I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Uttråkad och gick hem första dagen på jobbet... hjälp snälla

Övrigt - Blandat

2012-02-01 18:41

Uttråkad och gick hem första dagen på jobbet... hjälp snälla

Jag började idag mitt första jobb, inom hemtjänsten. Jag har inte börjat helt, är bara där 3 instruktionsdagar för att se hur det är osv. Jag blev sjukt uttråkad efter första timmen, och det va 6 timmar kvar så jag ville bara dö.

Jag blev att må illa när jag såg en gammal dam ligga i sängen och knappt kunde hålla ögonen öppna, hennes ben såg ut som om dom var brutna på 3 ställen. Jag klarade inte av att titta. Dom jag gick med skulle byta blöja på en äldre dam också, och jag fick vänta utanför och det kom en liten pust med bajslukt och jag höll på att spy.

Det var det tråkigaste jag varit med om i hela mitt liv, och jag gick hem 3 timmar tidigare för jag sa att jag var sjukt. Inget bra första intryck, men vill aldrig gå tillbaks dit ändå. Bara sura kärringar som jobbade där, så inte så jättekul att spendera en hela dagar/kvällar på det stället.

Nu till frågan från dom som har erfarenhet inom jobb:

Är jag jävligt korkad om jag tackar nej till det här jobbet nu när jag har fått ett?
Jag vill ju känna mig trygg i jobbet och inte pina mig igenom det, det var ju av den anledning jag hoppade av plugget.

Vad borde jag göra här? Är så sjukt deprimerad, speciellt när morsan blev hysterisk när jag sa att det var det tråkigaste jag gjort. Hon sa:

tackar du nej till det här så blir jag vansinnig.

Går inte att prata med henne om hur jag verkligen känner. Men vill inte att hon ska bestämma över mig liksom.

Producent

2012-02-01 18:48
första dagen på mitt nya jobb stod jag över en brunn där ALL grisskit kom ut från cirka 100+ grisar, och borrade upp ett hål i cirka 1½ timma. ser man pengar i det så pallar man stå ut ;) lite bajs dör man ej av.

2012-02-01 18:50
Men när jag var där på intervju sa hon att jag inte kommer kunna leva på min lön. Det är ju enda anledningen att jag jobbar, för att kunna flytta hemifrån en dag och klara mig själv.

Kände att jobbet inte passade mig alls

2012-02-01 18:56
och som jag kände när jag gick i skolan, att jag mådde dåligt dagarna innan jag skulle till skolan för att jag inte trivdes där alls i 2 år, så känner jag just nu efter en dag.

Känns inte kul

2012-02-01 18:58
Du kan ju alltid använda det som en "mellanstation", det är lättare att fa jobb när du redan har ett, förutsatt att du inte behöver arbeta för mycket, och har lite tid över. Ge det en chans ett tag, och fortsätt söka andra jobb skulle jag tro är det bästa alternativet för dig.
The pain became stronger, the dream weaker, and I realized I was going to live after all.

2012-02-01 19:03
det är lättare att fa jobb när du redan har ett

Tänkte börja ringa runt lite i morgon redan. Menar du att det är bra att nämna att man redan jobbar eller?
Producent

2012-02-01 19:05
men det är inte bra när dom nämner att du stack hem redan första dagen... kör på ett tag och arbeta dig uppåt.

2012-02-01 19:47
Öhm, fixa ett nytt jobb. Om du inte klarade av den arbetsmiljön har du inget där att göra. Helt ärligt, vad trodde du det var för arbetsuppgifter när du tackade ja?
Ja, jag är dum i huvudet och har inget vettigt att komma med.

2012-02-01 20:52
Skärp dig för helvete.
Boyz n the wood

2012-02-01 21:23
Tycker du borde söka dig ett annat jobb. Ärligt så skiter jag i dina känslor- tänk dom som är beroende av dig istället.. enligt mig är du bara en självcentrerad ung människa som borde komma ner på jorden yao! (dömmer utifrån din text och dess innebörd)

....lack of respekt- you gotta move on!

You are not your fucking Khakis!
Moderator

2012-02-01 21:30
Jag håller med föregående talare. Om du inte klarar av att hålla god min första dagen så är väl det ett kvitto på att du inte ska vara i den arbetsmiljön. Låt någon annan, som förhoppningsvis, vill jobba där få jobbet. I längden blir det nog bäst för både dig, arbetskamraterna och människorna som behöver hjälp.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2012-02-01 21:35
just bajslukten är en vanegrej, det går rätt fort så känner man den inte längre, rätt klen tröst kan jag tro, men ändå...
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Groupie

2012-02-02 00:29
Fy fan vad bortskämt. Väx upp lite och var tacksam för att du får ett jobb. Lite skit på händerna har ingen dött av. Jösses..

Sen håller jag med 369 F26 att du inte förtjänar det här jobbet så jag hoppas du tackar nej. Arbetet handlar inte bara om dig.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2012-02-02 01:01
JAG ÄLSKAR NEGATIVA UPPLEVELSER!
..och minst lika kåt på att göra något dumt

2012-02-02 01:42
Troll.

2012-02-02 02:37

2012-02-02 02:47
Admin

2012-02-02 03:16
Å ena sidan är det ingen som säger att du måste "nöja dig". Du är inte fast för alltid om du inte gillar det.

Samtidigt är det ett jobb. Saknar du tidigare erfarenheter så måste du börja nånstans. Antingen inser du att det trots allt är ett värdefullt jobb där du får hjälpa utsatta människor (det där med bajs blir bara en petitess även om det är äckligt nu) eller så söker du dig vidare.

Men att klaga över att du inte får drömjobbet från början är bara trams. Alla börjar nånstans och får arbeta sig upp om man letar efter nåt annat. Alternativt skaffa en utbildning med legitimation, som t ex läkare.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2012-02-02 04:16
Vafan, passar man inte för jobbet är det lika bra att söka annat. Hemtjänsten är inte för alla.
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986
Poet

2012-02-02 07:10
sådär har jag kännt på typ varenda jobb jag haft efter 1a dagen.. man fattar inget o känner ingen och vill knappt nånting. har ju inte stuckit hem då, utan försökt iaf och tänkt ´need pengar!´. kan lova att det känns bättre efter första veckan, och då lönen kommer känns det även värt det..

har bara praoat inom äldrevården och slapp då skitgörat. men testa sök på typ ett hem för mongolider eller nått. brukar gå att få jobb.. kanske nåra dar i veckan iaf. dom är ju jävligt sköna och många sköter sig själv med skitgörat.. kanske måste duscha nån i värsta fall...

tycker du ska härda de här dagarna du har.. sen om det känns åt helvete med surkärringarna du har som kollegor så säg upp dig o sök annat..

ps. har man bra arbetskamrater kan man fan göra vad skit som helst utan att det är skit.. därför suger äldrevården. bara bittra 50+ skvaller käääringar
"life's a garden, dig it."

2012-02-02 08:24
Enligt mig är du korkad som ens tänker på att tacka nej till ett jobb . Jag har sökt jobb i 7månader just nu, inte fått ett piss... Så jag vänder mig till militären för att ha något att göra, eventuellt att man börjar jobba där inom sin framtid också!

Men hur som, sluta vara så jävla bortskämd och var nöjd över att du fått ett jobb.. Du kan söka andra jobb undertiden som du tror passar dig bättre..
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Manager

2012-02-02 09:07
Uttråkad är helt fel ord.

Tacka nej om du på riktigt är deprimerad, det kommer bara bli värre om du fortsätter. Tänk på att du spenderar din prime time på jobbet, det är inte soft om det är något man mår fysiskt dåligt av.

Enligt mig är människor som kallar dig korkad de korkade. Din hälsa är viktigast.
Nu vet du i alla fall vad du inte ska söka för jobb. Alla människor är inte lämpade för alla typer av jobb.
Redline!

2012-02-02 09:12
Alla som gillar WoW och mysiga hemmakvällar räcker upp en hand
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-02-02 11:55
Ta dig i kragen och jobba på för fan, vem fan tycker det är kul på jobbet
http://duckdown82.tumblr.com/

2012-02-02 12:00
Det är inte det att jag bara tycker det är tråkigt som ALLA får för sig. Morsan sa "du kan inte tacka nej till jobbet för att du tycker det är tråkigt"

Jag kände att jag inte kommer kunna klara av det i fortsättningen, klarade ju inte ens av en hel dag. Efter en dags jobb mådde jag lika dåligt som jag gjorde när jag gick i skolan, så nej det var ingen miljö för mig. Tråkigt att ingen förstår
Producent

2012-02-02 13:18
Har själv jobbat inom hemtjänsten, det var inte såå himla trevliga grejer varje dag alltså, men däremot bra livserfarenhet och arbetserfarenhet..
Känns bra att man hjälper andra, även om vissa saker är mindre nice..

Känns det helt fel på en arbetsplats så avböj,, du ska ändå spendera mycket tid på ditt jobb, då ska det minst vara "helt okej".

Enkla jobb att få annars är ju t.ex, telemarketing eller mcdonalds/liknande..
Inte världens roligaste jobb heller men samma där, bra erfarenhet, mcdonalds är tokbra att ha på CV:t då det är väldigt stressrelaterat jobb!

Försök samtidigt lägga fokus och energi på vad du vill ha för jobb,
testa att skriva ned på ett papper vad du vill ha för jobb, när du vill ha jobbet och c:a betalt (något som inte känns overkligt för dig själv är viktigt men som du vill ändå!)
och fokusera på det, visualisera gärna där du ser dig själv få jobbet, hur det känns där m.m.

(en liten skapa-din-egen-framtid-grej men det funkar!! testa)
Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se

2012-02-02 13:38
Vet inte hur gammal du är men kan förstå att det känns jävligt tungt att börja jobba inom hemtjänsten om du inte har någon tidigare erfarenhet av sjuka och äldre. Om jag var du skulle jag nog ändå ge det en chans, iaf gå de där introduktionsdagarna och se om du fortfarande tycker att det känns lika hemskt. Testa arbeta en vecka eller två, för det första intrycket är inte alltid bestående.
Men om du verkligen inte känner att du klarar av det och kan göra ett bra jobb, är det nog lika bra att du försöker att hitta något annat. Lycka till!

2012-02-02 13:40
"ett bra jobb" asså det tar ju sin tid att lära sig, men du hajar.

2012-02-02 15:05
Eftersom du hoppade av skolan och är på väg att hoppa av ett vårdjobb så vet jag inte riktigt var du tänker dig att du ska jobba :S Det är så här vardagen ser ut för många, se till att inte fastna i det bara.. Börja nån komvuxyrkesutbildning som du kan tänka dig arbeta med i framtiden eller nåt ..

2012-02-02 19:10
Håller med de som säger att du inte borde fortsätta om det känns så jobbigt, men samtidigt så verkar det som att du fokuserar alldeles för mycket på de negativa du upplevt. Du verkar ge upp lite för lätt. Jag tycker du ska ge de iaf 1-2 månader, om du fortfarande hatar det efter de så sluta. Då kan du iaf säga till din morsa att du gav det ett försök men att det inte funkade.

Men försök att hitta lite positiva saker med att vara på ett sånt ställe också. Att jobba med äldre människor kan vara otroligt lärorikt, även om det inte är något du kommer göra hela livet. Jag gjorde det själv i ett år.

För det första så kan det vara en chans för dig att lära dig ta skit, att lyssna på andras gnäll men att bara låta det rinna av dig och släppa de här med att ta åt sig vad andra gör och säger. De mesta som sägs där är inte personligen mot dig utan har med dem att göra. Det kan vara väldigt utvecklande att lära sig att skilja på vad som är personligt och vad som inte är det.

För det andra så kommer du märka efter ett tag hur himla roliga och charmiga äldre människor kan vara, dom kan verkligen ha märkliga saker för sig och ibland säger dom de mest oväntade saker. Du kommer få känna på hur bra det känns att hjälpa någon annan, du kommer dessutom uppskatta ditt liv mer än vad du gjort innan.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-02-02 21:18
"det är lättare att fa jobb när du redan har ett"

^^Det här kan vara en av de största jävla myterna. Jag vet helt ärligt inte en jävel som bryr sig om om man har jobb för tillfället eller inte. Dock är det kanske en annan femma om man inte gjort något på två år och inte har något att skylla på... Fast man kan hitta på vadsomhelst att skylla på å andra sidan.
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2012-02-02 21:49
Det handlar ju inte bara om vad arbetsgivaren bryr sig om, det handlar om den sökande själv, nagon som aldrig haft ett jobb är naturligtvis inte lika självsäker i hela "spelet", har man väl fatt ett jobb, tenderar det att rulla pa därifran istället för att hamna i en spiral där tiden bara gar.

Sen inbillar jag mig ocksa att arbetsgivare lägger vikt vid, medvetet eller ej, hur desperat personen verkar efter jobbet.

Egentligen hatar jag hela skiten, men det är vad jag tror iallafall. :-D
The pain became stronger, the dream weaker, and I realized I was going to live after all.

2012-02-02 23:21
Ett jobb är bara ett jobb, vill du inte ha det så ska du inte ta de, man ska inte göra något man mår dåligt av, livet är helt enkelt för kort för det.

2012-02-02 23:43
Alla passar inte för allt.

Lyssna inte på folk som säger:
du ska ta dig i kragen och göra ett jobb du inte klarar.
Lyssna på folk som säger:
Du ska ta dig i kragen och skaffa dig ett jobb du klarar.

Vissa klarar inte av bajs och andra klarar inte av siffror.

Sålänge man har själakraften att vara stolt över vad man gör oavsett om man är undersköterska, pappersvändande revisor eller läkare så är det samma samma.

Ta dig i kragen bara, det är det ända.
Varje morgon.
Så löser det sig till slut.

2012-02-02 23:59
Fan va folk attackerar människan, damn ta det lugnt.
Kör på ett tag, och leta efter annat under tiden. Kan vara bra att prova på lite olika jobb i början, så man ser vad man är bra på. Akta dig bara från att stanna typ två månader på varje jobb, ser inte bra ut på CVt.

2012-02-03 00:04
Skaffa en vettig utbildning eller någon slags kunskap som uppskattas i världen så kan du skaffa dig ett jobb där du slipper denna skitgöra. =)

Groupie

2012-02-03 15:57
Det här verkar som en klassiskt bortskämd unge som tror att man ska få miljoner och världens bästa jobb så fort man får chansen. Blir "deprimerade" vid minsta motgång och bara letar fel istället för ansvar. Som jag skrev, va fan VÄX UPP!!!!!!!!!!!!
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2012-02-03 17:25
Det är inte så lätt att bara "växa upp" alla gånger. Som sagt är det rätt tufft att börja jobba med äldre och sjuka människor om man inte har någon erfarenhet av det sen innan. Klart att man kan känna sig tveksam då, speciellt om man inte är så gammal då såna saker kan ta hårdare på en. Om personen dessutom inte har erfarenhet från något annat jobb utan kommer direkt från skolan kan det vara ett rätt stort steg att ta.
Men det är klart att man inte bara ska ge upp utan ge det ett riktigt försök, alltid bra att härda sig lite.

2012-02-03 17:55
Jag tror de flesta av oss upplever första riktiga arbetsdagarna som ganska jobbiga. Man är ny i en gemenskap och känner sig jävligt osäker. Hämtjänsten är dessutom en ganska hård inkörsport till arbetsmarknaden, men du är inte ensam om att börja arbetslivet där. Om du håller ut ett tag till, säg en månad eller två, ger jobbet en ärlig chans så kommer du slippa bördan av ditt eget och andras(morsans) misslyckande. Det blir också lättare att motivera för morsan varför du absolut inte vill vara kvar. Det kaske visar sig med tiden att du vänjer dig och trivs med att hjälpa äldre. Snacka med dem och lär dig av dem. Sen är det inte det minsta konstigt att du tycker att det är jobbigt att se äldre som mår dåligt, som är i slutet av sina liv, och personal som stressar för att hinna med. Vad du däremot kan räkna med även i framtida yrken är tristessen, att dagarna känns långa, det hör till många lågavlönade jobb och är helt klart en anledning till varför jag valde att plugga vidare. Jag har en universitetsexamen och är trots det arbetslös- kom ihåg att vara tacksam för det du har! Lycka till med arbetet min vän!
Drumaddic fix your habit like a crack-addict.

2012-02-03 20:06
Latmasken, du och Holken borde bilda en supportgrupp, för ni verkar fan lika oförmögna att ta hand om er själva eller göra något av era liv!

Men okej, ett seriöst råd: lev inte ditt liv efter vad du inte vill göra!

Du kommer att få göra en massa skit i livet. Sorry, din mamma och syokärringen i plugget ljög. Livet är mest saker du helst skulle slippa. Du kan få NÅGRA grejer du vill ha, om du har tur och är någorlunda smart, och för att få de grejerna så måste du vara villig att göra en massa du kanske inte gillar. Du vill inte ha tråkigt på jobbet. Du vill inte jobba med kärringbajs. Fair enough, det vill inte jag heller! Men är det det som är det viktigaste för dig just nu? Är ditt mål för de närmaste året att "inte ha tråkigt på jobbet eller behöva hantera bajs"?

Är det verkligen ditt mål så spring! Lämna det där jobbet och se aldrig tillbaka. Men klaga inte när fas 3 farbrorn kommer och stoppar korven i dig. Gnäll inte när du måste bo hemma. Klaga inte på att du är pank. För du har valt. Att inte ta det där jobbet var det viktigaste, och då får du kanske inget mer. Finns det något som är viktigare för dig än att inte ha tråkigt på jobbet och behöva hantera bajs? Ta jobbet, cowboy the fuck up, och använd pengarna för att jobba mot det som verkligen betyder något.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2012-02-04 00:18
Jag som undrade när UncleSam skulle dyka upp. Jag undrar om inte Magnus Betnér sitter och fakenickar alltså ;)

2012-02-04 01:53
Livet är för kort för att vara på ett arbete som du inte står ut med. Det är kanske klyschigt, vad vet jag, men så är det. Mitt förra jobb var ett sådant, jag försökte hålla ut och "se pengar", men det slutade tragiskt nog med att min psykiska hälsa drog ner min arbetsmoral så till den grad att jag inte kunde finna någon anledning att gå dit. Försov mig ett par gånger, sen fick jag sparken. Det enda jag ångrar är sättet det gick till på, hade i efterhand hellre slutat i tid.

Nu å andra sidan jobbar jag med något jag inte bara står ut med utan faktiskt tycker om, och allt är så mycket bättre. Nöj dig inte med ett jobb där du inte passar in, det är hela poängen.

2012-02-04 17:04
Snubblade in på tråden av misstag och tyckte det var lite småintressant.

Du hoppade av skolan och klagar på ett yrke där du måste tampas med bajslukt? Stämmer detta på riktigt?

Jag vet inte hur mycket koll du har men senast jag kollade så befann sig hela världen i ekonomisk kris typ och jobb finns det inte gott om. Särskillt inte om du hoppat av gymnasiet, och verkligen inte om du hoppade av innan nian. Då är bajsjobb förmodligen bland det lyxigare du kan få.

Om det nu är så att du faktiskt på riktigt mår illa och har någon typ av ångest över jobb och skola. Så kanske du behöver hjälp att hitta motivation. Hur vet jag inte. Finns massor med olika sätt. Psykologer, vänner, hobby osv osv

Summan av kardemumman är iaf den att om du klagar, så är du en bortskämd liten fittunge som förtjänar lite stryk och svält kanske. Ahh svält.

har du ångest så hoppas jag att du får/hittar hjälp och jag önskar dig all lycka med att bli bättre.

Peace!

2012-02-04 17:38
Alltså seriöst kid...... Get your shit togheter.
Mitt första jobb va som 19 åring på en stor turné som roddare.... 24 timmars pass 2-3 sömn 24 timmar pass , det va inte kul och jag spydde flera gånger pga skaldjursbuffén de hade i lokalen men det är bara VÄX UPP och fatta att alla jobb du får genom livet är inte kul från start.

Inget jobb är lätt första dagarna.
Nu är jag fucking personalansvarig för en bemanningsfirma inom scen teknik efter jag åkt turnéer som slav och slitit dygn i sträck.
Fuck ditt barngnäll om inte orka hit o dit.

SLUTA SPELA PÅ "JAG ÄR ETT BARN" ROLLEN KAN DU SÖKA JOBBET KAN DU FAN JOBBA OCKSÅ!

Dumpa din brud och börja jobba skaffa cashen dra ut i världen gör nåt kul
.

24/7 always keepin it.

2012-02-04 23:49
Vill iofs tillägga att det är lite sådär att ge upp första dagen, jag var kvar 4-5 månader iaf... Men ädnå, full förståelse för att man inte vill må dåligt med något som man gör t ex 8 timmar om dagen.

2012-02-05 20:18
Gå efter magkänslan. Kändes det inte bra att vara där så finns det ingen anledning att plåga sig igenom ännu fler dagar. Det kommer ingen tjäna på.
Och med tanke på att du inte kmr svälta ihjäl om du inte tar det här jobbet så satsa på att hitta något annat som åpassar dig bättre :)
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!

2012-02-05 21:39
Hade du haft någon form av utbildning tror jag inte särskilt många hade varit främmande inför tanken för att uppmuntra dig till att söka något annat jobb. Men nu råkar det ju faktiskt vara som så att du hoppat av skolan och därmed inte sitter i en särskilt bra förhandlingssits om andra "bättre" jobb, helt enkelt eftersom du saknar kvalifikationer.

I det här läget hade jag nog varit rätt nöjd med att ens ha ett jobb i dagens arbetsklimat om jag vore dig. Känns rent spontant som 'get yo shit together' är en bra paroll i det här läget. Håll ut, sök andra jobb under tiden du jobbar och hoppas på att du får ett annat.

2012-02-06 20:44
Du skriver aldrig i trådstarten att det är panik, men att du väldigt gärna vill skaffa ett jobb.

Vänta tills det är panik innan du lyssnar på alla som skriker och hetsar om "Get your shit together"

Alla kan klara alla jobb när det är det eller gatan. Men om du klarar ett tag av jobbsökande till så är det SJÄLVKLART att du skall försöka ett tag till med att hitta nått som du inte blir grovt deprimerad av och som du tror att du kan klara av att utföra.

Alla som säger nått annat är bara ute och cyklar. med råge.

2012-02-06 22:40
Har du väl fått in en fot inom vården kan du i princip få hur mkt jobb du vill bara du lägger ner lite energi på att skaffa dom. Man vänjer sig vid det mesta och det finns otroligt mycket positivt med att jobba inom vården också! Bit ihop och testa, det gjorde jag och det blev bra!

Om vi bara slutade upp med att försöka bli lyckliga, skulle vi få en väldigt massa tid över till annat!

2012-02-08 09:50
du tycker det är tråkigt? och? varför ska din morsa betala för dig undertiden du sitter hemma o tycker synd om dig själv. att gamla tanter ligger o skiter på sig tillhör livet. snart ligger din morsa nerbajsad också o har inte råd att ta hand om dig längre. får vi väl hoppas att det finns ungdomar som inte tycker hon är äcklig o vill spy medan dom hjälper henne
Redaktionen

2012-02-08 10:00
ordar upp cameraobscura!

men priyan har också en poäng, du ska vara glad för de jobb du får.

vet inte hur gammal du är latmasken, men det kanske är dags att lämna hemmets trygga vrå en stund och skaffa dig lite bröstmuskler att dunka på?
namaste