I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Förstahandskontrakt.

Övrigt - Blandat

2012-02-21 00:55

Förstahandskontrakt.

Är detta en omöjlighet i storstäderna? I min situation är det i Göteborg, hört att det skall vara värre i Stockholm (kanske en myt). Hur lyckades ni? Sitter på ett andrahands nu.

Har letat varje dag i ett år och börjat inse att jag förmodligen får ta till med annonser, mejla de privata hyresvärdarna osv. Är det lagligt att ge en "belöning" till den som lyckas hitta ett förövrigt?

Förmodar också att det finns liknande trådar. Så om folket inte känner att den ska vara kvar får den väl kastas! Tack för mig.

Don't!
Groupie

2012-02-21 13:19
Har du letat ett helt år utan att prata med hyresvärdar och skicka ut annonser?
Är det inte första steget man tar? Ställ dig i bostadsköerna om du inte redan är med där. Jag har varit med i Göteborgs bostadsköer sen jag var 20 år, dvs 7 år nu. Jag har fortfarande inte blivit erbjuden ett förstahandskontrakt fastän jag bott i Göteborg i över 1,5 år totalt och till slut flyttade därifrån men stod kvar i kön endå.

haha...
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2012-02-21 13:58
Det beror ju på vad du menar med "i storstäderna". I Stockholms förorter är det absolut ingen omöjlighet. Både genom stockholms bostadskö och genom mer lokala bostadsköer.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2012-02-21 20:15
Lepra
Som sagt, har ju ett andrahands, relativt säkert och det är absolut ingen akut. Men jo, har verkat förstå det också, man måste verkligen göra det Jo, bostadskön är jag med i. Haha galet, 7 år är lite extremt faktiskt..
Don't!
Groupie

2012-02-21 20:22
Ja, fast det är inget märkvärdigt. Bostadsköerna är egentligen inte att lita på utan mer ett hum för dig att se utvecklingen. Jag har ju såklart inte sökt lägenheter där på ett tag, men står fortf med i kön. Jag vet folk som sökt lägenheter i Gbg och fått vänta säkert 5-6 år av aktivt letande för att hitta ngt..
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2012-02-21 20:39
Sedan finns det sådana där andra som skickar ut en annons och får förstahands direkt också! Som sagt, tur verkar vara det mest troligaste.. Det är lite synd ändå, för boende finns ju, så länge man har pengar dvs.
Don't!
Producent

2012-02-22 17:05
Jag gick in på Bostadsbolaget i Göteborg för några år sedan och berättade om min situation:

"Hej! Jag är ursprungligen från Karlstad men studerar här i Göteborg via en folkhögskola med CSN-lån berättigat.
F.r.o.m imorgon är jag bostadslös, jag mååste ha en lägenhet!!"

- "Tyvärr vi har inget."

- "Kolla en gång, jag behöver en lägenhet akut"

- "Okej jag ska kolla........ Det finns en lägenhet, den blir ledig om en månad men du kan få gå på visning imorgon, gillar du den så får du skriva kontrakt på Måndag"

Win!!
Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se

2012-02-23 20:23
Grymt cliche!
Don't!