I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ska folk som inte vill behöva jobba?

Övrigt - Blandat

   

2012-06-28 16:18

Ska folk som inte vill behöva jobba?

Jag startade den här tråden efter att jag blivit inspirerad av en liknande tråd på flashback, men eftersom jag inte får posta där så vänder jag mig hit.

Det finns ju människor som uppenbarligen trivs med sitt jobb och de ska såklart få arbeta bäst dom vill. Men dom personer som inte trivs på sina jobb eller kanske inte trivs med att utföra arbeta överhuvudtaget, varför ska vi tvinga dom till arbete?

På Flashback verkade en stor del vara överens om att, om man inte jobbar ska man inte få några pengar av samhället. För ingen vill försörja "äckliga parasiter" som inte bidrar med någonting till samhället. Och jag tror att de flesta människor förmodligen känner så.

Idag så har samhället spridit sig till i princip varenda hörn på vårt jordklot. Och man får enligt lag, inte bara bosätta sig vart som helst och försörja sig själv. Någon annan äger redan marken. (vem eller vad som sedan gav dessa individer rätten till en del av jordklotet har jag ingen aning om.)
Detta betyder att det inte finns någon plats för dig som individ om du inte vill vara en del av samhället. Det blir alltså ett krav att vara med i samhället. Det finns ingen väg ut om du inte först jobbar dig igenom samhället, och sedan drar dig ur när du ligger på toppen. (dessa personer är väl i så fall de riktiga parasiterna?)
Idag är det dessutom brist på jobb, så du måste jobba för att få ett jobb så att du kan få jobba. Man ska inte bara slava sönder sig för samhällets skull, man ska vara glad för chansen att få göra det också.

En annan sak jag tänkte på var att den struktur som vårt samhälle idag har, är mer framgångsrikt ju mer resurser vi utvinner och ju mer vi konsumerar. Så ju snabbare vi förstör jorden, destå mer framgångsrikt är samhället.
Detta i sig är ett parasit beteende, och då kan man ju fråga sig vem som egentligen är parasit? Är det individen som vägrar bidra till samhället, eller är det samhället?

Tänk då istället om vi hade en "medborgarlön". Du har rätt till husrum och mat, men thats it. Då skulle de personer som ville jobba kunna fortsätta med det, och andra kan ligga under ett träd och titta på molnen hela dagarna eller vad dom nu går igång på.
Och jag lovar att även om säkert 99% av alla dessa människor inte skulle bidra med någonting, så skulle den sista 1% komma på så storslagna idéer att det skulle väga upp för alla andra.

Så vad ger kollektivet rätten att bestämma vad individen ska göra med sin tid?
Och om kollektivet anser sig ha äganderätt över hela jordklotet, är det inte kollektivets skyldighet att bidra med plats åt de som inte vill, kan eller orkar vara med?

No hating please! :)

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.