I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Gör materialism människor fördummade?

Övrigt - Blandat

2012-04-30 09:46

Gör materialism människor fördummade?

Såg precis en intervju med en tjej som växt upp i nigeria och började undra. Vad jag har märkt så verkar människor som lever under lite tuffare omständigheter fundera mer över livet och vara "visare" än många människor som lever i västerlandet.

Jag har själv alltid känt mig lite utanför eftersom jag alltid velat tänka djupare och aldrig riktigt kunnat relatera till det västerländska livet, även fast jag är född här. Varför jag är sån tror jag är för att mitt liv inte alltid varit enkelt. Har växt upp i en fattig familj med två psykiskt sjuka föräldrar, så jag har fått lära mig uppskatta andra saker än materialism och charter-resor till thailand. Eftersom jag har dealat rätt mycket med mig själv så är jag faktiskt lycklig nu, även fast jag inte är varken framgångsrik eller har mycket pengar.

Så då tänker jag, gör materialism människor dumma? Kan det vara så att dom som faktiskt har det lite tuffare egentligen är lyckligt lottade eftersom det tar dem djupare in i sig själva?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2012-04-30 10:05
Detta är något jag snackat om de senaste 5-6 åren och materialistiskt tänkande har alltid äcklat mig. Idioter som postar allt skit de någonsin köpt, på Facebook tex. Fan bryr jag mig om att du har den senaste iPaden för tex?

Jag ser verkligen materialistiska ting som inget än just materialistiska. Det går att ersätta. Det gör det alltid. Riktiga vänner och familj som bryr sig om en däremot, det är inget jag tar för givet.
At the gates of Eternity...
Manager

2012-04-30 10:22
Menar du att intelligens och lycka går hand i hand?

Fast du använder ordet vis, det är inte direkt intelligens. Däremot är väl dum motsatsen till smart. Smart och intelligent är väl synonymer till varandra?

Jag blir förvirrad.

Vilket fall, jag tror inte att en iPad eller en fet bil nödvändigtvis gör en människa mindre vis. Däremot tror jag att många människor blir förblindade av sin ha-vilja och sitt ego att de inte prioriterar att fundera över livets mysterier utan istället försöker komma på mål och medel för att kunna införskaffa de prylar de tror sig vilja ha.
Redline!
Poet

2012-04-30 10:38
Vilket fall, jag tror inte att en iPad eller en fet bil nödvändigtvis gör en människa mindre vis. Däremot tror jag att många människor blir förblindade av sin ha-vilja och sitt ego att de inte prioriterar att fundera över livets mysterier utan istället försöker komma på mål och medel för att kunna införskaffa de prylar de tror sig vilja ha.

Octagon sa det 1000 gånger bättre än vad mitt morgontrötta arsle sa, så jag sätter en +1 där.

2012-04-30 10:50
Det är väl ingen som tror att ett konstant ha-begär är någonting endelat positivt, egentligen. Det Aristotelianska måttfullhetsidealet har alltid varit viktigt för mig personligen. Jag har ingen bil, inget hus, och jag läser mina böcker analogt, eftersom jag trivs med att ha det så. Men jag tycker inte att problemet på något sätt är bättre diskuterat någon annanstans än inom den västerländska filosofin, i alla fall inte till min kännedom.

De människor jag kan räkna upp som offrar sina familje- och vänskapsband för en "materiell livsstil" är trots allt oerhört få.

Min generella uppfattning är att materialismen finns överallt. Den största skillnaden på fattigare och rikare länder är att "vi" har uppnått en levnadsstandard där materialismen blir fysiskt påtaglig. Jag tror att man måste döma (starkt ord) en människa efter hur vederbörande agerar när det "dåliga" alternativet är ett relevant vägval.

På temat:

2012-04-30 11:34
octagon

Menar du att intelligens och lycka går hand i hand?

nej. Man behöver inte vara intelligent för att vara lycklig, tror jag iaf. Jag är inte super intellektuell, men jag kan vara lycklig utan att basera det på något utanför mig.

Fast du använder ordet vis, det är inte direkt intelligens. Däremot är väl dum motsatsen till smart. Smart och intelligent är väl synonymer till varandra?

Jag skrev "vis" inom citations-tecken för jag visste inte vilket ord som egentligen passade bäst :P

Jackfalk

Min generella uppfattning är att materialismen finns överallt. Den största skillnaden på fattigare och rikare länder är att "vi" har uppnått en levnadsstandard där materialismen blir fysiskt påtaglig. Jag tror att man måste döma (starkt ord) en människa efter hur vederbörande agerar när det "dåliga" alternativet är ett relevant vägval

Kan hålla med dig där. Det finns ju människor som har en god levnads-standard och ändå inte blivit ha-galna eller giriga eller baserar lyckan på hur mycket dom tjänar och köper, och det finns de som lever väldigt fattigt och avundas alla rika människor och aldrig inser att man inte behöver vara rik för att vara lycklig.

Fast någonstans har jag ändå fått för mig att svåra omständigheter gör att människor ifrågasätter sig själva mer än de som haft det väldigt enkelt i sitt liv och levt utan motstånd. Men jag kan ha fel.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Redaktionen

2012-04-30 13:18
ha-begäret sätter empatin för andra människor i andra hand. EQ är intelligens. utan den hade vi inte överlevt. framgång är din grannes lycka, något som inte riktigt uppmärksammas i kapitalismens högborg västvärlden.
namaste

2012-04-30 13:26
Självklart har du rätt. Konsumtionskulturen vill inte att du ska tänka bara köpa och bli fördummad så du lättare blir en slav.
??? ???

2012-04-30 15:37
JackFalk skrev:
+1

Bra inlägg och klockren bild :D.

I Sverige har vi bra standard både materiellt och intellektuellt(tänker på demokrati, jämställdhet osv)
Det är väl åtminstone delvis ett bevis för att dessa saker inte är direkta motsatser.

2012-04-30 16:54
framgång är din grannes lycka

word!

Jag kom o tänka på en kompis berättade att hon var i nått u-land, minns inte vilket, där man aldrig skulle säga "vilken fin... du har" eftersom dom alltid gav bort det man tyckte var fint, även om dom var fattiga. Snacka om att ha insett innerbörden av att inte lägga någon vikt på prylar...

2012-05-01 21:31
Fast det där lät ju bara ännu mer efterblivet än våran julklappshets.
Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu

Poet

2012-05-02 17:49
Clark: Jag håller med dig, men det har ändrats (till det värre) faktiskt. Folk pustar ut och säger att man är glad att Jante börjar dö, men det har inget med Jante att göra i min åsikt.

2012-05-02 18:45
AneekDivine

Jag kom o tänka på en kompis berättade att hon var i nått u-land, minns inte vilket, där man aldrig skulle säga "vilken fin... du har" eftersom dom alltid gav bort det man tyckte var fint, även om dom var fattiga. Snacka om att ha insett innerbörden av att inte lägga någon vikt på prylar...

Om man aldrig skulle säga det så är det väl jävligt enkelt att låta ädel och givmild? T ex så skulle ju någon kunna hälsa på hemma hos mig, men i dörren står en god vän och förklarar att jag ger bort allt jag har om gästen säger att det är fint, så det ska gästen aldrig säga... Hoppas orimligheten syns. För övrigt undrar jag om det skulle fungera på allt i det landet, exempelvis "Vilken fin dotter/fru du har" eller "Vilket fint hus du har".

2012-05-02 20:43
Om man aldrig skulle säga det så är det väl jävligt enkelt att låta ädel och givmild? T ex så skulle ju någon kunna hälsa på hemma hos mig, men i dörren står en god vän och förklarar att jag ger bort allt jag har om gästen säger att det är fint, så det ska gästen aldrig säga... Hoppas orimligheten syns. För övrigt undrar jag om det skulle fungera på allt i det landet, exempelvis "Vilken fin dotter/fru du har" eller "Vilket fint hus du har".

Jag ser det inte så. Vi i väst-världen samlar på oss saker, släpar med dem överallt och skyddar dem med våra liv, trots att det bara är just saker som är ersättningsbara. Jag ser det som att människor där inte bygger hela sin identitet kring vad dom äger som vi gör, och därför har lättare att släppa saker. Att börja dra in familje-medlemmar kändes lite väl dramatiskt :P

2012-05-03 09:39
AneekDivine

Jag ser det som att människor där inte bygger hela sin identitet kring vad dom äger som vi gör, och därför har lättare att släppa saker

nu låter jag förmodligen väldigt bitter och dryg. men hela grejen med att bygga sin identitet kring vad man äger bygger ju på att man äger nånting som många andra vill ha? jag tror nog att de "rika" i fattiga länder/samhällen bygger sin identitet lika mycket på sina statusprylar som folk i den rika världen. jag har åtminstone aldrig sett/hört/läst någonting som får mig att tro annorlunda. Det är en fin tanke, men jag tror dessvärre att den är djupt rotad i den västerländska idéen om "den ädle vilden". men vad vet jag.

Så då tänker jag, gör materialism människor dumma? Kan det vara så att dom som faktiskt har det lite tuffare egentligen är lyckligt lottade eftersom det tar dem djupare in i sig själva?

jag tror ju faktiskt inte att materialism gör människor dumma, även om jag är väldigt frestad att hålla med när jag hör folk prata. däremot tror jag på att människor som har det lite tuffare har det lite bättre. men vad "lite tuffare" innebär är ju ett ganska svårdefinierat begrepp.

själv drömmer jag om att göra som thoreau och dra ut i skogen. fast med ett eget litet kraftverk så jag kan ha kyl o frys, ladda min iphone och använda min dator.. =)
 I try to stay uplifted so that bullshit can pass me

2012-05-03 10:07
nu låter jag förmodligen väldigt bitter och dryg. men hela grejen med att bygga sin identitet kring vad man äger bygger ju på att man äger nånting som många andra vill ha? jag tror nog att de "rika" i fattiga länder/samhällen bygger sin identitet lika mycket på sina statusprylar som folk i den rika världen. jag har åtminstone aldrig sett/hört/läst någonting som får mig att tro annorlunda. Det är en fin tanke, men jag tror dessvärre att den är djupt rotad i den västerländska idéen om "den ädle vilden". men vad vet jag.

De rika människorna i den fattiga världen bygger säkerligen sin identitet kring vad dom äger, fast nu pratade jag inte om dem.

"Lite tuffare" menar iallafall jag de människor som har haft lite motstånd i livet. Personer som kanske inte haft en trygg barndom, alla prylar som de pekat på, eller så har dom haft en bra barndom men faller in i en djup depression som vuxen osv osv. Sedan är inte motstånd ett tecken på att människor automatiskt blir klokare, vissa blir ju bittra istället, men för en person där allt bara går lätt hela vägen så tror jag det inte finns någon anledning att ifrågasätta sig själv.
Rappare

2012-05-03 10:53
Kirkegaard reflekterade ganska mycket över det där med materialism, och jag är villig att hålla med honom i mångt och mycket. Ideologi åsido så tillhör det människans natur att vara materialistisk, och denna materialism behöver nödvändigtvis inte handla om bil, gräsklippare, och andra saker som kan köpas för pengar. Ta en titt på era egna hobbies så märks det antagligen ganska snart att även ni själva beter er på ett materialistiskt sätt. Visst känns det bra att ha varvat ett tv-spel, läst ut en bok, slagit sitt rekord i bowling eller vad det nu kan tänkas handla om. Man samlar alltid på saker, vissa mer fysiska än andra. Det viktiga är att inse det och inte bedra sig själv med att man faktiskt förblir lycklig av nästa erövring eller bedrift.

Sen är existentialismen inget jag tar för sanning i övrigt, och mycket annat som Kirkegaard har sagt är jag ytterst tveksam inför.

2012-05-03 10:56
De rika människorna i den fattiga världen bygger säkerligen sin identitet kring vad dom äger, fast nu pratade jag inte om dem.

sant. fast i de blindas land är den enögde kung. hen som bor i sin lilla by i afrika och äger en ko när alla andra har getter har ju en materielstandard som är överlägsen. och gissningsvis en högre status och allt som följer med. statusprylarna är annorlunda, men jag tror att systemet är ungefär detsamma.

Sedan är inte motstånd ett tecken på att människor automatiskt blir klokare, vissa blir ju bittra istället, men för en person där allt bara går lätt hela vägen så tror jag det inte finns någon anledning att ifrågasätta sig själv.

nej, jag håller fullständigt med.

Jag har själv alltid känt mig lite utanför eftersom jag alltid velat tänka djupare och aldrig riktigt kunnat relatera till det västerländska livet, även fast jag är född här

jag har funderat över en sak. vad menar du egentligen med det västerländska livet? jag satt och tänkte på hur jag känt i stort sett likadant i många år, men intrycket jag fått av dig leder mig att tro att vi inte alls har samma uppfattning om vad "det västerländska livet" är. eller snarare, jag har ingen aning om vad folk i allmänhet menar med det västerländska livet?

2012-05-03 10:59
Scrotum

Ta en titt på era egna hobbies så märks det antagligen ganska snart att även ni själva beter er på ett materialistiskt sätt. Visst känns det bra att ha varvat ett tv-spel, läst ut en bok, slagit sitt rekord i bowling eller vad det nu kan tänkas handla om. Man samlar alltid på saker, vissa mer fysiska än andra. Det viktiga är att inse det och inte bedra sig själv med att man faktiskt förblir lycklig av nästa erövring eller bedrift.

väl talat! men vad är då egentligen positiv materialism och vad är negativ? eller skillnaden sitter i insikten?
Rappare

2012-05-03 11:06
Rent politiskt så finns det definitivt positiv och negativ materialism. Ens egna begär ska helst inte gå ut över andra helt enkelt, vilket det i stort sett alltid gör om de materialistiska tingen man åtrår är fysiska.

Insikten att man beter sig på detta sätt kan nog hjälpa en att slippa känna ett rejält bakslag när man inser att man faktiskt inte känner sig lyckligare när det första ruset av bedriften avtagit. Så jag tror faktiskt att det är insikten det handlar om.

Men jag vet inte, jag är själv riktigt nere efter baksmällan av min London-resa.

2012-05-03 11:19
Mitchaloff P28

Jadu. Det kanske är fel att säga det västerländska livet, kanske mer rätt att kalla det svenssonlivet? Att skaffa karriär, bli något, stressa fram och tillbaka mellan jobb och barn. Att planera in varenda andetag och helt några år framåt. Att titta på tv om kvällarna, dricka alkohol om helgerna. Hitta en partner så man inte blir ensam. Renovera om köket, sovrummen, lägga om taket, diskutera gardiner med grannarna. Det känns som att man gör allt för att slippa tänka. Jag har aldrig riktigt förstått det.

2012-05-03 11:22
scrotum P22

Vad är man om man njuter av att sitta på sin gamla soffa med hål i, med en kopp kaffe i handen och lyssna på fågelkvitter? :P
Rappare

2012-05-03 11:40
De enda människor som inte passar in på min beskrivning skulle jag vilja påstå är deprimerade.
Moderator

2012-05-03 14:02
AneekDivine skrev:
Mitchaloff P28

Jadu. Det kanske är fel att säga det västerländska livet, kanske mer rätt att kalla det svenssonlivet? Att skaffa karriär, bli något, stressa fram och tillbaka mellan jobb och barn. Att planera in varenda andetag och helt några år framåt. Att titta på tv om kvällarna, dricka alkohol om helgerna. Hitta en partner så man inte blir ensam. Renovera om köket, sovrummen, lägga om taket, diskutera gardiner med grannarna. Det känns som att man gör allt för att slippa tänka. Jag har aldrig riktigt förstått det.

Ja, eller så vill man ha det så liksom.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2012-05-03 14:17
BC99 skrev:
Detta är något jag snackat om de senaste 5-6 åren och materialistiskt tänkande har alltid äcklat mig. Idioter som postar allt skit de någonsin köpt, på Facebook tex. Fan bryr jag mig om att du har den senaste iPaden för tex?

Jag ser verkligen materialistiska ting som inget än just materialistiska. Det går att ersätta. Det gör det alltid. Riktiga vänner och familj som bryr sig om en däremot, det är inget jag tar för givet.

Jag håller med dig på varje punkt. Jag har ett rätt äckligt exempel från dagens flöde av statusuppdateringar som jag bara ville spy på:

"Äntligen är mitt liv komplett" (Med tillhörande bild på en plattång)...............
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....
Rappare

2012-05-03 14:23
vroksjab skrev:
"Äntligen är mitt liv komplett" (Med tillhörande bild på en plattång)...............
Det är exakt den inställningen jag menar att man bör undvika. Det krävs inget snille för att förstå att det där inte är sant, och hen överdriver antagligen med flit men hos många ligger det ändå alldeles för mycket sanning i såna uttalanden.

2012-05-03 15:26

haha!

2012-05-03 15:29
scrotum P22

Jag håller inte med dig om att vi är materialistiska av naturen. Vi behöver inte ha prylar för att må bra i oss själva, det kan vem som helst som har tillräckligt många hjärnceller lista ut.
Moderator

2012-05-03 15:33
Trixig-person3 skrev:
AneekDivine skrev:
Mitchaloff P28

Ja, eller så vill man ha det så liksom.

+1

Tycker det är rätt drygt att mena att alla lever sina liv fel bara för att det sättet inte passar en själv.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2012-05-03 15:36
Jag har väl aldrig påstått att det är fel? Jag har bara påstått att jag själv aldrig kunnat relatera till det. Sluta läsa in saker som du inte vet stämmer.

2012-05-03 15:39
AneekDivine skrev:
Jag håller inte med dig om att vi är materialistiska av naturen. Vi behöver inte ha prylar för att må bra i oss själva, det kan vem som helst som har tillräckligt många hjärnceller lista ut.

Behöver vi tandvård för att må bra i oss själva? Internet? Tror du att det är en slump att dessa inte blomstrar bland stammar som ger bort sina spadar om någon tycker att de är fina?

Du kan tycka vad du vill om meterialismen, men den har tagit dig ifrån en tidsålder där du statistiskt sett redan skulle vara död.

Du kanske intalar dig att jag är besatt av att "bli något" för att det samhälleliga trycket tvingar mig, eller för att jag inte har läst tillräckligt med Eckhart Tolle, eller annan badkarsfilosofi. Men det är inte så. Jag vill "bli något" för att jag vill jobba med något som för mig är meningsfullt. Och låt mig diskutera gardiner med mina grannar ifred, tack.

Moderator

2012-05-03 15:45
AneekDivine skrev:
Jag har väl aldrig påstått att det är fel? Jag har bara påstått att jag själv aldrig kunnat relatera till det. Sluta läsa in saker som du inte vet stämmer.

Det var inte vad du sa, det var hur du sa det.

Och att säga att människor är fördummade är förvisso inte att säga att de har fel, men det är så gott som samma sak.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2012-05-03 16:00
JackFalk KaptenKrok P26

Om ni vill diskutera min topic så är ni välkomna att göra det. Om ni däremot vill diskutera gardiner och ytligheter så starta en tråd där ni kan göra det. Om jag är på ett sådant humör så kanske jag till och med skriver något där. Det betyder inte att ni är dumma eller att jag är dum. Men respektera att jag är intresserad av att diskutera hur materialism påverkar människor i den här tråden och håll er borta om ni inte vill bidra med något mer än att ta allting personligt.

2012-05-03 16:04
Det handlar inte om att ta saker personligt. Det handlar om att du har ett väldigt nedlåtande sätt att uttrycka dig på. Dessutom svarade du inte på en direkt fråga som hade med tråden att göra.

Behöver du tandvård för att "må bra i dig själv"? Behöver du leva längre än 30?

2012-05-03 16:08
var någonstans har jag haft en ton?

Måste man ha en god hälsa för att må bra i sig själv? De flesta människor har det ju säkerligen inte efter att de är 50 år, men dom kan må bra i sig själva ändå.

2012-05-03 16:22
AneekDivine skrev:
De flesta människor har det ju säkerligen inte efter att de är 50 år, men dom kan må bra i sig själva ändå.

Detta är uppenbart felaktigt.

Genomsnittlig livslängd i Sverige är 82 år. Tro fan att de flesta har vad som med vilken standard som helst är "god hälsa" efter 50.

De samhällen du romantiserar å andra sidan, lever statistiskt sett inte ens till 50, både på grund av dålig kost, men även på grund av dålig sanitet, smutsigt vatten, dåliga eller obefintliga avlopp, avsaknad av mediciner, etc.

De får väl trösta sig med hur visa de är. Med dina mått mätt, alltså.

2012-05-03 21:40
har gått och funderat på den här tråden hela dan ute på åkern. och nej, jag tror inte materialismen har speciellt mycket med saken att göra. jag tror varken att bortskämda västerlänningar (vi) är dummare än någon annan, och jag tror inte heller att de människor som "har det lite tuffare" skulle på något sätt vara visare.
jag tror helt enkelt att det finns dumma människor, och så finns det något visare människor. och sen finns det en hel massa däremellan. oavsett socialstatus, bakgrund, etnicitet, ekonomisk situation, var man bor, etc.

är det något jag möjligtvis tror på så är det folk som bor i stan är dummare än folk som bor på landet. och tur är väl det, annars hade vi väl haft staboar överallt härute snart. det räcker med de vilseledda grönavågen typerna som tror att man kastar ut lite frö i ett trädgårdsland sen sköter det sig själv.

2012-05-03 22:54
AneekDivine

Hur mycket har du egentligen hunnit tänka om du inte förstår att det är för att bedöva tankarna? Jag skulle gladeligen köpa mig fri från tankar om evigheten, som i mitt fall gör bra mycket mer skada än nytta. Grejen är ju att man (iallafall jag) alltid kommer till en punkt i sitt tänkande där man inser att allt som pågår nu är visserligen mitt allt men ur ett större perspektiv är det inget alls.

Å andra sidan finns det säkert folk som ser det vackra i våran lilla mänskliga bubbla som är allt liv vi känner till i universum, men för mig är det bara melankoliskt. Jag spelar tv-spel och köper skitsaker för att få vila från tiden, annars blir saker meningslösa.
Producent

2012-05-04 11:38
Tror många unga människor idag tidigt får indoktrinerat i sig att lycka kommer via en yttre social status (antal vänner på facebook, dyra märkeskläder, senaste mobiltelefonen, högbetalt jobb etc. etc.).

Tror också att detta är något som kommer från allt som basundreras ut via de stora medierna, i synnerhet allt skit som går på TV som riktar sig till en ung publik.
Kan nog vara svårt som ung att skydda sig mot allt detta, särskilt om ingen talar om för en att lyckan kommer inifrån och att livet handlar om själslig utveckling och vad det innebär.

Den stora boven är nog alltså stora företag som vill tjäna pengar på oss, och för att göra detta vill dom få oss att tro att vi kan köpa lyckan för pengar.
Nu säger jag inte att ALLA i västvärlden är ytliga och bortkollrade, men en hel del är nog det. Det är väl bara att gå till en krog mitt i city en lördagkväll för att få kvitto på det. Sedan finns det ju grader i det hela också såklart, och allt är ju relativt.
Jag tillhör iaf. de som tycker världen (särskilt i väst) är rätt så fucked up.
Rappare

2012-05-04 12:34
AneekDivine skrev:
Har du inte läst något jag har skrivit? Jag pratar inte bara om prylar, beteendet är detsamma. Att min teori inte passar överens med din naiva världsbild räcker inte som argument.

xlnt skrev:
Den stora boven är nog alltså stora företag som vill tjäna pengar på oss, och för att göra detta vill dom få oss att tro att vi kan köpa lyckan för pengar.
Nu säger jag inte att ALLA i västvärlden är ytliga och bortkollrade, men en hel del är nog det. Det är väl bara att gå till en krog mitt i city en lördagkväll för att få kvitto på det. Sedan finns det ju grader i det hela också såklart, och allt är ju relativt.
Jag tillhör iaf. de som tycker världen (särskilt i väst) är rätt så fucked up.
Självklart gör media oss mer prylkåta, men vi var inte lyckligare innan teven existerade. Människan har i alla tider haft existentiella kriser och försökt mätta dessa genom att fylla tomrummen. Läs vilken hundraårig bok som helst så faller din tes.
Poet

2012-05-04 14:09
Såklart personerna överdriver, men att folk ska uppmuntra det genom att trycka "Like" och snacka om det.

WTF man?

2012-07-14 16:15
Ju fler ägor du har desto mer problem har du.... Ju fler ägor du skaffar desto fler problem får du...
Manager

2012-07-15 18:53
Som en av rapvärldens rikaste uttryckte det; Mo money, mo problems.
Redline!

2012-07-15 21:38
Framgång är din grannes lycka

Förklara gärna, är seg såhär på kvällskvisten, har hört något liknande förut men aldrig hajjat.
Admin

2012-07-16 12:25
Jag tror det är så att materialism lätt pekas ut som orsaken till diverse problem. Det där extrema ha-begäret existerar förvisso hos en del individer men många växer ifrån det. Ta exempelvis tonåren. Då är det otroligt viktigt vad omgivningen tycker om dig. Det finns en press att ha diverse prylar och kläder. Kort sagt något av en materiell hets baserad på identitetssökande och osäkerhet. Denna hets verkar finnas där hos de allra flesta vare sig man har råd eller ej att uppfylla den här materiella normen.

En konsekvens blir det här miljövidriga slit-och-slängsamhället.

Men det betyder inte att folk är mindre visa eller mer korkade, tror jag. Däremot är det möjligt att storkonsumtion och materialism blir medlet för att uppfylla sin självbild. För en del krävs mer prylar för att må bra än för andra. En viktig förutsättning är att prylarna finns inom armlängs avstånd. I exempelvis Sverige kan vi gå in i en affär och både titta och känna på den senaste iPaden. Det går inte överallt och om man ens är medveten om den senaste iPaden så förblir det på sin höjd en avlägsen dröm. Ungefär på samma sätt som drömmen om en Lamborghini eller varför inte en egen rymdraket förblir en avlägsen dröm för de flesta av oss i västvärlden. Ha-begäret för sådana saker är inte lika stort, på samma sätt som ha-begäret över en ny iPad för en fattig kvinna i Nigera inte är lika stort som ha-begäret över mat eller tak över huvudet.

En annan konsekvens av hur väl man lyckas fylla sina materialistiska drömmar senare i livet kan leda till hur man värderar prylar. Den som aldrig eller sällan haft något kan förstås bli frustrerad och börja ta för sig (kriminalitet t ex) eller börja omvärdera synen. Uppenbarligen överlever man ändå och hittar annat som är viktigt i livet. Även senare i livet när man kanske har jobb och inte längre lever lika fattigt. Eller så överkompenserar man i vuxen ålder och hetsar extremt.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2012-07-16 12:34
flummithuve

Jag tror det innebär att riktig framgång är när man ger till andra och så som man behandlar andra behandlar man sig själv. Om man ger andra lycka så ger man det även till sig själv.

Evolution P28

Jag har tänkt på det en del och håller faktiskt med. Mina första tankar var att en person som bara jagar status och prylar inte bryr sig om sin inre värld lika mycket, att en fattig person till exempel dras till att leta inom sig eftersom den inte kan bygga upp självbilden med prylar och därav samlar på sig "mer visdom".

Men det behöver ju inte vara så. Det finns människor som lever i extrem fattigdom som ändå går runt och suktar efter ett västerländskt liv, och jag har sett dokumentärer med människor som levt i överflöd med allt man kan önska sig men insett att när de väl hade allt så var dom inte lyckligare ändå.

Det behöver inte vara svart eller vitt har jag insett. Det kanske är något man inser med åldern :)

2012-07-16 16:28
I Kongo bränner dom folk som häxor, tror att floder är förtrollade för att många drunknat där och förgiftar andra för att dom lyckas på universitet och kan ta sig ur misären.

Men det är väl den där materialismens fel.

Att man har det dåligt ställt gör en inte "vis".
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2012-07-16 16:38
"Jag ser det inte så. Vi i väst-världen samlar på oss saker, släpar med dem överallt och skyddar dem med våra liv, trots att det bara är just saker som är ersättningsbara. Jag ser det som att människor där inte bygger hela sin identitet kring vad dom äger som vi gör, och därför har lättare att släppa saker. Att börja dra in familje-medlemmar kändes lite väl dramatiskt :P "

Jag tycker det är ganska enkelspårigt och ytligt att bara se saker som "ting", många saker man äger har ju en historia bakom sig som kanske är värd väldigt mycket
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2012-07-16 17:15
app

Att man har det dåligt ställt gör en inte "vis".

Det har jag inte påstått iheller. Läs mitt sista inlägg.

2012-07-16 17:28
Att förminska "västerländskt liv" till att handla om materialism är för mig direkt stötande.
Intressepenisen hårdnar!

2012-07-16 17:50
wasteapa01 P25

kärlek.