I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ämnet propnanolol gör människor mindre rasistiska

Övrigt - Blandat

2012-07-10 14:41

Ämnet propnanolol gör människor mindre rasistiska

Hittade en väldigt intressant forskning där personer som fått ta propnanol ( som bland annat ges till personer med högt blodtryck och även för att hjälpa människor med postraumatiskt syndrom ) fått delvis mindre rasistiska åsikter.

Forskarna menar att det främst är rädsla som gör människor rasistiska ( no shit liksom ) och att detta ämnet, på något sätt som jag inte förstått, hjälper kroppen att hantera rädslan.

The main finding of our study is that propranolol significantly reduced implicit but not explicit racial bias. This supports our hypothesis that noradrenaline-mediated emotional responses play a role in the generation of implicit negative racial attitudes, and supports prior theorising suggesting a greater affective component in implicit attitudes

http://www.springerlink.com/content/63v2561264075373/fulltext.html

Jag blev själv inte chockad när jag läste det. Har alltid haft känslan av att folk som är rasistiska har nått emotionellt problem. Samtidigt som jag hade tyckt det var sjukt om man började ge medicin till dessa människor. Ska vi liksom börja medicinera åsikter nu?

Vad tänker ni?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.