I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Persolighets(stereo)typer på Whoa?

Övrigt - Blandat

2012-03-10 20:05

Persolighets(stereo)typer på Whoa?

Meyer Briggs Type Indicator (MBTI) är ett sätt att kategorisera folks fallenhet för olika kognitiva funktioner, som utvecklades med grund i Jungs teorier på 50-talet (wikilänk).

Kategoriseringen sker med hjälp av fyra variabler, som i sin tur kan ge 16 olika typer: Introvert/Extrovert, iNutive/Sensing, Thinking/Feeling, Perciving/Judgning. Dessa i sin tur, säger vilka kognitiva funktioner man använder mest. Jag, som testar INTP, sägs använda "introvert tänkande"(Ti) mest, följt av "extrovert intitution"(Ne), "introvert sensing"(Si) och sist "extrovert feeling"(Fe).

Jag vet inte riktigt hur vetenskapilgt det kan sägas vara, men det har i alla fall fått en ganska stor spridning, främst kanske innom "karriärsrådgivning". Själv tycker jag det har varit en del hjälp i att förstå mig själv, även om personbeskrivningarna ofta är väldigt allmänna, så att många kan känna igen sig i dem.

Här är ett sjävltest ni kan göra. Utifrån resultatet på det finns det massivs skrivet runtom på internet om den personlighetstyp du sägs tillhöra. Försök svara så ärligt som möjligt, även om det kan kännas som begränsande alternativ.
http://www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes2.asp

"Keirseys Tempraments" är något kopplat MBTI, men verkar kategorisera folk beteende snarare än tankemöster. Dock använder den samma indelning, fast stoppar in dem i 4 huvudgrupper: Guardian(SJ), Artisan(SP), Idealist(NF) och Rationalist(NT).
http://keirsey.com/4temps/overview_temperaments.asp

(Inlägget ändrat av rytger 2012-03-10 20:10:27)

Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu

2012-03-10 20:30
TL:DR - Gör testet och posta resultaten

http://www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes2.asp

2012-03-10 23:28
typ: ENFP

Extraverted: 44%

Intuitive: 62%

Feeling: 50%

Perceiving: 33%

jag are:

moderately expressed extravert

distinctively expressed intuitive personality

moderately expressed feeling personality

moderately expressed perceiving personality

ska google translata vad extraverted betyder när jag är mer nykter
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-03-11 00:13
"Extravert" brukar i vanliga fall syfta på att man är med social av sig. Det kan säkerligen vara fallet i med första boksaven i ENFP, men vad det egentligen betyder är att ens huvudsakliga kognitiva funktion är mer riktad mot omvärlden, snarare än innen i sin egen tankevärld.

För ENFP:
Dominant: Extraverted intuition (Ne)

Ne finds and interprets hidden meanings, using “what if” questions to explore alternatives, allowing multiple possibilities to coexist. This imaginative play weaves together insights and experiences from various sources to form a new whole, which can then become a catalyst to action.

Auxiliary: Introverted feeling (Fi)
Fi filters information based on interpretations of worth, forming judgments according to criteria that are often intangible. Fi constantly balances an internal set of values such as harmony and authenticity. Attuned to subtle distinctions, Fi innately senses what is true and what is false in a situation.

Tertiary: Extraverted thinking (Te)
Te organizes and schedules ideas and the environment to ensure the efficient, productive pursuit of objectives. Te seeks logical explanations for actions, events, and conclusions, looking for faulty reasoning and lapses in sequence.

Inferior: Introverted sensing (Si)
Si collects data in the present moment and compares it with past experiences, a process that sometimes evokes the feelings associated with memory, as if the subject were reliving it. Seeking to protect what is familiar, Si draws upon history to form goals and expectations about what will happen in the future.

http://en.wikipedia.org/wiki/ENFP

Lite mer om typen: http://typelogic.com/enfp.html

Moderator

2012-03-12 11:11
Minns att det fanns en tråd om det här för några år sedan. Det är kul om folk dessutom reflekterar över sina resultat och så.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2012-03-12 11:27
INTJ.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2012-03-12 14:02
ENTP

Jag misstänker att man svarar mer som den person man vill vara, snarare än den man är, för beskrivningen av ENTP är otroligt tillfredställande att läsa.

2012-03-12 22:59
Lite mer om typen: http://typelogic.com/enfp.html

stämmer in skrämmande bra på mig faktist, var skeptisk i början men :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-03-13 00:22
Oh my gaddd det var så läskigt att läsa beskrivningarna på länkarna man fick. Det var så skrämmande likt hur jag är och tänker att jag nästan pissade på mig.

Men precis som statesofmayhem säger så finns det en risk med att man inte är ärlig utan svarar så som man egentligen vill vara.
FUN LIGHT!!<br>

2012-03-13 00:47
Angående att man styr svaren, så testade jag just göra ett annat test. Mina resultat blev den här gången mycket starkare uttryckta än när jag gjorde testet första gången. Förmodligen har jag identifierat mig så mycket med stereotypen att jag rent undermedvetet drar mig till vissa svar.

På så sätt kan det även fungera lite som horoskop, genom en beskrivning av hur man är börjar man tro det själv.

I motsvarande tråd på Flashback nämndes det även att man med tiden lär sig använda de funktioner som ligger utanför ens "naturliga habitat", vilket leder till att typerna blir svårare att urskilja bland äldre människor. Därför kan det vara användbart att föreställa sig hur man svarat på en fråga innan man fyllde 20, ifall man tvekar.

2012-03-13 01:20
Det är givetvist att det är omöjligt att ge en helt objektiv svarsbild av sig själv och att svaren snarare är ett resultat av hur man glorifierar sin egen självuppfattning än hur man kanske "är".

Sen "är" man ju faktiskt den man är i sina egna ögon mer än hur andra uppfattar en, så den kanske stämmer helt om man tänker efter, alla andra har ju också en tidigare bias gentemot en.

Det hade dock varit intressant att låta någon annan svara på hur DOM tycker att man är och se eventuellta skillnader i resultatet, tror jag ska testa det med min tjej och se vad som händer

2012-03-13 01:35
rytger

Det där var intressant, jag gjorde testet nu igen efter att ha haft ett stort ansvar i sociala sammanhang (hållit hand om nollningen och dylika sociala aktiviteter för hela vårat program för högskolan under ett år) och fick nu ENTJ istället för INTJ, så nog påverkas man litegrann.

2012-03-13 01:52
Kollar på funktionerna och ser att dina extraverta funktioner (T och S) prioriterats upp, på bekostnad av de introverta funktionerna (N och F)

Te, Ni, Se, Fi för ENTJ

och

Ni, Te, Fi, Se för INTJ

Intressant att ingen funktion bytte "riktning" från extrovert till introvert. Annars kallas den typen av spegling av en funktioner för "Shadow functions" och sägs framträda när man utsätts för hög stress(enligt lite nyare studier, som jag inte vet hur de mottagits).

2012-03-13 11:29
Jag gjorde det där testet i ett program där jag deltog. Kommer inte ihåg på rak arm vilken typ jag var, men det var rätt kul att när man var klar fick man exempel på kändisar (mest skådespelare) som var samma typ som en själv. Jag kommer heller inte ihåg vilka skådespelare jag låg i samma klassning som.

2012-03-13 14:36
INFJ
Rappare

2012-03-13 21:37
Känns gött att vara samma personlighetstyp som GW Bush och Bruce Willis och dessutom passa bra inom karriärsområden såsom politik, ekonomi och militär. Vill skjuta mig själv.

ESTJ fick jag.
Producent

2012-03-13 22:26
INTJ, tydligen :o
When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold

2012-03-13 22:33
var fett nöjd förra gången då jag hade samma personlighet som Mozart, Spielberg och Dylan, så vägrar göra ett nytt test hehe :P

2012-03-13 23:01
ESTJ
"Visst är det vackert.."

2012-03-13 23:46
ENFJ Stämde in riktigt bra också
Eyy,You Cant Hustel With a Hustler, Bitch!

2012-03-14 15:23
Gjorde om testet senare på kvällen, fick något annat resultat då som jag ej minns bokstäverna på. Gjorde ett annat liknande test idag på svenska och fick ett nytt resultat... ISTP..
Antar att svaren blir olika beroende på humör...Och att det egentligen inte går att kategorisera sig vid en viss typ.

Här är testet som var på svenska:
http://www.tydal.nu/article/personlighetstest/
Producent

2012-03-14 16:28
INFJ
http://www.youtube.com/watch?v=6LxpYUTfHZA
Rappare

2012-03-14 16:31
corephase skrev:
ESTJ
Best friends forever.

2012-03-16 22:46
INTJ
det var intressant.
Ja, jag är dum i huvudet och har inget vettigt att komma med.

2012-03-16 23:36
Krossad_anka: Det svenska testet var lite i kortaste laget, så jag vet inte hur mycket jag skulle lita på det. Frågorna blir rätt onyanserade när man slår ihop det så mycket.

Med det sagt:
INFJ: Ni Fe Ti Se
ISTP: Ti Se Ni Fe

2012-03-17 00:07
http://en.wikipedia.org/wiki/Idealist_temperament

gäller ENFP (min personlighet), INFJ, INFP och ENFJ.
stämmer riktigt bra! skulle verkligen vilja veta hur dem kategoriserat/fått ihop allt det här :P

2012-03-17 01:14
Jag är inte direkt bevandrad inom psykologi, men vad jag förstår så utgår det från Jungs funktioner för att bilda sig uppfattning om omvärlden (percieving), samt för att ta beslut (judging)

Percieving funktioner är Sensing och Intuition. Judging funktioner är Feeling och Thinking. Dessa i sin tur kan vara inåtriktade eller utåtriktade (introverted eller extroverted).

MBTI i sin tur skapar ett system för att säga vilka av dessa funktioner man föredrar.

Keirsey i sin tur sorterar in typerna efter hur man tar in info, samt därpå sorteras "inutives" in eter hur de fattar beslut (T/F), medan "sensors" sorteras utefter huruvida deras Sensing är introvert eller extrovert. Detta sett i relation till hur MBTI-typer sorteras.

Här är en annan förklaring av hur kierseytempramenten fungerar:

2012-05-03 15:35
Nu hittade jag igen mina papper från det där stället. Jag är då alltså ISTP-profil, utifrån detta test. Om ni tittar på den här sidan kan ni se en förteckning på kändisar av olika MBTI-typer. Jag står alltså och stampar på samma slags karaktär som bl.a. Michael Jordan och Clint Eastwood. Just typiskt.

2012-05-03 17:00
typ: ENFJ

Extraverted: 44

Intuitive: 12

Feelings: 38

Judging: 11

You are:

moderately expressed extravert

slightly expressed intuitive personality

moderately expressed feeling personality

slightly expressed judging personality
Vi växte upp tillsammans för att sedan splittras för alltid

2012-05-04 01:28
Hittade just en rätt intressant youtubekanal:

Producent

2012-05-04 02:24
Your Type is: ISTP

You are:

very expressed introvert
moderately expressed sensing personality
moderately expressed thinking personality
slightly expressed perceiving personality

Introvertert: 78
Sensing: 25
Thinking: 50
Perceiving: 22
One Day.

2012-05-04 10:02
ENTP
Stämmer ganska bra. Läste de andra personlighetstyperna och de stämde inte alls... så det ligger nog lite i det där :)
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986