I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Norska deklarationen. Någon som kan hjälpa?

Övrigt - Blandat

   

2012-04-16 23:37

Norska deklarationen. Någon som kan hjälpa?

Hej! Jag har nu läst alla trådar och inlägg jag kan hitta om norska deklaration. För varje bokstav känner jag mig bara dummare och dummare (kan väl inte vara den första?). Hur kan jag räkna ut min skatt på skattetatens hemsida, var inne och försökte men misstänker att jag skrivit fel

Iaf... Såhär står det...

2.1 Lönn og tilsvarende ytelser
172 984

3.2 Fradrag i.... (Minstefradrag egen inntekt)
-62 274

3.6/4.9 Sum grunnlag för intekts...
110 770

Detta är de kolumner jag har. Fick även lappen Förelöpig oversikt over skatter 2011 där Forskuddstrekk står med 51 857

Har förstått att minstefradrag är nåt alla får så det går inte att påverka förutom att jag skall ändra att jag inte bodde i Norge hela året utan fram till 31a Oktober.
Jag har tänkt att använda Standardavdraget på 10 % (av 172 984 då?), detta tjänar jag bara på då? Minstefradrag ändras ej?
Har inte lapparna framför mig men var aldrig bokförd i Norge så har för mig att jag skattade 36 % hela tiden.

Vilka av dessa uppgifter skall jag skriva i Skattetatens sån beräkningssida? Skrev bara 172 984 i kolumnen Lönnsintekt mv. Valde också att jag stannade från 1/1 till 30/10. Då fick jag även upp just 62 274 i minstefradrag? Men räknas inte detta om när jag fyller i att jag inte varit där hela året eller vet de redan om detta?
I kolumnen "Betalt skatt" på sista sidan där skrev jag då in min forskuddtrekk på 51857 vilket resulterade i 34 568 Til gode. Men jag måste väl gjort nåt fel här för jag kan väl inte få tillbaka en sån summa?

Mycket text nu men hoppas ändå att någon orkar ta sig tid och hjälpa mig.