I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fråga angående obetald hyra

Övrigt - Blandat

2012-03-27 13:30

Fråga angående obetald hyra

Jag fick min hyra på papper som jag brukar men där stod det att jag redan betalat hyran i mitten av mars, men det har jag inte något minne av och inget i min kontostatistik talar för det heller. På pappret står det "Avgår tidigare inbetalning" och så minus min hyra.
Jag gick in på hyresvärdens hemsida och loggade in. Även där stod det att jag betalt redan.

Vad tycker ni jag ska göra? Vore ju trevligt att bli bjuden på en hyra efter flera års trogen tjänst men jag vill ju inte få en massa skit från dom senare...

2012-03-27 13:57
Ring och kolla. Förr eller senare kommer de komma på att du inte har betalt den och då kanske du står där utan pengar.
Don't!

2012-03-27 15:22
Som Mitchy säger.. Antingen jäser du på det och sprätter dina extrapengar du nu fått, med risken att få behöva betala dubbel hyra nästa gång eller något. Eller så ringer du och kollar, betalar hyran och rullar på som vanligt.

As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.

2012-03-27 15:42
Ta tillfället i akt, investera pengarna i ett pyramidspel; när dom väl insett misstaget är du redan miljonär och kan betala tillbaka utan ånger.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2012-03-27 16:44
Skulle inte leka runt med en obetald hyra, du har som kontraktshavare ett ansvar att betala dina månadshyror.

2012-03-27 17:46
Jag chattade med hyresvärden o sa som det var men han sa bara kortfattade saker som "hyran är betald" och "den är betald, men ni kan höra av er till kreditgruppen i morgon"

Jag antar att jag får ringa kreditgruppen imorrn då men man kan tycka att han borde vara mer undrande än så...men men
Som ni säger så äre nog inte värt att ignorera, risken är för stor att det blir nåt skit. Sedan är jag en hederlig medborgare också, oftast ;)

Poet

2012-03-27 17:51
Eller så sparar du pengarna du hade tänkt att använda till hyran. Och vänta in om de säger något :) Lägg de på ett sparkonto. Har du tur så kanske de upptäcker (eller inte upptäcker det alls) om några år och då har du ändå fått lite ränta på pengarna :)
At the gates of Eternity...

2012-03-27 19:57
Det kan ju vara så att nån granne slagit in en siffra fel i OCR'n och därmed betalat din hyra :)))
Vänta till åtminstone nästa månad efter att han fått en påminnelse om att betala sin hyra, sen tror jag det löser sig.

FUN LIGHT!!<br>
Groupie

2012-03-28 17:34
Det kan ju vara så att nån granne slagit in en siffra fel i OCR'n och därmed betalat din hyra :)))

fast så funkar det ju inte..
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2012-03-28 20:52
Klart du ska använda pengarna.

Hyresvärden är nöjd.

2012-03-28 22:24
Lepra skrev:

fast så funkar det ju inte..

Fast det gör det ju...
FUN LIGHT!!<br>

2012-03-28 23:08
Spara pappret du fick, sen tar du även en bild när du har loggat in och det står att du har betalat.

Så skiter du och betala och blir det något snack om det så visar du dem grejerna. Dem skulle inte ens kunna fälla dig i domstol för det. Det står aldrig något i ett hyreskontrakt om att man är skyldig att ta ansvar vid hyresvärdens misstag.

Du har haft tur bara, du får en gratis hyra!

2012-03-29 12:37
Jag tänker nog avvakta trots allt. Eftersom hyresvärden sa att den var betald så är den ju det. Sen om det framkommer att någon annan betalat den av misstag så kan de ju inte ge mig en massa problem då jag inte gjort nåt fel. Det som kan hända är väl att jag får betala hyran bara. Jag sparade loggen för chatten plus tog printscreen på hemsidan där allt spec om betalningen stod, samt pappret sparar jag ju naturligtvis.
Han på chatten sa iof att jag kunde ringa kreditgruppen, men han var inte direkt ivrig till att få mig o göra det. Skulle de yrka på att jag skulle gjort det kan jag väl komma med att jag glömde det eller nåt, inte mitt fel hur som, eller vad tros?

Poet

2012-03-29 12:55
Frågar du mig så tar ditt ansvar slut när du kontaktat hyresvärden och frågat om det är som det ska. Han svarade "Hyran är betald" case closed.

Det BC sa där uppe var rätt smart, sätt in pengarna på något sparkonto o ta ut dem om ett år när allt har lagt sig. :)
Jag har ätit pannkaka!
Groupie

2012-03-29 18:02
Fast det gör det ju...

Nej det gör det inte, pengarna skickas inte in på fel konto för att du slår en siffra fel, det är egentligen de sex-sju sista siffrorna som spelar roll och varje sifferkombination är unik och du kan inte slå en siffra fel och råka betala din grannes istället. För det är inte så simpelt som räkning nr 1, nr 2, nr 3 osv..
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!