I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bailat straff i Spanien - Påföljder?

Övrigt - Blandat

   

2012-07-10 15:32

Bailat straff i Spanien - Påföljder?

Hej whoa!
Jag tänkte lägga tråden här. Mest för att det var så längesedan jag utnyttjade den här sidan av internet. Finns det någon som är kunnig inom juridik?

Frågeställning:

Satte mig i en situation i Spanien vilket resulterade i rättegång och en påföljd på 300 plus lite andra kostnader. Gissar att det hamnar mellan 500-600€ allt som allt.

Dagen efter rättegången flyttade jag hem till Sverige igen utan att hämta ut domen i fråga.

Min polare som blev frikänd var i dagarna och hämtade ut sin "dom" och blev då upplyst om att om man inte hämtar ut domen är det som att avvika från rättegången i sig, vilket kan resultera i 21 dagars fängelse (alternativt höga böter, gissar jag).

Givetvis har dom mitt fullständiga namn och passnummer, men inga uppgifter kring adress i Sverige. Detta skulle självklart inte hindra myndigheterna att kunna hitta mig om dom nu skulle vilja. Vilket jag dock starkt betvivlar.

Ponera att jag inte har något med spanska snuten eller rättsväsende att göra på några år, vad kan hända?

Min teori är att jag ev nekas inträde i landet under ett par år? Har en del polare som råkat ut för just detta, och även om brottsrubriceringen i det här fallet är en aning annorlunda än vad som är brukligt inom mina kretsar ligger straffskalan på ungefär samma nivå.

Brottet i sig är inte särskilt allvarligt och målsägande i målet poängterade under förhandlingarna att hon egentligen inte vill se mig straffad. Lite underligt att då dra mig till rättegång istället för att försöka lösa det utanför.
Men hey, det är alltid kul att testa hur rättvisan jobbar i andra länder. Domaren hade roliga kläder, det enda som saknades var peruken. Dessutom var min tolk lite sådär, vilket skapade en del roliga missförstånd.

Vad tror ni? Är jag inne på rätt bana?

BACTERIAZZZZZZ

spliff macht frei