I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Måla hardcaseresväska?

Övrigt - Blandat

2012-04-12 11:00

Måla hardcaseresväska?

Ska köpa en resväska. Antagligen kommer det bli en 4 hjuls hårdväska från typ rusta. Det finns ju tjusiga dyra väskor i stil med denna

Hur gör jag en väska snyggare själv, med bästa resultat?
Vad för slags färg, och är det lönt, kommer det hålla?

Fried little fishies
Redaktionen

2012-04-12 18:34
ska du göra ett sånt motiv?

jag hade kört med sprayfärg + posca, vill du vara säker på att det ska klara slitage så kan du dra några lager klarlack över.
namaste
Groupie

2012-04-12 19:24
Jävligt bra idé att måla sin egen väska

dom har snygga väskor inne på Accent, med New yORKS subway map eller leopard mönster men tyvärr kostar dom alltid över tusen kronor

så det är kreativt att måla en själv, men frågan är om det kommer hålla så som dom slänger väskorna på banden :(

Everybody has the right to their own opinions. Never judge somebody based on their wants, needs, desires or feelings. It is what it is. Accept others truths or GSUM

2012-04-12 21:41
Ja, det är just frågan med hållbarhet. Såklart nån sorts klarlack över ett jävligt basic motiv i en färg, tänkte mest att någon kanske hade erfaremhet och tips på specifika sorters färg/märke på lack.
Har ju inte den omnämna väskan ännu så jag vet inte hur ytan är men troligen slät (de gamla, typ samsonite är ju nästan knottriga, blir nog kasst).

Åderpåle
Om man då bara ska göra en enkel siluett eller så, kanske enklast att göra med pennor, och sen spraylacka några lager? Vad tror du blir hållbarast att måla motivet med, pennor eller spray?

Biologisk
Nej, Tyvärr har jag ju inte de cashen, de sparas till själva resan, annars hade jag köpt en röd modesty direkt
Fried little fishies
Redaktionen

2012-04-12 22:39
jag hade nog kört med burk. montana och klarlack.

finns ju iofs helt sjuka ink till diverse markers som kommer sitta som berget, men risken finns att det fadear o ser dassigt ut. och att det löses upp om man kör med klarlack över... fast det finns det ju iofs en risk att sprayfärg också gör, och smetas ut. var försiktig med det!

kan faktiskt tänka mig att det blir jävligt svårt att få det o sitta och inte flagna av. jag hade nog sandpapprat underlaget.

det bästa du kan göra är att ha realistiska förväntningar. du kommer inte få till lika superchict som dom man köper för flera tusenlappar liksom.

sorry om det är luddigt? är sömndrucken som en motherfucker
namaste

2012-04-15 12:28
Nej såklart väntar jag ju inte mig nåt superchic som modestyväskan precis. Kollade på väskan irl dessutom, och den har lite struktur i plasten så sandpappra är nog en god ide.
Vet inte ens i nuläget om jag pallar försöka. Det hade bara varit kul med en enkel grej för de är ju så tråkiga väskorna. Tack för svaren alla! ger jag mig på det så har jag lite ideer nu iaf :)
Fried little fishies

2012-04-15 18:41
Inte läst ngt i tråden men kan langa lite tips.

1. Matta ner ytan på väskan du köpt från Rusta(?) med förslagsvis slippapper yta typ 240-320.
2. ta bort dam med hjälp utav antingen klippduk, alifatnafta, thinner.
3. grunda med en grund som etsar bra på mattad plast, ganska tunnt lager ca 40 ym torrt.
4. Lägg valri topp på det, Polyerutan skulle jag rekomendera då det tål livet på land bättre än t.ex Epoxi.
5. När toppen härdat så slipar du ner ytan med maskin med finkornigt sandpapper typ 1000-2000
6. Torka med klippduk
7. Måla ditt motiv med pensel alternativt Airbrush
8. polera igen med 1000-2000
9. Lägg klarlack!

Är detta för jobbigt så mattar du ner väskan med nå papper, sen tvättar bort slipdammet, sen köper du nån sprayburk från typ biltema och sprayar väskan svart eller vit, sen börjar du klippa mallar som du sedan lägger på när färgen torket och sprayar på med typ röd eller något. Svart väska med röda blommor på, oj så så fint, så fint så!

2012-04-15 18:41
sorry för dubbelpost

Det är förmodligen inte lönt, och det långa alternativet kommer hålla länge, den andra vettefan, troligtvis inte.