I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bailat straff i Spanien - Påföljder?

Övrigt - Blandat

2012-07-10 15:32

Bailat straff i Spanien - Påföljder?

Hej whoa!
Jag tänkte lägga tråden här. Mest för att det var så längesedan jag utnyttjade den här sidan av internet. Finns det någon som är kunnig inom juridik?

Frågeställning:

Satte mig i en situation i Spanien vilket resulterade i rättegång och en påföljd på 300 plus lite andra kostnader. Gissar att det hamnar mellan 500-600€ allt som allt.

Dagen efter rättegången flyttade jag hem till Sverige igen utan att hämta ut domen i fråga.

Min polare som blev frikänd var i dagarna och hämtade ut sin "dom" och blev då upplyst om att om man inte hämtar ut domen är det som att avvika från rättegången i sig, vilket kan resultera i 21 dagars fängelse (alternativt höga böter, gissar jag).

Givetvis har dom mitt fullständiga namn och passnummer, men inga uppgifter kring adress i Sverige. Detta skulle självklart inte hindra myndigheterna att kunna hitta mig om dom nu skulle vilja. Vilket jag dock starkt betvivlar.

Ponera att jag inte har något med spanska snuten eller rättsväsende att göra på några år, vad kan hända?

Min teori är att jag ev nekas inträde i landet under ett par år? Har en del polare som råkat ut för just detta, och även om brottsrubriceringen i det här fallet är en aning annorlunda än vad som är brukligt inom mina kretsar ligger straffskalan på ungefär samma nivå.

Brottet i sig är inte särskilt allvarligt och målsägande i målet poängterade under förhandlingarna att hon egentligen inte vill se mig straffad. Lite underligt att då dra mig till rättegång istället för att försöka lösa det utanför.
Men hey, det är alltid kul att testa hur rättvisan jobbar i andra länder. Domaren hade roliga kläder, det enda som saknades var peruken. Dessutom var min tolk lite sådär, vilket skapade en del roliga missförstånd.

Vad tror ni? Är jag inne på rätt bana?

BACTERIAZZZZZZ

spliff macht frei

2012-07-11 00:18
Jag skulle kollat på flashback om jag var du..

2012-07-11 02:00
Du måste ju berätta vad du bli åtald för? :)

2012-07-11 12:47
Min teori är att jag ev nekas inträde i landet under ett par år

asså, om du undviker straff kan det nog bli värre än så. fast å andra sidan så finns kanske inte ett så bra system för att hålla specifika svenska medborgare utanför landet
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2012-07-11 14:01
FB är inne på samma bana som mig.

Min erfarenhet av spanska snutar och rättssystem är överlag rätt bra. Med bra menar jag från min sida av lagen alltså.

Hade en skön diskussion i klassisk La Haine stil med snuten när dom plockade mig för diverse skit innan den här incidenten.
spliff macht frei

2012-07-11 14:02
Von-Simon

Vad jag stod åtalad för är rätt ointressant och går förmodligen att lista ut om man hängt på whoa ett tag ;)

Det intressanta är vad jag kan få för påföljder så här efteråt.
spliff macht frei

2012-07-11 15:24
Skulle gissa att du blir dömd i din frånvaro och att det är alldeles för låg straffsats för att de ska orka lyfta ett finger om du stannar utanför Spanien. Däremot kan det nog vara en god idé att hålla dig borta från Spanien om du sen har ett fängelsestraff som ligger och väntar på dig.
"jag har fin hår. som en waterfall."

2012-07-11 16:13
Alltså, jag är redan dömd.
Det handlar om nåt så meningslöst som att hämta ut domen och förmodligen sätta en kråka på skiten.
spliff macht frei
Groupie

2012-07-11 16:19
fixa det och slipp problem i framtiden?
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Producent

2012-07-11 16:31
fixa det och slipp problem i framtiden?

2012-07-11 16:39
Har inte pengar till att åka ner för att hämta ut en dom.
Åkte hem av just den anledningen.

Skippa moralkakorna.
spliff macht frei

2012-07-11 16:47
prova att använda spanska ambassaden eller konsulat om det finns närmare;)

ett telefonsamtal har du råd med;)

-Mark Twain
Rappare

2012-07-11 18:16
Ja du lär ju kunna få papprena hemskickade, rätt skumt om du behöver vara där fysiskt för att göra klart den biten..
Keep your opinion to yourself nigga no one asked you

2012-07-11 19:08
Ringer ett anonymt samtal och kollar upp hur det ligger till och tar det därifrån :)

Tackar, bockar, niger och spöar en pensionär.
spliff macht frei

2012-07-11 19:37
du behöver inte ringa anonymt. det kan till och med bli rätt omöjligt om du inte uppger vem du är.

jag är ganska säker på att dom kan skicka domen till dig. dom måste dock få veta att du vill ha den på någon plats. platsen brukar behöva vara den man är folkbokförd på eller vad det kallas.

och som sagt, va inte anonym när du pratar med dom. att vara öppen och trevlig smörjer dom flesta små byråkrati-hjärtan;)

-Mark Twain

2012-07-11 21:18
Min erfarenhet säger det motsatta.
"Om du bara säger som det är blir allt så bra, så bra"

Right.

Jag ringer och kollar hur regelverket är generellt. Om jag måste vara på plats för att hämta ut domen finns ingen anledning att byråkratin har onödigt mycket koll på vem jag är. Om jag får positiv respons kan jag dra på charmen i nästa samtal istället.
spliff macht frei

2012-07-11 22:31
Jaaahaa!!! Så jag får inte spekulera om vilket brott som begåtts men bacteria får säga att hon ska spöa pensionärer....

2012-07-13 17:26
Att kontakta en Svensk Advokat i Sverige som kan spanska rättsväsendet vore väl rimligast och säkrast ändå.

Då kommer du direkt till någon som har kunskap inom området och som står på din sida.
Jag skulle inte lita på någon ambassad nisse som avlönas av Spanska staten om jag var dömd av spanska rättsväsendet.