I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

läsk upphällning?

Övrigt - Blandat

2012-05-17 20:22

läsk upphällning?

Om man häller upp cola och där är mycket kolsyra så det skummar mycket. Tror ni att om man häller upp saktare så får mer automatiskt mer cola för att det skummar mindre?

2012-05-18 09:20
att du häller upp så det skummar mindre betyder väl ändå inte att du får med cola, bara att det är mindre skum precis när du hällt upp.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Battlerappare

2012-05-18 11:17

2012-05-18 12:50
Du tror att kolsyran gör så att läsken förångas?
:D
Redaktionen

2012-05-18 13:20
Klot-Einar skrev:
Du tror att kolsyran gör så att läsken förångas?

ja, och så röker han hasch.
namaste

2012-05-20 11:41
ÅderpåleOne
Men det börjar med en joint!
Don't!

2012-05-21 15:37
ja, klot-einar. exakt. kan detta stämma?

2012-05-22 02:17
ja, klot-einar. exakt. kan detta stämma?

jag har suttit och funderat på detta ett bra tag nu... först tänkte jag dumförklara dig.. men iom att man tillsätter kolsyra så borde drycken få en högre densitet än en cola utan kolsyra... Det betyder att en cola utan kolsyra borde ha en fastare struktur vilket i sin tur gör att man rent teoretiskt sätt får mer cola om man inte har kolsyra i sin cola(om colan ska uppmäta samma mängd i ett glas tex)....

men till frågan...
I en Coca-Cola burk så finns det från början en mängd cola(då räknar vi kolsyran som cola också).
Om du skulle hälla från en hög höjd så kommer mer energi att frigöras från kolsyran när den slår i glaset, vilket gör att partiklarna rör sig längre. Detta betyder då att det med stor sannolikhet studsar ut mer kolsyra från glaset än om du hällt försiktigt. Eftersom vi räknar kolsyran som en del av colan så stämmer alltså ditt påstående!

(Du förstår säkert själv att detta är en marginell skillnad)

som tidigare talare, det börjar med en joint och övergår sedan i hasch.. hur fan skulle jag annars vara så här smart!!
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2012-05-22 02:29
rättelse: men iom att man tillsätter kolsyra så borde drycken få en högre densitet än en cola utan kolsyra...
den får självklart lägre densitet med kolsyra...
Ju högre densitet ett ämne har desto större är mängden massa per volymenhet...
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...