I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att resa med narkotikaklassad medicin.

Övrigt - Blandat

2012-04-25 16:49

Att resa med narkotikaklassad medicin.

Tja bullen!
Det är så att jag ska resa till England i september och jag undrar lite hur det funkar att resa med mediciner?
Jag äter en narkotikaklassad medicin, gäller samma intyg för den som för de andra medicinerna? Någon som själv rest med mediciner?
Vem vänder jag mig till? läkaren? apoteket? hmm.

tack på förhand.

If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
Moderator

2012-04-25 17:29
Läkaren vore nog bäst, de har nog koll på sånt.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2012-04-25 18:22
Jag kan gissa på att det är något speciellt med att tulla narkotikaklassade läkemedel. Jag gissar på att du tar med dig receptet från läkaren till flygplatsen, och sen gör någon special när du är på plats, men jag hade googlat det.

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-resa-med-lakemedel/Schengenintyg---att-resa-med-narkotikaklassade-lakemedel-/

Schengenintyg heter det tydligen. Kolla upp det fort innan du reser.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2012-04-25 20:14
Jag råkade flyga både in och ut från USA med narkotikaklassad medicin som jag ej hade recept på ens. Ingen frågade någonting.
Don't!

2012-04-26 09:14
Tack!

Mitchy
ahjo, men jag känner inte för att bli stoppad i tullen och behöva förklara varför jag har narkotikaklassade mediciner med mig! Då har jag hellre nått slags intyg. :)
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
Groupie

2012-04-26 12:15
Du har väl recept för att hämta ut medicinen? Ta med det och visa upp så slipper du problem. Självmedicinerar du kanske du bör söka upp en läkare och få ett recept samt en liten pillerburk med ditt namn.
(,_____(ò_Ó)____,) this big

2012-04-26 12:21
miketheman
Många recept hamnar "elektroniskt", vilket jag tycker är bra, för det går både snabbare på apotek och dessutom mer miljövänligt. Dock står det på förpackningen att man fått den utskriven, det bör räcka.
Don't!
Groupie

2012-04-26 18:37
Den metoden är strålande, har själv nyttjat den. Dock är ju följderna som du beskriver och då borde det inte vara några problem.
(,_____(ò_Ó)____,) this big

2012-04-26 21:43
Jag har rest med medicin, du går till apoteket och sen så får du en lapp. Där du skriver in dina passuppgifter, vilken dos du tar, vilken medicin, och hur många du ska ha. Då får du räkna från den dagen du reser till den dagen du åker hem. Du får bara ta med de antal medicinerna som du har skrivit på papperet.

Jag brukar ha med mig burken, och sedan lämna jag resten av de som jag inte behöver bruka jag lägga i en annan burk med en sån där fuktkuddde.

Det är väldigt enkelt och inte speciellt farligt. Men alla länder har inte de där skyddet heller. Men hur som helst börja på apoteket du får alla papper där som du ska ha, du kan likagärna ta med ditt pass på engång så hjälper dom dig.
All I'm gonna do is just go on and do what I feel - J.hendrix

2012-04-26 21:46
Din läkare kommer bara hänvisa dig till apoteket. Så det är likabra att gå dit på engång, och fixa intyget på medicinen. Men gör det några dagar innan du reser. För dem måste skicka en kopia till något skatteverk eller nått sånt skit. Så gör de helst så snart som möjligt.
All I'm gonna do is just go on and do what I feel - J.hendrix

2012-05-01 22:43
Med tankepå hur mycket mediciner, enligt antalet trådar ang mediciner du skapat på Whoa.nu, så undrar jag bara; varför går du inte till en läkare från första början? Ringer dom, pratar med dom, snackar med nån som är lite mer nere i detta privata ämne? Sen så finns aaaaaaaaaalltid Flashback.

Eller bara google
Påstår du att weed inte är farligt så har du motbevisat dig själv

2012-05-02 01:19
Lägg medicinen i en kondom, knyt ihop kondomen, svälj kondomen. Så har jag sett att man gör med "medicin" på BORDER CONTROL AUSTRALIA eller vad det heter...

2012-05-02 01:20
Jag vet inte om det framgår, men du ska sen bajsa ut kondomen och fiska fram medicinen ur kondomen när du är framme. Jag vet inte hur man får ut "medicinen" ur kondomen, för den delen visas aldrig på BORDER CONTROL AUSTRALIA (eller vad det heter), för där åker alla fast...

2012-05-02 08:57
Jag äter concerta och då krävs intyg från läkare och apotek. Det är ju nå speciellt med just concerta. Men om det är annan narkotikaklassad medicin så är det väl bara att gå till apoteket och fylla i lapp tillsammans med apotekaren. Så var det för mig iaf:)

http://www.tweenerpie.blogspot.com