generalisering av folk
"Drake is a shame for all black people" - jaha.. tänkte jag. så Drake, en bortskämd snorunge från ett rikt område, vars ena förälder är afro-kanadensare, är alltså en skam för alla personer av afrikanskt ursprung.. oavsett om det är det är ett svältande barn i Afrika, en bankrånare i Rågsved, en doktor i England, lärare i Jamaica, eller varför inte mördare i Queens.. dock finns det tydligen inga likheter alls mellan honom och ljushyade bortskämda snorungar från samma område, utan han har tydligen mycket mer gemensamt med svarta från Brownsville, bara för att han ser ut som dem. personen som kom med påståendet verkade inte fatta ett skit av vad jag menade, utan fortsatte att utveckla sitt påstående genom att nu bokstavligt talat dela upp allting i "svart" och "vitt".. personen i fråga började tillslut "skratta" och frågade om jag påstod att denne var rasist. jag svarade bara genom att fråga om personen själv inte inser att generalisering helt enkelt bara är fel.. tydligen inte. disskussionen pågår fortfarande.. blev möjligtvis lite tjorvigt det där men hoppas att ni förstår min poäng. är det bara jag som är less på allt generaliserande?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Det "vita" generaliseras självklart inte. Det är det som är normen.
I'm back!
så bara för att man e från rågsved e man bankrånare? gtfo!
www.myspace.com/ydetobbe "En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Bjäär: Hahah xD Metastrof: Jag förstår inte riktigt, ställer du en fråga i texten? Om du bara vill ha reflektioner över generaliserande kan jag annars bidra lite. Jag kommer nämligen alltid på mig själv med att bli genuint förvånad, och vissa gånger lite misstroende när det visare sig att en kille som klär sig hip hop inte dricker alkohol eller gör något otillåtet. Jag vet att det är extremt dumt och jag tycker ju verkligen inte att man behöver vara på något speciellt sätt för att lyssna på hip hop eller graffa eller whatever, men jag blir ändå sjukt förvånad varje gång. Och på tal om graffare och generalisering, när jag träffar graffare blir jag alltid sjukt förvånad de gånger de inte lyssnar på drum n bass och/eller är hip hop. xD
Hangaround
2012-01-30 10:36
att du blir förvånad att graffare inte lyssnar på hiphop är väl egentligen inte så illa, finns ju en klar koppling liksom. brukar bli förvånad när jag träffar folk som aldrig tagit droger, och det är ju bara ett resultat av att jag själv har haft sånt runt mig så länge jag kan minnas..man ser ju gärna till sig själv för att definiera det som är normalt.
vad generaliserar du när du tänker på vita? knasigt och dumt egentligen men min första tanke är: "vit unge till rik förälder, missanpassad. försöker passa in." undrar om jag försöker beskriva mig själv?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hangaround
2012-01-30 11:23
krossad: jag tror doggland(det han skrev som du menade?) syfte på
personen som kom med påståendet verkade inte fatta ett skit av vad jag menade, utan fortsatte att utveckla sitt påstående genom att nu bokstavligt talat dela upp allting i "svart" och "vitt" .. Menar att det "vita" är det man själv tycker är normalt och det "svarta" är motsatsen, oavsett vad det gäller.
JB P29 ja alltså jag undrade om det är andra än jag som har reagerat på hur grovt människor kan generalisera andra.. har flera gånger varit med om folk (speciellt äldre kvinnor) som har kollat snett/blängt på zigenare som går runt med deras svarta klänningar eller vad det är. dem tar det förgivet att kvinnan är ska snatta något bara för att hon är zigenare liksom.. graffiti är ju ett av de fyra elementen i hip hop kulturen så att det är ju rätt förståerligt.
grejen är ju att vita sällan generaliseras på samma sätt. det är ju så att säga "stor skillnad" på östeuropéer och västeuropéer, en serbisk man är ju långt ifrån likadan som en brittisk, serben är fattig och kriminell, britten är rik och snobbig. medans västafrikaner och östafrikaner dras över samma kam eftersom att dem ser mer lika ut i våra ögon. många ser ju pakistanier och många indier som likadana, samtidigt som dem har en tendens att hata varandra. läser du om nordiska/germanska ideal så är det ofta så folk utanför föreställer en svensk man.. och om man då är lång, blond, atletisk, blåögd och allt vad det är.. så har man ju såklart större chans att bli anställd.Tech i princip, personen generaliserade svarta på olika sätt, medans det vita var det "normala". det delades lite grann upp i "det som är svart" och "det som är vanligt/normalt"
krossad_anka personligen har jag sällan hört folk generalisera vita, bara ibland på amerikanska filmer liksom. men jag har själv svårt att göra en generalisering av vita, det blir direkt mycket lättare om man delar in det i irländare, italienare, finnar osv. det lustiga är att det finns fler gula än vita på jorden, ändå dras alla gula över samma kam :P. varför? jo för att dem ser mer likadana ut
Målare lyssnar sällan på hiphop i Sverige. Bankrånarna bor i Högdalen. Alla zigenare med stora kjolar snattar. I en kines ögon ser alla rundögon likadana ut.
Redline!
Dr.Octagon: Realktalk brush!! xD Metastrof: Då förstår jag, och klart man är medveten om att det förekommer men så är det ju tyvärr. Dock tror jag inte att det alltid måste utmynna i något negativt förutom för personen (den som generaliserar andra) själv. Om någon nu är rädd för att alla som ser ut som romer skall robba de så är det ju bara de själva som lider av det. Så länge de inte ringer på bengen eller skall fram och hålla på varje gång, det är ju först då det blir ett problem för människor.
Att raggare e raggare hahahhahaha
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!
Kunskap är omöjligt utan generaliseringar...
Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu
Åk till något arabland så ska du få se på generaliseringar av svarta, åk till ett svart land så kommer du få se på generaliseringar av vita, åk till asian så får du känna på generaliseringar av hela västvärlden. Jag tycker nog vi i Sverige generaliserar relativt lite om man jämför med mina upplevelser därifrån.
Jag stöter hela tiden på generaliseringar av alla typer av människor, rasgeneraliseringar klassgeneraliseringar, utseendegeneraliseringar/klädstilsgeneraliseringar osv. Något som jag själv ofta får erfara är att folk tror att jag är kriminell/badboy bara för att jag är snaggad och vältränad.
my name is xelly smelly
Hur mycket man än är less på generaliseringar så kommer det alltid att hända.. För det är ett sätt att tackla vardagen och kunna hantera den på ett vettigt sätt. Sen att folk generellt sätt generaliserar på ett helt osjälvkritiskt sätt är väldigt synd.
Vissa saker kan man generalisera. Jag är inte en av de som är "färgblind". Vi människor är annorlunda och det är ju det som är charmen med att vara mänsklig. Vi är alla värda lika mycket och ska behandlas lika. Men vi har saker som är annorlunda med oss alla :)
At the gates of Eternity...
dock finns det tydligen inga likheter alls mellan honom och ljushyade bortskämda snorungar från samma område, utan han har tydligen mycket mer gemensamt med svarta från Brownsville, bara för att han ser ut som dem. så bara för att dom inte är vita så ser dom lika ut? less på "alla negrer ser lika ut"-snacket. ungefär lika idiotiskt uttryckt som personen du argumenterade med
Människor borde inte generalisera. Är det verkligen sant? Människor generaliserar. Ju snabbare man inser och accepterar det, desto bättre mår man.
så bara för att dom inte är vita så ser dom lika ut? less på "alla negrer ser lika ut"-snacket. ungefär lika idiotiskt uttryckt som personen du argumenterade med Precis det jag ville få fram! och när jag säger "för att dem ser lika ut" så menar jag det ur just deras perspektiv, inte mitt :P
AneekDivine , jag är inte dum.. det är klart att alla generaliserar mer eller mindre. Nu menar jag grövre generaliseringar.. hur kan man generalisera drake och dra honom över samma kam som alla andra svarta när det i princip är allmänt känt att han är en rik snorunge?
Eftersom det tydligen är de dom gör :P