I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Pimpade Köttbullar

Övrigt - Blandat

2012-04-19 14:58

Pimpade Köttbullar

Som fattig student måste man köpa billig mat för att klara sig..

Jag har köpt massor av köttbullar och makaroner, nu är det dock såhär att jag har börjat ledsna på samma smak om och om och om och om och om igen..

Jag googlade lite med hittade inget recept som verkade speciellt lockande..

Så whoa! Hit me! med era bästa Köttbullar och makaroner recept!!

(jag har annan mat också, men problemet gäller köttbullarna och makaronerna)

42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2012-04-19 15:05
Åt bara köttbullar för ett par år sen. Löste det med att ibland mosa köttbullarna i stekpannan och göra köttfärs utav det. I med lite ketchup, krydda lite, kanske någon form av creme fraiche.

Låter fantastiskt äckligt jag vet. Men är man inte speciellt kräsen, funkar det helt okej.

2012-04-19 16:15
Köpa köttbullar? Hämska tanke!

Aja, har man sådana proteinliknande klumpar så kan man koka dom i valfri buljong en stund innan man steker dom, då får dom lite mer smak och blir lite saftigare.
SMÅLAND!

2012-04-19 16:46
Dela köttbullarna i bitar, stek dom med lök och vitlök, i med krossade tomater och annat du gillar. En skvätt grädde kanske?

Krydda och servera med dina makaroner.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2012-04-19 16:58
Herr_Berg: jag föredrar hemgjorda köttbullar framför köpta. Buljong u say, får prova!
d-beck: ooh det lät najs!

Kom igen nu!
Lite fler ungkarlsrecept måste ju finnas ?
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2012-04-19 19:26
Jag brukar blanda upp mina köttbullar och makaroner med Tacosås och ketchup imellanåt... BLIR LITE SPICY :)

2012-04-19 19:48
Jag brukar ta köttbullar och doppa i sötstark senap. Sen rullar du dom i frityrsmet och friterar dom i olja tills dom får en fin yta runt om. Servera med 50% mos och 50% pommes. Ketchup. Klart.

Billigt, gott och lite lyxigt :)
Jag vill bara sova... o spela fotboll,

2012-04-19 19:56
zlatko Sen när blev fritterad mat lyxigt? :)
SMÅLAND!

2012-04-19 19:59
brukar tycka hackade/delade köttbullar i alla konstellationer brukar bli rätt misslyckade. Påminner om hur äckligt det blev när jag och brorsan försökte göra köttfärssås på morbrors kalvsylta.

Föreslår marinering, gör marinad med olika kryddor och olja (vad kan man tänka sig,; paprika, vitlök, timjan kanske, spiskummin, chili och rödlök, nån med hickory?) och låt köttbullarna bo i dom i en skål i kylskåpet under nätterna.

Och kom ihåg att du kan båda stuva och steka dina makaroner.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2012-04-20 00:26
Herr_Berg P25

sen när du friterar din mat hemma och inte går till första bästa snabbmatställe. Då få folk ser nyttan i att köpa en fritös, då de oftast har andra saker (så som mat, kläder, sprit, öl, cider, sprit, weed, smink, snus, cigg, kaffekokare, hyra, el, aja du fattar ) som viktigare inköp så anser jag att ha en fristös hemma och använda den är lyx!
Jag vill bara sova... o spela fotboll,

2012-04-20 01:29
Här har vi köttbullarnas Rolls Royce, som min far lärde mig när jag ännu var ett barn; Ökenmacka.

En ökenmacka består av köttbullar, ett ägg och en rostmacka (formfranska kanske det heter?).

Finns två varianter, variant 1: Stek mackan och lägg på en tallrik. Stek ägget och lägg på mackan. Stek köttbullarna (halverade) och lägg på äggmackan. Voila! Sann lycka.

Variant 2: Gör ett hål som är cirka lika stort som en äggula i mitten på mackan. Stek mackan och kläck ner ägget i mitten på mackan. Lägg åt sidan och stek köttbullarna på samma sätt som ovan.

2012-04-20 03:17
Släng på sötsur sås istället för ketchup!
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Redaktionen

2012-04-25 14:11
bryt av med potatis ibland. brunsås gör du lätt med lite mjölk, mjöl o soya (+stekspat då såklart)

!!! äppelströssel är en hit till köttbullar
namaste

2012-04-25 14:40
Ge fan i att köpa det då och ägna dig lite tid åt storkok.

Annars är korv stroganoff sjukt gott.

2012-04-25 20:20
zlatko man behöver ju inte en fritös för att fritera, räcker ju med olja och en kastrull.

dela köttbullarna, fräs dom med chili färsk röd chili, vitlök, charlottenlök, kan slå på en skvätt vitt vin om du har över från nån fest, kanske lite dragon eller annan ört och sen grädde
koka makaronerna typ 75%, sen blandar du ihop allt, på med lite riven ost och in i ugnen, gör en fet form så är det bara frysa in lite portioner så slipper du kriga fler gånger :P

2012-04-25 20:24
sen kan du ju fräsa köttbullar lök och curry i lite olja, kör på lite grädde eller kokosmjölk, och servera med ris :) blir ju annat då

2012-04-25 23:58
Godast blir det om du tar 20 köttbullar stoppar dom i en 20x20 stor aluminiumburk går till grannen och frågar om han vill byta några mot en älgstek alternativt en hummer. det går även bra att byta mot en utbildad kock, men då är det inte kocken i sig som är god.