev: Det finns inget mer irriterande än att försöka trycka sig in och sen märker man att man hade hunnit om den där horungen till förare bara hade blinkat.
time isn't wasted when you're getting wasted .
Alla är rörande överens ändå möter man nästan i varje rondell folk som vägrar blinka ur...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare
2012-10-22 19:35
scrotum, man ligger ju då i vänsterfil och kör bara över höger körfält rakt ut i vänster körfält dit man ska. Finns ju ingen regel som är att du måste blinka ut dig i höger körfält först för att köra ut. Dessutom släpper du ju då folk som kommit från påfarten innan och blinkar ut sig åt höger direkt. Och du undviker ett onödigt körfältsbyte senare. I Stockholm lär man sig det rätt snabbt.. eftersom man hela tiden ligger i det körfält som passar bäst för fortsatt resa som du skriver om det är under 70km/tim. Fast det känns som en mindre viktig grej. Och ofta är det ju skyltat att du kan ligga i höger fil för att svänga vänster. Har aldrig sett att det är skyltat att du kan köra vänster körfält för att köra rakt fram, eftersom det redan är tillåtet enligt trafikreglerna.
Toastare
2012-10-22 19:42
Lösa det gör vi enklast genom att krocka med de som inte blinkar! jag brukar prata med ful röst i bilen och säga typ "hej jag är helt dum i huvudet för jag kan inte använda blinkers" ..och sen prata lite med mig själv. Så är det glömt sen.
Moderator
2012-10-22 20:11
Hur jag reagerar beror helt på mitt humör. Men är jag påväg hem från jobbet så skriker jag ofta jävligt högt när jag anser att någon inte följt de "regler" som jag anser är självklara =) Inte för att det blir bättre alls efter ett sånt utbrott, inte alls faktiskt. haha
//TW
BountyBoo skrev: scrotum, man ligger ju då i vänsterfil och kör bara över höger körfält rakt ut i vänster körfält dit man ska.När ingen annan trafik är i närheten så funkar detta bra, men jag tog för givet att det skulle vara andra trafikanter i anslutning till rondellen.
Finns ju ingen regel som är att du måste blinka ut dig i höger körfält först för att köra ut. Tråden verkar rörande överens om att det inte är regler utan sunt förnuft det handlar om. Den enda regeln som har fastställts här är ju att man ska blinka ut ur cirkulationsplatsen. Enligt vanligt bilvett ska man lägga sig i ytterfilen i samband med refugen efter senaste utfart, självklart anser jag också att man ska blinka höger när man gör detta samt titta i backspeglar och döda vinkeln.
Har aldrig sett att det är skyltat att du kan köra vänster körfält för att köra rakt fram I Varberg finns denna skyltning på många platser.
Toastare
2012-10-23 13:12
Jag missförstod nog där.. men som du säger, kör någon i rondellen i högerfilen så kan man ju inte köra ut direkt i vänster pga blockeringsregln. Utan man får göra körfältsbyte efter man kört ur rondellen. Men är jag ensam i rondellen eller ser att de som kör in ska ut höger direkt.. då ligger jag kvar i vänster och kör ut i vänster. Annars håller jag med dig. Skyltningen har jag nog också fel om... finns ju de med två pilar som visar rakt fram.
Det är svårt att diskutera sånt här i text och samtidigt undvika missförstånd. Stackars körteoriboksförfattare.
Toastare
2012-10-26 13:59
Ja, jag tog körkort i somras. Gillade teoriboken "Hej du är nu 16 år och har ditt körkortslämp i handen"...eh, nej? ;) Fast teoriboken är ändå enkelt skriven. Jag är lokförare och järnvägsreglerna eller JTF (Järnvägsstyrelsens trafikföreskrifter) läser man in på 1,5 år och är skrivna så det knappt går att stryka allt (och då ändrande de ändå 2009 från rena lagtexter som gick att tolka på 10 olika sätt) I teoriboken tyckte jag att kanske 2/3 var överflödig "konversationstext" eller vad man ska kalla det. Men det är ju för att en 16 åring också ska kunna förstå. Det sköna är att på järnvägen har jag aldrig behövt bry mig om andra idioter.. :)
Graffare
2012-11-03 11:02
i vanliga fall är enbart vänstra filen för vänstersdväng...då¨blinkar jag bara höger när jag ska ut ur rondellen.
They called me Mr. Glass
Skithöna Det är såna som dig som får såna som mig att bli irriterade ;)
Toastare
2012-11-04 00:25
co.sign på det scrotum
Graffare
2012-11-07 19:04
varför blir ni det...bara att kolla pilarna i filen, vänster pil = enbart vänstersväng
They called me Mr. Glass
I trafiken kan man inte vara för övertydlig och du kan aldrig vara säker på att andra förstår sånt som du ser som självklart. Dessutom är det inte bara bilarna bakom dig som ska förstå vad du håller på med, utan även de bilar som är beredda att köra in i rondellen.