I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Istället för potatis?

Övrigt - Blandat

2012-05-02 17:43

Istället för potatis?

Har mer eller mindre förbrukat min månadsbudget för maten och tänkte i samband med det testa en lite annan kost resten av den här månaden. Är en ganska stor potatiskonsument och gillar "matig" mat, d.v.s. gärna ganska stora bitar av allt och mycket dessutom, äter mig ofta proppmätt och har inga planer på att sluta med det heller, däremot så behöver det ju kanske inte vara några kaloribomber som potatis ju är.

Har tittat lite närmare på detta med korn och känner att det kanske kan vara ett bra alternativ, speciellt eftersom jag äter ganska traditionellt om man så vill med köttbit och (i vanliga fall) potatis, lite smak i form av sås och sallad. Vilket korn/gryn ger mest valuta för pengarna?

Jag är även galen i olika wokar, finns det något bra substitut för nudlarna? Inte för att det är dyrt direkt men det finns kanske nåt ännu bättre där ute?

Någon?

Intressepenisen hårdnar!
Hangaround

2012-05-02 18:01
Moghrabiah som är couscous fast i ärtstorlek. Svingott och lite tuggigare än couscous, SUVERÄNT till wok.

2012-05-02 18:05
Detta säljs på typ ICA, Coop o.s.v.?
Intressepenisen hårdnar!

2012-05-02 18:08
Verkar så ser jag nu, det ser ut som ett bra tips. Prismässigt, då? Inget rån?
Intressepenisen hårdnar!

2012-05-02 18:08
Drygt o.s.v.?
Intressepenisen hårdnar!
Hangaround

2012-05-02 18:20
Det gör ju det!

Rån vettefan, inte nudelbilligt men som vanlig couscous.

Kolla upp amaranth, kamutvete och matvete också.

Hangaround

2012-05-02 18:22
Drygt för att det innehåller mer fibrer (oh well kanske inte moghrabiahn) och mättar mer och längre.

2012-05-02 18:22
Tackar!
Intressepenisen hårdnar!
Hangaround

2012-05-02 18:25
Ja tack

2012-05-02 18:36
Matvete är en goding, minns jag rätt (var ett tag sen jag åt det) så är kornen i storlek med majskorn ungefär. Föll mig i smaken iallafall.
Admin

2012-05-02 19:53
Potatis är ju billigt, om det är spara pengar som gäller borde du ju snarare välja bort köttbiten. Gröna linser lär vara mest protein för pengarna.
Carl Only Bildt 4 Cuban Linx
http://matiasrankinen.wordpress.com
Missa inte världens bästa radioprogram Starka Personligheter.
Hangaround

2012-05-02 19:57
låt mannen ha sitt kadaver ifred!

2012-05-02 20:13
Testosteron: ja, inte är det någon jätterånare så direkt men jag vill prova nåt lite nyttigare också, underströk kanske inte det tillräckligt ser jag nu.
Intressepenisen hårdnar!
Admin

2012-05-02 20:20
Aha, jag kanske missförstod. Men testa matvete istället för potatis som anenkefali, det är riktigt gott och tuggigt!
Carl Only Bildt 4 Cuban Linx
http://matiasrankinen.wordpress.com
Missa inte världens bästa radioprogram Starka Personligheter.
Groupie

2012-05-03 01:24
morot?
hej potatis är du gratis?
Redaktionen

2012-05-03 09:36
Som fler har tipsat om, matvete. Väldigt mättande och riktigt gott.
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2012-05-06 22:02
Ni som skriver matvete, följer ni bara receptet på paketet? Dvs koka i typ 15 minuter?
För har själv provat matvete istället för ris och det gick helt seriöst inte att äta. Så himla osmakligt var det.

Annars ´kanske broccoli och blomkål kan vara nått? Dock kmr du behöva äta en hel del för att få samma mättnadskänsla som potatis.
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!
Poet

2012-05-06 23:00
RIS! God damnit !
"life's a garden, dig it."

2012-05-06 23:36
Jag älskar att koka stora bitar morot och stora bitar rödbetor. Diverse rotfrukter är fan skiten!

Matvete har jag ej provat, mathavre gillar jag däremot, prova det med!
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.
Admin

2012-05-07 02:54
Moghrabiah är jättegott och har trevlig konsistens men direkt billigt är det ju inte. Ett paket kostar väl lite mer än ett vanligt paket couscous, men om det senare är 1kg för ca 20-22:- så är ett pkt moghrabiah på kanske 325g för 25-30:-. Så kiloprismässigt är det ganska dyrt men är som sagt gott (vilket även couscous är).

Diverse vetesorter använder jag själv aldrig men det kanske man borde, det är gott. Quinoa är också riktigt bra så länge du ser till att hälla på lite olja när det är färdigt. Annars smakar det lätt tidningspapper.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2012-05-07 14:24
Som så många andra slår jag ett slag för ris. I Uppsala finns det en utländsk grossist som när (och om) man handför sig rätt (läs: swagger) även sägs sälja till privatpersoner. Det är då stora emballage i en slags tygväv, formade som kassar. Två, fem och tio kilo, känner jag till. Han jag tänker på är bl.a. leverantör för Överskottsbolaget, men jag föreslår att du vänder dig direkt till honom för att få de bästa priserna. Kan även nämna att ris har en riktigt bra hållbarhet. Har du ett bra förvaringsutrymme kan du hamstra kopiösa mängder.
Poet

2012-05-07 15:04
Jag personligen har lagt ner vitt ris och äter det enbart om jag är bortbjuden någonstans. Hemma kör jag bara på bulgur. Mycket godare och nyttigare!
At the gates of Eternity...

2012-05-07 16:53
Finns en afrikansk rätt fufu. Den är övergod med rätt gryta till och görs av cassava.

2012-05-07 17:10
Det får gärna inte bli FÖR obskyrt, har inte så mycket exotiska butiker i Östersund.
Intressepenisen hårdnar!

2012-05-07 17:10
Alla tips har dock varit välkomna! Det verkar vara gryn som gäller.
Intressepenisen hårdnar!
Poet

2012-05-07 18:11
Bulgur hittar du i alla butiker nuförtiden :) Billigt också, jag köper en stor 5 kilos påse för 60 spänn, räcker i en månad :)

Koka det med buljong så blir det tusen gånger godare också! :)

2012-05-07 18:30
5-kilos säck skulle vara nåt, skulle jag lessna kan jag mata fåglarna med resten.
Intressepenisen hårdnar!
Poet

2012-05-07 19:14
Eller spara det till nästa månad? :)

2012-05-07 19:26
Kan vara värt ett försök.
Intressepenisen hårdnar!
Admin

2012-05-07 23:00
Om du blandar bulgur med lite mosade kikärtor, kryddar med t ex timjan, muskot, salt och peppar, så får du en massa du lätt kan rulla till bollar. Stek dem. Liknar falafel rent utseende-, konsistens men inte riktigt smakmässigt. Riktigt gott iaf, speciellt med lite tomatsås till.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Groupie

2012-05-09 23:59
BC99 skrev:
Bulgur hittar du i alla butiker nuförtiden :) Billigt också, jag köper en stor 5 kilos påse för 60 spänn, räcker i en månad :)

Bulgur är grymt. Funkar också att slänga in lite gurkmeja när man kokar det så smakar det gott och får inte så trist grå/beige färg...
That was bullshit, I'd never say no bullshit like that... Glad I don't live none of that bullshit, that shit is absolutely bullshit!
Bullshit.
Poet

2012-05-10 00:06
Ska testa det! :)

2012-05-10 00:36
jag brukar koka sötpotatis, broccoli och sparris och äta till kött/fågel.

Riktigt gott

2012-05-10 02:21
Rahamadjan av GU-PA!
Graffare

2012-05-10 18:21
Storkok och infrysning av bönor, exempelvis sojabönor vars näringsvärde är extremt och dessutom väldigt billigt om du kokar själv. Om du käkar ris kan du blanda ut med linser av valfri färg. Fullkornsgröt till frukost och mellis, vill du skippa den dyra sylten kan du köra lite lätt med socker och kanel. Rotfrukter är ju annars grymt, går också bra att frysa in i t ex soppform.
My stomach got young dead orphans in it
I eat from trash cans at abortion clinics
-Jus Allah

2012-05-16 14:38
du kan ju äta rotfrukter såsom palsternacka, morötter, sötpotatis osv, bara kasta in med lite timjan, vitlök och olja in i ugnen och så blir det ju jättegott :p
billigt är det också

men om du vill spara pengar skulle jag tipsa om att följa säsongen bara..

2012-05-16 14:40
SuneSkunk skrev:
BC99 skrev:

Bulgur är grymt. Funkar också att slänga in lite gurkmeja när man kokar det så smakar det gott och får inte så trist grå/beige färg...

när jag jobbade på en restaurang på djurgårn lärde en indie mig att bulgur skall kokas med: salt, grönsaksbuljong, gurkmeja och limeblad :) blir gott faktiskt!